“Έφαγα ένα χαστούκι ανάποδο – το χαστούκι ήταν δίκαιο” (Γράφει ο πρώην Πρόεδρος της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Κοζάνης, Π. Δημόπουλος)

19 Αυγούστου 2022
05:50
Ο μακαρίτης ο πατέρας μου – κι ενώ ήμουν εξωφρενικός ως παιδί και έφηβος – δεν με χτύπησε ποτέ, παρά μόνο μία φορά: χρησιμοποίησα την λέξη “αούτος” με υποτιμητικό τρόπο για έναν πόντιο συμμαθητή μου στην Στ’ Δημοτικού κι έφαγα ένα χαστούκι ανάποδο, σε όλο το εμβαδόν του μούτρου. Όταν ρώτησα αποσβολωμένος “μα κι εσύ δεν το λες αυτό;” εκείνος απάντησε με το αδιάσειστο πατρικό επιχείρημα “εγώ αστειεύομαι δεν τα λέω σοβαρά” και μετά ακολούθησε πολυήμερη κατήχηση υπέρ του μείζονος Ελληνισμού της Αιολικής, Ιωνικής και Ευξείνου επικράτειας, κατά του αιωνίου εχθρού της Δημοκρατίας εξ Ουλάν Μπατούρ και γενικώς τα πράγματα μπήκαν στη θέση τους και οι σχετικοί όρκοι δόθηκαν για την απελευθέρωση της Πόλης, της Μικράς Ασίας, της Οδησσού, της Αλεξάνδρειας και της Κάτω Ιταλίας εν ευθέτω χρόνω. Βρίσκομαι ακόμα στο στάδιο της προετοιμασίας, δεν βρίσκω κατάλληλο άλογο.
Διαπίστωσα μέσα στις δεκαετίες ότι το χαστούκι ήταν δίκαιο: αν μη τι άλλο οι ποντιακής καταγωγής συμπολίτες μας είναι συνολικά οι καλύτεροι που διαθέτουμε ως εθνική ομάδα και επιλέγω τις λέξεις πολύ προσεκτικά. Τα δε γεγονότα που διαδραματίστηκαν ακριβώς 100 χρόνια πριν, τέτοιες τελευταίες 10 μέρες του Αυγούστου, είναι αναμφίβολα η πιο μεγάλη πληγή του λαού μας μετά τον 15ο αιώνα. Και μια μη επαρκώς αναγνωρισμένη, απαράδεκτη διεθνής ιστορική στιγμή: η γενοκτονία των Ποντίων είναι έγκλημα κατά της ανθρωπότητας, όχι παράπλευρο ή τυχαίο πολεμικό γεγονός.
Είχα την τιμή πέρυσι να μελοποιήσω ένα κείμενο του διευθυντή του Μουσικού Σχολείου Πτολεμαΐδας, Παύλου Ταγτεβερενίδη, με θέμα τα αμελέ ταμπουρού (τάγματα εργασίας) στα οποία εξοντώθηκαν συστηματικά εκατοντάδες χιλιάδες Έλληνες. Δεν ήταν εύκολο, το θέμα είναι σκοτεινό, ο ποιητής δεν φείδεται της αποτύπωσης των Βενεζικών πραγματικοτήτων, οι μαθητές είναι νεαροί και δεν χρωστάνε τίποτα να σκέφτονται βασανιστήρια και εκτοπισμούς, αλλά όμως υπάρχει και η Ιστορία. Αντιμετώπισαν την πρόκληση με σεβασμό και χωρίς να περάσουμε σε κλαψουρίσματα. Τραγουδά εδώ η μαθήτρια της Β Λυκείου Σοφία Μπούρμπουλα με ευγένεια και σθένος απέναντι στον εφιάλτη.
Είναι μια απλή μουσική, γραμμένη στο ανήκουστο βήμα εκείνων των μαρτύρων που ακόμη δεν έχουν δικαιωθεί. Είναι ένα τίποτα και πουθενά, τόσο μπορούμε να θεραπεύσουμε τον παντοτινό θρήνο της υπόθεσης.

51 σχόλια

  • Προφανώς ο πατήρ Δημόπουλος όταν χαστούκισε τον υιό, συνειδητοποίησε ταυτόχρονα ότι δεν υπάρχουν επίθετα που χρησιμοποιούνται άλλοτε ως αστεϊσμοί κι άλλοτε σοβαρά.

    Η χρήση ενός επιθέτου ακόμη και με χιουμοριστική διάθεση, ειδικά σε μικρά παιδιά, δημιουργεί ή προβάλει στερεοτυπικά πρότυπα, τέτοια που παραμορφώνουν την πραγματική εικόνα.

    Αυτή η δημόσια αναφορά είναι ένα διδακτικότατο παράδειγμα για κάθε τι ανάλογο όχι μόνο για τους Ποντίους, αλλά για οτιδήποτε προσεγγίζεται κατ’ αυτόν τον τρόπο.

    Συγχαρητήρια στον κ. Δημόπουλο για αυτή τη δημόσια εξομολόγησή του!

  • Είναι γνωστό ότι είσαι η ντροπή της σουρδείας επειδή έφαγες μπάτσα από αυτόν που την λέξη αούτος την χρησιμοποιούσε και στον ύπνο του.. αλλά είπαμε πρώτα η παιδεία…. και τα γλωσσικά ιδιώματα της περιοχής μας στην πυρά του καθωςπρεπισμού..

    • Έγραψες τα καλύτερα ….είναι γνωστό ότι οι σουρδοι ήταν οι πιο ρατσιστές των ρατσιστών , η πόλη αλώθηκε επί του μεγάλου πράσινου δημάρχου που έβλεπε τα ψηφαλακια πίσω από αυτό , δυσκολεύομαι να πιστέψω τα λεγόμενα του Δημοπούλου. μάλλον θέλει να προσεγγίσει τον ποντιακό πληθυσμό για κάποιο λόγο …..εκλογές έρχονται άλλωστε…

  • Οι Πόντιοι είμαστε μία εθνοτική ομάδα που δεν έχει γη σαν πατρίδα και ούτε προσδοκά να “ανακτήσει” την προγονική γη. Το “ανακτήσει ” σε εισαγωγικά διότι ναι μεν ήταν κυρίαρχο το ποντιακό στοιχείο αλλά όχι το μοναδικό-άλλωστε μιλάμε για πολυεθνικές και πολυφυλετικές περιοχές σε κρατικούς σχηματισμούς που δεν είχαν σχέση με έθνη
    Κατά τα λοιπά-αν και θεωρώ ότι ο σωστός όρος είναι εθνοκάθαρση- η γενοκτονία είναι ένα γεγονός. Που αναδεικνύει πόσο βάρβαρος, πόσο ποταπός, πόσο κάθαρμα μπορεί να γίνει ο άνθρωπος όταν οδηγείται από το εθνικιστικό μίσος.
    Μπράβο κύριε Δημόπουλε.
    Είναι ωραίο το κείμενό σας -και μην ξεχνάμε ότι ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ υπάρχουν συνάνθρωποί μας-και στην περιοχή μας φυσικά- που μας αποκαλούν τους πόντιους, τους μικρασιάτες, τους Πολίτες, τους καραμανλήδες, τουρκούλια, ογλούδηδες κλπ. Φυσικά δεν είναι υποτιμητικό να είσαι τούρκος ή ότι άλλο. Για αυτό και όσοι το χρησιμοποιούν αναδεικνύουν άθελά τους τον ρατσισμό τους και την οριστική τους ρήξη με την έννοια Άνθρωπος

    • Δυστυχώς ακόμη και σήμερα υπάρχουν νέοι άνθρωποι σαν εσένα απαίδευτοι, αμόρφωτοι,ανόητοι που ξεχωρίζουν τους ανθρώπους σύμφωνα με την καταγωγη τους …πχ χωριαταρεοι γκουγκουνια τουρκουλια σιουρδονταμαρα …η μόνη ελπίδα ίσως ότι πια μπορεί να είναι λιγότεροι από παλιά…αλλά δυστυχώς υπαρχουν

    • Είσαι κλασικό παράδειγμα σουρδου κ μάλιστα λέτε πολύ χειρότερα. Αλλά πώς θωρείς τον άλλο; σαν τον εαυτό σου…. Ήρθαν κ σας έφεραν πολιτισμό, γράμματα, πίστη, ανθρωπιά, καρδιά που ήταν ανύπαρκτη, δίδαξαν στα παιδιά σας γράμματα. Ό,τι κ να πείτε είστε υπόλογοι.

  • ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΣΕ ΣΥΓΧΑΙΡΩ ΤΟΣΟ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ, ΟΣΟ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΣΟ ΚΑΛΑ ΧΕΙΡΙΖΕΣΑΙ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ, ΠΑΝΤΑ ΟΤΑΝ ΔΙΑΒΑΖΩ ΚΕΙΜΕΝΑ ΣΟΥ ΣΕ ΘΑΥΜΑΖΩ.

      • ΔΕ ΓΡΑΦΩ ΜΕ ΚΕΦΑΛΑΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΔΗΛΩΣΩ ΚΑΤΙ, ΑΠΛΑ ΛΟΓΩ ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΒΟΛΕΥΟΥΝ ΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΑ.ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΙΚΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΤΟ ΟΤΙ ΤΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΠΟΥ ΓΡΑΦΟΝΤΑΙ ΜΕ ΚΕΦΑΛΑΙΑ ΥΠΟΚΡΥΠΤΟΥΝ ΕΝΑ ΕΙΔΟΣ ΔΗΛΩΣΗΣ,Η ΕΠΙΒΟΛΗΣ ΚΛΠ.

          • Εσύ τι πίνεις φίλτατε;και ποιος κανόνας είναι αυτός που επικαλείσαι;μη γράφεις μόνο για να γράψεις, μη σχολιάζεις με κακεντρεχεια.επι του περιεχομένου του κειμένου έχεις να πεις τίποτα;

          • Τι πίνετε εσείς πείτε μας που μεθυσατε με τα ανούσια γραμματικά κλισέ.

  • Αν έτρωγαν σφαλιάρες περισσότερα παιδιά της τότε ηλικίας του κ.Δημοπουλου κάθε φορά που θα έλεγαν “ο αουτος” για κάθε Πόντιο,η σημερινή Κοζάνη θα ήταν καλύτερη….

  • To βαθύ, αναπάντητο, έως σήμερα καθαρά φιλοσοφικό ερώτημα παραμένει το εξής:

    υπήρξεν ποντιόπαις ος απεκάλεσεν σιούρδο τον συμμαθητή του και εραπίσθην υπό του ποντίου πατρός του?

    κομίζεις γλαύκας εις Αθήνας, ω Δημόπουλε, ιδού! απάντησε εις το ερώτημα!

    • Δεν είστε Κοζανίτης, για αυτό λοιπόν θα σας απαντήσω εγώ, τώρα μόλις!!

      Εμείς οι σιούρδοι, αποκαλούσαμε ο ένας τον άλλο “σιούρδο”, από τότε που ο πάπποςμ ήταν 5 ετών.
      Το “αούτος” τους το κολλήσαμε εμείς όταν ήρθαν, γιατί οι Πόντιοι έλεγαν συχνά τη λέξη “αβούτος”, δηλ. “Αυτός”. Μάλλον τώρα μάθατε επιτέλους την απάντησή σας!!!

      • Τη λέξη αυτή τη χρησιμοποιείτε στερεοτυπικά- κοροϊδευτικά – ρατσιστικά, προς τους Πόντιους. Όλα τα άλλα είναι γελοίες δικαιολογίες. Μάλλον τώρα επιτέλους να σταματήσετε να το χρησιμοποιείτε!!!

        • Πόσες φορές διάβασες εδώ μέσα την λέξη αουτος και πόσες φορές την λέξη σουρδος;
          Πως περιμένεις λοιπόν να σταματήσει κάτι αφού από την μεριά τον ποντίων η λέξη σουρδος είναι μόνιμη, η ιστορία είναι και από της δυο πλευρές και όλα τα άλλα γελοίες δικαιολογίες.

    • Το “σιούρδος” στην περιοχή είναι τίτλος ευγενείας (βλ. sourdgames, sourdstock κλπ). Το “αούτος” είναι όρος αρνητικός. Κανείς πόντιος δεν λέει “είμαστε αούτοι”. Επομένως η σύγκριση είναι μάλλον περιττή.

      Γιατί τόσο κόμπλεξ ανωτερότητας 100 χρόνια μετά. Η Κοζάνη είναι δεν είναι το Παρίσι, κτηνοτρόφοι τότε εδώ κτηνοτρόφοι και στον Πόντο…

  • Έλα νά έχεις γείτονα αουτο από την Ακρινή νά σού πω εγώ από ευγένεια τρόπους σεβασμό και παιδεία πόση διαθέτουν….🤣🤣🤣🤣🤣 Αυτοί όταν ζουν σε διαμέρισμα θαρρουν ότι ζούν στο χωριό στην μονοκατοικία τους….

    • Κάτι μας είπες κι εσύ. Διάβασε λίγο ιστορία, μάθε για τα σχολεία που υπήρχαν στον πόντο, διάβασε λίγο και για την ιστορία των κοζανιτων, βοσκοί εγκαταθηκαν στο σιοπατο και μετά ήρθαν κι άλλες οικογένειες.

    • Παναγιώτη μου δεν θα εμπιστευτούμε τις μετρήσεις πολιτισμού σε κάποιον που γράφει “οι αούτοι” ανώνυμα εν έτει 2022.

    • Σε αντίθεση με τους κοζανιτες οι οποίοι ελκοντας όλοι την καταγωγή τους από τις Βερσαλλίες είναι όλοι τους ευγενείς. Διαβάστε λίγο ιστορία φίλτατε/η, δείτε φωτογραφίες του Ποντου των σ ολειων των εκκλησιών του πριν τη μικρασιατική καταστροφή, διαβάστε και για την ελευση μερικών βοσκων εξ Ηπείρου στο Σιοπατο κι έπειτα τη μετοικηση κι άλλων και τη δημιουργία ενός χωριού, της Κοζάνης κι έπειτα εκφράστε τη γνώμη σας με το ύφος καρδιναλιου.

  • Αουτος και Σούρδος , ακόμα εκεί μείναμε; Η μητέρα μου Πόντια ο πατέρας μου Κοζανίτης,, ήταν υπέροχοι,με σεβασμό και αγάπη μεταξύ τους,,

Αφήστε μία απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*

Προσοχή!!! Για να δημοσιεύονται, από 'δω και στο εξής, τα σχόλιά σας, θα πρέπει να επιλέγετε, την παρακάτω επιλογή  "Διάβασα και αποδέχομαι τους Πολιτική απορρήτου  " που σημαίνει ότι διαβάσατε κι αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου του kozan.gr. Αν, κάποια φορά, ξεχάσετε να το κάνετε θα λάβετε μια ειδοποίηση ότι δεν το πατήσατε (αρα δεν αποδεχτήκατε την πολιτική απορρήτου). Σε αυτή την περίπτωση, για να μη χαθεί το σχόλιο σας, πατήστε να γυρίσετε πίσω  και ξαναπατήστε "δημοσίευση", τσεκάροντας, προηγουμένως, την προαναφερόμενη επιλογή. Η συμπλήρωση των πεδίων όνομα, Ηλ. διεύθυνση και ιστότοπος, της παραπάνω φόρμας, δεν είναι υποχρεωτική.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.