H αξιολόγηση της ζήτησης των τμημάτων του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, με δεδομένα τα περσινά στοιχεία του 2021 (Γράφει ο Ιωάννης Σινάτκας)

13 Ιουλίου 2022
13:24

Κάθε χρόνο τέτοιες μέρες ξεκινά η συζήτηση για τα Πανεπιστημιακά Τμήματα, τα υψηλόβαθμα και χαμηλόβαθμα, τα τμήματα που ζητούνται και τα αζήτητα. Το κριτήριο συνήθως αναφέρεται είναι η βάση εισαγωγής. Όσο πιο υψηλή βάση τόσο πιο ελκυστικό θεωρείται το Τμήμα. Αυτό όμως δεν είναι σωστό και μερικές φορές οδηγεί σε παραλογισμό. Για παράδειγμα το τμήμα ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗΣ (ΔΙΔΥΜΟΤΕΙΧΟ) είχε έναν και μοναδικό εισαγόμενο, πρώτο και τελευταίο, και βάση εισαγωγής 12554 μόρια. Υψηλότερη από 14 τμήματα του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.

Τι σημαίνει λοιπόν ελκυστικό; Αυτό δεν κρίνεται από τη βάση εισαγωγής. Είναι σαν να ισχυρίζεται κάποιος ότι, η Lamborghini Veneno είναι το πιο δημοφιλές αυτοκίνητο. Αυτό έχει νόημα μόνο στην περίπτωση που όλοι έχουν τη δυνατότητα να την αποκτήσουν και οι συγκριτικές πωλήσεις το αναδεικνύουν στις πρώτες θέσεις. Δηλαδή η ελκυστικότητα των τμημάτων έχει νόημα μόνο αν αξιολογηθεί μεταξύ υποψηφίων που έχουν τη δυνατότητα να τα επιλέξουν.

Με την προϋπόθεση αυτή, επιχειρείται η αξιολόγηση της ζήτησης των τμημάτων του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, με δεδομένα τα περσινά στοιχεία του 2021, και αφορούν τη σειρά προτίμησης των υποψηφίων με την οποία τα δήλωσαν.

Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας έχει 22 Τμήματα και με την διαδικασία των Πανελλαδικών εξετάσεων εισάγονται φοιτητές σε 21 από αυτά. Ο κύριος όγκος των φοιτητών προέρχεται από υποψηφίους των γενικών λυκείων και η ανάλυση περιορίζεται σε αυτά τα στοιχεία.

Πρώτο βέβαια βασικό κριτήριο αξιολόγησης αποτελεί η κάλυψη όλων των διαθέσιμων θέσεων του τμήματος. Αν το τμήμα δεν καλύπτει τις διαθέσιμες θέσεις του, μάλλον δεν ζητείται.

Στον πιο κάτω πίνακα λοιπόν εμφανίζεται η περσινή εικόνα. Από τον πίνακα προκύπτει ότι τα 9 πρώτα τμήματα, από τα 21 συνολικά, κάλυψαν όλες τις διαθέσιμες θέσεις τους.

Α/Α

ΚΩΔ.

1

2

3

>6

ΕΙΣΑΚΤΕΟΙ

ΘΕΣΕΙΣ

ΠΡΟΤΙΜΗΣΗ

(1-3) %

>6 %

1

1558

27

11

13

19

82

80

62,2

23,8

2

1548

9

38

20

21

99

97

67,7

21,6

3

334

13

24

25

44

182

180

34,1

24,4

4

1563

1

12

27

11

91

90

44,0

12,2

5

1553

37

26

17

27

129

128

62,0

21,1

6

210

0

7

26

19

136

135

24,3

14,1

7

1550

6

9

34

21

136

135

36,0

15,6

8

341

6

16

17

93

177

176

22,0

52,8

9

1554

84

46

18

30

208

207

71,2

14,5

10

1542

60

18

15

14

125

175

74,4

8,0

11

1564

2

8

16

16

78

129

33,3

12,4

12

1551

12

11

4

17

61

192

44,3

8,9

13

1549

36

19

12

11

85

296

78,8

3,7

14

1544

12

9

5

4

33

345

78,8

1,2

15

1547

11

3

0

11

30

316

46,7

3,5

16

1545

16

2

4

4

31

401

71,0

1,0

17

1552

3

2

0

6

13

299

38,5

2,0

18

1555

3

0

0

2

6

144

50,0

1,4

19

1546

4

3

2

1

12

401

75,0

0,2

20

1541

2

0

1

0

3

185

100,0

0,0

21

1543

2

0

0

0

2

310

100,0

0,0

Στη συνέχεια για τα εννέα αυτά τμήματα, που πέτυχαν τον πρωταρχικό κύριο στόχο, εξετάζεται ειδικότερα το πως οι φοιτητές τα επέλεξαν. Διαπιστώνεται ότι στα περισσότερα, με πρώτη έως και τρίτη προτίμηση, εμφανίζεται υψηλό ποσοστό επιλογών. Μάλιστα περίπου στα μισά τους, το ποσοστό αυτό υπερβαίνει το 60%. Αυτό σημαίνει ότι οι φοιτητές τα επέλεξαν συνειδητά και όχι απλά ότι αυτό «έκατσε». Αυτό ενισχύεται και από το στοιχείο στον αντίποδα. Πόσοι δηλαδή δήλωσαν το τμήμα μετά την έκτη επιλογή. Για τα οκτώ από τα εννέα το ποσοστό είναι κάτω από το 25%.

Αν λοιπόν η ελκυστικότητα των τμημάτων προσδιορίζεται από τέτοια μεγέθη, και όχι από την βάση εισαγωγής, σημαίνει ότι υπάρχει στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας ικανοποιητικός αριθμός ελκυστικών τμημάτων. Από τα εννέα αυτά τμήματα την καλύτερη εικόνα εμφανίζει η ένατη καταχώρηση του πίνακα.

Συμπερασματικά, πώς το Πανεπιστήμιο πρέπει να χειριστεί την κατάσταση; Είναι αυταπόδεικτο ότι οι διοικήσεις οφείλουν να στηρίζουν ιδιαίτερα, όσα από τα ελκυστικά τμήματα το έχουν ανάγκη και όσα παρόμοια αναδειχθούν στο μέλλον, με ανθρώπινο δυναμικό και υλικούς πόρους. Άλλωστε, αυτή είναι η καθιερωμένη επιχειρηματική τακτική, να προτάσσονται και να προβάλλονται τα καλύτερα προϊόντα και να ακολουθούν τα υπόλοιπα.

Ελπίζω ότι τα εφετινά στοιχεία θα είναι πιο ενθαρρυντικά και θα αναδείξουν αριθμητικά και ποιοτικά περισσότερα ελκυστικά τμήματα στο Πανεπιστήμιο.

4 σχόλια

Αφήστε μία απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*

Προσοχή!!! Για να δημοσιεύονται, από 'δω και στο εξής, τα σχόλιά σας, θα πρέπει να επιλέγετε, την παρακάτω επιλογή  "Διάβασα και αποδέχομαι τους Πολιτική απορρήτου  " που σημαίνει ότι διαβάσατε κι αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου του kozan.gr. Αν, κάποια φορά, ξεχάσετε να το κάνετε θα λάβετε μια ειδοποίηση ότι δεν το πατήσατε (αρα δεν αποδεχτήκατε την πολιτική απορρήτου). Σε αυτή την περίπτωση, για να μη χαθεί το σχόλιο σας, πατήστε να γυρίσετε πίσω  και ξαναπατήστε "δημοσίευση", τσεκάροντας, προηγουμένως, την προαναφερόμενη επιλογή. Η συμπλήρωση των πεδίων όνομα, Ηλ. διεύθυνση και ιστότοπος, της παραπάνω φόρμας, δεν είναι υποχρεωτική.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.