Ο Βασίλης Μυριανθόπουλος, σκηνοθέτης, ηθοποιός, χορευτής, χορογράφος, στιχουργός, συγγραφέας και καλλιτεχνικός διευθυντής του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Κοζάνης είπε ναι, στην ιδέα ενός υβριδικού είδους streaming, μιας immersive site specific παράσταση, που αφορά την κωμωδία «Καθαρίσαμε» του Ζορζ Φεϊντό. Ποιο είναι το στοιχείο που κάνει ιδιαίτερη τη σκηνοθετική πρόταση της Αναστασίας Κουμίδου, την οποία θα δούμε on demand μέσα στο μήνα;
Τα γυρίσματα της παράστασης γίνονται στην Αθήνα, στην υπέροχη Οικία Κατακουζηνού με την υπέροχη θέα στη πλατεία Συντάγματος, που για σχεδόν πενήντα χρόνια αποτέλεσε σημείο αναφοράς της πνευματικής και καλλιτεχνικής ζωής της Αθήνας. Οι χώροι του εμβληματικού σπιτιού – έργο τέχνης είναι το σκηνικό στο οποίο κινούνται οι πρωταγωνιστές της παράστασης Θανάσης Τσαλταμπάσης (Φλαβουάν), Γεράσιμος Γεννατάς (Αμπελάρ Σουγιού), Νίκη Σκιαδαρέση (Ζουλί, σύζυγος του Φλαβουάν), Λυδία Σγουράκη (Τοτό, γιος των Φλαβουάν,) Ολυμπία Μανωλοπούλου (Ροζ, υπηρέτρια), Σουέλεν Κωνσταντινίδου (Μαντάμ Σουγιού), Στέλιος Χλιαράς (Οράτιος Τουρσέ).
«Ο θεατής βλέπει ένα θεατρικό έργο τέχνης να εξελίσσεται μέσα σε ένα εμβληματικό σπίτι – έργο τέχνης, όπως είναι η οικία Άγγελου και Λητώς Κατακουζηνού», σημειώνει η σκηνοθέτις. «Το έργο διεισδύει στην Οικία, καθώς περιδιαβαίνει στους διαδρόμους, στο σαλόνι, στο χωλ, στο γραφείο της υποδειγματικά διατηρημένης οικίας Κατακουζηνού, αλλά και η Οικία διεισδύει μέσα στο έργο δίνοντας το φως, τα χρώματα, τους πίνακες ζωγραφικές, τις βιβλιοθήκες της ωσάν ένα φυσικό ιδανικό αυτής της καλογραμμένης γαλλικής κωμωδίας, η οποία είναι ερμηνευμένη από εξαίρετους κωμικούς μας».
Το έργο
Δεν υπάρχει θεατρόφιλος που να μη λατρεύει τις πνευματώδεις σάτιρες του διάσημου Γάλλου συγγραφέα Ζορζ Φεϊντό. Δεν είναι τυχαίο το γεγονός ό,τι από την αρχή της πανδημίας αλλά και μέχρι σήμερα, πολλοί διεθνείς θίασοι επιλέγουν να ανεβάσουν σε μορφή streaming κωμωδίες, όπως η Comedie Francaise και η γερμανική Schaubhune. Το μονόπρακτο «Καθαρίσαμε» («On purge bébé»), γραμμένο το 1910, έχει ανέβει μετρημένες φορές στην Ελλάδα, με το Εθνικό Θέατρο να έχει ανεβάσει μία σημαντική παράσταση του έργου, το 1982 με τον Ντίνο Ηλιόπουλο στον πρωταγωνιστικό ρόλο.
Στην υπόθεση, ο κύριος Φλαβουάν είναι σύζυγος, πατέρας και κατασκευαστής πορσελάνινων ειδών. Η ιδέα του να δημιουργήσει ένα “άθραυστο” πορσελάνινο δοχείο νυκτός το όποιο, μέσω του Αμπελάρ Σουγιού, οποίος είναι υψηλόβαθμο στέλεχος του Υπουργείου Άμυνας, θα προωθήσει στον στρατό ως ατομικό εργαλείο αντιμετωπίζει μία χιονοστιβάδα κωμικών συγκρούσεων από την δυσκοιλιότητα του επτάχρονου γιου του. Ενώ η κυρία Φλαβουάν προσπαθεί να πείσει τον σύζυγό της ότι η δυσκοιλιότητα του γιου τους είναι ένα πολύ σοβαρό ζήτημα που απαιτεί την απόλυτη φροντίδα τους, ο Αμπελάρ Σουγιού έρχεται στην προκαθορισμένη επαγγελματική συνάντηση με απροσδόκητες εξελίξεις και αποτελέσματα. Οι σουρεαλιστικές καταστάσεις κλιμακώνονται στο τέλος του έργου με την έλευση της συζύγου του κυρίου Σουγιού και του κρυφού εραστή – εξάδερφού της.
Φωτο: Δημήτρης Ευλαμπίδης, REDBOX Studio