Περάσαμε δύσκολα χρόνια, τα χαμόγελα ο χορός και το ξεφάντωμα λείψανε. Ξεχάσαμε τις αποκριές και την σημασία τους, ξεχάσαμε τι είναι να βάζεις μέτρο στο… μέτρο, να σπας τα όρια και να χοροπηδάς για δύο εβδομάδες ασταμάτητα. Τρία χρόνια αποχής από αυτά τα έθιμα δύσκολα να βρεις στο παρελθόν.
Η αποκριά έχει ρίζες από καταβολής κόσμου, από τότε που γεννήθηκε η ανάγκη για σαρκασμό και για σάτιρα. Στην Κοζάνη αυτό το λέμε “Κασμέρ’” και είναι κυρίαρχο στοιχείο των ημερών. Η ανάγκη να ντυθείς και να υποδυθείς ένα ρόλο είναι και αυτή αρχέγονη. Τόσο αρχέγονη όσο και το ένστικτό για χορό τραγούδι και ξεφάντωμα.
Κρύβοντας το πρόσωπο κάτω από μια μάσκα μπορείς να ξεφύγεις από τα δεσμά που σου θέτει η κοινωνία και το τι θα ακουστεί την επόμενη μέρα για εσένα. Με τα χρόνια, αν έχεις και λίγο σιουρδαμάρα, μπορείς να μυηθείς στα δρώμενα και να πετάξεις τη μάσκα. Άλλωστε όλοι γνωρίζουν ότι αυτά συμβαίνουν για λίγες μέρες και στο βλέμμα του κόσμου διακρίνεις την επιείκεια.
Η απελευθέρωση από τα κοινωνικά πρέπει, είναι ένα από βασικότερα στοιχεία που κάνει τον κόσμο να συμμετέχει. Η παρέλαση, καυστική στην επικαιρότητα, αποτελεί κάτοπτρο της κοινωνίας. Μπορείς να διακρίνεις το πώς αντιλαμβάνονται οι πολίτες τις τρέχουσες κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες σε μια σάτιρα χωρίς όρια και κανόνες. Μια υπενθύμιση πως η ελευθερία της έκφρασης είναι ένα από τα πιο θεμελιώδη δικαιώματα και ένα από τα μεγαλύτερα αγαθά.
Οι πολιτιστικοί σύλλογοι των φανών χωρίζονται άλλοτε σε μικρές ομάδες, άλλοτε σε μεγαλύτερες και η κάθε μια αποδίδει ένα σενάριο. Ο καθένας παίρνει έναν ρόλο και τον ενσαρκώνει, όπως στο θέατρο, μόνο που η αλληλεπίδραση με το κοινό και ο αυτοσχεδιασμός είναι και αυτά χωρίς όρια. Η ομάδα μας με το όνομα “Τρεις Παρά Τέταρτο” γράφει το σενάριο και οργανώνει το άρμα την Κυριακή ένα τέταρτο πριν τις 3.00 που ξεκινάει η παρέλαση. “Πολλοί θα δουν, λίγοι θα καταλάβν” είναι το σλόγκαν μας.
Ο καυστικός στίχος στους φανούς τονίζει και αυτός την ελαστικότητα στους κανόνες καθώς βλέπεις μεταξύ άλλων κοινωνικά καταξιωμένους και «σοβαρούς» ανθρώπους, και τους ίδιους σου τους γονείς, να αθυροστομούν χωρίς να διστάζουν. Σε συνδυασμό με την απίστευτη ποικιλία των μουσικών σχημάτων που πλαισιώνουν το μουσικό κομμάτι, οι φανοί θα έπρεπε να είναι το αποκορύφωμα της αποκριάς.
Αλλά δεν είναι, υπάρχει συνέχεια. Μετά το “κατούρημα του φανού” όλοι συναντιόμαστε στο κέντρο, στα “μαγαζιά”, που δεκαετίες τώρα παίζουν σημαντικό ρόλο στην προσέλευση του κόσμου και την υποστήριξη της αποκριάς. Κάποιοι ισχυρίζονται μάλιστα πως “αυτά είναι η αποκριά” αλλά αυτό εξαρτάται από το πως τη βρίσκει ο καθένας. Όπως και να έχει, θα πρέπει να συγχαρούμε αυτούς τους ανθρώπους που εργάζονται σε τόσο γρήγορους ρυθμούς, τόσες ώρες, με τέτοια ωράρια, ώστε “τo μαγαζί” να είναι ανοιχτό σχεδόν όλο το εικοσιτετράωρο.
Πηγή togethermag.gr
Η πανδημία είναι μια αφορμή για να αποδείξει ότι το έθιμο ? ? έχει ατονησει και στηριζόταν σε συγκεκριμένη μερίδα ανθρώπων που ενστικτοδως εξωτερικερευαν την καθημερινότητα τους στον έξω κόσμο και επερναν άφεση αμαρτιών την συγκεκριμένη μέρα να μεθύσουν και να πουν τα απαγορευμένα λόγια που δεν μπορούσαν να πουν στην καθημερινότητα , αυτοί οι άνθρωποι πλέον οι παλαιοί δεν υπάρχουν πια η πληθυσμιακή κατάσταση της πόλης έχει αλλάξει με διαφορετικής νοοτροπίας ανθρώπων που δεν ενδιαφέρονται και η μεταφορά του εθίμου στην νέα γενιά δεν μπορεί πλέον να αναδείξει αυτό που έβγαινε αυθόρμητα , η αποκρεια πλέον κυμαίνεται μεταξύ των μπαρ και των σουβλακιων και αυτό όταν υπήρχαν λεφτά , σιγά σιγά και στα επόμενα χρόνια θα δούμε όλο και περιορισμένο αριθμό που θα ασχολούνται με αυτό μιας και δεν ενδιαφέρει πια κανέναν όπως ήταν στην παλιά του μορφή
Ευστοχο σχολιο συμφωνω και επαυξανω !! Υπαρχει και πολυς κοσμος που πραγματικα εχει ησυχασει απο ολα αυτα για τους δικους του λογους απλα καποιοι δεν το βλεπουν αυτο η δεν θελουν να το βλεπουν!!!
Συμφωνω απολυτα.Ποιος πλουσιος, οπως εγω, παει να γινει καρναβαλι για να γελανε κατι καθως πρεπει;κανεις.Οι εχοντες πανε στα in κεντρα και περνανε καλα.Η φτωχολογια τφωει κιχι και αυτο κρυο.
Σωστή και ρεαλιστική τοποθέτηση.
Να σημειωθεί βέβαια ότι δεν ενοχλεί κανέναν αυτή η μικρή μερίδα ανθρώπων που διασκεδάζει μια φορά το χρόνο με πρωτόλειες συμπεριφορές και δραστηριότητες.
ΠΟΛΥΣ ΝΤΟΡΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΤΙΠΟΤΑ.ΚΑΙ ΣΙΓΑ ΤΟ ΕΘΙΜΟ ΟΛΗ Η ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΤΑ ΒΑΛΚΑΝΙΑ ΕΧΕΙ ΦΩΤΙΕΣ ΚΑΙ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙΑ.ΕΔΩ ΓΙΑΤΙ ΝΟΜΙΖΟΥΝ ΟΤΙ ΕΧΟΥΝ ΚΑΤΙ ΤΟ ΞΕΧΩΡΙΣΤΟ ΔΕΝ ΜΠΟΡΩ ΝΑ ΤΟ ΚΑΤΑΝΟΗΣΩ.ΕΛΑΤΕ ΣΤΟ ΣΟΧΟ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ ΝΑ ΠΑΘΕΤΕ ΤΗΝ ΠΛΑΚΑ ΣΑΣ.ΕΣΕΙΣ, ΔΗΛ. ΚΑΠΟΙΟΙ,ΘΕΛΟΥΝ ΚΑΙ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΗ ΕΔΡΑ.ΕΛΕΟΣ.ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΤΙ ΓΙΝΟΝΤΑΝ ΠΑΛΙΑ.ΤΩΡΑ ΓΙΑ ΤΑ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΓΙΝΕΤΑΙ. Ο ΝΤΟΡΟΣ ΚΑΙ ΜΠΡΑΒΟ ΤΟΥΣ ΠΟΥ ΦΕΤΟΣ ΚΑΠΟΙΑ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΕΦΕΡΑΝ ΚΑΙ ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ ΚΑΙ ΑΝΕΒΑΣΑΝ ΤΟ ΕΠΙΠΕΔΟ ΤΗΣ ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΗΣ ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΑ ΜΠΡΕ- ΜΠΡΕ ΚΑΙ ΤΟ ΔΗΘΕΝ ΕΘΙΜΟ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙΑ, ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΜΑΛΛΟΝ ΧΑΝΕΤΑΙ ΣΤΑ ΒΑΘΗ ΤΩΝ ΑΙΩΝΩΝ, ΔΗΛ.ΠΡΙΝ ΓΙΝΕΙ Η ΚΟΖΑΝΗ.
οποιος χαλευει να ησυχασει απο ολα αυτα την περιοδο των αποκριων μπορει να παενει στο χωριο τ να τεντωθει καμια βδομαδα,να δεσει κοκκαλο να να ξαναρθει να πεταξει το παμπορι την καθαρα δευτερα με το χαλβα παραμασχαλα
Γινε καρναβαλι εσυ να γελαμε εμεις οι χωριατες.
???? μου θυμίσες τα παλιά κλασική ρατσιστική διαθέση μεταξύ σουρδων εναντίον χωριατεων και άουτων , κάτι ξεπερασμένο όμως βρε αγόρι μου , αμολα τα περιστέρια καλύτερα ο κόσμος έχει αλλάξει
Δε μας αρεσει η αποκρια. Τελεία. Με το ζορι δηλαδη;
Και ναι, καθομαστε σπιτι αυτες τις μερες, καθως δε μπορεις να βγεις ΠΟΥΘΕΝΑ χωρις να φας στη μαπα ολο το κλαρινομπρεμπρε!!!