Τη Δευτέρα 22 Νοεμβρίου 2021 πραγματοποιήθηκε διαδικτυακή εναρκτήρια συνάντηση (kick off meeting) στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ με τίτλο “Dig4Future”. Στη συνάντηση συμμετείχαν 40 εκπαιδευτικοί σχολικών μονάδων από την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας. Το πρόγραμμα οργανώνει και υλοποιεί το ΚΜΟΠ-Κέντρο Κοινωνικής Δράσης και Καινοτομίας (https://www.kmop.gr) σε συνεργασία με την ΠΔΕ Δυτικής Μακεδονίας (https://bit.ly/3n5XFEe).

Κατά τη διάρκεια της συνάντησης συζητήθηκαν διεξοδικά θέματα σχετικά με την οργάνωση και υλοποίηση του προγράμματος, ξεκινώντας από τις εισαγωγικές τοποθετήσεις του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης Δυτ. Μακεδονίας κ. Θοδωρή Μαρδίρη και της υπεύθυνης του προγράμματος στο ΚΜΟΠ κ. Αριάδνης Ματράκα, συνεχίζοντας με τους βασικούς άξονες της παρουσίασης και τελειώνοντας με ερωτήσεις σχετικά με την υλοποίηση του προγράμματος.

Το έργο DIG4Future – Ψηφιακές ικανότητες, Ένταξη και Ανάπτυξη για τις μελλοντικές γενιές, στοχεύει στη βελτίωση των ψηφιακών δεξιοτήτων και ικανοτήτων ψηφιακά αποκλεισμένων νέων, ηλικίας μεταξύ 12 και 13 ετών, στην Ιταλία, Βουλγαρία, Ελλάδα και Ρουμανία.

Για τον σκοπό αυτό, οι Εταίροι του έργου σκοπεύουν να αναπτύξουν και εφαρμόσουν μια καινοτόμο εκπαιδευτική μέθοδο που θα προωθεί τη συνεκπαίδευση, δίνοντας αξία στον ρόλο του εκπαιδευτικού και εστιάζοντας στην Τεχνητή Νοημοσύνη και τις ευρείες εφαρμογές της. Το έργο αναφέρεται στο Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Ψηφιακών Ικανοτήτων (DigComp 2.1), το οποίο περιλαμβάνει 21 ικανότητες και πέντε «κύριους τομείς ικανοτήτων»: παιδεία πληροφοριών και δεδομένων, επικοινωνία και συνεργασία, δημιουργία ψηφιακού περιεχομένου, ασφάλεια και επίλυση προβλημάτων.

Στόχος του έργου

Ο βασικός στόχος του έργου είναι η ανάπτυξη διδακτικού υλικού για την προώθηση δραστηριοτήτων που εξοικειώνουν μαθητές/τριες με την Τεχνητή Νοημοσύνη (Artificial Intelligence/AI) και με παράδειγμα της στην καθημερινή ζωή.

Οι επιμέρους στόχοι και τα αποτελέσματα του προγράμματος περιλαμβάνουν τα παρακάτω:

  • Ενίσχυση της ικανότητας των σχολείων να χειρίζονται την ένταξη και τα μειονεκτήματα μέσω της κατάρτισης των εκπαιδευτικών και της εφαρμογής καινοτόμων εκπαιδευτικών εργαλείων

  • Ενίσχυση των δεξιοτήτων και των ικανοτήτων των εκπαιδευτικών

  • Προώθηση της καινοτομίας σε περιφερειακές/εθνικές/ευρωπαϊκές πολιτικές

  • Κατανόηση του τρόπου με τον οποίο η Τεχνητή Νοημοσύνη συνεισφέρει στην εκπαίδευση

  • Κατανόηση βασικών εννοιών και εφαρμογών της Τεχνητής Νοημοσύνης

  • Υλοποίηση δραστηριοτήτων στην τάξη που σχετίζονται με την εκπαίδευση στην Τεχνητή Νοημοσύνη.

  • Βελτίωση των ψηφιακών δεξιοτήτων, ιδίως εκείνων που αφορούν στη δημιουργία περιεχομένου, την επίλυση προβλημάτων, την ασφάλεια και το απόρρητο.

  • Κατανόηση θεμάτων που σχετίζονται με την ηθική και την ιδιωτικότητα της Τεχνητής Νοημοσύνης

Τελικά, το έργο θα έχει άμεσο αντίκτυπο σε περίπου 40 εκπαιδευτικούς και 650 μαθητές/τριες της Δυτικής Μακεδονίας. Με την ολοκλήρωσή της παραδειγματικής έρευνας, θα ακολουθήσει διάχυση της μαθησιακής εμπειρίας και του διδακτικού μοντέλου σε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα.

Εκπαίδευση & Υλοποίηση στις σχολικές τάξεις

Η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών περιλαμβάνει 16 ώρες (4 για κάθε ενότητα) για το πρώτο έτος (μεταξύ Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου 2021) και 6 ώρες το δεύτερο έτος (Σεπτέμβριος-Οκτώβριος 2022).

Οι εκπαιδεύσεις στις τάξεις από τους εκπαιδευτικούς θα πραγματοποιηθούν μεταξύ Ιανουαρίου και Απριλίου 2022 για το (πρώτο έτος υλοποίησης) και Νοεμβρίου 2022 και Απριλίου 2023 (δεύτερο έτος υλοποίησης).