Κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, να μην έχει κάνει το κόμμα σου, όσο ήταν στην κυβέρνηση, ένα ουσιαστικό βήμα για την υπόθεση της Δίκαιης Μετάβασης της Δυτικής Μακεδονίας στη μεταλιγνιτική εποχή, την οποία στην Ελλάδα καταγγέλλει ως βιαστική και πρόωρη και στην Ευρώπη ως διστακτική και αργή, και την ίδια ώρα εσύ να κατηγορείς τη σημερινή Κυβέρνηση ότι δημιουργεί αναπτυξιακό αδιέξοδο στην περιοχή, να μην έχει κάνει το κόμμα σου κατά τη θητεία του ένα σημαντικό μεταφορικό έργο στον νομό σου και να έχει βαλτώσει και να κινδυνεύει με ματαίωση η ολοκλήρωση του Ε65 και να έρχεσαι στην κύρωση αυτής της συμφωνίας, αυτής της σύμβασης του ιδίου έργου και να καταγγέλλεις τη σημερινή Κυβέρνηση που το ξεμπλόκαρε και το υλοποιεί, όπως έκανε προηγουμένως η συντοπίτισσά μου συνάδελφος του ΣΥΡΙΖΑ, είναι τουλάχιστον σουρεαλιστικό.
Με την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης, λοιπόν, και την κατασκευή του Βορείου Τμήματος, το οποίο παρέμεινε σε εκκρεμότητα το προηγούμενο διάστημα, μπαίνει οριστικά στο χάρτη των οδικών αρτηριών ο αυτοκινητόδρομος Ε65. Το κλειδί για την ολοκλήρωσή του αποτέλεσε η ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης και έτσι σύντομα το εμβληματικό αυτό έργο θα ενώνει την ανατολική με τη βορειοδυτική Ελλάδα και ιδίως τον ΠΑΘΕ με την Εγνατία Οδό. Με την κατασκευή του, μάλιστα, ολοκληρώνονται σε μεγάλο βαθμό οι βασικοί οδικοί άξονες της χώρας.
Αναφέρθηκε και στην Επιτροπή, αλλά και σήμερα, η ιστορία του σημαντικού αλλά ταλαιπωρημένου αυτού έργου, που κινδύνευε να μείνει χωλό, χωρίς τη συστηματική και επίμονη προσπάθεια της Κυβέρνησης, του Υπουργού Μεταφορών κ. Καραμανλή και του ιδίου του Πρωθυπουργού, ώστε να εγκριθεί η χρηματοδότησή του από την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Η από 31-5-2007 Εθνική Σύμβαση Παραχώρησης του Αυτοκινητοδρόμου Κεντρικής Ελλάδας είχε τροποποιηθεί τρεις φορές μέχρι σήμερα και είχε περάσει από χίλια κύματα σε σχέση με τις οδεύσεις, τις περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις και, φυσικά, τη χρηματοδότησή του και τελικά, θα ήταν αδύνατη η κατασκευή του χωρίς την άντληση κεφαλαίων από το Ταμείο Ανάκαμψης, κάτι που πρακτικά σημαίνει ότι το βόρειο τμήμα χρηματοδοτείται εξ ολοκλήρου από ευρωπαϊκούς πόρους.
Ο Ε65 ήταν ένας από τους πέντε αυτοκινητόδρομους της Σύμβασης Παραχώρησης του 2007 της Κυβέρνησης του Κώστα Καραμανλή και όπως ειπώθηκε και από προηγούμενους ομιλητές, εξελίχθηκε σε διάφορα στάδια. Αρχικά είχε κατασκευαστεί το ενδιάμεσο τμήμα του και στη συνέχεια ξεκίνησε το νότιο, το οποίο μέχρι την αλλαγή της διακυβέρνησης το 2019, προχώρησε με πολύ αργούς ρυθμούς. Έκτοτε, οι εργασίες επιταχύνθηκαν σημαντικά και έτσι το νότιο τμήμα αναμένεται να παραδοθεί εντός του προσεχούς έτους.
Το βόρειο τμήμα τώρα, το οποίο μέχρι πρόσφατα ήταν μπλοκαρισμένο, αφορά στη σύνδεση των Τρικάλων με την Εγνατία. Έχει μήκος 70,5 χιλιόμετρα και προϋπολογισμό 442 εκατομμύρια. Αναμένεται δε να δημιουργήσει περίπου χίλιες νέες θέσεις εργασίας στο στάδιο της κατασκευής του. Πρόκειται για έναν υπερσύγχρονο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο, του οποίου η ολοκλήρωση υπολογίζεται σε τρία περίπου χρόνια, δεδομένης της ωριμότητάς του, αν δεν προκύψουν καθυστερήσεις από τις απαλλοτριώσεις που εκκρεμούν ή άλλα απρόβλεπτα γεγονότα.
Η συγκοινωνιακή αξία του έργου είναι αναμφισβήτητη, αφού ενώνει μεγάλα και αποκομμένα μεταξύ τους ηπειρωτικά τμήματα της χώρας, σημαντικά αστικά κέντρα, αλλά και μικρότερες πόλεις με πλούσια ιστορική διαδρομή, ισχυρό πρωτογενή τομέα και θεματικό τουριστικό ενδιαφέρον. Θα αποτελέσει όμως και άξονα διασύνδεσης δύο σημαντικών λιμένων της χώρας, του Βόλου και της Ηγουμενίτσας, αλλά και δρόμο ένωσης με τα ευρωπαϊκά δίκτυα μέσω των δυτικών Βαλκανίων.
Με τον τρόπο, αυτό, λοιπόν, η διασταύρωση των δύο βασικότερων εθνικών οδικών αξόνων στη Δυτική Μακεδονία καθιστά την ευρύτερη περιοχή μεταφορικό κόμβο της νοτιοανατολικής Ευρώπης. Ο Ε65, όμως, αποτελεί και κόμβο στον οδικό χάρτη της Μετάβασης της Δυτικής Μακεδονίας στη μεταλιγνιτική εποχή, αφού αυτή θα ήταν αδύνατη χωρίς τα απαραίτητα μεταφορικά δίκτυα. Ισχύει όμως και η ακριβώς αντίθετη ανάγνωση, ότι δηλαδή ο δρόμος αυτός θα έμενε πιθανότατα ανολοκλήρωτος εάν δεν υπήρχε η πρόκληση της απολιγνιτοποίησης και το αίτημα για τη στήριξη με υποδομές του εγχειρήματος της μετάβασης της περιοχής σε ένα νέο αναπτυξιακό και παραγωγικό μοντέλο.
Τελικά και οι δύο αναγνώσεις επιβεβαιώνουν την αναγκαιότητα και καταλληλότητα του σχεδιασμού. Και για να αποδειχτεί αυτός ολοκληρωμένος και αποτελεσματικός θα πρέπει να συμπληρωθεί και από τη διασύνδεση της Δυτικής Μακεδονίας με τα σιδηροδρομικά δίκτυα της χώρας, κάτι που επιτακτικά επιζητούν οι επιχειρηματίες που επιθυμούν να εγκατασταθούν στην περιοχή μας.
Πέρα, όμως, από τον Ε65, κύριε Υπουργέ, θα ήθελα να αναφερθώ και στην ανάγκη αναβάθμισης του οδικού άξονα Κοζάνης-Λάρισας, τμήματα του οποίου έχουν σημαντική μελετητική ωριμότητα, ο οποίος είναι ζωτικής σημασίας για τις δύο περιφέρειες και ιδίως για τους Δήμους Σερβίων και Βελβεντού και θα δώσει αναπτυξιακή ώθηση σε πλουτοπαραγωγικές δυνάμεις της περιοχής, όπως στην εξόρυξη μαρμάρου του Τρανοβάλτου, στην κτηνοτροφία του Λιβαδερού, στην φρουτοπαραγωγή του Βελβεντού, στην ελαιοπαραγωγή των Ιμέρων, στην αλιευτική και ψυχαγωγική δραστηριότητα της Λίμνης του Πολυφύτου και των άλλων παραλίμνιων κοινοτήτων.
Δεδομένου, λοιπόν, του επενδυτικού ενδιαφέροντος, ενόψει και των ισχυρών αναπτυξιακών κινήτρων που έχουν εξασφαλιστεί, ο τόπος μου δικαιούται και διεκδικεί μεταφορικές υποδομές που αποτελούν αναγκαίο όρο για την προσέλκυση επενδυτικών σχεδίων και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Κύριε Υπουργέ, με την υπογραφή και την κύρωση της σύμβασης γίνεται το καθοριστικό βήμα για την υλοποίηση ενός ακόμα σημαντικού έργου για τη χώρα. Όπως μάλιστα σημείωσε ο κύριος Πρωθυπουργός από αυτό εδώ το Βήμα, η διαδικασία αυτή συμπίπτει με την έγκριση του Ελληνικού Σχεδίου Ανάκαμψης από το Ecofin, του μέσου που θα οδηγήσει την Ελλάδα σε μια νέα εποχή ανάπτυξης και δημιουργίας. Και για να συμβεί αυτό η χώρα μας πρέπει να αξιοποιήσει όλα τα χρηματοδοτικά εργαλεία που έχει στη διάθεσή της. Αυτό κάνει και το Υπουργείο Υποδομών, το οποίο μέσα σε δύο χρόνια έχει συμβασιοποιήσει έργα ύψους 4 δισεκατομμυρίων, πολλαπλάσια δηλαδή από ό,τι είχε συμβασιοποιήσει η προηγούμενη κυβέρνηση σε όλη τη θητεία της. Συνολικά δε τα μεγάλα έργα υποδομών στη χώρα αναμένεται να ξεπεράσουν τα 13 δισεκατομμύρια ευρώ και είναι γνωστή σε όλους η επίδραση αυτών των επενδύσεων στην πραγματική οικονομία.
Θερμά συγχαρητήρια, κύριε Υπουργέ. Συνεχίστε τη σκληρή δουλειά που αποδίδει καρπούς, τους οποίους σύντομα θα γευτούν όλοι οι συμπολίτες μας.
Σας ευχαριστώ πολύ.
Θερμά συγχαρητήρια!! ΑΞΙΟΣ!!!
Πολυ καλή η τοποθέτηση. Καίριας σημασίας και η αναφορά στον δρόμο Κοζάνη – Λάρισα.
Κ. Κωνσταντινίδη είστε ο πυλώνας του Νομού.
Ο πραγματικός δρόμος Ε65 είναι αυτός πού συνδέει την Κοζάνη με την Λάρισα και “κουμπώνει” στην εθνική οδό…Δυστυχώς κατάντησε να γίνει η απάτη του αιώνα, όταν κάποιος (κουφός) υπουργός για ιδιοτελή ψηφοθηρικά συμφέροντα, μετατόπισε τον Ε65 στα Τρίκαλα..!!! Η Κοζάνη, η Καστοριά και η Φλώρινα (και ένα κράτος η Αλβανία), εξακολουθούν να εξυπηρετούνται απο το αθλιότατο οδικό δίκτυο του Σαρανταπόρου…!! Είναι ντροπή να καυχιώνται για σύγχρονα οδικά δίκτυα, αφήνοντας τον πραγματικό Ε65 σ αυτό τό κατάντημα..!!!
Σταθικο αποτυχατε και τελειώσατε και ακομα δεν το ξερετε!
Ασε τους δρομους δεν θα πεισεις κανεναν!
εμπεριστατωμενος λόγος με πολλα διοδια και περισσοτερη ανεργια