Tη διαδικασία διακίνησης «πράσινου» υδρογόνου μέσω του συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου σχεδιάζει να δοκιμάσει ο ΔΕΣΦΑ, εγχύοντας στο σύστημα ποσότητες αέριου οι οποίες θα παράγονται μέσω ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκά πάρκα στη Δυτική Μακεδονία.
Η προοπτική αυτή ανοίγει με τη συμμετοχή του Διαχειριστή στο πρότζεκτ White Dragon (Λευκός Δράκος), στο οποίο λαμβάνουν επίσης μέρος η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, η ΔΕΠΑ, η ΔΕΗ, καθώς και άλλοι εταίροι από την Ιταλία, τη Γερμανία και το Βέλγιο. Το πρότζεκτ αφορά τη δημιουργία παραγωγικής υποδομής υδρογόνου ισχύος 1GW από φωτοβολταϊκά στη Δυτ. Μακεδονία. Εκτός από υδρογόνο, τα κεντρικά παραγωγής της υποδομής (δηλαδή οι «κυψέλες καυσίμου στερεού οξειδίου») θα παράγουν επίσης θερμότητα, καθώς και ηλεκτρική ενέργεια.
Ένα μέρος του υδρογόνου θα αποθηκεύεται τοπικά, ώστε η υποδομή να έχει αυτονομία στην περίπτωση μειωμένης παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από τα φωτοβολταϊκά πάρκα – όπως για παράδειγμα σε χρονικά διαστήματα παρατεταμένης συννεφιάς τον χειμώνα. Μάλιστα, στόχος είναι με αυτό τον τρόπο η υποδομή να έχει αυτονομία 5 ημερών.
Συμβολή της τεχνογνωσίας των μετόχων του ΔΕΣΦΑ
Οι υπόλοιπες ποσότητες του αερίου, σύμφωνα με τους υπεύθυνους σχεδίασης του πρότζεκτ, προορίζονται για έγχυση σε διερχόμενους αγωγούς μεταφοράς φυσικού αερίου. Έτσι, η εμπλοκή του ΔΕΣΦΑ στο πρότζεκτ θα αφορά τη μεταφορά τους μέσω του ΕΣΜΦΑ, στο οποίο θα αναμιγνύονται κατά ένα μικρό ποσοστό με το διακινούμενο φυσικό αέριο.
Αναφορά στη μεταφορά υδρογόνου μέσω του ΕΣΜΦΑ έκανε ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ Νικόλα Μπατιλάνα, μιλώντας στο οικονομικό φόρουμ των Δελφών, προσθέτοντας ότι προς αυτή την κατεύθυνση ο Διαχειριστής θα αξιοποιήσει τη σχετική τεχνογνωσία των μετόχων του (Snam, Fluxys και Enagas). Το «White Dragon» διεκδικεί χρηματοδότηση από το πρόγραμμα IPCEI, το οποίο περιλαμβάνει ένα σημαντικό αριθμό έργων στον τομέα του υδρογόνου.
Το εν λόγω πρότζεκτ εκτιμάται πως μπορεί να κινητοποιήσει επενδύσεις ύψους 2,5 δισ. ευρώ και να δημιουργήσει 5.000 άμεσες θέσεις εργασίας. Επίσης, θα απέτρεπε την έκλυση στην ατμόσφαιρα 1,4 εκατ. τόνων CO2 σε ετήσια βάση.
Προσαρμογές μετρητικών σταθμών του ΕΣΜΦΑ
Όπως είναι γνωστό από τη διεθνή εμπειρία, για την ανάμιξη σχετικά μικρού ποσοστού υδρογόνου με το φυσικό αέριο, δεν χρειάζονται σημαντικές προσαρμογές των δικτύων. Έτσι, στο πλαίσιο του πρόζεκτ θα είναι απαραίτητες μόνο μερικές επιμέρους παρεμβάσεις στο ΕΣΜΦΑ – και, κατά κύριο λόγο, σε μετρητικούς σταθμούς του συστήματος.
Με βάση και πάλι με τη διεθνή εμπειρία, με την προσθήκη υδρογόνου σε σχετικά μικρό ποσοστό, το μίγμα μπορεί να χρησιμοποιηθεί κανονικά σε καύση, χωρίς σημαντική διαφοροποίηση της «συμπεριφοράς» του, έναντι του φυσικού αερίου. Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, στόχος του ΔΕΣΦΑ είναι να διερευνήσει κατά πόσο θα μπορεί να αντληθεί το υδρογόνο «καθαρό» σε κάποια «έξοδο» του συστήματος μεταφοράς, ώστε να μπορεί στο μέλλον να χρησιμοποιηθεί το ΕΣΜΦΑ για την εξυπηρέτηση χρήσεων που θα βασίζονται στο αέριο.
Σε κάθε περίπτωση, το «πράσινο» υδρογόνο, δηλαδή το αέριο που έχει παραχθεί μέσω ηλεκτρόλυσης με ενέργεια από ΑΠΕ, και επομένως χωρίς εκπομπές CO2, ανοίγει τον δρόμο για σημαντική μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των δικτύων φυσικού αερίου. Ακόμη περισσότερο, η διακίνηση υδρογόνου θεωρείται ο ρόλος που θα αναλάβουν τα δίκτυα φυσικού αερίου στο πλαίσιο της πλήρως απανθρακοποίησης του ενεργειακού συστήματος.
www.worldenergynews.gr