Το αμέσως επόμενο χρονικό διάστημα πρόκειται να δρομολογηθεί η υλοποίηση των θεσμικών και τεχνικών προϋποθέσεων που περιλαμβάνονται στο σχέδιο για τον διπλασιασμό της λιγνιτικής παραγωγής το επόμενο 12μηνο, ώστε να αυξηθεί στο 20% η συνολική ετήσια κατανάλωση ρεύματος στην Ελλάδα που καλύπτεται από το εγχώριο ορυκτό καύσιμο.
Όπως έχει γράψειτο energypress, στις προϋποθέσεις αυτές συγκαταλέγεται η η κατά προτεραιότητα είσοδος των λιγνιτικών μονάδων στο σύστημα, όπως και την εγγύηση κάλυψης των δαπανών ΔΕΗ και εργολάβων στην (περίπτωση που υπάρξει αιφνίδια κατάρρευσης των τιμών του φυσικού αερίου. Επίσης, το σχέδιο προβλέπει την κατάργηση του μηχανισμού του antitrust, βάσει του οποίου η ΔΕΗ είναι υποχρεωμένη έως το αργότερο τον Δεκέμβριο του 2024, να διαθέτει στην προθεσμιακή αγορά κάθε τρίμηνο το 40% της λιγνιτικής παραγωγής του αντίστοιχου τριμήνου του προηγούμενου έτους.
Τι εξασφαλίζει η κατά προτεραιότητα ένταξη
Όσον αφορά την πρώτη προϋπόθεση, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, η λύση που έχει ήδη προκριθεί είναι η αύξηση των τεχνικών ελάχιστων των λιγνιτικών μονάδων στο 80% της ονομαστικής τους ισχύος, από το 50% που είναι τώρα. Στην πράξη, αυτό σημαίνει ότι κατά τον ημερήσιο προγραμματισμό, ο ΑΔΜΗΕ είτε θα εντάσσει έναν λιγνιτικό σταθμό υπό τον όρο ότι αυτός θα «δουλέψει στο φουλ» κατά τις ώρες λειτουργίας του, είτε εξαρχής δεν θα τον περιλαμβάνει στον ΗΕΠ, αν δεν είναι απαραίτητος για την κάλυψη της κάλυψης ρεύματος.
Η αύξηση των τεχνικών ελαχίστων θα γίνει με σχετική αναθεώρηση του Κανονισμού της αγοράς Επόμενης Ημέρας. Για να τεθεί σε ισχύ, θα πρέπει να πάρει το «πράσινο φως» από τη ΡΑΕ.
Σύμφωνα με ειδικούς, η νέα αυτή φόρμουλα «εισόδου» των λιγνιτικών μονάδων στο σύστημα είναι απαραίτητη, καθώς δεν διαθέτουν την ευελιξία των σταθμών αερίου, οι οποίοι μπορούν ανά πάσα στιγμή να αυξομειώνουν την ισχύ τους, ώστε να προσαρμόζονται στη στοχαστική ηλεκτροπαραγωγή των ΑΠΕ. Επομένως, αν δεν διασφαλισθεί η κατά προτεραιότητα «είσοδος» της θερμοηλεκτρικής παραγωγής από λιγνίτη, τότε η επιχείρηση δεν θα μπορεί να εντάσσει τις μονάδες στο σύστημα, στον βαθμό που απαιτείται ώστε το μερίδιο του λιγνίτη να φτάσει στο 20%.
Εκτίμηση για συμφωνία με την Κομισιόν για «πρόωρο τέλος» του antitrust
Παράλληλα, στην περίπτωση που εξακολουθούσε να ισχύει ο μηχανισμός για την άρση της μονοπωλιακής πρόσβασης της ΔΕΗ στον λιγνίτη (Antitrust Case), τότε η άνοδος της λιγνιτικής ηλεκτροπαραγωγής θα σήμαινε ότι η επιχείρηση θα έπρεπε το επόμενο έτος να διαθέσει ακόμη μεγαλύτερες ποσότητες ηλεκτρικής ενέργειας, μέσω προθεσμιακών συμβολαίων. Επομένως, η επιχείρηση θα δεσμευόταν ότι το 2023 και το 2024 θα παραχωρούσε αυξημένη λιγνιτική παραγωγή.
Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, το ΥΠΕΝ αναγνωρίζει ότι το remedy για το antitrust θεσπίσθηκε σε εντελώς διαφορετικά δεδομένα. Επομένως, στη βάση της τρέχουσας ενεργειακής κρίσης, ο μηχανισμός θα επέβαλε «πέναλτι» στη ΔΕΗ για την αύξηση λειτουργίας του λιγνιτικού της χαρτοφυλακίου – η οποία γίνεται για λόγους διασφάλισης της ενεργειακής επάρκειας, αλλά και συγκράτησης των χονδρεμπορικών τιμών. Επομένως, πρόκειται να αποστείλει άμεσα στη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν γραπτό αίτημα για την άρση του remedy, εκτιμώντας ότι η παραπάνω συλλογιστική θα πείσει την DG Comp να το κάνει δεκτό.
Η κυβέρνηση πρόκειται επίσης να ικανοποιήσει και το αίτημα για ένα ποσό ως εγγύηση, της τάξης των 150 εκατ. ευρώ, το οποίο θα καλύψει τις επενδύσεις της επιχείρησης, στην περίπτωση αιφνίδιας (και εν πολλοίς απίθανης) επιστροφής στην κανονικότητα, με την απότομη «βουτιά» των τιμών φυσικού αερίου.
energypress.gr
και πες οτι γινετε βουτια στις τιμες του φυσικου αεριου ειναι σωστο μια χωρα να εξαρταται ενεργειακα απο το εξωτερικο και να μην εχει δικη της παραγωγη ηλεκτρικης ενεργειας;βλεπετε τωρα τρεχουμε και δεν προλαβαινουμε απο τις ηλιθιοτητες του κουλη
ΤΡΕΧΑΤΕ ΠΟΔΑΡΑΚΙΑ ΜΟΥ ΤΩΡΑ!! ΠΡΑΣΙΝΕΣ ΜΠΟΥΡΔΕΣ ΤΟΥΣ ΤΑΙΖΑΝ ΚΑΙ ΣΤΗ ΣΡΙ ΛΑΓΚΑ ΚΙ Ο ΚΟΣΜΟΣ ΤΟΥΣ ΠΗΡΕ ΦΑΛΑΓΓΙ.
Δηλαδή η σωτηρία του πλανήτη από τον κουλη πήρε αναβολή;.
Για ακόμα μια φορά ΠΟΥΛΆΝΕ ΤΡΈΛΑ!
Δεν χρειάζεται να παίζουν την κολοκυθιά με τα “τεχνικά ελάχιστα”, χρειάζεται μόνο να κάνουν αγορά φορτίου βάσης, όπως υπάρχει στην ΕΕ!