Από τα νερά της πλατείας με ρότα προς το αύριο (Του Γιάννη Γουσιόπουλου)

12 Ιουνίου 2022
22:32

Η μετατροπή της κεντρικής πλατείας σε τεχνητή λίμνη από μια καλοκαιρινή νεροποντή δεν είναι το κύριο πρόβλημα στο μεγάλο ζήτημα της αντιπλημμυρικής προστασίας.

Το πρόβλημα απλά αναδείχθηκε ως μεγάλο επειδή έγινε κύριο θέμα των κεντρικών μέσων μαζικής ενημέρωσης.

Η πλατεία με την πρωτότυπη μορφή της για δεύτερη φορά σε μικρό χρονικό διάστημα έδωσε στην πόλη δημοσιότητα, αλλά για αρνητικούς λόγους.

Στην πρώτη, ο αγαπημένος των Μ.Μ.Ε. άκρως επικοινωνιακός υπουργός της Ανάπτυξης απέδωσε στη συγκεκριμένη μορφή της πλατείας την αιτία των αυξημένων κρουσμάτων κόβιτ 19 που είχε η πόλη εκείνη την περίοδο.

Το κύριο πρόβλημα είναι η πλημμύρα πολλών δρόμων της πόλης και κυρίως, του πλέον κεντρικού, η οδός Παύλου Μελά, που προκάλεσε και το πρόβλημα στην πλατεία.

Η κάλυψη από νερά του συγκεκριμένου δρόμου, στο οδόστρωμα και στα πεζοδρόμια, γίνεται συχνά εδώ και πολλά χρόνια κατά την θερινή περίοδο, ακόμα και με νεροποντές μικρότερης έντασης.

Γι’ αυτό αναμφίβολα, η πόλη χρειάζεται σοβαρά έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης, ιδιαίτερα τώρα που περνάμε στη δύσκολη περίοδο της κλιματικής αλλαγής.

Καλώς η πόλη εντάχθηκε στο πρόγραμμα της κλιματικής ουδετερότητας μαζί με άλλες που φιλοδοξούν να λύσουν, ή τουλάχιστον να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα.

Η πρόληψη κατά γενικό κανόνα είναι ό,τι καλύτερο σε αυτό το πρόβλημα και σε πολλά άλλα.

Όμως μέχρι να κάνουν το ίδιο όλες οι πόλεις της χώρας και όλων των χωρών του κόσμου, η πόλη έχει ανάγκη άμεσης λήψης μέτρων.

Χρειάζεται και μια γάτα στο σπίτι όπως ο παπάς συνέστησε στους συγχωριανούς του μετά την λιτανεία που έκαναν στο χωριό για τα γλυτώσουν από τα πολλά ποντίκια. Δεν άφησαν τη λύση του προβλήματος στον Θεό, να μην αφήσουμε τη λύση του προβλήματος στην κλιματική ουδετερότητα.

Το τοπικό εγχείρημα για την κλιματική ουδετερότητα μπορεί να προκαλέσει τον εφησυχασμό στη λήψη αντιπλημμυρικών μέτρων.

Παρεμπιπτόντως το τοπικό εγχείρημα για την κλιματική ουδετερότητα μπορεί να προκαλέσει και τον αποπροσανατολισμό από τους πραγματικούς σκοπούς του εθνικού «εγχειρήματος» που είναι η ανώδυνη απολιγνιτοποίηση της χώρας για άλλους λόγους μη περιβαλλοντικούς, με τη ζημιογόνα για την περιοχή βίαιη αποβιομηχάνιση, ως παράπλευρη απώλεια και να μην διεκδικηθεί το οικονομικό ισοδύναμο.

Οι ειδικοί γνωρίζουν πολύ καλά τί πρέπει να γίνει στην αντιπλημμυρική προστασία, μέχρι τώρα έγιναν πολλές εφαρμογές αντιπλημμυρικών μοντέλων στη χώρα και σε όλον τον κόσμο.

Με τη μικρότερη δυνατή πληροφόρηση και κατά τον κοινό νου αυτές είναι η κατασκευή περιφερειακών τάφρων, η αντικατάσταση των αγωγών ομβρίων υδάτων στο εσωτερικό των πόλεων με άλλους μεγαλύτερης διατομής, η διάνοιξη και ο καθαρισμός των ρεμάτων, οι εκτεταμένες δενδροφυτεύσεις και πολλές άλλες.

Τελευταία σε άλλες χώρες όχι στη δική μας επιλέγεται και η αποκατάσταση ως ένα βαθμό, ρεμάτων στην αρχική τους μορφή, ακόμα και εκεί που πάνω από το ρέμα έγινε δρόμος, στο εσωτερικό των πόλεων.

Η αποκατάσταση των ρεμάτων σε αυτή την περίπτωση συνοδευόμενη από έργα ανάπλασης δίνει νέους ελεύθερους δημόσιους χώρους για αναψυχή, χρήσιμους ιδιαίτερα στις πυκνοδομημένες – πυκνοκατοικημένες πόλεις.

Σε πόλη της Ν. Κορέας ξηλώθηκε ολόκληρος αυτοκινητόδρομος που κατασκευάστηκε πάνω σε ποτάμι και αναδείχθηκε το ποτάμι αποτελώντας η πόλη παγκόσμιο σημείο αναφοράς.

Στην Κοζάνη δρόμος που κατασκευάστηκε πάνω σε ρέμα και τον αφορά η συγκεκριμένη επιλογή δεν είναι άλλος από την οδό Παύλου Μελά. Τον δρόμο που η προηγούμενη δημοτική αρχή ούτως ή άλλως προγραμμάτισε να μετατρέψει σε πεζόδρομο αλλά δεν πρόλαβε.

Μια πεζοδρόμηση κατ΄ αρχήν, του πλέον κεντρικού δρόμου μιας πόλης συνδυασμένη με την αποκατάσταση του ρέματος αποτελεί πρόκληση για γερούς παίκτες.

Η συγκεκριμένη αποτελεί επιλογή άκρως περιβαλλοντική, περιέχει βαθείς συμβολισμούς, η πανελλήνια πρώτη εφαρμογή στην πόλη θα την καταστήσει μοναδική έμπρακτα φιλική προς το φυσικό περιβάλλον.

Την κλιματική ουδετερότητα που επιδιώκεται σήμερα από την πόλη μετά φανών και λαμπάδων για όσους δεν γνωρίζουν, επιδιώκεται και από πολλές άλλες πόλεις στη χώρα και από εκατοντάδες, αν όχι χιλιάδες, σε όλο τον κόσμο.

Στο κέντρο της πόλης δίπλα από την περίτεχνη πλατεία και μέσα σε ένα ήδη κατασκευασμένο δίκτυο πεζοδρόμων και δρόμων ήπιας κυκλοφορίας των οχημάτων, μια μεταμορφωμένη «Παύλου Μελά» με κοίτη χειμάρρου στη μέση, με πεζόδρομους – ποδηλατόδρομους στις άκρες και με πολλά καλλωπιστικά στοιχεία, εκτός που θα έλυνε το βασικό πρόβλημα στο τμήμα διέλευσης της, θα άλλαζε εκ βάθρων λειτουργικά, αισθητικά και οικονομικά το κέντρο της.

Φυσικά βασική προϋπόθεση, αναγκαία και για άλλους λόγους και αναπόφευκτη στο μέλλον, είναι η κατασκευή του περιμετρικού οδικού δακτυλίου.

7 σχόλια

  • Σωστά όλα αυτά και μακάρι να τα λάβουν υπ όψιν αυτοί που παίρνουν τις αποφάσεις.. αναρωτιέμαι ωστόσο τί ελπίδες έχουμε να πάρουν τέτοιες αποφάσεις, όταν αντί για τέτοια έργα σχεδιάζουν-χωρις να προβληματίζονται καθόλου- να τσιμενταρουν όλη την πάνω πλευρά του Δημοτικού Κήπου όπου καταληγει μεγάλος όγκος νερού ..μόνο επιπλέον δεντροφυτευσεις θα έπρεπε να σχεδιάζουν για εκεί που είναι και εύκολο γιατί είναι χώρος φύσης ούτως ή άλλως και δεν το κάνουν…θα μπουν άραγε στον κόπο να κάνουν τέτοια αναδιαμόρφωση που περιγράφεται στο κείμενο μέσα στην πόλη;..μακάρι! Κοινή λογική, ευαισθησία και αγάπη για την πόλη ζητάνε οι δημότες από τούς υπεύθυνους…

  • Καλώς τον να και ας άργησε. Τα ίδια και τα ίδια. Ποτάμι η Παύλου Μελά με ποδηλατοδρόμους εκατέρωθεν. Υψηλή φαντασία. Μπορείς να τα ξεκινήσεις όλα αγαπητέ, μόλις αναλάβεις. Κολλημένος εδώ και πολλά χρόνια με δακτυλίους,ποδηλατόδρομος κλπ.Δεν βλέπει ότι σε μερικά χρόνια στην πόλη αυτή θα κυκλοφορούν μόνο παππούδες με ηλεκτρικά ποδήλατα που θα τους κυνηγούν τα σκυλιά από πίσω.

  • Ξηλωματα…. αναδείξεις…. πεζόδρομοι…. και όλα αυτά που?
    Στην μοναδική πόλη της χώρας που δεν έχει περιφερειακό δρόμο….

  • Εγώ λέω να κάνουν υδροηλεκτρικά στην Παύλου Μελά και στην Μακρυγιάννη .
    Σίγουρα πράσινο αποτύπωμα

  • Είναι ακατανόητο πως μετά από τόσα χρόνια ΔΕΗ και Τοπικό Πόρο η Κοζάνη δεν έλυσε βασικά προβλήματα υποδομών και οδικών αξόνων. Και φυσικά όπως γράφτηκε και σε άλλο σχόλιο δεν μπορείς να προχωρήσεις σε αλλαγές και ρυθμίσεις εντός πόλεως αν δεν κατασκευάσεις πρώτα περιφερειακό δρόμο για να μην αναγκάζονται όλοι να διέρχονται από το κέντρο της πόλης.
    Από δηλώσεις χόρτασε ο κόσμος

Αφήστε μία απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*

Προσοχή!!! Για να δημοσιεύονται, από 'δω και στο εξής, τα σχόλιά σας, θα πρέπει να επιλέγετε, την παρακάτω επιλογή  "Διάβασα και αποδέχομαι τους Πολιτική απορρήτου  " που σημαίνει ότι διαβάσατε κι αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου του kozan.gr. Αν, κάποια φορά, ξεχάσετε να το κάνετε θα λάβετε μια ειδοποίηση ότι δεν το πατήσατε (αρα δεν αποδεχτήκατε την πολιτική απορρήτου). Σε αυτή την περίπτωση, για να μη χαθεί το σχόλιο σας, πατήστε να γυρίσετε πίσω  και ξαναπατήστε "δημοσίευση", τσεκάροντας, προηγουμένως, την προαναφερόμενη επιλογή. Η συμπλήρωση των πεδίων όνομα, Ηλ. διεύθυνση και ιστότοπος, της παραπάνω φόρμας, δεν είναι υποχρεωτική.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Μείνετε συντονισμένοι