Έληξε χθες 19-10-2021 η διαβούλευση επί του Σχεδίου Νόμου (Σ/Ν) του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων με τον εύηχο τίτλο ¨Δίκαιη αναπτυξιακή μετάβαση και ρύθμιση ειδικότερων ζητημάτων απολιγνιτοποίησης¨. Το συγκεκριμένο νομοθέτημα είναι ξεκάθαρα ένα τεχνοκρατικό κείμενο υπερβολικά λεπτομερούς ρύθμισης τυπικών διαδικασιών και προκλητικής απουσίας ουσιαστικών θεμάτων. Η προφανής παρατήρηση είναι ότι από όλο το κείμενο απουσιάζουν 3 λέξεις-έννοιες κλειδιά οι λέξεις «κοινωνία», «αυτοδιοίκηση» και «Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας».

Η απαξίωση των τοπικών εκλεγμένων θεσμικών οργάνων, των τοπικών ακαδημαϊκών δομών αλλά κυρίως η απαξίωση της τοπικής κοινωνίας είναι εξόφθαλμη. Δεν είναι μόνο ο ελάχιστος χρόνος των έξι ημερών που το Σ/Ν τέθηκε σε διαβούλευση, δεν είναι το γεγονός ότι καμία από τις προτάσεις διοικητικής δομής των τοπικών φορέων δεν συμπεριλήφθηκε σε αυτό αλλά είναι η αίσθηση αναχρονιστικής κηδεμονίας, ελιτισμού και αδιαφορίας που αποπνέει για τον τόπο, γεγονός που δεν επέτρεψε στους συντάκτες του να προβλέψουν ούτε καν ένα παράρτημα των νεοσύστατων δομών τους για την Δυτική Μακεδονία, την πρώην ενεργειακή καρδιά της χώρας.

Και τα εύλογα ερωτήματα που προκύπτουν είναι:

  • πώς διασφαλίζεται η συνέχιση της λειτουργίας της Τηλεθέρμανσης όταν η μόνη αναφορά που γίνεται είναι η δυνατότητα της νέας υπό σύσταση Διαδημοτικής Επιχείρησης Τηλεθέρμανσης Δυτικής Μακεδονίας να αναλαμβάνει την ανάπτυξη δικτύου αγωγών μεταφοράς της θερμικής ενέργειας και μέσω προγραμματικών συμβάσεων παρέχει την απαιτούμενη θερμική ενέργεια στις υπάρχουσες υπηρεσίες τηλεθέρμανσης η οποία τιμολογείται βάσει των κανόνων λειτουργίας της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας; Προκύπτει επομένως ένας αχρείαστος μεσάζοντας χωρίς καμία αναφορά σε σταθερότητα και επιδότηση τιμής για τους χρήστες.
  • πώς διασφαλίζεται ο έλεγχος και η αξιοκρατική αξιολόγηση των προτεινόμενων επενδύσεων από μια εταιρία, την «Μετάβαση ΑΕ» η οποία ¨δύναται να αποδέχεται και να προβαίνει σε χορηγίες στο πλαίσιο της αποστολής της και για την επιτυχή εκπλήρωση του σκοπού και των στόχων της¨ και λειτουργεί με πλήρη ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια; Πού προβλέπεται η ανάγκη κάλυψης θέσεων εργασίας από ντόπιο εργατικό δυναμικό; Πού προβλέπεται ο έλεγχος των κοινωνικοοικονομικών επιπτώσεων της κάθε επένδυσης αλλά και οι βασικές αρχές βιώσιμων επενδύσεων; Σε κανένα σημείο του Σ/Ν δυστυχώς.
  • ποια είναι η άποψη της Επιτρόπου αρμόδιας για την Κοινωνική Συνοχή στην ΕE, Ελίζας Φερέϊρα για την παντελή απουσία οποιασδήποτε αναφοράς για την περιβόητη κοινωνική συνοχή, αλλά και κοινωνική συμμετοχή; Είναι η ίδια επίτροπος που με την επίσκεψή της και την παρουσία της στην Δυτική Μακεδονία χρησιμοποιήθηκε ως άλλοθι της δήθεν υψηλής σημασίας της γνώμης των τοπικών κοινωνιών. Μία επίσκεψη η οποία πραγματοποιήθηκε σε κλειστό κύκλο, ελέω covid, στην οποία δεν τέθηκε από κανένα παριστάμενο το μείζον αυτό θέμα.

Αντί όλων των παραπάνω έχουμε την ίδρυση μιας νέας εταιρίας, της «Μετάβαση ΑΕ».

  • Μια εταιρία στην οποία θα περιέλθουν οι εκτάσεις ορυχείων της ΔΕΗ δηλαδή 164.000 στρέμματα από τα 247.000 στρέμματα σε Δυτική Μακεδονία και Μεγαλόπολη που σήμερα ανήκουν στη ΔΕΗ στα οποία θα αναλάβει την αποκατάσταση και εκμετάλλευση.
  • Μια εταιρία που εκτός από εδάφη, σχέδια, αδειοδοτήσεις και εν γένει τη διαχείριση έργων υποδομής στις περιοχές του ΣΔΑΜ, θα μπορεί να αναλαμβάνει την προσέλκυση, αξιολόγηση, υποστήριξη και επιτάχυνση επενδυτικών προτάσεων και σχεδίων που θα ενταχθούν σε αναπτυξιακούς νόμους.
  • Μια εταιρία η οποία θα διοικείται από 5μελές ΔΣ το οποίο θα ορίζεται από την κυβέρνηση και θα εδρεύει στην Αθήνα χωρίς να υπάρχει μέριμνα για συμμετοχή σε αυτό της Τοπικής Αυτοδιοίκησης αλλά και πολιτικής συναίνεσης στο πρόσωπο του Διοικητή έτσι ώστε να διασφαλίζεται η συνέχεια στην εφαρμογή των πολιτικών.
  • Μια εταιρία που θα λειτουργεί κατά παρέκκλιση κάθε υπάρχουσας νομοθεσίας δημοσίων έργων, προμηθειών, προσλήψεων, κλπ για την επίσπευση των διαδικασιών.
  • Μια εταιρία για την οποία δεν θα είναι παράξενο εάν σε κάποιο επόμενο νόμο προβλεφθεί η ποινική αμνηστία των μελών του ΔΣ, όπως συνέβη με το ΤΑΙΠΕΔ, αφού θα λειτουργεί με ένα ευρύτατο φάσμα αρμοδιοτήτων.
  • Μια υπερεταιρία ουσιαστικά.

Και η ΔΕΗ πού βρίσκεται σε όλο αυτό; Η ΔΕΗ που επί 71 συναπτά έτη λειτούργησε προνομιακά στην περιοχή μας, που πήρε και έδωσε, είναι η  μεγάλη κερδισμένη και επομένως καθίσταται πλέον ακόμη μεγαλύτερο φιλέτο για τον οποιοδήποτε επίδοξο επενδυτή προκύψει από την ιδιωτικοποίησή της αφού:

  • Η παραχώρηση των 164.000 στρεμμάτων στην “Μετάβαση ΑΕ¨ γίνεται χωρίς την αποκατάσταση και επομένως ένα κόστος της τάξης των 2 δις ευρώ περίπου (δεν έχει διευκρινιστεί ακόμη) φεύγει από την πλάτη της και είναι ακόμη άγνωστο το πως θα καλυφθεί.
  • Μέσω της ΔΕΗ Ανανεώσιμες και της Γερμανικής RWE συνεχίζει να επιχειρεί στην περιοχή δεσμεύοντας τις πιο κατάλληλες εκτάσεις των ορυχείων για την εγκατάσταση των δικών της φωτοβολταϊκών.
  • Της παραχωρείται το δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης των εκτάσεων και των συναφών υποδομών που μεταβιβάζονται, για όσο χρόνο επιτρέπεται σε αυτές η λιγνιτική δραστηριότητα και συνεχίζουν να λειτουργούν οι μονάδες ηλεκτροπαραγωγής.
  • Μέσω του Σ/Ν διευκολύνονται οι επενδύσεις της ΔΕΗ στην περιοχή χωρίς να υπάρχει οποιαδήποτε μέριμνα για ανταπόδοση προς την περιοχή εκ μέρους αυτών των επενδύσεων.
  • Με Προγραμματική Σύμβαση μεταξύ ΥΠ.ΕΝ., Μετάβαση Α.Ε. και ΔΕΗ, που κυρώνεται από τη Βουλή, δύναται να της ανατεθεί η υλοποίηση των νέων χρήσεων γης. Επομένως η ΔΕΗ θα καθορίζει τις χρήσεις στα εδάφη μας στα οποία επιχειρεί χωρίς να έχει κανένα δικαίωμα λόγου η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας.

Δεν μας προξενεί εντύπωση το γεγονός ότι δεν υφίσταται πλέον η έννοια του Παρατηρητηρίου για τη δίκαιη μετάβαση, που υπήρξε δίκαιο αίτημα όλων των τοπικών φορέων, αλλά υποκαθίσταται με μια υπηρεσιακή δομή μειωμένων αρμοδιοτήτων με τον τίτλο Τμήμα Παρακολούθησης στόχων.

Μετά από όλα αυτά η Κίνηση πρότεινε στο Δημοτικό Συμβούλιο την αποστολή κοινής επιστολής εκ μέρους όλων των παρατάξεων στην οποία θα καταδεικνύονταν λακωνικά και ξεκάθαρα η αντίθεση του ανώτατου θεσμικού οργάνου του Δήμου Κοζάνης στην υποβάθμιση και απαξίωση του τόπου μας και θα προτείνονταν η απόσυρση του σχεδίου νόμου συνολικά γιατί δεν ανταποκρίνεται τόσο ηθικά όσο και ουσιαστικά στις ανάγκες αλλά και στις υποχρεώσεις απέναντι σε ένα τόπο που στήριξε για 71 χρόνια, με μεγάλο τίμημα, τον εξηλεκτρισμό και την πρόοδο αυτής της χώρας. Δυστυχώς η απόφαση της Δημοτικής Αρχής ήταν να συμμετάσχει σε αυτή την προσχηματική διαδικασία.

Συμφώνα με πρόσφατο άρθρο της Καθημερινής η «Μετάβαση ΑΕ» προσιδιάζει στην «Αθήνα 2004» όσον αφορά τις διευκολύνσεις και το εύρος αρμοδιοτήτων. Δυστυχώς όμως όπως όλοι γνωρίζουμε η «Αθήνα 2004» διοργάνωσε μεν επιτυχημένους αγώνες αλλά άφησε πίσω της κουφάρια και χρέη. Ας ελπίσουμε ότι δεν θα συμβεί το ίδιο και στην περίπτωση της Δυτικής Μακεδονίας και δεν θα καταλήξουμε σε μερικά χρόνια να διαπιστώσουμε ότι ¨η εγχείρηση πέτυχε, ο ασθενής απεβίωσε¨ γιατί σε αυτή την περίπτωση ο ¨ασθενής¨ είναι ο τόπος μας και το διακύβευμα το μέλλον μας.

Κοζάνη 21/10/2021

Για την Δημοτική Κίνηση «Κοζάνη Τόπος να Ζεις»