Ερώτηση κατέθεσε η Ολυμπία Τελιγιορίδου προς την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων με θέμα: «Πρόχειρη, με άνωθεν πολιτικές πιέσεις και χωρίς καμία διαβούλευση με την εκπαιδευτική κοινότητα, η δημιουργία πειραματικού δημοτικού σχολείου και νηπιαγωγείου στην Καστοριά».

Η δημιουργία ενός πειραματικού σχολείου, που αναπόφευκτα οδηγεί σε αλλαγές στον εκπαιδευτικό χάρτη της περιοχής, θα πρέπει να γίνει ύστερα από διαβούλευση με τον σύλλογο διδασκόντων και την τοπική κοινωνία και όχι με άνωθεν πολιτικές πιέσεις και παρεμβάσεις.

Η Κυβέρνηση οφείλει να διασφαλίζει την εύρυθμη λειτουργία της εκπαιδευτικής διαδικασίας, λαμβάνοντας υπόψη τη γνώμη όλων των συναρμόδιων και όχι μόνο των αναρμόδιων πολιτικών προσώπων.


Η δημιουργία ενός πειραματικού σχολείου αλλάζει τον εκπαιδευτικό χάρτη μιας περιοχής και δεν μπορεί να γίνει με βιασύνη και προχειρότητα που θα προκαλείται από άνωθεν πολιτικές πιέσεις και παρεμβάσεις. Οι διαφαινόμενες άνωθεν παρεμβάσεις, που δημοσιεύονται με βουλευτικά ΔΤ και στα τοπικά ΜΜΕ, έχουν προκαλέσει αίσθημα ανησυχίας και απογοήτευσης συνολικά στην εκπαιδευτική κοινότητα της Καστοριάς, η οποία καλείται να αποδεχθεί άκριτα μία μονομερή πράξη επιβολής.

Την ώρα που ο εκπαιδευτικός χάρτης της Καστοριάς δέχεται καίρια πλήγματα, επιχειρείται επικοινωνιακά η δημιουργία μιας επίπλαστης πραγματικότητας. Η κατάργηση των διετών τμημάτων με την εποπτεία του Πανεπιστημίου, η κατάργηση και υποβάθμιση Πανεπιστημιακών Τμημάτων και η ρουσφετολογική συγχώνευση και υποβάθμιση σχολείων με επιλογές πολιτικών προσώπων, δεν μπορεί να αποσιωπηθεί ή να συμψηφιστεί με την άκριτη και βιαστική μετατροπή ενός υπάρχοντος σχολείου σε πειραματικό.

Πιο συγκεκριμένα, με βάση την ΥΑ 222631/Δ6/2021 – ΦΕΚ 776/Β/26-2-2021 “Χαρακτηρισμός δημόσιων σχολικών μονάδων ως Πρότυπων ή Πειραματικών Σχολείων”, οι σύλλογοι διδασκόντων καλούνται να προτείνουν αν επιθυμούν τη μετατροπή του σχολείου τους σε Πρότυπο ή Πειραματικό, καθώς κρίνονται ως οι πλέον αρμόδιοι για την απόφαση μιας τέτοιας μετατροπής. Αντ΄ αυτού στην Καστοριά δεν υπήρξε καμία διαβούλευση με τη σχολική κοινότητα, τους συλλόγους διδασκόντων και τους συλλόγους γονέων και κηδεμόνων. Τις προηγούμενες μέρες ακούγαμε αντικρουόμενες επιλογές κάθε φορά για διαφορετική σχολική μονάδα εν είδει του παιδικού παιχνιδιού «κολοκυθιάς».

Πριν λίγες μέρες ανακοινώθηκε η μετατροπή σε πειραματικά του 10ου Δημοτικού Σχολείου και του 9ου νηπιαγωγείου. Μετά την ανακοίνωση, οι σύλλογοι διδασκόντων τόσο του 9ου νηπιαγωγείου, όσο και του 10ου Δημοτικού αποφάσισαν ομόφωνα στον μη χαρακτηρισμό των σχολείων τους σε πειραματικά. Επίσης καμία ενημέρωση δεν υπήρξε και προς τους συλλόγους γονέων και κηδεμόνων των σχολείων αλλά και την τοπική κοινωνία πριν την λήψη της απόφασης. Αξίζει να σημειωθεί πως από αυτήν την επιλογή, χάνονται από την ΠΕ Καστοριάς 11 οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών που με το καθεστώς της συνεχούς αξιολόγησης οδηγούνται πλέον σε αβέβαιες εργασιακές συνθήκες. Επιπρόσθετα, η χρονική στιγμή της μετατροπής αιφνιδιάζει τους εκπαιδευτικούς και τους αφαιρεί τη δυνατότητα να προβούν σε αίτημα τοποθέτησης σε άλλη οργανική θέση.

Ιδιαίτερα σε συνθήκες πανδημίας και υγειονομικής κρίσης που επιβάλλουν συνθήκες τηλεδιάσκεψης στην εκπαίδευση, προέχει η προσπάθεια της πολιτείας για «αριστεία παντού» και όχι μόνο για μικρό αριθμό μαθητών που υποτίθεται θα προσφέρεται σε ένα πειραματικό σχολείο που δημιουργείται χωρίς κριτήρια και χωρίς τον αναγκαίο σχεδιασμό με τους εκπαιδευτικούς.

Η μετατροπή ενός σχολείου σε πειραματικό δεν μπορεί να γίνεται στη βάση μιας εικονικής πραγματικότητας αλλά η επιλογή αυτή οφείλει να λαμβάνει υπόψη της τη γνώμη όλων των συναρμόδιων. Αυτή η αναγκαία προϋπόθεση θα διασφαλίσει τη διάχυση καλύτερων πρακτικών σε νέα προγράμματα σπουδών και μεθόδων διδασκαλίας στο σύνολο των σχολείων.

Επειδή, η δημιουργία ενός πειραματικού σχολείου δεν είναι ζήτημα άνωθεν επιβολής,

Επειδή, απαιτείται διαβούλευση και η συναίνεση των συλλόγων διδασκόντων και της τοπικής κοινωνίας,

Επειδή, η μετατροπή ενός σχολείου σε πειραματικό δεν μπορεί να είναι αντικείμενο πειραματισμού,

Επειδή, η εφαρμογή νέων πρακτικών διδασκαλίας πρέπει να έχει τη δυνατότητα μεταφοράς στο σύνολο των μαθητών και δεν πρέπει να δημιουργεί βασική εκπαίδευση δύο ταχυτήτων,

Ερωτάται η Υπουργός

  1. Προτίθεστε, για τη μετατροπή ενός σχολείου σε πειραματικό, να λάβετε υπόψη την γνώμη του συλλόγου των διδασκόντων;
  2. Πώς διασφαλίζεται η ομαλή και εύρυθμη λειτουργία της εκπαίδευσης όταν προκαλείται από πιέσεις αναρμόδιων πολιτικών προσώπων;
  3. Πώς εννοείται η αναβάθμιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας όταν δημιουργείται μια εικονική πραγματικότητα τυπικής αναβάθμισης, ενώ την ίδια στιγμή δεν διασφαλίζεται η ενίσχυση της εκπαίδευσης εν μέσω πανδημίας;

 

 

Η ερωτώσα Βουλευτής

Τελιγιορίδου Ολυμπία