Μπορεί για τους περισσότερους η εποχή της καραντίνας να έμοιαζε σαν να… σταμάτησε ο κόσμος, όμως, για κάποιους άλλους η καθημερινότητα συνεχιζόταν κανονικά. Και όχι δεν πρόκειται για τους γιατρούς, τους νοσηλευτές και τους υπαλλήλους των σούπερ μάρκετ.

«Από τις αρχές του Φλεβάρη, είχαμε τις πρώτες ακυρώσεις για αποστολές στο εξωτερικό και αυτό ήταν πολύ δύσκολο, δεδομένου ότι το 80% της παραγωγής μας εξάγεται. Αλλά η παραγωγική διαδικασία δεν σταμάτησε ούτε στιγμή. Το προσωπικό μας δούλευε όλο το διάστημα της καραντίνας. Ακόμα και όταν στην Καστοριά είχε κρούσματα, τα δικά μας φορτηγά πήγαιναν εκεί για να παραλάβουν το γάλα. Με προφυλάξεις βέβαια και τηρώντας τα μέτρα προστασίας, αλλά πήγαιναν», λέει στην «ΥΧ» ο Σωκράτης Κουρέλλας, ο ένας εκ των δύο αδελφών που έχουν την συνιδιοκτησία της ομώνυμης βιομηχανίας γαλακτοκομικών με έδρα τα Γρεβενά.

 Η οικογενειακή επιχείρηση ξεκίνησε από ένα μικρό τυροκομείο τη δεκαετία του 1960 από τον Χρήστο Κουρέλλα, πατέρα των δύο αδελφών, Σωκράτη και Θεόδωρο. Το 1985 μετακόμισε σε νέες εγκαταστάσεις, όμως, η μεγάλη τομή ήρθε το 1996, όταν η Κουρέλλας ΑΕ έγινε η πρώτη εταιρεία παραγωγής βιολογικών γαλακτοκομικών προϊόντων στην Ελλάδα. «Η επιχείρησή μας δημιούργησε τα πρώτα ζωικά βιολογικά προϊόντα», λέει στην «ΥΧ» ο κ. Κουρέλλας. «Με πιστοποίηση από οργανισμό στη Γερμανία, γιατί τότε στην Ελλάδα δεν υπήρχε ακόμα πρότυπο για την πιστοποίηση ζωικών βιολογικών», συμπληρώνει.

«Για να πετύχεις, πρέπει να επενδύσεις»

Σήμερα, η Κουρέλλας ΑΕ είναι μια καθετοποιημένη μονάδα, που προμηθεύεται αιγοπρόβειο γάλα από 300 παραγωγούς στην ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας και εξάγει σε πολλές χώρες της Ευρώπης, αλλά και σε ΗΠΑ και Αυστραλία. Με τους κτηνοτρόφους που συνεργάζεται έχει πλέον μόνιμη σχέση, αλλά, σύμφωνα με τον κ. Κουρέλλα, χρειάστηκαν προσπάθειες για να αλλάξουν τον τρόπο που είχαν συνηθίσει να κάνουν τα πράγματα.

«Έπρεπε να εκπαιδεύσουμε τους κτηνοτρόφους να διαχειρίζονται το κοπάδι τους και να τηρούν συγκεκριμένα στάνταρ στην υγιεινή και στη διατροφή των ζώων», σημειώνει. Στο πλαίσιο της στήριξης των παραγωγών της, η εταιρεία προχώρησε στη δημιουργία εργοστασίου ζωοτροφών, ενώ το 2008 τα δύο αδέλφια, βλέποντας ότι η παραγωγή αγελαδινού έφθινε στην περιοχή, αποφάσισαν να φτιάξουν τη δική τους μονάδα γαλακτοπαραγωγής.

Το 2013, η εταιρεία, με στόχο να γνωρίσει στους καταναλωτές την καλή βιολογική φέτα, και –γιατί όχι– να την κάνει μόδα άνοιξε το κατάστημα Μia Feta Bar στo κέντρο της Θεσσαλονίκης.

Επιπλέον, εδώ και πολλά χρόνια, συνεργάζεται με ερευνητικούς φορείς και κυρίως το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης σε προγράμματα για τα ελληνικά παραδοσιακά γαλακτοκομικά προϊόντα. Το Ανεβατό (τυρί άλειμμα), το οργανικό γιαούρτι με προβιοτικές καλλιέργειες, το οργανικό τυρί από αγελαδινό, πρόβειο και κατσικίσιο γάλα, η οργανική φέτα, αλλά και το κατσικίσιο βιολογικό γάλα είναι μερικά από τα καινοτόμα προϊόντα της Κουρέλλας ΑΕ. Το κόστος πολλές φορές για όλα αυτά είναι μεγάλο, αλλά «για να πετύχεις δεν πρέπει να βλέπεις μόνο την τσέπη σου».

«Να στηριχθούν με ρευστότητα οι παραγωγικές επιχειρήσεις»

Στο τρίμηνο της πανδημίας, το πλεονέκτημα της Koυρέλλας ΑΕ, δηλαδή η εξωστρέφειά της, μετατράπηκε σε μειονέκτημα, καθώς οι εξαγωγές μηδενίστηκαν, ενώ οι πωλήσεις και στην Ελλάδα μειώθηκαν λόγω του κλεισίματος των καταστημάτων εστίασης. « Οι μηχανές μας, όμως, δεν σταμάτησαν να δουλεύουν. Σήμερα, μεγάλες ποσότητες προϊόντων βρίσκονται στα ψυγεία», εξηγεί ο κ. Κουρέλλας.

Όπως προσθέτει, αυτήν τη στιγμή, υπάρχει μεγάλο πρόβλημα ρευστότητας, αλλά και διάθεσης αυτών των προϊόντων που καθώς είναι «ζωντανά», δεν μπορούν να αντέξουν για πάντα. «Χρειάζεται να υπάρξει κεντρική παρέμβαση, ώστε να δοθούν δάνεια και ενέσεις ρευστότητας στο σύνολο των παραγωγικών επιχειρήσεων και όχι μόνο σε αυτές που ήταν ενήμερες στις 31/12/2019. Να δοθεί περίοδος χάριτος δύο ετών και χαμηλό επιτόκιο. Ας μην ξεχνάμε ότι έχουμε περάσει δέκα χρόνια οικονομικής κρίσης. Οι τράπεζες διασώθηκαν, τώρα ήρθε η ώρα να βάλουν πλάτη και αυτές», λέει ο επιχειρηματίας.

Πάντως, η Κουρέλλας ΑΕ προσανατολίζεται στη δημιουργία νέων προϊόντων το επόμενο χρονικό διάστημα, ενώ είναι αποφασισμένη να μην κάνει καμία έκπτωση στον τομέα της ποιότητας. «Αποφασίσαμε ότι θα χάσουμε από τον κύκλο εργασιών μας για φέτος, αλλά θα στηρίξουμε την επιχείρηση με βάση τις προδιαγραφές ποιότητας που ακολουθούμε τόσα χρόνια», καταλήγει.

ypaithros.gr