Με 4 λωρίδες κυκλοφορίας καί νησίδα στην μέση με πράσινο- φύτευση πρέπει να γίνει  ο δρόμος από Κοζάνη μέχρι το Αεροδρόμιο που έχει μήκος περίπου 2,5 χλμ, ήτοι να συνεχιστεί όπως αρχίζει από τον κόμβο εισόδου στήν πόλη ( οδός Λαρίσης) καί φθάνει σήμερα μέχρι την

θέση πού ήτο η αερογέφυρα του ΟΣΕ στό δρόμο πρός Σέρβια. Πρόσφατα με πρωτοβουλία του Περιφερειάρχη κ. Γ. Κασαπίδη έγινε Δημόσιος διαγωνισμός και στην συνέχεια ανάθεση της Μελέτης της Διαπλάτυνσης του ανωτέρω δρόμου. ΄Ηδη έγινε η τοπογράφιση, η κτηματογράφηση είναι πρός ολοκλήρωση και μελετώνται πλέον οι διάφορες εναλλακτικές λύσεις γιά την μορφή της διαπλάτυνσης -χάραξης και την διατομή της οδού .

Θεωρούμε ΕΞΑΙΡΕΤΙΚΑ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ και ΣΠΟΥΔΑΙΟ ΘΕΜΑ την σωστή διαπλάτυνση της εισόδου αυτής της πόλης μας ως ΛΕΩΦΟΡΟΥ- δημοτικής οδού με 4 λωρίδες και νησίδα γιά την ΑΝΑΔΕΙΞΗ της Κοζάνης , που έπρεπε να είχε γίνει πρίν δεκαετίες . Είναι μοναδική και τελευταία ευκαιρία

 Το 1973  , πρίν 50 χρόνια  ,επί χούντας, έγινε η διαπλάτυνση της οδού Κ. Καραμανλή προς Δρέπανο μέχρι την θέση που ήτο η Αερογέφυρα του ΟΣΕ  με 4 λωρίδες [ πλάτους  3,85μ η κάθε μία ],  καί με νησίδα- φύτευση πράσινο [ πλάτους 4,0 μ  ως 1,50 μ ] ,  σε μήκος 2 

χιλιόμετρων .η οποία ανέδειξε σημαντικά την Κοζάνη .

                  Το 1992 , πρίν 30 χρόνια , συνεχίστηκε η διαπλάτυνση μέχρι το Κουρί- Δρέπανο σε επί πλέον μήκος περίπου 4 χιλιομέτρων , με επίσης 4 λωρίδες κυκλοφορίας , νησίδα πλάτους 4 μ. και επιπλέον λωρίδες έκτακτης ανάγκης [ΛΕΑ]. ΄Ετσι η Κοζάνη απέκτησε την μοναδική σωστή ΛΕΩΦΟΡΟ-ΕΙΔΟΔΟ στην πόλη με συνολικό μήκος 6 χιλιομέτρων . ΄Ητο μιά πολύ επιτυχής επιλογή, που συνδέει άρτια τους πολεοδομικούς “πόλους ” Κουρί- Δρέπανο- Στρατ. Ρωμανέλη – Ν. Χαραυγή – Κασλά.

Και αναδεικνύει την πόλη. ¨Ολες οι άλλες είσοδοι της πόλης μειονεκτούν σοβαρά , έχουν σημαντικά προβλήματα με το έντονο ανάγλυφο του εδάφους , ή με την υπάρχουσα δόμηση και είτε είναι πρακτικά αδύνατον να βελτιωθούν, είτε είναι ήσσονος σημασίας.

α)Είσοδος από Κοίλα – Εγνατία –Πτολεμαίδα ,

β)είσοδος από Βατερό – νέα Πανεπιστημιούπολη – Γρεβενά,

γ)είσοδος από ΖΕΠ – Αργιλο,

δ) είσοδος από Λευκόβρυση – Αιανή – Ρύμνιο – Λάρισα ,

ε) είσοδος από Κρόκο .

Μένει σήμερα η τελευταία και ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΗ όλων , η είσοδος από το Αεροδρόμιο – Σέρβια – Λάρισα που πρέπει να διαπλατυνθεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο σύμφωνα με τις σύγχρονες και μελλοντικές απαιτήσεις γιά την πρωτεύουσα της Δυτικής Μακεδονίας.

Η Κοζάνη δυστυχώς από πολεοδομικής-ρυμοτομικής απόψεως μειονεκτεί έχοντας παντού σχεδόν και στις νέες επεκτάσεις στενούς και τεθλασμένους δρόμους , πλην ελαχίστων εξαιρέσεων [ πχ οδός Αριστοτέλους].

               Το θεμελιώδες χαρακτηριστικό της σωστής πολεοδόμησης είναι να υπάρχουν  λεωφόροι καί φαρδείς δρόμοι συνδυαζόμενοι σωστά σε ένα βασικό οδικό δίκτυο.

                Είναι  αδύνατον πλέον στην πυκνοδομημένη Κοζάνη καί στις επεκτάσεις να γίνουν   διαπλατύνσεις οδών ,  φαρδείς δρόμοι καί λεωφόροι.

                Μιά από τις τελευταίες ευκαιρίες  είναι  αυτή η είσοδος  στην πόλη  , όπως επίσης  πρέπει να γίνει και ένας περιφερειακός αστικός δακτύλιος στις παρυφές της  πόλεως,  αλλά καί μιά λεωφόρος στην θέση της  εγκαταλελειμμένης πιά σιδηροδρομικής γραμμής 

               Η είσοδος αυτή στην πόλη από το αεροδρόμιο 

 

       1)  οδηγεί σε σημαντικούς προορισμούς : Αεροδρόμιο,  Σέρβια, Βελβενδό, Νεραϊδα,  Παραλίμνιες περιοχές, Ναυτικό ΄Ομιλο, Πολύφυτο,  Πιέρια, Λάρισα, Αθήνα κλπ. και επίσης  θα συνδέεται μπροστά στην είσοδο του Αεροδρομίου με την περιφερειακή οδό

(παράκαμψη της Κοζάνης ) από Ρύμνιο – Καρυδίτσα πρός τον κόμβο της Εγνατίας.

               2) Εδώ καί πολλά χρόνια αναπτύχθηκαν εκεί  πολλές και  σημαντικές Επιχειρήσεις ,  Εμπορικές Εκθέσεις,  Καταστήματα καί Βιοτεχνίες  πχ   Στάθμευση 80- 90  !! Υπεραστικών  Λεωφορείων  ΚΤΕΛ ,     Αντιπροσωπείες – Εκθέσεις  ΒΜW,   Fiat,      Scoda, Hundai  Volvo,  Alfa Romeo,  SEATJeep,  RenaultLanciaSuzukiALNO, Μάρμαρα Βούρκα, Δόμηση , κέντρο ΓΕΦΥΡΑ ,   Νινιώτας ,  στάθμευση  Τουριστικών  ,  Αστικών  Λεωφορείων    και  φορτηγών ,  συνεργεία  , μεταφορικές  εταιρίες, κλπ. Παράλληλα  καταλήγουν   σε αυτόν 

τον δρόμο  και 7  αγροτικοί δρόμοι στην νότια πλευρά του και άλλοι 8 αγροτικοί δρόμοι  στην βόρεια πλευρά  του  που οδηγούν σε πολλές  ιδιοκτησίες και δραστηριότητες.

         Ειδικότερα   υπάρχουν  οι παρακάτω   ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ  ΛΥΣΕΙΣ της διαπλάτυνσης  

                      1η ΛΥΣΗ 

              Ο δρόμος διαμορφώνεται  με 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση ,  συνολικά 4 , με νησίδα στην μέση  πλάτους  4,0 μ [ ή το ελάχιστον 1,50 μ ], με πράσινο -φύτευση και  2  πεζοδρόμια πλάτους  2,0 μ εκατέρωθεν της οδού , με πολλές αριστερές στροφές , 

τουλάχιστον σε κάθε συμβολή υπάρχοντος αγροτικού δρόμου ,  με ταχύτητες μέχρι 50 χλμ /ώρα, ως  αστικός δρόμος , Ήτοι είναι συνέχεια  του  υπάρχοντα δρόμου  και ίδιας διατομής   από  τον κόμβο εισόδου στήν πόλη ( οδός Λαρίσης) καί φθάνει θέση  πού ήτο η αερογέφυρα του ΟΣΕ ο οποίος έχι μήκος 500μ    με 6  στροφές πρός τα αριστερά.  

             Ο δρόμος είναι χαρακτηρισμένος  σήμερα  ως τμήμα του ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΝΤΟΣ  ΕΘΝΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ και πρέπει να αλλάξει ο χαρακτηρισμός σε  ΔΗΜΟΤΙΚΟ  ΔΡΟΜΟ    . Αυτό είναι  εφικτό  , έχει γίνει σε πολλές περιπτώσεις άλλων πόλεων  και  υπάρχει και νεώτερη  οδική

χάραξη υλοποιημένη  και σε χρήση που θα αντικαταστήσει το ανωτέρω τμήμα  ως πρός την  λειτουργική του σημασία . Είναι το τμήμα   Τσελίκας – Κουρί- Στρατόπεδο Ρωμανέλη . Θα απαιτηθεί Απόφαση του  Δημοτικού  Συμβουλίου  , Απόφαση του  Περιφερειακού 

Συμβουλίου  και τελικά Απόφαση του  Υπουργού  Υποδομών .    Επί της ουσίας δεν καταργείται στο τμήμα αυτό  το Εθνικό Δίκτυο  αλλά βελτιώνεται. Υπάρχουν όμως και οι γραφειοκρατικές αγγυλώσεις  πού πρέπει να ξεπεραστούν .

                Η Περιφέρεια  Δ.Μ. μπορεί να αναλάβει  και τα έξοδα  συντήρησης  του  ανωτέρω  νέου Δημοτικού δρόμου.

                ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ   ΤΗΣ  1ης  ΛΥΣΗΣ

                Αναβαθμίζεται ποιοτικά  με την λεωφόρο πλέον αυτή σε πολύ μεγάλο βαθμό  όλη η ευρύτερη περιοχή  αλλά και όλη η Κοζάνη  και  αυξάνονται  σημαντικά και  οι αξίες  των ακινήτων , και αλλάζει και η ψυχολογία  όλων των Κοζανιτών 

με ένα τέτοιο σημαντικό έργο  μέσα στο τόσα προβλήματα.   Καταργείται η υποχρεωτική απόστασης  των  45 μ  κατ΄ ελάχιστον  τοποθέτησης των κτιρίων  από τον άξονα του δρόμου  και πλέον μπορούν να τοποθετούνται στα 6μ μόνο απόσταση   από το όριο του δρόμου.

               Τα οικόπεδα- αγροί  διατηρούν  τα όποια  δικαιώματα  έχουν σε αρτιότητα  – οικοδομησιμότητα  , δεν τα  χάνουν  εξ αιτίας της μείωσης  του εμβαδού των  επειδή  αυτή γίνεται λόγω αναγκαστικής  απαλλοτρίωσης .

               Η πρόσβαση  στον δρόμο  γίνεται πλέον πολύ εύκολα  για  όλες  της ιδιοκτησίες γιατί  δεν υπάρχει η υποχρέωση κατασκευής μεγάλου κόμβου , ούτε  και η υποχρέωση  ύπαρξης προσώπου του οικοπέδου στον δρόμο μήκους τουλάχιστόν  50 μ. Πράγμα 

που απαιτείται  σήμερα  επειδή  ο δρόμος είναι χαρακτηρισμένος ως τμήμα του  δευτερεύοντος Εθνικού Δικτύου .

        Εξ αιτίας αυτών των προβλημάτων  εχάθησαν πολλές  επενδύσεις που θα  γινόταν στην περιοχή αυτή.

        Το κέρδος και η ωφέλεια γιά όλους  τους παρόδιους  είναι πολλαπλάσια σε σχέση  με την μικρή ζημιά από την απαλλοτρίωση  τμήματος  της  ιδιοκτησίας των,   και  θα πρέπει να ασκήσουν πιέσεις σε όλους τους αρμόδιους  ώστε το συντομότερο 

να υλοποιηθεί  ο ανωτέρω  δρόμος με 4 λωρίδες , νησίδα και πεζοδρόμια.     [Ακόμη και οι δρόμοι  πρός Κρόκο και ΖΕΠ έχουν  πεζοδρόμια !!!!].

         2η  ΛΥΣΗ 

         [ ΠΡΟΣΘΗΚΗ  2 ΠΑΡΑΠΛΕΥΡΩΝ ΔΡΟΜΩΝ ]

         Παραμένει ο χαρακτηρισμός του δρόμου αυτού ως τμήματος του  Δευτερεύοντος Εθνικού Δικτύου  , γίνεται μικρή διαπλάτυνση  του υφιστάμενου  δρόμου χωρις νησίδα με μιά λωρίδα ανά κατεύθυνση , προστίθεται  μιά βοηθητική 

λωρίδα πλάτους 1,75 μ /κατεύθυνση  και κατασκευάζονται  και 2 ΠΑΡΑΠΛΕΥΡΟΙ  ΔΡΟΜΟΙ  γιά τις  εκατέρωθεν ιδιοκτησίες  και επιχειρήσεις   οι οποίοι πρέπει να  έχουν  2 λωρίδες ο καθένας  πλάτους  τουλάχιστον  3,75 μ η κάθε μιά  γιατί πρέπει 

να τονίσουμε οτι εκεί κινούνται πλήθος μεγάλα λεωφορεία , φορτηγά και νταλίκες   Επι πλέον πρέπει να γίνουν  και 2 πεζοδρόμια  2 μ πλάτους .

         Σημειωτέον οτι οι παράπλευροι δρόμοι είναι σαν “περιφραγμένοι” από την κυρία οδό και η αναστροφή- στροφή αριστερά θα γίνεται μόνο σε τρείς κόμβους – “στρόγγυλα”  ήτοι στην θέση της τ. γέφυρας του ΟΣΕ ,   στη διασταύρωση Κατάκη { αντ/πείες αυτοκινήτων} και στο Αεροδρόμιο, ήτοι   σε μεγάλες  αποστάσεις .  Δηλαδή κάποιος θα πρέπει να διανύσει  μεγάλη απόσταση και να κάνει ένα κύκλο γιά  να πάει στη άλλη πλευρά ,  πχ επι πλέον  3- 4 χλμ, διαδρομή.      

        Σε αυτή την περίπτωση  οι απαλλοτριώσεις είναι σαφώς μεγαλύτερες  τα δε ποικίλα μειονεκτήματα και προβλήματα είναι και πολύ σοβαρά και προφανή και πρέπει να αποφευχθεί αυτή η λύση  με παράπλευρους  οπωσδήποτε .  Δεν μπορεί πρίν 50 χρόνια να έχει γίνει η οδός Κ. Καραμανλή 2 χλμ με  4 λωρίδες και νησίδα 4 μ και σήμερα  μετά 50 χρόνια να κάνουμε κάτι πολύ χειρότερο.   Αδιανόητο.     

       Εδώ θα σημειώσουμε οτι πρίν περίπου  25 χρόνια έγινε διαπλάτυνση του  τμήματος  Δευτερεύοντος Εθνικού δικτύου  από Κοίλα μέχρι  τον κόμβο της  Εγνατίας οδού σε μήκος περίπου   900  μ με τα εξής χαρακτηριστικά της διατομής της οδού  κεντρική νησίδα πλάτους 3,0 μ , 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά  κατεύθυνση ,πλάτους 3,85 μ  η κάθε μία, ακολουθεί δεξιά  νησίδα 1,50μ πλάτους και παράπλευρος δρόμος με 2 λωρίδες , πλάτους 3,50 μ η κάθε μιά.

Επίσης στην αριστερή πλευρά  υπάρχει νησίδα  1,50 μ πλάτους καί παράπλευρος  δρόμος  όμοιος με 2 λωρίδες πλάτους 3,50 μ η κάθε μιά. Το συνολικό πλάτος του δρόμου είναι  36 μ  περίπου .  Υπάρχουν αρκετές ομοιότητες της περιοχής αυτής με την περιοχή του

δρόμου Κοζάνης – Αεροδρομίου , όμως εφαρμογή όμοιας λύσης στον δρόμο πρός το Αεροδρόμιο έχει  μεγάλα  μειονεκτήματα  που είναι προφανή .

  ΕΝΤΑΞΗ ΣΤΟΝ  ΣΧΕΔΙΟ ΠΟΛΕΩΣ  ΤΗΣ ΠΕΡΙΟΧΗΣ ΤΟΥ ΔΡΟΜΟΥ  ΚΟΖΑΝΗΣ –

  ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ 

      Το 2006,   ήτοι πρίν 16 χρόνια,   στην Μελέτη του Γενικού Πολεοδομικού  Σχεδίου του  Δήμου Κοζάνης  γιά τις νέες Επεκτάσεις προβλεπόταν η ένταξη  της περιοχής αυτής  εκατέρωθεν του δρόμου Κοζάνης Αεροδρομίου  και μέχρι την διασταύρωση  των Αντ/πειών Κατάκη στο Σχέδιο πόλεως  με χρήσεις  Επαγγελματικές- Παραγωγικές , [ περιοχή 1 , χρώμα μώβ,  ίδε  Β  ΦΑΣΗ, ΣΤΑΔΙΟ Β2 ]. 

Μετά τόσα χρόνια θα περίμενε κανείς να είχαν  ολοκληρωθεί όλες οι μελέτες  και να  έχει υλοποιηθεί πλέον  η ένταξη στο σχέδιο πόλεως εκεί.        Δεν γνωρίζουμε σήμερα που βρίσκεται το θέμα των Επεκτάσεων . Αρμόδιος  να ενημερώσει τον κόσμο  είναι ο Δήμος. Δεν είναι  λογικό πρώτα να κτίζονται   πλήθος αυθαίρετα ή μη κτίρια εκτός σχεδίου και μετά πολύ αργότερα να πηγαίνει   ο Δήμος, σε διαμορφωμένη πιά κατάσταση,  να κάνει σχέδιο πόλεως .  Σε αυτή  την περιοχή υπήρξε εδώ και δεκαετίες έντονο ενδιαφέρον  ανοικοδόμησης κτιρίων

 επιχειρήσεων κλπ.

       ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ  όλη αυτή η περιοχή εκατέρωθεν του δρόμου αυτού και σε  βάθος περίπου 200μ ή και πλέον να ενταχθή στο σχέδιο πόλεως  με επαγγελματικές – παραγωγικές χρήσεις  ή με χρήσεις γενικής κατοικίας  , ήτοι να γίνει μιά γραμμική επέκταση , όπως ακριβώς έγινε  η  επέκταση  εκατέρωθεν της οδού κ. Καραμανλή  μέχρι και το σούπερ μάρκετ    LIDL .  Οι 2 περιοχές έχουν μεγάλες ομοιότητες .  Προφανώς η επέκταση αυτή θα γίνη σε συνδυασμό με το Γ.Π. Σχέδιο, να γίνει δε το συντομότερο δυνατόν 

[   Εξεταστέον αν μπορεί  να γίνει η επέκταση αυτή  με τοπικό ρυμοτομικό με  γρήγορη διαδικασία ].  

        Νομίζω ότι η συντριπτική πλειοψηφία των Κοζανιτών  θέλει να γίνει η ανωτέρω διαπλάτυνση  και μάλιστα το συντομότερο δυνατόν.        Παρακαλούνται όλοι οι εμπλεκόμενοι Δήμαρχος Κοζάνης, Αντιδήμαρχοι Δημοτικό Συμβούλιο , Αντιπεριφερειάρχης , Περιφερειακό Συμβούλιο και Τεχνικές Υπηρεσίες να συνεργασθούν  στενά και με επιμονή  με τον Περιφερειάρχη  κ. Γ. Κασαπίδη  και τους αρμόδιους της Περιφέρειας ώστε να ξεπεραστούν  όλα τα  τυχόν εμπόδια, ή μίζερες  και στενόκαρδες νοοτροπίες  και  δυσκολίες , και  το

συντομότερο δυνατόν  να γίνει πραγματικότητα το παραπάνω  σπουδαίο έργο  για την Κοζάνη   που  απαιτείται  γιά την Πρωτεύουσα της Δυτ. Μακεδονίας, το οποίο θα της προσδώσει άλλη διάσταση.                

                  

Χάρης Βαρδάκας

σ. Πολ. Μηχ/κός