Με αφορμή το χθεσινό (2 Δεκεμβρίου) άρθρο στην έγκριτη εφημερίδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ του κ. Λακασά με τίτλο Περιζήτητα ΑΕΙ με χαμηλές βάσεις, το οποίο αναδημοσιεύεται πιο κάτω. θέλω να σας υπενθυμίσω τις ανάλογες σχετικές αναλύσεις μου, που δημοσίευσα αρκετό καιρό πριν, το Ελκυστικά πανεπιστημιακά τμήματα, τον Αύγουστο και το H αξιολόγηση της ζήτησης των τμημάτων του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, με δεδομένα τα περσινά στοιχεία του 2021 τον Ιούλιο του 2022.
Στόχος της υπενθύμισης είναι η ενημέρωση και ο προβληματισμός γύρω από την πορεία του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας και τη συγκριτική αξιολόγηση της ζήτησης των Τμημάτων του.
Αν προσέξετε το άρθρο του κ. Λακασά. θα διαπιστώσετε ότι το μόνο τμήμα Πληροφορικής που αναφέρεται είναι αυτό της Καστοριάς. Τα άλλα δύο, της Πάτρας και των Χανίων, είναι μηχανικών Η/Υ, χαρακτηριστικό που στέρησαν από το Τμήμα μας κατά την αναβάθμισή του σε Πανεπιστημιακό.
Με αυτή την αφορμή, επαναλαμβάνω την κατακλείδα των προηγούμενων αναλύσεών μου.
Πώς εμείς ως τοπική κοινωνία μπορούμε να στηρίξουμε και να ενισχύσουμε αυτό το δώρο; Πρώτα-πρώτα οι φορείς να εμπιστευτούν τα Τμήματα, να τα αποδεχτούν ως εφάμιλλα των υπολοίπων. Να ενδιαφερθούν και να συμμετέχουν στην ζωή τους. Να καταλάβουν πώς λειτουργούν, τι πραγματικές ανάγκες έχουν και πώς σχεδιάζουν να εξελιχθούν. Να στηρίζουν τις αποφάσεις τους και να μη τα χρησιμοποιούν για μικροπολιτικές επιδιώξεις. Όλοι έχουμε την ανάγκη ισχυρών και αποδεκτών Πανεπιστημιακών τμημάτων στην περιοχή μας.
Συμπερασματικά, πώς το Πανεπιστήμιο πρέπει να χειριστεί την κατάσταση; Είναι αυταπόδεικτο ότι οι διοικήσεις οφείλουν να στηρίζουν ιδιαίτερα, όσα από τα ελκυστικά τμήματα το έχουν ανάγκη και όσα παρόμοια αναδειχθούν στο μέλλον, με ανθρώπινο δυναμικό και υλικούς πόρους. Άλλωστε, αυτή είναι η καθιερωμένη επιχειρηματική τακτική, να προτάσσονται και να προβάλλονται τα καλύτερα προϊόντα και να ακολουθούν τα υπόλοιπα.
Το άρθρο της Καθημερινής.
Οι υποψήφιοι προτιμούν σπουδές με προοπτικές στην αγορά εργασίας
Δεκαέξι πανεπιστημιακά τμήματα ήταν στην πρώτη τριάδα προτίμησης του 80% των εισακτέων τους.
Χαμηλόβαθμα τμήματα ΑΕΙ μεν, περιζήτητα από τους φετινούς υποψηφίους, δε! Πρόκειται για συνδυασμό που δεν καταγράφεται στις Πανελλαδικές Εξετάσεις των τελευταίων δεκαετιών, ωστόσο φαίνεται ότι αντικείμενα σπουδών που προσφέρουν σημαντικές προοπτικές στην αγορά εργασίας έχουν εκτοξεύσει τη ζήτηση των υποψηφίων για τα σχετικά τμήματα. Επίσης, εκτιμάται ότι τα τμήματα σε περιφερειακά ΑΕΙ τα επέλεξαν υποψήφιοι από την περιοχή, όχι μόνο λόγω του αντικειμένου αλλά και για να αποφύγουν το κόστος των σπουδών μακριά από το σπίτι.
Σύμφωνα με την επεξεργασία των στοιχείων των Πανελλαδικών Εξετάσεων από την Ελένη Αλπανίδου, σύμβουλο σταδιοδρομίας στην εταιρεία Orientum, υπάρχουν τμήματα με βάση εισαγωγής ακόμη και κάτω από 10.000 μονάδες, εντούτοις μεγάλος αριθμός επιτυχόντων σε αυτά, πάνω από 80%, τα είχε μέσα στις τρεις πρώτες επιλογές στο μηχανογραφικό δελτίο. Συνολικά σε 16 πανεπιστημιακά τμήματα τουλάχιστον το 80% των εισακτέων τους κατά τις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις τα είχε μεταξύ των τριών πρώτων επιλογών.
Ενδεικτικά, το τμήμα Τουρισμού στην Κέρκυρα στις Πανελλαδικές του 2022 συγκέντρωσε 9.610 μόρια και το 95% των επιτυχόντων σε αυτό το είχαν κατατάξει στις τρεις πρώτες τους επιλογές. Επίσης το 87% και το 86% των εισακτέων στα τμήματα Διοίκησης Τουρισμού στην Πάτρα και Οικονομικής Διοίκησης Τουρισμού στη Χίο αντίστοιχα, τα είχαν στις τρεις πρώτες τους επιλογές. Ο προφανής λόγος της επιλογής των 18χρονων είναι το αντικείμενο των δύο τμημάτων, καθώς ο τουρισμός στην Ελλάδα αποτελεί από τους βασικούς οικονομικούς πυλώνες ανάπτυξης, με σημαντικές προοπτικές στην αγορά εργασίας. Και όχι μόνο ο παραδοσιακός, αλλά και εναλλακτικές μορφές του, όπως ο θρησκευτικός, ο αθλητικός, ο ιατρικός, ο αγροτουρισμός.
Επίσης, το τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας στην Πάτρα συγκέντρωσε 10.575 μόρια στις Πανελλαδικές Εξετάσεις και το 85% των επιτυχόντων του το είχε μεταξύ των τριών πρώτων επιλογών του. «Συνδυάζει τη διοικητική επιστήμη με τις σύγχρονες τεχνολογίες. Η συμβολή των νέων τεχνολογιών στη χάραξη της επιχειρηματικής στρατηγικής και τη λειτουργία των επιχειρήσεων και η ανάγκη για ηλεκτρονική διασύνδεση των δραστηριοτήτων των σύγχρονων επιχειρήσεων καθιστά το συγκεκριμένο τμήμα έξυπνη επιλογή», παρατηρεί η κ. Αλπανίδου.
Το τμήμα Τεχνολογιών Ψηφιακής Βιομηχανίας του Πανεπιστημίου Αθηνών με έδρα στα Ψαχνά Ευβοίας είχε βάση εισαγωγής 8.875 μόρια και το 84% των εισακτέων του το είχε μεταξύ των τριών πρώτων επιλογών. Οι απόφοιτοί του θα είναι εξοικειωμένοι με νέες ευφυείς τεχνολογίες, όπως το Internet of Things, η τεχνητή νοημοσύνη, η ρομποτική, τα μεγάλα δεδομένα (big data) και άλλους τομείς που αφορούν την ευρύτερη περιοχή της πληροφορικής και των τηλεπικοινωνιών, με έμφαση στον βιομηχανικό κλάδο.
Η αγροτική παραγωγή
Εντυπωσιάζει επίσης το τμήμα Διοίκησης Γεωργικών Επιχειρήσεων και Συστημάτων Εφοδιασμού του Γεωπονικού Πανεπιστημίου με έδρα τη Θήβα. Είχε βάση εισαγωγής μόλις 8.430 μόρια, αλλά το 80% των εισακτέων του το κατέταξε στις τρεις πρώτες επιλογές του. Το τμήμα προσφέρει τη δυνατότητα εξειδίκευσης σε δύο σημαντικούς για τη χώρα μας τομείς, με έμφαση τη γνώση μεθόδων και τεχνικών για την εφοδιαστική αλυσίδα.
Την ομάδα των τμημάτων αυτών συμπληρώνουν τα Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οργανισμών στην Καλαμάτα, Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων στις Σέρρες, Μαθηματικών και Εφαρμοσμένων Μαθηματικών στο Ηράκλειο, Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής σε Καλαμάτα και Ηράκλειο, Μαθηματικών Πάτρας, Μηχανολόγων Μηχανικών Πάτρας, Η/Υ Μηχανικών σε Πάτρα και Χανιά και Πληροφορικής στην Καστοριά.
Σινάτκας Ι.
Καθηγητής.
Ένα τμήμα για να είναι ελκυστικό, δε φτάνει ο βαρυγδουπος κ πολύπλοκος τίτλος του..το μεγάλο έγκλημα στο χώρο της παιδείας είναι διαχρονικό..όπου κάθε πόλη κ χωριό κ μια σχολή!
Κ το πλέον μεγαλύτερο, όταν εν μια νυκτί ονομάστηκαν τα ΤΕΙ ΑΕΙ χωρίς καμία λογική κ προετοιμασία, όλα για το φαίνεσθαι!!! Κ είναι κατάντια να θέλουν όλοι απλά να λένε ότι σπουδάζουν κ να υπάρχουν βάσεις κάτω από 10 !!!
Ας κοιτάξουμε τι παιδεία θέλουμε, αν τα παιδιά αποκτούν δεξιότητες που τα οδηγούν στο μέλλον κ ας αφήσουμε τους τίτλους κ όλα τα συμφέροντα ( κόμματα, καθηγητές, συνδικαλιστές κλπ)
Αυτά τα παιδιά που αποτυγχάνουν να εισαχθούν εδώ, πηγαίνουν και γίνονται γιατροί στη Βουλγαρία… αν αυτό λέει κάτι…
Αγαπητέ Ανώνυμε, κανείς δεν ισχυρίστηκε ότι το Τμήμα Πληροφορικής είναι αντάξιο των τμημάτων του Harvard ή του MIT. Αυτό που αναφέρουν και αναλύουν τα άρθρα είναι για τους υποψηφίους που απευθύνονται.
Σε αυτό έχετε να παραθέσετε κάτι; Τα άρθρα αναφέρουν αριθμούς δεν μιλούν γενικά και αφηρημένα.
Όσο για το ότι τα Τμήματα του Πανεπιστημίου δέχονται φοιτητές με επιδόσεις κάτω του 10, αυτό δεν είναι θέμα των τμημάτων του αλλά της πολιτείας. Και για να σας δώσω ακόμα πιο τρανταχτό παράδειγμα σας παραπέμπω σε παρόμοιες αναλύσεις μου για τους μαθητές που δέχονται τα πρότυπα σχολεία που δημιούργησε η σημερινή κυβέρνηση. Το πρώτο για το 2021 και το δεύτερο για το 2022. Σας υπενθυμίζω ότι αναφερόμαστε σε πρότυπα, σε αυτά δηλαδή που αποτελούν υπόδειγμα για τα υπόλοιπα.
Διαπιστώνετε λοιπόν ότι η πολιτεία, ακόμα και στα πρότυπα, αποδέχεται να φοιτήσουν μαθητές που σε μεγάλο ποσοστό αποτυγχάνουν να επιτύχουν τη βάση σε εξετάσεις που η ίδια επιλέγει.
Μη λιθοβολείτε λοιπόν τα Τμήματα του Πανεπιστημίου, παραθέστε στοιχεία για όσα ισχυρίζεστε. Όταν λοιπόν επανέλθω θα σας δώσω αριθμούς και όχι γενικότητες και αφορισμούς για την απασχόληση των αποφοίτων μας.
Περιμένω όχι αριθμούς κ εκθέσεις ιδεών, αλλά την άποψη σας για την εν μια νυκτί εξεφτελιστικη- πελατειακή απόφαση της εξίσωσης ΤΕΙ ΑΕΙ.
Περιμένω επίσης αριθμούς πόσες σχολές σε πόσα μέρη πόλεις χωριά είναι διάσπαρτα κ με τι αντικείμενο… περιμένω επίσης για το αλισβερίσι καθηγητών κ την άρνηση τους σε όλα κ στην αξιολόγηση
Περιμένω επιτέλους όλους να βάλουμε την παιδεία ως πρώτο εθνικό στόχο ανάπτυξης
Κ όχι ευκαιριακά να αντιμετωπίζεται με όρους μικροπολιτικης σκοπιμότητας
Ευχαριστώ
Τα ΤΕΙ είναι ΑΕΙ κύριε συμπλεγματικέ.
Τα ΤΕΙ κακώς, κάκιστα, έγιναν πανεπιστήμια και καταργήθηκαν επειδή η χιλιαστική συντεχνία Ελλάδος αυτό ήθελε και αυτό έκανε.
Μόνο στην Ελλάδα υπάρχουν τα grecomasters που ονομάζονται μετα-πτυχιακά, αλλά απονέμονται σε προ_πτυχιακό κύκλο.
Αυτά βλέπουν στην Ουγκάντα και γελάνε μαζί μας.
Το τεραστιο προβλημα που αντιμετωπιζει αυτη τη στιγμη το πανεπιστημιο ειναι πως βρισκεται στη μεγγενη μιας πλειοψηφιας μελων ΔΕΠ και αιρετων που κρατουν χαμηλα. Σε παγκοσμια καταταξη ειναι σε θεση 7.300 ενω αλλα ελληνικα περιφερειακα ΑΕΙ ειναι αναμεσα στα 300 καλυτερα. Το ΠΔΜ δεν στηνεται πλεον με τις αναγκες της αγορας και επιστημης αλλα με τα προσοντα των οσων εχουν διοριστει δεκαετιες πριν και οι οποιοι στην προοπτικη της συγχωνευσης των δυο ιδρυματων (ΤΕΙ – ΑΕΙ) εσπευσαν να παρουν διδακτορικα απο οπου μπορουσαν ωστε να μην μεινουν εκτος του νεου σχηματος. Απο την αλλη οι αιρετοι και βουλευτες χωρις να εχουν αισθηση των αναγκων της αγορας στον τομεα της ανωτατης εκπαιδευσης εσπευσαν να πιεσουν για τη δημιουργια τμηματων αναλογα με τα οσα τους μετεφεραν οι παρατρεχαμενοι τους και το «απαρχαιωμενο» ακαδημαικο προσωπικο με το οποιο συνεργαζοταν τα παλια καλα χρονια. Οι εποχες εχουν αλλαξει κι αν θελει το ΠΔΜ να ειναι βιωσιμο ας ξεχασει τις παλιες νοοτροπιες και λογικες πανω στις οποιες στηθηκε κι ας βγαλει τις παρωπιδες ωστε να μπορεσει σημερα να ανασχεδιασει το ρολο του με βαση τις νεες αναγκες και προκλησεις. Αλλιως ειναι θεμα χρονου να μεινουν μονο εγκαταστασεις, ιδιως στις υπολοιπες πολεις της Δυτικης Μακεδονιας.
Παραπληροφόρηση, τίποτα από όλα αυτά δεν ισχύει
Τα Ιωάννινα μας πήραν τους μηχανικούς και έκαναν Σχολή λές και δεν είχαν τόσα άλλα τμήματα και άλλα θα μας πάρουν και εμείς θα κοιτάμε τους Δημάρχους και τους Περιφερειάρχες τι βλακείες λένε στα συμβούλια!!!! αν κερνάν κουραμπιέδες ή όχι!
Όλα τα παραπάνω που λένε οι φιλτατοι ισχύουν…απ’ το πανεπιστήμιο της πόλης λείπουν οι ανθρωπιστικές σπουδές και οι τέχνες (ναι γνωρίζω για την Φλώρινα, λέω για της Κοζάνης που δεν έχει). Όλες αυτές οι ειδικότητες μηχσνικων που “εφευρίσκετε” για να κάνετε την διαφορά αντικατοπτρίζουν και την εικόνα της πόλης που έχει πήξει από μηχανικούς κάθε είδους που δεν διαθέτουν γενικη παιδεία και έχουν ως εύκολη λύση μία χαμηλόβαθμα σχολη. Η πόλη, όπως και οι σχολές της, πάσχουν από έλλειψη ανθρωπιστικής, πολιτιστικής και καλλιτεχνικής παιδείας. Άραγε υπάρχει αλλού τόσο μονοδιάστατο και εξειδικευμένο πανεπιστημιο; Καλή η εξειδίκευση αλλά χωρίς γενική παιδεία δεν λειτουργεί σωστά…ίσως θα μπορούσαν να εμπλουτιστούν τα προγράμματα σπουδών ώστε να προσελκύσουν και καλύτερο επίπεδο.
Η Φλώρινα πρέπει να πάρει και άλλα τμήματα και μην προσπαθείτε να τα κλείσετε και αυτά που έχει.
Μόνο εσείς στην Κοζάνη έχετε σημαντικό εισόδημα.
Προσέχετε τι λέτε και να καταλαβαίνετε τι διαβάζετε…που το είδατε στο χολιο το να κλείσουν;; Είστε καθόλου καλά; Ευκαιρία να βγάλετε απωθημένα ψάχνετε;;Ίσα ίσα που την φέρνω ως παράδειγμα ότι έχει καλύτερες σχολές και με διαφορετικα και ενδιαφέροντα αντικείμενα. Κατά τα άλλα οι σχολές δεν πρέπει είναι “πηγές εισοδήματος”, πρέπει να είναι χώροι που προσφέρουν ανώτατη παιδεία και μόρφωση γενική και εξειδικευμένη. Με την νοοτροπία “πηγή εισοδήματος” να μην ανοίξει καμμία άλλη σχολή πουθενά, γιατί να τα αποτελέσματα τα αναφέρει το κείμενο.
Σιγα παιδια ενας ενας, ο Θεοδολιδης ασχολειται μονο με το ποτε θα γινουν τα εγκαινια ενος, ημιτελους Πανεπιστημιου για να γραψει το ονομα του στην ιστορια ως ο πρωτος πρυτανης που μπηκε…..δεν τον ενδιαφερει κατι αλλο. Ανασφαλης, τραγικος, οπως θετε το λετε…..