Στις ράγες μπαίνει η υλοποίηση του αγωγού στη Δυτική Μακεδονία από τον ΔΕΣΦΑ, καθώς στη συνεδρίασή του την Τετάρτη, 22 Δεκεμβρίου, το Δ.Σ. του Διαχειριστή έλαβε την Τελική επενδυτική απόφαση (FID) για το έργο. Έτσι, άνοιξε ο δρόμος για την έναρξη κατασκευής του αγωγού, η οποία θα γίνει μέσα στο επόμενο έτος.
Στο έργο αναφέρθηκε η CEO του ΔΕΣΦΑ, Maria Rita Galli, στην πρόσφατη συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής για το νομοσχέδιο «Δίκαιη αναπτυξιακή μετάβαση και ρύθμιση ειδικότερων ζητημάτων απολιγνιτοποίησης» του υπουργείου Ανάπτυξης, στο οποίο κλήθηκαν και κατέθεσαν τις απόψεις τους αρμόδιοι εξωκοινοβουλευτικοί φορείς. Σύμφωνα με τη Διευθύνουσα Σύμβουλο του Διαχειριστή, στόχος είναι το έργο να ολοκληρωθεί πλήρως στο τέλος του 2023.
Ωστόσο, το κύριο σκέλος του αγωγού αναμένεται να είναι έτοιμο νωρίτερα, τον Ιανουάριο του 2023, ώστε να ξεκινήσει η τροφοδοσία της περιοχής με φυσικό αέριο. Μάλιστα, όπως σημείωσε η κ. Galli, ο Διαχειριστής αναζητά λύσεις ώστε η έναρξη τροφοδοσίας με αέριο να έρθει λίγους μήνες νωρίτερα, τον Οκτώβριο του 2022.
Σημαντικό για την έναρξη κατασκευής είναι το γεγονός ότι το έργο είναι πλέον αδειοδοτημένο. Έτσι, πλέον μπορεί να ξεκινήσει άμεσα η διαδικασία για τη λήψη των αδειών χρήσης γης, οι οποίες είναι απαραίτητες για τις περιοχές όπου θα «περάσει» ο αγωγός, ώστε να γίνουν οι εργασίες.
Ο νέος αγωγός, συνολικού μήκους 157 km θα συνδέει τη Δυτική Μακεδονία με το ΕΣΦΑ και έχει ήδη ενταχθεί στο σχέδιο ανάπτυξης του ΕΣΦΑ 2021-2030. Το κόστος του εκτιμάται στα 147 εκατ. ευρώ, με τη χρηματοδότηση να είναι εξασφαλισμένη από ίδια κεφάλαια του Διαχειριστή και το Κοινοπρακτικό Ομολογιακό Δάνειο, ύψους 505 εκατομμυρίων ευρώ, που έχει συναφθεί με την Εθνική Τράπεζα, την Eurobank, την Alpha Bank, και την Τράπεζα Πειραιώς, για τη χρηματοδότηση του δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ 2021-2030. Όπως ανέφερε η κ. Galli, θα επιδιωχθεί η ένταξη της υποδομής στο νέο ΕΣΠΑ, με σκοπό να είναι ακόμη μικρότερη η επιβάρυνση στα τέλη χρήσης συστήματος.
Παράλληλα με τον αγωγό, θα αναπτυχθούν και τα σημεία διάθεσης φυσικού αερίου στην Ποριά της Π.Ε Καστοριάς και στον Περδίκκα της Π.Ε. Κοζάνης. Επίσης, στο νέο Σχέδιο του Προγράμματος Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2022-2031 έχει ενταχθεί η κατασκευή μετρητικών σταθμών στη Βέροια και τη Νάουσα, για την τροφοδοσία και των δύο πόλεων μέσω του αγωγού.
Ως συνέπεια, με την κατασκευή του βασικού κλάδου και των υποκλάδων του έργου, θα διασφαλισθεί η τροφοδοσία της Έδεσσας, της Σκύδρας, της Νάουσας, της Βέροιας, της Φλώρινας, του Αμύνταιου, της Πτολεμαΐδας και της Κοζάνης. Παράλληλα, θα υπάρχει πρόβλεψη (αναμονές) για μελλοντική επέκταση, με στόχο την παροχή φυσικού αερίου μέσω αγωγών στην περιοχή της Καστοριάς.
Την ίδια στιγμή, πρόκειται για τον πρώτο αγωγό στην Ελλάδα – κι έναν από τους πρώτους στην ΕΕ – που θα έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιηθεί μελλοντικά και για τη μεταφορά υδρογόνου, σε ποσοστό πληρότητας 100%. Έτσι, εντάσσεται στο σχέδιο για το project White Dragon, το οποίο φιλοδοξεί να διατηρήσει τη Δυτική Μακεδονία ενεργειακό κέντρο της χώρας – πλέον με την παραγωγή «πράσινου» υδρογόνου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι για το θέμα της κατασκευής του αγωγού έχει εγείρει θέμα αντισταθμιστικών οφελών η ρωσική πλευρά, στο πλαίσιο της διακρατικής σύμβασης των δύο χωρών για την προμήθεια ρωσικού αερίου, η οποία προέβλεπε τις απευθείας αναθέσεις έργων σε εταιρίες ρωσικών συμφερόντων. Έτσι, το ζήτημα εμφανίζεται να έχει βρεθεί εκ νέου στο «κάδρο» των εν εξελίξει διαπραγματεύσεων για τη φόρμουλα τιμολόγησης της ΔΕΠΑ Εμπορίας από την Gazprom για το 2022.
energypress.gr
περασαν 30 χρονια απο την εισηγηση και προταση Ν.Γιωτοπουλου για εισαγωγη Φ.Α. ΣΤη Δ.Μακεδονια