Το Κτήμα Άλφα στο Αμύνταιο φιγουράρει φέτος στη λίστα του αμερικανικού επιδραστικού περιοδικού Wine & Spirits με τα εκατό καλύτερα οινοποιεία του κόσμου

29 Σεπτεμβρίου 2021
12:10
Κανένα σχόλιο

Το Κτήμα Άλφα στο Αμύνταιο, το Κτήμα Σκλάβου στην Κεφαλονιά και τα Κτήματα Αργυρού και Σιγάλα στη Σαντορίνη φιγουράρουν φέτος στη λίστα του αμερικανικού επιδραστικού περιοδικού Wine & Spirits με τα εκατό καλύτερα οινοποιεία του κόσμου. Με εξαίρεση το κεφαλονίτικο οινοποιείο, της γοητευτικής Ρομπόλας και του κόκκινου διαμαντιού, της Μαυροδάφνης, τα υπόλοιπα έχουν βρεθεί ξανά στη λίστα. Η χώρα μας, που ακόμη και σήμερα επιμένει σε μερικές προωθητικές της ενέργειες στο εξωτερικό να παρουσιάζει το κρασί «χύμα» σε χαμηλό ποτηράκι ταβέρνας παλαιάς κοπής, βλέπει το κρασί της κάθε χρόνο να ψηλώνει διεθνώς. Ωστόσο, ποια είναι η αξία της διάκρισης και πόσο βοηθάει στην ενίσχυση της θέσης του ελληνικού κρασιού στις διεθνείς αγορές;

«Η διάκριση είναι πολύ σημαντική, καθώς το συγκεκριμένο περιοδικό είναι από τα πιο διάσημα και έγκυρα του κλάδου, πολλοί καταναλωτές και χονδρέμποροι-εισαγωγείς το συμβουλεύονται για τις αγορές τους. Έως έναν βαθμό επηρεάζει τις τάσεις», επισημαίνει ο Άρης Σκλαβενίτης, ιδιοκτήτης του wine bar Oinoscent και δύο φορές καλύτερος οινοχόος στη χώρα μας. «Η Ελλάδα έχει μπει και με τα δύο πόδια στον παγκόσμιο οινικό χάρτη, σιγά σιγά εξελίσσεται σε ένα ξεχωριστό κεφάλαιο. Το πιο θετικό, βέβαια, είναι ότι έχει βελτιωθεί καθοριστικά η ποιότητα των κρασιών που παράγονται εδώ. Δεκαπέντε χρόνια πριν, υπήρχαν οινοποιεία που έφτιαχναν ελαττωματικά κρασιά, αντιθέτως σήμερα εξετάζουμε το βάθος και την πολυπλοκότητά τους», καταλήγει ο ίδιος, επισημαίνοντας ότι η Ελλάδα έχει βρει τον τρόπο να εξωτερικεύει τον οινικό της πλούτο, βασιζόμενη στην πληθώρα των γηγενών ποικιλιών.

WINES OF GREECE

Πράγματι, βάσει του στρατηγικού σχεδιασμού για το branding και το marketing του ελληνικού κρασιού τον οποίο είχε παρουσιάσει η Εθνική Διεπαγγελματική Οργάνωση Αμπέλου και Οίνου (ΕΔΟΑΟ), με βασικό σκοπό την αύξηση της αντιλαμβανόμενης αξίας που προσφέρει η ελληνική οινική προέλευση στα επώνυμα τυποποιημένα κρασιά, τον εθνικό χορό για να στηθεί το brand Wines of Greece έσυραν το Ασύρτικο Σαντορίνης, το Ξινόμαυρο Νάουσας και Αμυνταίου, το Αγιωργίτικο Νεμέας και το Μοσχοφίλερο Μαντινείας. Σταδιακά, η χώρα που είχε «μυήσει» τους ξένους στη ρετσίνα και στο χύμα κρασί, με σημαία την αυθεντικότητα των κρασιών της, άρχισε να βγάζει λαγούς από το μανίκι. Μαλαγουζιά, Βιδιανό, Λιάτικο και Ρομπόλα είναι μόνο μερικές από τις γηγενείς ποικιλίες που πλέον αναγνωρίζονται και βραβεύονται στις διεθνείς αγορές, υποστηρίζοντας αποτελεσματικά τη στρατηγική της διαφοροποίησης έναντι των ανταγωνιστών, όπως είναι η Χιλή και η Νότια Αφρική.

elliniko-krasi-ligo-pio-psila2
Τρύγος του Κτήματος Άλφα στο εμβληματικό αμπέλι 100 χρόνων με Ξινόμαυρο, στο Αμύνταιο. 

«Η εικόνα αξίας που έχει δημιουργηθεί για το ελληνικό κρασί επιβεβαιώνεται πρώτον από την άνοδο κατά περίπου 5% στη μέση τιμή πώλησης της φιάλης κατά την προηγούμενη τετραετία και δεύτερον από την αύξηση της διείσδυσης σε πολύ απαιτητικές αγορές με εκπαιδευμένους καταναλωτές, όπως είναι η Γαλλία», σημειώνει ο Γιάννης Βογιατζής, πρόεδρος της ΕΔΟΑΟ, ο οποίος είδε το ελληνικό κρασί να ορφανεύει από εθνικά προγράμματα προώθησης πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας. «Τα οινοποιεία προχώρησαν με δικές τους δυνάμεις, ακολουθώντας την αρχική στρατηγική που είχαμε χαράξει. Γι’ αυτό ήρθαν και οι διακρίσεις, οι οποίες ενίσχυσαν ακόμη περισσότερο την καινούργια εικόνα του ελληνικού κρασιού», συμπληρώνει και εξηγεί πως τώρα βασική προτεραιότητα είναι η αξιοποίηση των ευρωπαϊκών πόρων για την εκ νέου ενεργοποίηση εκστρατειών προβολής γύρω από τα Wines of Greece.

ΤΟ ΣΤΟΙΧΗΜΑ ΤΟΥ ΟΙΝΟΤΟΥΡΙΣΜΟΥ

Την οκταετία από το 2010 μέχρι το 2018 στην Ελλάδα διπλασιάστηκε ο αριθμός των οινοποιείων, από τα 635 στα 1.290. Η εντυπωσιακή αύξηση, δεδομένου ότι η χώρα βρισκόταν σε μακρά περίοδο ύφεσης, συγκρότησε μια υπολογίσιμη μάζα για να αναπτυχθεί συστηματικά ο οινοτουρισμός, ο οποίος μαζί με την αυθεντικότητα και την καινοτομία αποτελούσαν τους παράγοντες διαφοροποίησης που είχαν επιλεγεί στην αρχική στρατηγική. Λόγω της εκθετικής αύξησης των οινοποιείων, το 2014 η ΕΔΟΑΟ σε συνεργασία με το Υπουργείο Τουρισμού εξέδωσαν το σήμα του «Επισκέψιμου Οινοποιείου» (το 2018 ανανεώθηκε και αναβαθμίστηκαν οι προδιαγραφές του), ώστε εγκαίρως να μπορέσουν να θέσουν το πλαίσιο για τη μετατροπή των οινοποιείων σε οινοτουριστικές επιχειρήσεις.

elliniko-krasi-ligo-pio-psila4

«Η πλειονότητα των οινοποιείων διαθέτει επισκέψιμους χώρους και σύγχρονες υποδομές, κάποια μάλιστα έχουν και εξαιρετική αρχιτεκτονική. Ωστόσο, η τουριστική δραστηριότητα δεν συσχετίζεται με την οινοποίηση, δεν αποδίδει η λογική “μπήκε κάποιος επισκέπτης και του προσφέρω ένα ποτήρι κρασί”. Αυτό που μας λείπει είναι η εκπαίδευση για να προσφέρουμε ολοκληρωμένες εμπειρίες στους ταξιδιώτες, οι οποίες θα περιλαμβάνουν από οργανωμένες ξεναγήσεις μέχρι διαμονή και εστίαση», επισημαίνει ο κ. Βογιατζής, ο οποίος εκτιμά ότι είναι κομβικό να πιστοποιηθούν με το σήμα όσο το δυνατόν περισσότερα οινοποιεία. Την έλλειψη της αναγκαίας εκπαίδευσης έχει εντοπίσει το Υπουργείο Τουρισμού και, σύμφωνα με την υφυπουργό Σοφία Ζαχαράκη, «σχεδιάζουμε σεμινάρια διά βίου μάθησης με έμφαση στις ειδικές μορφές τουρισμού, όπως του οινοτουρισμού, που απευθύνονται σε επαγγελματίες και επιχειρηματίες». Η ανάπτυξη του οινοτουρισμού στην Ελλάδα, ως δυναμική δραστηριότητα που αναπτύσσεται παγκοσμίως, αναμένεται αφενός να ισχυροποιήσει το brand «ελληνικό κρασί» και αφετέρου να εμπλουτίσει το τουριστικό προφίλ της χώρας, λαμβάνοντας βέβαια ως προϋπόθεση την ανάδειξη των επιμέρους οινοπαραγωγών ζωνών. Γι’ αυτό άλλωστε βρίσκεται ψηλά και στην ατζέντα του αρμόδιου υπουργείου, το οποίο προωθεί μια σειρά από σχετικές πρωτοβουλίες, όπως είναι ενδεικτικά η περαιτέρω αναβάθμιση του σήματος του «Επισκέψιμου Οινοποιείου», η συγκρότηση Εθνικού Συμβουλίου Οινοτουρισμού για τον στρατηγικό σχεδιασμό του οινοτουρισμού και η συνεχής ανανέωση της ηλεκτρονικής πύλης που δημιουργήθηκε για τα οινοποιεία, η οποία περιλαμβάνει ψηφιακό χάρτη και αναλυτικό κατάλογο με τα επισκέψιμα οινοποιεία.

→ Παραγωγοί με δικά τους λόγια

Άγγελος Ιατρίδης Κτήμα Άλφα
«Στόχος οι κοινές επισκέψεις στο Αμύνταιο»

elliniko-krasi-ligo-pio-psila6
Το επόμενο μεγάλο πρότζεκτ για το Κτήμα Άλφα είναι να δημιουργήσει 30-40 διαφορετικές εκφράσεις του Ξινόμαυρου.

Διακρίσεις οι οποίες αναγνωρίζουν την ελληνική αμπελοοινική παραγωγή και δείχνουν εμπιστοσύνη στις δυνατότητες των επώνυμων ελληνικών κρασιών δημιουργούν μια μεγάλη παρακαταθήκη για το μέλλον. Βέβαια, για να μπορέσει το ελληνικό κρασί να αναπτυχθεί ακόμη περισσότερο, οφείλουμε να επενδύσουμε στους αμπελώνες, όχι μόνο οικονομικά, αλλά και σε ανθρώπινο δυναμικό και υποδομές. Στο Κτήμα Άλφα έχουμε επικεντρώσει τις δυνάμεις μας στη δημιουργία ενός σύγχρονου αμπελώνα, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για την πολυετή παραγωγή ιδιαίτερων κρασιών. Υλοποιούμε μια σταδιακή αναδιάρθρωση φυτεύοντας νέους καθαρούς κλώνους Ξινόμαυρου και Μαλαγουζιάς, αλλά και άλλων ποικιλιών, ώστε να ενισχύσουμε τα ποιοτικά και τυπικά χαρακτηριστικά της παραγωγής μας. Παράλληλα, σε συνεργασία με το εργαστήριο Αμπελουργίας του τμήματος Γεωπονίας του ΑΠΘ, αναλύουμε τμηματικά την οινική ζώνη του Οικοσυστήματος Αμυνταίου με απώτερο στόχο να προσδιορίσουμε τις υποζώνες του Ξινόμαυρου. Έτσι, θα μπορέσουμε να δημιουργήσουμε έναν οινικό πλουραλισμό σε μικρές παραγωγές φιαλών, προερχόμενες από διαφορετικά αμπελοτεμάχια, «συστήνοντας» στο οινόφιλο κοινό την εξαιρετική αυτή ποικιλία σε 30-40 διαφορετικές εκφράσεις. Επίσης, σχεδιάζουμε μονάδα ανακύκλωσης-κυκλικής οικονομίας, όπου θα μεταποιούμε τα υποπροϊόντα-υπολείμματα της οινοποίησης και θα τα επιστρέφουμε στα αμπέλια ως προϊόντα βελτίωσης του εδάφους. Σήμερα, το Κτήμα Άλφα αποτελεί πόλο έλξης για τους οινόφιλους και μάλιστα το 2019 είχαμε ρεκόρ επισκεψιμότητας με 19.000 επισκέπτες. Αμοιβαία προσπάθεια των οινοποιών της περιοχής είναι σε λίγα χρόνια να οργανώνονται κοινές επισκέψεις και ξεναγήσεις σε όλη την οινική ζώνη του Αμυνταίου, ενισχύοντας σημαντικά το τουριστικό προφίλ του νομού.

elliniko-krasi-ligo-pio-psila8Ταυτότητα
Έτος ίδρυσης: 1997
Έκταση αμπελώνα: 2.200 στρέμματα
Φιάλες 2020: 780.000
Ετικέτες 2020: 14
Ποσοστό εξαγωγής: 30%
Χώρες εξαγωγής: 33

Info
2ο χλμ. Αμυνταίου-Αγίου Παντελεήμονα, Αμύνταιο
Τ: 23860-20111
Ι: alpha-estate.com


kathimerini.gr/

Αφήστε μία απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*

Προσοχή!!! Για να δημοσιεύονται, από 'δω και στο εξής, τα σχόλιά σας, θα πρέπει να επιλέγετε, την παρακάτω επιλογή  "Διάβασα και αποδέχομαι τους Πολιτική απορρήτου  " που σημαίνει ότι διαβάσατε κι αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου του kozan.gr. Αν, κάποια φορά, ξεχάσετε να το κάνετε θα λάβετε μια ειδοποίηση ότι δεν το πατήσατε (αρα δεν αποδεχτήκατε την πολιτική απορρήτου). Σε αυτή την περίπτωση, για να μη χαθεί το σχόλιο σας, πατήστε να γυρίσετε πίσω  και ξαναπατήστε "δημοσίευση", τσεκάροντας, προηγουμένως, την προαναφερόμενη επιλογή. Η συμπλήρωση των πεδίων όνομα, Ηλ. διεύθυνση και ιστότοπος, της παραπάνω φόρμας, δεν είναι υποχρεωτική.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Μείνετε συντονισμένοι