Κάθε χρόνο τέτοιες μέρες ξεκινά η συζήτηση για τα Πανεπιστημιακά Τμήματα, τα υψηλόβαθμα και χαμηλόβαθμα, τα τμήματα που ζητούνται και τα αζήτητα. Το κριτήριο συνήθως αναφέρεται είναι η βάση εισαγωγής. Όσο πιο υψηλή βάση τόσο πιο ελκυστικό θεωρείται το Τμήμα. Αυτό όμως δεν είναι σωστό και μερικές φορές οδηγεί σε παραλογισμό. Για παράδειγμα το τμήμα ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗΣ (ΔΙΔΥΜΟΤΕΙΧΟ) είχε έναν και μοναδικό εισαγόμενο, πρώτο και τελευταίο, και βάση εισαγωγής 12554 μόρια. Υψηλότερη από 14 τμήματα του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.
Τι σημαίνει λοιπόν ελκυστικό; Αυτό δεν κρίνεται από τη βάση εισαγωγής. Είναι σαν να ισχυρίζεται κάποιος ότι, η Lamborghini Veneno είναι το πιο δημοφιλές αυτοκίνητο. Αυτό έχει νόημα μόνο στην περίπτωση που όλοι έχουν τη δυνατότητα να την αποκτήσουν και οι συγκριτικές πωλήσεις το αναδεικνύουν στις πρώτες θέσεις. Δηλαδή η ελκυστικότητα των τμημάτων έχει νόημα μόνο αν αξιολογηθεί μεταξύ υποψηφίων που έχουν τη δυνατότητα να τα επιλέξουν.
Με την προϋπόθεση αυτή, επιχειρείται η αξιολόγηση της ζήτησης των τμημάτων του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, με δεδομένα τα περσινά στοιχεία του 2021, και αφορούν τη σειρά προτίμησης των υποψηφίων με την οποία τα δήλωσαν.
Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας έχει 22 Τμήματα και με την διαδικασία των Πανελλαδικών εξετάσεων εισάγονται φοιτητές σε 21 από αυτά. Ο κύριος όγκος των φοιτητών προέρχεται από υποψηφίους των γενικών λυκείων και η ανάλυση περιορίζεται σε αυτά τα στοιχεία.
Πρώτο βέβαια βασικό κριτήριο αξιολόγησης αποτελεί η κάλυψη όλων των διαθέσιμων θέσεων του τμήματος. Αν το τμήμα δεν καλύπτει τις διαθέσιμες θέσεις του, μάλλον δεν ζητείται.
Στον πιο κάτω πίνακα λοιπόν εμφανίζεται η περσινή εικόνα. Από τον πίνακα προκύπτει ότι τα 9 πρώτα τμήματα, από τα 21 συνολικά, κάλυψαν όλες τις διαθέσιμες θέσεις τους.
Α/Α |
ΚΩΔ. |
1 |
2 |
3 |
>6 |
ΕΙΣΑΚΤΕΟΙ |
ΘΕΣΕΙΣ |
ΠΡΟΤΙΜΗΣΗ |
|
(1-3) % |
>6 % |
||||||||
1 |
1558 |
27 |
11 |
13 |
19 |
82 |
80 |
62,2 |
23,8 |
2 |
1548 |
9 |
38 |
20 |
21 |
99 |
97 |
67,7 |
21,6 |
3 |
334 |
13 |
24 |
25 |
44 |
182 |
180 |
34,1 |
24,4 |
4 |
1563 |
1 |
12 |
27 |
11 |
91 |
90 |
44,0 |
12,2 |
5 |
1553 |
37 |
26 |
17 |
27 |
129 |
128 |
62,0 |
21,1 |
6 |
210 |
0 |
7 |
26 |
19 |
136 |
135 |
24,3 |
14,1 |
7 |
1550 |
6 |
9 |
34 |
21 |
136 |
135 |
36,0 |
15,6 |
8 |
341 |
6 |
16 |
17 |
93 |
177 |
176 |
22,0 |
52,8 |
9 |
1554 |
84 |
46 |
18 |
30 |
208 |
207 |
71,2 |
14,5 |
10 |
1542 |
60 |
18 |
15 |
14 |
125 |
175 |
74,4 |
8,0 |
11 |
1564 |
2 |
8 |
16 |
16 |
78 |
129 |
33,3 |
12,4 |
12 |
1551 |
12 |
11 |
4 |
17 |
61 |
192 |
44,3 |
8,9 |
13 |
1549 |
36 |
19 |
12 |
11 |
85 |
296 |
78,8 |
3,7 |
14 |
1544 |
12 |
9 |
5 |
4 |
33 |
345 |
78,8 |
1,2 |
15 |
1547 |
11 |
3 |
0 |
11 |
30 |
316 |
46,7 |
3,5 |
16 |
1545 |
16 |
2 |
4 |
4 |
31 |
401 |
71,0 |
1,0 |
17 |
1552 |
3 |
2 |
0 |
6 |
13 |
299 |
38,5 |
2,0 |
18 |
1555 |
3 |
0 |
0 |
2 |
6 |
144 |
50,0 |
1,4 |
19 |
1546 |
4 |
3 |
2 |
1 |
12 |
401 |
75,0 |
0,2 |
20 |
1541 |
2 |
0 |
1 |
0 |
3 |
185 |
100,0 |
0,0 |
21 |
1543 |
2 |
0 |
0 |
0 |
2 |
310 |
100,0 |
0,0 |
Στη συνέχεια για τα εννέα αυτά τμήματα, που πέτυχαν τον πρωταρχικό κύριο στόχο, εξετάζεται ειδικότερα το πως οι φοιτητές τα επέλεξαν. Διαπιστώνεται ότι στα περισσότερα, με πρώτη έως και τρίτη προτίμηση, εμφανίζεται υψηλό ποσοστό επιλογών. Μάλιστα περίπου στα μισά τους, το ποσοστό αυτό υπερβαίνει το 60%. Αυτό σημαίνει ότι οι φοιτητές τα επέλεξαν συνειδητά και όχι απλά ότι αυτό «έκατσε». Αυτό ενισχύεται και από το στοιχείο στον αντίποδα. Πόσοι δηλαδή δήλωσαν το τμήμα μετά την έκτη επιλογή. Για τα οκτώ από τα εννέα το ποσοστό είναι κάτω από το 25%.
Αν λοιπόν η ελκυστικότητα των τμημάτων προσδιορίζεται από τέτοια μεγέθη, και όχι από την βάση εισαγωγής, σημαίνει ότι υπάρχει στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας ικανοποιητικός αριθμός ελκυστικών τμημάτων. Από τα εννέα αυτά τμήματα την καλύτερη εικόνα εμφανίζει η ένατη καταχώρηση του πίνακα.
Συμπερασματικά, πώς το Πανεπιστήμιο πρέπει να χειριστεί την κατάσταση; Είναι αυταπόδεικτο ότι οι διοικήσεις οφείλουν να στηρίζουν ιδιαίτερα, όσα από τα ελκυστικά τμήματα το έχουν ανάγκη και όσα παρόμοια αναδειχθούν στο μέλλον, με ανθρώπινο δυναμικό και υλικούς πόρους. Άλλωστε, αυτή είναι η καθιερωμένη επιχειρηματική τακτική, να προτάσσονται και να προβάλλονται τα καλύτερα προϊόντα και να ακολουθούν τα υπόλοιπα.
Ελπίζω ότι τα εφετινά στοιχεία θα είναι πιο ενθαρρυντικά και θα αναδείξουν αριθμητικά και ποιοτικά περισσότερα ελκυστικά τμήματα στο Πανεπιστήμιο.
Τι θέλεις να μας πεις; Να διαλέξουμε τμήματα του Πανεπιστημίου χαχαχα!!!. Ακόμα και να μην περνάμε αλλού δεν θα σας διαλέξουμε. Σας μάθαμε και σας αποφεύγουμε.
Το θέμα ειναι τι γίνεται μετά με τους αποφοίτους σας ! έχετε στοιχεία να μας δωσετε αν σας απασχολεί και αυτό…
Τί να γίνει δηλαδή; Να τους εξασφαλίσουν δουλειά;
Αν δεν παινέψεις το σπίτι σου θα πέσει να σε πλακώσει…