Στη Βουλή το νομοσχέδιο για την απολιγνιτοποίηση & την αναπτυξιακή μετάβαση – Τι περιλαμβάνει κατ’ άρθρο

5 Δεκεμβρίου 2021
22:30

Τη Δευτέρα 6 Δεκεμβρίου εισάγεται προς επεξεργασία από την αρμόδια επιτροπή της Βουλής, το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων με τίτλο, «Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση και Ρύθμιση Ειδικότερων Ζητημάτων Απολιγνιτοποίησης».

Σκοπός του νομοσχεδίου, το οποίο αναμένεται να τεθεί στην ολομέλεια, προς συζήτηση και ψήφιση, την Πέμπτη, 9 Δεκεμβρίου, είναι η δίκαιη αναπτυξιακή μετάβαση των περιοχών της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας και του Δήμου Μεγαλόπολης που εξαρτώνται από την εξόρυξη και χρήση του λιγνίτη, καθώς και των Περιφερειών Βορείου Αιγαίου, Νοτίου Αιγαίου και Κρήτης που εξαρτώνται από τη χρήση πετρελαίου για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.

Όπως σημειώνεται στο 1ο άρθρο του νομοσχεδίου, η δίκαιη αναπτυξιακή μετάβαση πραγματοποιείται μέσω της οικονομικής διαφοροποίησης της παραγωγικής βάσης των περιοχών αυτών, βάσει του Εθνικού Σχεδίου Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (Master Plan ΔΑΜ) και του Επιχειρησιακού Προγράμματος ΕΣΠΑ ΔΑΜ 2021-2027.

Αναλυτικά, με το σχέδιο νόμου, προβλέπονται τα εξής:

ΜΕΡΗ Α’, Β’

  1. Εισάγονται ρυθμίσεις σχετικά με το καθεστώς της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΔΑΜ) των μνημονευόμενων περιοχών, που εξαρτώνται από την εξόρυξη και χρήση του λιγνίτη καθώς και από τη χρήση πετρελαίου για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.(άρθρα 1, 2)
  2. α. Συστήνεται, στο Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων «Ειδική Υπηρεσία Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης» (Ειδική Υπηρεσία ΔΑΜ), ως αυτοτελής δημόσια υπηρεσία που υπάγεται στον αρμόδιο για θέματα Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΔΑΜ) Υπουργό, περιγράφεται ο σκοπός και οι αρμοδιότητές της, καθορίζεται η διάρθρωσή της και προβλέπεται η κατάργησή της στις 12.2032.β. Ειδικότερα, η εν λόγω υπηρεσία αποτελείται από τις κάτωθι συνιστώμενες οργανωτικές μονάδες, οι οποίες λειτουργούν εντός της Ειδικής Υπηρεσίας ΔΑΜ:τη Διαχειριστική Αρχή του Επιχειρησιακού Προγράμματος Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης ΕΣΠΑ – ΔΑΜ (Διαχειριστική Αρχή ΕΣΠΑ– ΔΑΜ) με τη μορφή ειδικής υπηρεσίας, η οποία έχει σκοπό τη διαχείριση των πόρων, που συνδέονται με την υλοποίηση του Επιχειρησιακού Προγράμματος για τη Δίκαιη Αναπτυξιακή Μετάβαση στο πλαίσιο του Εταιρικού Συμφώνου Περιφερειακής Ανάπτυξης για τα έτη 2021-2027 (ΕΣΠΑ 2021-2027). Η διάρθρωση, οι αρμοδιότητες, καθώς και η λειτουργία της ανωτέρω υπηρεσίας διέπονται από τις διατάξεις των Διαχειριστικών Αρχών του ΕΣΠΑ 2021-2027,τη Διεύθυνση Στρατηγικού Σχεδιασμού και Συντονισμού Χρηματοδότησης, η οποία αποτελείται από: i) το Τμήμα Σχεδιασμού και Στρατηγικής και ii) το Τμήμα Αξιολόγησης και Υλοποίησης Έργων,

    τη Διεύθυνση Παρατηρητηρίου και Διοικητικής Υποστήριξης, η οποία αποτελείται από: i) το Τμήμα Παρατηρητηρίου, ii) το Τμήμα Οργάνωσης και Ψηφιακής Υποστήριξης και iii) το Τμήμα Ανθρώπινου Δυναμικού και

    –   το Τμήμα Νομικής Υποστήριξης, το οποίο υπάγεται απευθείας στον Διοικητή της Ειδικής Υπηρεσίας ΔΑΜ.

    Περαιτέρω, καθορίζονται ειδικότερα οι αρμοδιότητες των ανωτέρω οργανικών μονάδων.
    (άρθρα 3-8)

  1. Προβλέπεται ότι, στην Ειδική Υπηρεσία ΔΑΜ διορίζεται Διοικητής, κατά την αναφερόμενη διαδικασία και ορίζονται θέματα σχετικά με τη θητεία του. Ειδικότερα:
  • Εφαρμόζονται αναλογικά, για τον εν λόγω Διοικητή, τα άρθρα 41, 43 και 44 και το Κεφάλαιο Α΄ του Μέρους Δ’ του ν.4622/2019, που αφορούν τους Γενικούς Γραμματείς και ορίζεται ότι λαμβάνει τις αποδοχές του Γενικού Γραμματέα που ορίζονται στο άρθρο 41 του ιδίου νόμου (μετακλητός υπάλληλος με βαθμό 1ο της κατηγορίας ειδικών θέσεων).
  • Ο Διοικητής της Ειδικής Υπηρεσίας ΔΑΜ ασκεί όλες τις αρμοδιότητες που προβλέπονται στο πλαίσιο λειτουργίας της και δύναται να συστήνει ομάδες εργασίας για να τον συνεπικουρούν στην άσκηση των αρμοδιοτήτων του.
  • Προβλέπεται  πρόσθετη   ετήσια   ειδική   ανταμοιβή   (bonus) για τον)   για   τον Διοικητή σε περίπτωση επίτευξης των ποιοτικών και ποσοτικών στόχων, οι οποίοι τίθενται στο συμβόλαιο απόδοσης που υπογράφει με την ανάληψη καθηκόντων του. Ορίζεται ότι, το σύνολο των αποδοχών του και της ειδικής ανταμοιβής δεν μπορεί να υπερβαίνει το ογδόντα τοις εκατό (80%) του ανωτάτου ορίου της περ. α΄ της παρ. 3 του άρθρου 28 του ν.4354/2015 (μηνιαίες αποδοχές και τα επιδόματα του Προέδρου του Αρείου Πάγου).(άρθρο 9)
  1. α. Συστήνεται Γραφείο Διοικητή Ειδικής Υπηρεσίας ΔΑΜ, το οποίο υπάγεται απευθείας στον Διοικητή και διέπεται, σε ό,τι αφορά την οργάνωση, τις αρμοδιότητες, τη λειτουργία και τη στελέχωσή του, από τα άρθρα 45 έως 48 του ν.4622/2019 (οργάνωση, λειτουργία και στελέχωση των ιδιαίτερων γραφείων), με την επιφύλαξη των προτεινομένων διατάξεων.β. Στο ως άνω Γραφείο συστήνονται, συνολικά οκτώ (8) θέσεις συνεργατών, εκ των οποίων οι τρεις (3) θέσεις είναι μετακλητών. Στις θέσεις αυτές συμπεριλαμβάνεται και η θέση του Διευθυντή, η στελέχωση δε του Γραφείου πραγματοποιείται με σχετικές αποφάσεις του Διοικητή.
    (άρθρο 10)
  1. Περιλαμβάνονται ρυθμίσεις σχετικά με το προσωπικό που στελεχώνει την Ειδική Υπηρεσία Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΔΑΜ) πλην της Διαχειριστικής Αρχής ΕΣΠΑ – ΔΑΜ και συγκεκριμένα:α. Συστήνονται είκοσι (20), συνολικά, θέσεις προσωπικού διαφόρων κλάδων και κατηγοριών (12 ΠΕ, 3 ΤΕ, 3 ΔΕ και 2 Δικηγόρων με έμμισθη εντολή), οι οποίες καλύπτονται, τουλάχιστον κατά το ήμισυ, με αποσπάσεις μόνιμου ή με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου (ι.δ.α.χ.) προσωπικού από φορείς της Γενικής Κυβέρνησης καθώς και με προσλήψεις προσωπικού με συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου (ι.δ.ο.χ.) τριετούς διάρκειας, με δυνατότητα ισόχρονης παράτασης.

    Οι υπάλληλοι, για το χρονικό διάστημα της απόσπασης, διατηρούν το σύνολο των τακτικών αποδοχών της οργανικής τους θέσης, σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις καταβολής τους. Η δαπάνη μισθοδοσίας των αποσπώμενων υπαλλήλων και οι επιπλέον αμοιβές αυτών βαρύνουν την Ειδική Υπηρεσία ΔΑΜ.

    β. Η στελέχωση της Διαχειριστικής Αρχής ΕΣΠΑ– ΔΑΜ μπορεί να πραγματοποιηθεί με αποσπάσεις προσωπικού [έως είκοσι (20) άτομα] που απασχολείται με οποιαδήποτε σχέση εργασίας στη Μονάδα Οργάνωσης της Διαχείρισης Αναπτυξιακών Νόμων (ΜΟΔ Α.Ε.) καθώς και σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και σε Φορείς Γενικής Κυβέρνησης.

    γ. Ρυθμίζονται λοιπά υπηρεσιακά θέματα του προσωπικού της Ειδικής Υπηρεσίας ΔΑΜ (τοποθέτηση προϊσταμένων των οργανικών μονάδων, αρμόδιο Πειθαρχικό και Υπηρεσιακό Συμβούλιο κ.λπ.).
    (άρθρο 11)

  2. α. Παρέχεται η δυνατότητα πρόσληψης, από το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων, προσωπικού με έγκριση της Επιτροπής της ΠΥΣ 33/2006, έως είκοσι (20) άτομα κατ’ ανώτατο όριο, με συμβάσεις εργασίας ι.δ.ο.χ. δωδεκάμηνης διάρκειας που μπορούν να ανανεώνονται ή να παρατείνονται, για την αντιμετώπιση των αυξημένων αναγκών των μονάδων της κεντρικής υπηρεσίας του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων (εξαιρουμένης της Ειδικής Υπηρεσίας ΔΑΜ), που έχουν επιφορτιστεί με την παρακολούθηση της υλοποίησης των έργων ΔΑΜ.β. Παρέχεται, επίσης, η δυνατότητα απόσπασης μόνιμου ή με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου (ι.δ.α.χ.) προσωπικού από φορείς του δημόσιου και του ευρύτερου δημόσιου τομέα, τριετούς διάρκειας με δυνατότητα παράτασης, για την άμεση αντιμετώπιση των επειγουσών αναγκών των προαναφερόμενων υπηρεσιών. Ορίζεται ότι η δαπάνη μισθοδοσίας και επιπλέον αμοιβών των εν λόγω αποσπώμενων υπαλλήλων βαρύνει την Ειδική Υπηρεσία ΔΑΜ.
    (άρθρο 12)
  1. Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με τις δαπάνες λειτουργίας της Ειδικής Υπηρεσίας ΔΑΜ (διαχείριση των πιστώσεων του προϋπολογισμού, εκκαθάριση και πληρωμή δαπανών, σύναψη συμβάσεων για την υλοποίηση έργων τεχνικής βοήθειας κ.λπ.).
    (άρθρο 13)
  2. α. Προβλέπεται η σύσταση, με υπουργική απόφαση, Επιτροπών Αξιολόγησης Έργων ΔΑΜ, εντός της Ειδικής Υπηρεσίας ΔΑΜ, με αρμοδιότητα την αξιολόγηση έργων, επενδύσεων και αναπτυξιακών σχεδίων, τα οποία υλοποιούνται εντός των Εδαφικών Σχεδίων Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (Ε.Σ.Δ.Ι.Μ.) καθώς και την αξιολόγηση των αιτημάτων μίσθωσης δημοσίων ακινήτων και ακινήτων ο.τ.α., κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.β. Περαιτέρω, ρυθμίζονται θέματα που αναφέρονται:
      • στα έργα, τις επενδύσεις και τα αναπτυξιακά σχέδια, που χαρακτηρίζονται ως Έργα ΔΑΜ καθώς και στους φορείς επενδύσεων που υλοποιούν Έργα ΔΑΜ,
      • στα χορηγούμενα κίνητρα σε έργα ΔΑΜ (ταχεία αδειοδότηση του νομοθετικού πλαισίου των στρατηγικών επενδύσεων και δυνατότητα μίσθωσης δημοσίων ακινήτων και ακινήτων Ο.Τ.Α, επί των οποίων θα υλοποιηθεί το επενδυτικό σχέδιο, όπου λαμβάνονται υπόψη προκαθορισμένες τιμές  μίσθωσης,    κατά    παρέκκλιση    των    κειμένων     διατάξεων). (άρθρο 14)
  3. α. Συνιστάται νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου (ν.π.ι.δ.) με τη μορφή της ανώνυμης εταιρείας και με την επωνυμία «Ελληνική Εταιρεία Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης Α.Ε. (ΕΛ.Ε.Δ.Α.Μ.)» με τον διακριτικό τίτλο «ΜΕΤΑΒΑΣΗ Α.Ε.» (εφεξής, Εταιρεία). Βασικός σκοπός της εν λόγω εταιρείας είναι η αναβάθμιση και αξιοποίηση των εδαφών, τα οποία περιλαμβάνονται στις Ζώνες Απολιγνιτοποίησης (Ζ.ΑΠ.) και η προώθηση επενδύσεων.– Η Εταιρεία λειτουργεί χάριν του δημοσίου συμφέροντος, εποπτεύεται από τον αρμόδιο για θέματα Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης Υπουργό, ανήκει στον ευρύτερο δημόσιο τομέα και έχουν εφαρμογή σε αυτή οι διατάξεις που διέπουν τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης.

    β. Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την κάλυψη των διευθυντικών θέσεων της Εταιρείας (δυνατότητα πρόσληψης μετακλητού προσωπικού από το Δημόσιο ή  τον ευρύτερο δημόσιο  ή τον ιδιωτικό  τομέα, διάρκεια θητείας τριετής που μπορεί να ανανεώνεται άπαξ, ορισμός αμοιβών με κ.υ.α) σύμφωνα με την καθοριζόμενη διαδικασία.

    Ορίζεται ότι, ο Διευθύνων Σύμβουλος και ο Εντεταλμένος Σύμβουλος της εταιρείας λαμβάνουν τις αποδοχές του Γενικού Γραμματέα κατά το άρθρο 41 του ν.4622/2019 καθώς και πρόσθετη ετήσια ειδική ανταμοιβή (bonus) για τον) σε περίπτωση επίτευξης των ποιοτικών και ποσοτικών στόχων, οι οποίοι τίθενται σε σχετικό συμβόλαιο απόδοσης. Το σύνολο των ως άνω αποδοχών και της ειδικής ανταμοιβής δεν μπορεί να υπερβαίνει το ογδόντα τοις εκατό (80%) του ανωτάτου ορίου της περ. α΄ της παρ. 3 του άρθρου 28 του ν.4354/2015 (οι μηνιαίες αποδοχές και τα επιδόματα του Προέδρου του Αρείου Πάγου), κατά παρέκκλιση των κειμένων διατάξεων.

    γ. Παρατίθεται το καταστατικό της Εταιρείας, όπου περιλαμβάνονται ρυθμίσεις σχετικά με:

      1. τον σκοπό της Εταιρείας (διαφοροποίηση της παραγωγικής βάσης των περιοχών δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης), τη διάρκεια (20 ετής) και την έδρα αυτής (η Αθήνα, με δυνατότητα ίδρυσης παραρτημάτων και γραφείων και στο εξωτερικό),
      2. το μετοχικό κεφάλαιο (2.000.000 ευρώ) αποτελούμενο από 100 ονομαστικές μετοχές ονομαστικής αξίας των 20.000 ευρώ εκάστη, το οποίο καλύπτεται ολόκληρο από το Ελληνικό Δημόσιο, το αρχικό δε μετοχικό κεφάλαιο καταβάλλεται άπαξ εντός της οριζόμενης προθεσμίας,
      3. τα έσοδα [ετήσια επιχορήγηση του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων (ΠΔΕ), επιχορήγηση από τον τακτικό προϋπολογισμό και από προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, χορηγίες, δωρεές, εισφορές, τέλη, κ.λπ.],
      4. την οικονομική διαχείριση και τη διοίκηση της Εταιρείας [5μελές Διοικητικό Συμβούλιο (Δ.Σ.) με τετραετή θητεία, περιλαμβανομένου του Προέδρου και του Διευθύνοντος Συμβούλου],
      5. τον καθορισμό των αμοιβών / αποζημιώσεων των εκτελεστικών και λοιπών μελών του Δ.Σ.,
      6. τις αρμοδιότητες και τον τρόπο λειτουργίας του Δ.Σ. και της Γενικής Συνέλευσης των μετόχων,
      7. τη στελέχωση της Εταιρείας με προσωπικό (πρόσληψη ημεδαπού και αλλοδαπού επιστημονικού, τεχνικού κ.λπ. προσωπικού) με τη σύσταση σαράντα (40) θέσεων προσωπικού με συμβάσεις εργασίας αορίστου χρόνου και τεσσάρων (4) θέσεων δικηγόρων με έμμισθη εντολή, που καλύπτονται με προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ ή σύμφωνα με τον Κώδικα Δικηγόρων, αντίστοιχα, καθώς και με δυνατότητα απόσπασης μόνιμου ή με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου (ι.δ.α.χ.) προσωπικού από φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, με απόφαση του αρμόδιου για θέματα ΔΑΜ Υπουργού (η δαπάνη μισθοδοσίας και επιπλέον αμοιβών των εν λόγω αποσπώμενων υπαλλήλων βαρύνει την Εταιρεία),
      8. τη διαδικασία έγκρισης και κατάρτισης του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας της Εταιρείας (οργάνωση, μισθολογικά ζητήματα κ.λπ.) και του Κανονισμού Προμηθειών αυτής, κατά παρέκκλιση των κειμένων διατάξεων,
      9. τη δυνατότητα σύναψης δανείων με τράπεζες ή οποιονδήποτε τρίτο με εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου υπέρ της Εταιρείας κ.λπ.).
        (άρθρο 15) 
  1. Παρέχονται οι απαιτούμενες εξουσιοδοτήσεις για τη ρύθμιση με υπουργικές αποφάσεις ή με κ.υ.α., κατά περίπτωση, ειδικότερων ζητημάτων σχετικά με:
  • τον καθορισμό των αποδοχών του προσωπικού της Ειδικής Υπηρεσίας Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΔΑΜ) πλην της Διαχειριστικής Αρχής ΕΣΠΑ – ΔΑΜ, που προσλαμβάνεται με σύμβαση ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου και με σχέση έμμισθης εντολής,
  • τον προσδιορισμό επιπλέον ανταμοιβής συγκεκριμένου ποσοστού επί του μισθολογικού  κόστους  (bonus) για τον)  του  προσωπικού  της  Ειδικής  Υπηρεσίας Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΔΑΜ) συμπεριλαμβανομένου του προσωπικού της Διαχειριστικής Αρχής ΕΣΠΑ – ΔΑΜ, σε περίπτωση επίτευξης στόχων, λαμβάνοντας υπόψη τη βαρύτητα της θέσης και τον βαθμό ευθύνης εκάστου,
  • τη διάθεση των πιστώσεων για τις δαπάνες λειτουργίας της Ειδικής Υπηρεσίας Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΔΑΜ) και τη διενέργεια των αντίστοιχων δαπανών από τον Διοικητή της εν λόγω υπηρεσίας ως κύριο διατάκτη,
  • τη διαδικασία σύστασης και συγκρότησης των Επιτροπών Αξιολόγησης Έργων ΔΑΜ καθώς και τον καθορισμό του ύψους της αμοιβής των μελών τους,
  • τον καθορισμό των αποδοχών των θέσεων Προϊσταμένων Γενικών Διευθύνσεων και Διευθύνσεων της εταιρείας «ΜΕΤΑΒΑΣΗ Α.Ε.» καθώς και του ποσοστού της επιπλέον ανταμοιβής επί του μισθολογικού κόστους (bonus) για τον) που αποδίδεται στο προσωπικό της σε περίπτωση επίτευξης στόχων κ.λπ.
    (άρθρο 16)

ΜΕΡΗ Γ’- ΣΤ’

Εισάγονται ειδικότερες ρυθμίσεις σχετικά με την απολιγνιτοποίηση και συγκεκριμένα:

  1. α. Προβλέπεται η σύμπραξη του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων καθώς και της εταιρείας «ΜΕΤΑΒΑΣΗ Α.Ε.», κατά περίπτωση, στις προγραμματικές συμβάσεις που συνάπτονται κατ’ εφαρμογή του άρθρου 155 του ν.4759/2020, για την υλοποίηση των Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων (Ε.Π.Σ.) εντός των Ζωνών Απολιγνιτοποίησης (Ζ.ΑΠ.) καθώς και για την υλοποίηση των νέων χρήσεων γης και την αναβάθμιση των εκτάσεων, που είχαν περιέλθει στην κυριότητα ή τη χρήση της Δ.Ε.Η. Α.Ε. για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από λιγνίτη και περιλαμβάνονται στις εν λόγω περιοχές.β. Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με την κατάρτιση των Ε.Π.Σ. εντός των περιοχών επέμβασης, όπως αυτές επαναπροσδιορίζονται, επιτρέπεται δε η υπέρβαση των όρων δόμησης (συντελεστές δόμησης, κάλυψης, ύψους και όγκου), κατά 30% ή 20% κατά περίπτωση, στο πλαίσιο έγκρισης των οικείων Ε.Π.Σ.
    (άρθρα 17-19)
  1. Τροποποιείται το ισχύον καθεστώς (άρθρο 156, ν.4759/2020) υλοποίησης έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (Α.Π.Ε.) και Συμπαραγωγής Ηλεκτρισμού – Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης (Σ.Η.Θ.Υ.Α.) που εγκαθίστανται εντός των Πυρήνων των Ζωνών Απολιγνιτοποίησης (Ζ.ΑΠ.), ιδίως όσον αφορά:

    α)
    στη διεκπεραίωση διοικητικών πράξεων, δηλώσεων ή δικαιοπραξιών αδειοδότησης, κατασκευής και θέσης σε λειτουργία των ανωτέρω έργων [ιδίως, Αποφάσεις Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (Α.Ε.Π.Ο.), υπαγωγή σε Πρότυπες Περιβαλλοντικές Δεσμεύσεις (Π.Π.Δ.), σύναψη Συμβάσεων Λειτουργικής Ενίσχυσης και η έκδοση αδειών εγκατάστασης και λειτουργίας κ.λπ.],β) στη χορήγηση οριστικών προσφορών σύνδεσης από τους αρμόδιους Διαχειριστές και

    γ) στη μεταφορά των μνημονευόμενων σταθμών αποθήκευσης ή τμήματος αυτών σε άλλη θέση του Πυρήνα Ζ.ΑΠ. κ.λπ.
    (άρθρο 20)

  1. α. Ρυθμίζονται θέματα σχετικά με: i) τη διαχείριση Αποβλήτων Εκσκαφών, Κατασκευών και Κατεδαφίσεων (Α.Ε.Κ.Κ.) έργων και δραστηριοτήτων με σημαντικές επιπτώσεις στο περιβάλλον,• την υλοποίηση της απόληψης λιγνιτικού κοιτάσματος εντός των Πυρήνων Ζ.ΑΠ.,

    • τη διαδικασία οριοθέτησης των υδατορεμάτων εντός της περιοχής των υπό λειτουργία λιγνιτωρυχείων εντός των Πυρήνων Ζ.ΑΠ.,

    β. Ορίζεται ότι, στις περιπτώσεις κατά τις οποίες η παραγόμενη από καύση λιγνίτη τέφρα χρησιμοποιείται ως υλικό συναπόθεσης για τη βελτίωση της ευστάθειας πρανών, λογίζεται ως υποπροϊόν και όχι ως απόβλητο (άρθρο 5 ν.4819/2021).
    (άρθρα 21-23)

  1. α. Παρέχεται η δυνατότητα στους Δήμους Κοζάνης, Εορδαίας και Αμυνταίου της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, όπου λειτουργούν συστήματα τηλεθέρμανσης, να συστήσουν, σύμφωνα με τον Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων (άρθρο 265 του ν.3463/2006), Διαδημοτική Επιχείρηση Τηλεθέρμανσης, ως Ανώνυμη Εταιρεία (Α.Ε.) οργανισμού τοπικής αυτοδιοίκησης (ο.τ.α.), κατόπιν εκπόνησης σχετικής οικονομοτεχνικής μελέτης και μετόχους αυτής τους ιδίους ως άνω δήμους.Καθορίζονται ο σκοπός και οι δραστηριότητες της εν λόγω Επιχείρησης, ενώ ειδικότερα ζητήματα οργάνωσης και λειτουργίας αυτής, ρυθμίζονται με κ.υ.α.

    β. Η συνιστώμενη εταιρεία έχει τη μορφή νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου (ν.π.ι.δ.), με κοινωφελή και μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα και διέπεται από τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας, καθώς και τον Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων, ενώ για την εκπλήρωση του σκοπού της, μπορεί να συνάπτει προγραμματικές συμβάσεις, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.

    Ειδικότερα, η εν λόγω Επιχείρηση αναλαμβάνει την ανάπτυξη δικτύου αγωγών μεταφοράς της θερμικής ενέργειας για τη διασύνδεση όλων των σημείων κατανάλωσης (πόλεις) και των σημείων παραγωγής. Στο πλαίσιο αυτό, συνάπτεται προγραμματική σύμβαση με τη Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού (Δ.Ε.Η. Α.Ε.) με σκοπό την εξασφάλιση της παροχής της απαιτούμενης θερμικής ενέργειας στη συνιστώμενη Διαδημοτική Επιχείρηση, σύμφωνα με τα οριζόμενα.

    Οι υφιστάμενες δημοτικές Επιχειρήσεις Τηλεθέρμανσης των Δήμων της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, οι οποίες έχουν την ευθύνη διανομής θερμικής ενέργειας στους τελικούς καταναλωτές αναλαμβάνουν την κατασκευή, συντήρηση και λειτουργία των έργων διασύνδεσης και μεταφοράς θερμικής ενέργειας και προς τον σκοπό αυτό μπορούν να συνάπτουν, προγραμματικές συμβάσεις με τη συνιστώμενη Διαδημοτική Επιχείρηση, τη Δ.Ε.Η. Α.Ε., δημόσιους φορείς και φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης.

    γ. Ορίζεται ότι, οι επενδυτικές δαπάνες κατασκευής νέων και μετασκευής υφιστάμενων μονάδων παραγωγής θερμικής ενέργειας καθώς και η χρηματοδότηση των νέων διασυνδέσεων μεταφοράς θερμικής ενέργειας ή αντίστοιχων συγχρηματοδοτούμενων προγραμμάτων διενεργούνται τηρουμένων των κανόνων περί κρατικών ενισχύσεων.

    δ. Παρέχεται η δυνατότητα ρύθμισης με κ.υ.α, ειδικότερων ζητημάτων σχετικά με την οργάνωση και λειτουργία της Διαδημοτικής Επιχείρησης Τηλεθέρμανσης Δυτικής Μακεδονίας.
    (άρθρα 24, 26)

  2. Τροποποιείται το άρθρο 6 του ν.3889/2010, που αναφέρεται στη χρηματοδότηση από το Πράσινο Ταμείο προγραμμάτων σχετικά με την προστασία, αναβάθμιση και αποκατάσταση του περιβάλλοντος και ανατίθεται στον αρμόδιο για τη ΔΑΜ Υπουργό η έγκριση των χρηματοδοτικών προγραμμάτων, προϋπολογιζόμενης δαπάνης μεγαλύτερης ή ίσης με 50.000 ευρώ πλην Φ.Π.Α, για βιώσιμες οικονομικές δραστηριότητες χαμηλού ανθρακικού και περιβαλλοντικού αποτυπώματος, στις περιοχές ενεργειακής μετάβασης.
    (άρθρο 25)
  3. Εισάγονται ρυθμίσεις που αφορούν στην απόσχιση του Κλάδου Μεταλιγνιτικής Αξιοποίησης των Πυρήνων Ζωνών Απολιγνιτοποίησης της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού (Δ.Ε.Η. Α.Ε.) («Κλάδος Μεταλιγνιτικής Αξιοποίησης Πυρήνων Ζ.ΑΠ. Δ.Ε.Η. Α.Ε.»). Ειδικότερα, προβλέπονται τα εξής:α. Η Δ.Ε.Η. Α.Ε. (διασπώμενη εταιρεία):

    • προβαίνει σε διάσπαση με τη μορφή της απόσχισης του Κλάδου Μεταλιγνιτικής Αξιοποίησης Πυρήνων Ζ.Α.Π. Δ.Ε.Η. Α.Ε., σύμφωνα με τη μνημονευόμενη νομοθεσία και τα περιγραφόμενα περιουσιακά στοιχεία,

    • μεταβιβάζει τον ανωτέρω κλάδο σε νέα ή υφιστάμενη ανώνυμη εταιρία (επωφελούμενη εταιρία) και συντάσσει προς τούτο λογιστική κατάσταση κλάδου και έκθεση αποτίμησης της αξίας αυτού.

    β. Το μετοχικό κεφάλαιο της επωφελούμενης εταιρείας προσδιορίζεται με βάση την αξία του καθαρού ενεργητικού του μεταβιβαζόμενου Κλάδου Μεταλιγνιτικής Αξιοποίησης Πυρήνων Ζ.ΑΠ. Δ.Ε.Η. Α.Ε., όπως προκύπτει από την ανωτέρω έκθεση αποτίμησης. Έναντι της προαναφερόμενης μεταβίβασης, εκδίδονται από την επωφελούμενη εταιρεία μετοχές αντίστοιχης ονομαστικής αξίας, οι οποίες παραδίδονται στη Δ.Ε.Η. Α.Ε.

    γ. Στα περιουσιακά στοιχεία του Κλάδου Μεταλιγνιτικής Αξιοποίησης Πυρήνων Ζ.ΑΠ. που μεταβιβάζονται, δεν περιλαμβάνονται τα υφιστάμενα δικαιώματα έρευνας και εκμετάλλευσης στερεών ορυκτών καύσιμων υλών που έχουν παραχωρηθεί στη Δ.Ε.Η. Α.Ε., τα οποία παραμένουν σε αυτή, καθώς και οι πάσης φύσεως άδειες και εγκρίσεις που συναρτώνται με τη μεταλλευτική αυτή δραστηριότητα.

    δ. Περαιτέρω, παραχωρείται στη Δ.Ε.Η. Α.Ε, το δικαίωμα χρήσης και εκμετάλλευσης των εκτάσεων και των συναφών υποδομών που μεταβιβάζονται στο πλαίσιο της απόσχισης, για όσο χρόνο επιτρέπεται η λιγνιτική δραστηριότητα στις εκτάσεις αυτές.

    ε. Η μεταφορά των στοιχείων του μεταβιβαζόμενου κλάδου συντελείται αυτοδικαίως με μόνη την καταχώριση της συμβολαιογραφικής πράξης διάσπασης στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο (Γ.Ε.ΜΗ.), οπότε η επωφελούμενη εταιρεία καθίσταται καθολικός διάδοχος του Κλάδου Μεταλιγνιτικής Αξιοποίησης Πυρήνων Ζ.ΑΠ. Δ.Ε.Η. Α.Ε., σύμφωνα με το άρθρο 70 του ν.4601/2019.

    • Οι μεταγραφές και λοιπές απαιτούμενες καταχωρίσεις για τη μεταβίβαση εμπράγματων δικαιωμάτων που περιλαμβάνονται στη σύμβαση απόσχισης, διενεργούνται χωρίς την καταβολή οποιουδήποτε φόρου, τέλους ή δικαιώματος τρίτου, αμοιβών, αναλογικών δικαιωμάτων, επιδομάτων ή άλλων τελών υπέρ υποθηκοφυλάκων ή κτηματολογικών γραφείων, των παγίων και αναλογικών ανταποδοτικών τελών (ν.2308/1995) υπέρ του ν.π.δ.δ. «Ελληνικό Κτηματολόγιο Α.Ε.», κατά παρέκκλιση των κειμένων διατάξεων, εξαιρουμένου του τέλους χαρτοσήμου επί των πράξεων μεταγραφής. Επίσης, για τη συντέλεση της απόσχισης, δεν υποβάλλονται μηδενικές δηλώσεις φόρου μεταβίβασης ακινήτων.
    (άρθρα 27 – 28)

  1. Ρυθμίζονται ζητήματα σχετικά με τις εκτάσεις κυριότητας και εκμετάλλευσης της Δ.Ε.Η. Α.Ε. μέσα στις Ζώνες Απολιγνιτοποίησης Ειδικότερα, προβλέπονται, μεταξύ άλλων, τα εξής:α. Η Δ.Ε.Η. Α.Ε., μετά την πλήρη καταβολή των σχετικών αποζημιώσεων, καθίσταται κυρία των εκτάσεων που περιγράφονται στις μνημονευόμενες υπουργικές αποφάσεις.

    • Οι εκτάσεις που περιλαμβάνονται στις Ζώνες Απολιγνιτοποίησης του άρθρου 155 του ν.4759/2020 μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για άλλους σκοπούς δημοσίου συμφέροντος, στο πλαίσιο της διαδικασίας απολιγνιτοποίησης. Οι εκτάσεις που περιλαμβάνονται στους Πυρήνες των Ζωνών αυτών υπόκεινται σε υποχρέωση αποκατάστασης σύμφωνα με τις ισχύουσες Αποφάσεις Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (Α.Ε.Π.Ο.) και μπορούν να χρησιμοποιηθούν και για άλλους σκοπούς δημοσίου συμφέροντος είτε εισφερόμενες κατά τις διατάξεις του παρόντος νόμου είτε παραμένουσες προς χρήση και εκμετάλλευση στη Δ.Ε.Η. Α.Ε. για δραστηριότητες που αφορούν στην παραγωγή και αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας.

    β. Παρατίθενται οι μεταβατικής ισχύος διατάξεις για την απόσχιση του ανωτέρω Κλάδου και παρέχονται οι απαιτούμενες εξουσιοδοτήσεις σχετικά με τους όρους δόμησης των ακινήτων εντός των Πυρήνων Ζ.ΑΠ. (άρθρα 29 – 31)

Μπορείτε να δείτε το σχέδιο νόμου εδώ

5 σχόλια

  • Ακόμη μία απόδειξη ότι η κυβέρνηση έχει απωλέσει τη δυνατότητα λογικής σκέψης και επιβάλει το ανώμαλο, αφού εξισώνει την απολιγνιτοποίηση, ως παραγωγική διαδικασία, με την απλή παύση καύσης πετρελαίου σε περιοχές που “δεν θέλουν” ανεμογεννήτριες, γιατί τους χαλάει την αισθητική και έτσι, πρέπει να πάρουν χρήματα από την απολιγνιτοποίηση, καθόσον, όλα αυτά τα χρόνια πληρώναμε στους λογαριασμούς ΔΕΗ την κατανάλωσή τους σε πετρέλαιο.
    Να χαιρόμαστε τις τοπικές πολιτικές δυνάμεις. Όλες ανεξαιρέτως.

Αφήστε μία απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*

Προσοχή!!! Για να δημοσιεύονται, από 'δω και στο εξής, τα σχόλιά σας, θα πρέπει να επιλέγετε, την παρακάτω επιλογή  "Διάβασα και αποδέχομαι τους Πολιτική απορρήτου  " που σημαίνει ότι διαβάσατε κι αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου του kozan.gr. Αν, κάποια φορά, ξεχάσετε να το κάνετε θα λάβετε μια ειδοποίηση ότι δεν το πατήσατε (αρα δεν αποδεχτήκατε την πολιτική απορρήτου). Σε αυτή την περίπτωση, για να μη χαθεί το σχόλιο σας, πατήστε να γυρίσετε πίσω  και ξαναπατήστε "δημοσίευση", τσεκάροντας, προηγουμένως, την προαναφερόμενη επιλογή. Η συμπλήρωση των πεδίων όνομα, Ηλ. διεύθυνση και ιστότοπος, της παραπάνω φόρμας, δεν είναι υποχρεωτική.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Μείνετε συντονισμένοι