Πολύ συζήτηση γίνεται τις τελευταίες μέρες για την επανατοποθέτηση του ανδριάντα του Μητροπολίτη Ιωακείμ, πνευματικού ηγέτη του ΕΑΜ και μέλος της ΠΕΕΕΑ (της κυβέρνησης του βουνού, της ελεύθερης Ελλάδας), αφού λόγω της κατασκευής της νέας πλατείας της πόλης της Κοζάνης, βγήκε από αυτήν στην οποία βρισκόταν από το 1993.
Ως Παράρτημα Κοζάνης της ΠΕΑΕΑ – ΔΣΕ, θέλουμε να τοποθετηθούμε για το θέμα αφορά την ιστορία του λαού και της πόλης μας και θεωρούμε χρέος μας να διδάσκεται η αληθινή ιστορία, τα ιδανικά και τα οράματα της Αντίστασης στις νέες γενιές, για να μαθαίνουν την ιστορία των πατεράδων και των παππούδων τους.
Όλοι όσοι θέλουν να τοποθετηθεί το άγαλμα του μητροπολίτη Ιωακείμ έξω από την πόλη, επιδίωξη τους είναι να μην το βλέπει η νεολαία και γενικότερα ο λαός, γιατί βλέποντας τον, κάποιος που δε γνωρίζει την ιστορία του, αυτόματα μπορεί να αναρωτηθεί: Ποιος είναι ο συγκεκριμένος μητροπολίτης; Ποια η ιστορία του; Ποιος ο ρόλος του στην ιστορία της Κοζάνης;
Ο Μητροπολίτης Ιωακείμ γεννήθηκε στη Νικομήδεια (Ορτάκιοϊ) της Βιθυνίας (Μ. Ασία) το 1883. Σπούδασε στη θεολογική Σχολή της Χάλκης, από την οποία αποφοίτησε με άριστα. Το 1914 πήγε στη Θράκη και αγωνίστηκε για την κατάπαυση των ανθελληνικών διωγμών που είχαν εξαπολύσει οι Νεότουρκοι εναντίον του ντόπιου πληθυσμού. Τον ίδιο χρόνο ο Ιωακείμ εκλέχτηκε από τη Σύνοδο του Οικ. Πατριαρχείου, Μητροπολίτης Μητρών.
Για την πολύπλευρη πατριωτική του δράση καταδικάστηκε σε θάνατο το 1923. Κατάφερε να ξεφύγει και να ζητήσει άσυλο στην Ελλάδα. Αργότερα εκλέχτηκε Μητροπολίτης Σερβίων – Κοζάνης 1923-1945.
Εξορίστηκε από το Μεταξά στον Αθω τον Αύγουστο του 1936, γιατί την 1-8-36, έστειλε οξύτατη επιστολή στο βασιλιά και την κυβέρνηση, εξ ονόματος του λαού της Δυτ. Μακεδονίας για παραμέληση της περιοχής.
Στην περίοδο της Κατοχής βγήκε στο βουνό (Απρίλης 1943), ήταν τότε πρόεδρος της ΝΕ Κοζάνης του ΕΑΜ. Το Πάσχα λειτούργησε στη Δεσκάτη και στη σύντομη ομιλία του, κάλεσε το λαό στον αγώνα. Από κείνη την ημέρα βρισκόταν όλο σε κίνηση στην Ελεύθερη Ελλάδα.
Είναι μεγάλες οι υπηρεσίες που προσέφερε στον εθνικοαπελευθερωτικό αγώνα και δίκαια ο λαός μας τον αποκάλεσε πνευματικό ηγέτη του ΕΑΜ. Με την ίδρυση της ΠΕΕΑ εκλέχτηκε αντιπρόεδρος και παρέμεινε στην έδρα της στους Κορυσχάδες, ως την απελευθέρωση.
Τους ενοχλεί ακόμα και σήμερα η στάση του. Ότι εμπνεύστηκε από τα ιδανικά της Εαμικής Εθνικής Αντίστασης για την απελευθέρωση της χώρας μας από την τριπλή φασιστική κατοχή (Γερμανών – Ιταλών – Βουλγάρων), για την εθνική ανεξαρτησία και την λαϊκή κυριαρχία της χώρας μας, την παγκόσμια ειρήνη. Το ΕΑΜ με μπροστάρηδες τους κομμουνιστές έδωσε μάχη κατά της πείνας, τη μάχη της σοδειάς, κατά της πολιτικής επιστράτευσης που ματαιώθηκε. Επίσης στην απελευθέρωση περιοχών από το 43 ακόμη και την οργάνωση λαϊκών θεσμών, τη διάδοση του πολιτισμού ακόμη και στο πιο απομακρυσμένο χωριό, όταν οι αστικές πολιτικές δυνάμεις είχαν δραπετεύσει στο εξωτερικό, ενώ ένα τμήμα τους συνεργάστηκε με τους κατακτητές.
Για αυτή του τη στάση εκδιώχτηκε, καθαιρέθηκε και προπηλακίστηκε από το αστικό κράτος και την εκκλησία, όπως και όλοι οι αγωνιστές.
Αυτή η στάση του ενοχλεί ακόμα και σήμερα 58 χρόνια(1883-1962) μετά από τον θάνατο του.
Αυτός είναι και ο λόγος που με κάθε τρόπο επιδιώκουν την «εξορία του» από την πόλη, αν είναι δυνατόν να στηθεί ο ανδριάντας του στην πιο απόμακρη βουνοκορφή, για να μην τον βλέπει ανθρώπου μάτι.
Θέλουν με κάθε τρόπο να εμποδίσουν ιδιαίτερα τις νέες γενιές να γνωρίσουν την ιστορία του, να εμπνευστούν από τα ιδανικά του ΕΑΜ, του ΕΛΑΣ, της ΕΠΟΝ, στα οποία ο ίδιος εμπνεύστηκε και ηγήθηκε. Θέλουν να κρύψουν τη θυσία χιλιάδων ΕΑΜιτών και ΕΠΟΝιτών, τον ηρωισμό τους, που ανέδειξε πρότυπα ανιδιοτέλειας και συλλογικής στάσης ζωής στον αγώνα για να γίνει ο λαός αφέντης στον τόπο του.
Εμείς πιστεύουμε ότι το άγαλμα του μητροπολίτη Ιωακείμ πρέπει να παραμείνει μέσα στην πόλη της Κοζάνης, για να το βλέπει ο λαός της και οι επισκέπτες της πόλης, να γνωρίζουν την ιστορία του, τα ιδανικά της Εθνικής Αντίστασης του ΕΑΜ, του ΕΛΑΣ, της ΕΠΟΝ, τα οποία πιστά υπηρέτησε, να μεταλαμπαδεύσει αυτά τα ιδανικά και τις αξίες στις νεότερες γενιές κόντρα στην παραχάραξη και την πλαστογράφηση που επιχειρούν οι ιμπεριαλιστικοί οργανισμοί της Ε.Ε. και μηχανισμοί της αστικής τάξης και στη χώρα μας.
Η πρόταση μας είναι εφόσον δεν μπορεί να επανατοποθετηθεί στην κεντρική πλατεία της Κοζάνης, να τοποθετηθεί στην πλατεία Συντάγματος, στην οποία ήταν παλιότερα τα κρατητήρια της Ασφάλειας της Κοζάνης, στα οποία κρατήθηκαν, φυλακίστηκαν, βασανίστηκαν απάνθρωπα και από εκεί εξορίστηκαν σε μαρτυρικούς τόπους, αρκετοί αγωνιστές της Εθνικής Αντίστασης και του ΔΣΕ, καθώς και μετέπειτα αγωνιστές της περιόδου μετά τον εμφύλιο, αλλά και της περιόδου της χούντας 1967 – 1974. Η τοποθέτηση του ανδριάντα στο χώρο αυτό δεν είναι τυχαία. Συμβολίζει τη σύγχρονη ιστορία της πόλης της Κοζάνης, τους αγώνες τους λαού της, τα ιδανικά της για τα οποία αγωνίστηκε και ο μητροπολίτης Ιωακείμ, τα οποία ακόμα και σήμερα παραμένουν ανεκπλήρωτα.
Κοζάνη 25/4/2020
Μπράβο σας, έστω και αργά πολύ σωστή τοποθέτηση. Τελικά ο Κουζιάκης καλά το ανακατωσε.
Ένας αυτός ο λεβεντόπαπας και ένας ο Ηλείας Αντώνιος, μιλώντας για μητροπολίτες. Όλοι οι άλλοι (70 τον αριθμό) λούφαξαν ή και συνεργάστηκαν φανερά με τους κατακτητές.
Δίπλα στον Ιωακείμ Κοζάνης ή στον Κρόκο μελλοντικά πρέπει να στηθεί και ο ανδριάντας του ιερομόναχου Ιωακείμ Λιούλια από τον Κρόκο που εκτελέστηκε για πατριωτική δράση από τους Γερμανούς στο στρατόπεδο Παύλου Μελά στη Θεσ/νίκη.Όχι στη Μητρόπολη Κοζάνης φυσικά τέτοιο άγαλμα αγωνιστή μητροπολίτη,”πνευματικού ηγέτη”, που έγραφε και η επιγραφή από κάτω, του ΕΑΜ,ΕΛΑΣ. Δεν θα ξεπλύνει ο Ιωακείμ τους άλλους 70 που αναφέρθηκαν παραπάνω!!! Ο Ιωακείμ ανήκει στην ΑΡΙΣΤΕΡΑ,θέλουμε δεν θέλουμε!!!
Δήμαρχε Πάρι Κουκουλόπουλε, εσύ που το 1992 πρωτοστάτησες της ομόφωνης απόφασης αριστερών, δεξιών, κεντρώων για το άγαλμα και μπράβο σου, θα τοποθετηθείς;
Ο νυν δεσπότης Κοζάνης γιατί δεν παίρνει θέση;Νιώθει αμήχανα; Νιώθει κάτι άλλο;Τι νιώθει;
Η καλύτερη επιλογή είναι έξω από το Μασούτη. Ανάπλαση τώρα και τοποθέτηση στο κέντρο της Κοζάνης
ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΡΙΑ, ΠΟΛΥ ΣΩΣΤΗ ΠΡΟΤΑΣΗ!!
Σε καμιά περίπτωση εκτός πόλης. Μέσα στην πόλη, στον πεζόδρομο ή στην Πλ. Συντάγματος ή στο Δημοτικό Κήπο. Να τον βλέπουν τα παιδιά και να παίρνουν παράδειγμα πως τον κατακτητή τον πολεμάμε, δε συνεργαζόμαστε για να πλουτίσει το σεντούκι.
Τόσες φωνές λένε μέσα στην πόλη. Μένει να δούμε αν θα εισακουστούν, απ αυτούς που εκλέξαμε να είναι η φωνή μας.
Για να δούμε λοιπόν…
Μπράβο στην Κοινότητα Κοζάνης που είχε την πιο σωστή και τεκμηριωμένη άποψη από την αρχή, τελικά επιβεβαιώνεται.
Γρεβενά θα γίνουμε
Ο Δήμαρχος Βαγγέλης δεν καταλαβαίνει από φωνές, ίσως νομίζει ότι είναι στα Γρεβενά ακόμα.
Δεν πειράζει θα το καταλάβει αυτός και οι συνεργάτες του ότι όλα αλλιώς από εδώ και πέρα. Ας πάνε στο Βόιο να παίξουν που υπάρχει και πρόσφορο “έδαφος”. Το χειρότερο από όλα είναι ότι ο στα χαρτιά δήμαρχος είναι θεατής. Αυτη η στρατιά συμβούλων που έχουν από κοινού με το αντιδήμαρχο τεχνικών υπηρεσιών, δεν τους λένε ότι πάνε προς τον τοίχο
Συγχαρητήρια για την τοποθέτηση αλλά μπορούμε να σκεφτούμε και τόπους στο κέντρο. Έξω από το βιβλιοπωλείο Πάπυρος
Στον Ιωακείμ αρμόζει το κέντρο της πόλης. Λεβέντης δεσπότης, πραγματικός ηγέτης.
Το άγαλμα ποιος το ‘φτιαξε ;
Επειδη ΕΧΕΙ και μεγαλοπρεπεια, το καλυτερο σημειο ειναι η ΠΛΑΤΕΙΑ Συνταγματος.Καλα ο Παρις, που βλεπει 50 τουλαχιστο χρονια μπροστα, δεν ηξερε;
Συγχαρητηρια!!!
Σιγά μην το βάλουμε και μαζί με το άγαλμα της ελευθερίας.Αφού όπως λέει κι ο άλλος ανήκει στην αριστερά ας το βαλουν στον Περισσό.
Ο δήμαρχος Βαγγελης προσπαθεί καθημερινά να αποδείξει την ύπαρξη του αλλά Κοζανιτης δεν θα γίνει ποτέ. Βάλτε το άγαλμα στην Μητρόπολη να τελειώνουμε και μετά Βαγγέλη έλα να μα πας τι γίνεται και με το παρεκκλήσι της Αγίας Αικατερινης
Εγώ έχω την εξής εύλογη απορία….η προηγούμενη δημοτική αρχή και νυν αντιπολίτευση είχε πέντε ολόκληρα χρόνια να διευθετήσει το ζήτημα τοποθετώντας τον ανδριάντα όπου πίστευε ότι του αρμόζει να τοποθετηθεί.Ένας λόγος παραπάνω μάλιστα διότι έχουν και κοινές ιδεολογικές καταβολές στην “Δημοτική Κίνηση” με την ιστορία και την δράση του Μητροπολίτη Ιωακείμ.Γιατί δεν το έκαναν;”Πεταμένο” (και συγγνώμη για τον χαρακτηρισμό αλλά είναι η αλήθεια) στο αμαξοστάσιο στον νιάημερο τον είχαν πέντε χρόνια….
Επίσης προκαλεί εντύπωση η άρνηση τους να τοποθετηθεί στο μνημείο των εκτελεσθέντων αντιστασιακών στην θέση “Μαντέμια” στην έξοδο προς Λευκόβρυση.Εκ πρώτης όψεως δεν έχουν άδικο γιατί προφανώς η τοποθεσία και το μνημείο με την σημερινή τους εικόνα και την έλλειψη πληροφόρησης προκαλούν αρνητική εντύπωση σε όσους δεν ξέρουν την ιστορία και την σημειολογία τους.Με μία επιφανειακή ερμηνεία εύκολα μπορεί να εξαχθεί το συμπέρασμα ότι πρόκειται για “εξοστρακισμό” του ανδριάντα του Μητροπολίτη.
Γιατί επί πέντε χρόνια δεν κάνανε μία μελέτη και ένα έργο για νέο μνημείο ώστε να αναδειχθεί η τοποθεσία και να αποκτήσει ιστορικό – αισθητικό περιεχόμενο και να έχει και την ανάλογη επισκεψιμότητα; Στο κάτω κάτω δεν είναι και στην άκρη του κόσμου…στα όρια της πόλης είναι…