Δεν χωράνε πολλές λέξεις, μπορεί και καμιά, αυτές τις ημέρες, τις ώρες, τις στιγμές.
Απέραντο μαύρο, που κανένα χρώμα δεν μπορεί να το φωτίσει.
Παρακολουθούμε τις εξελίξεις, υποθέτουμε, θυμώνουμε, θρηνούμε ανθρώπους, συμπονούμε τους συγγενείς των θυμάτων.
Εμεις οι ενήλικοι γνωρίζουμε (κά)πως να το διαχειριστούμε – βέβαια πόσο εύκολο είναι να διαχειριστείς κάτι τόσο άδικο αναρωτιέμαι. Δίπλα μας, όμως, υπάρχουν και τα δικά μας παιδιά, που μαζί μας παρακολουθούν κι αυτά τα γεγονότα, ρωτάνε, θέλουν να μάθουν τι συνέβη, γιατί είμαστε στενοχωρημένοι, τι είναι αυτο το δυστύχημα.
Πως μιλάμε, λοιπόν, σε ένα παιδί για ένα καταστροφικό γεγονός, όπως αυτό το δυστύχημα;
Πρώτα απ’ όλα πρέπει να αναγνωρίσουμε τις ανάγκες του παιδιού και με βάση αυτές να παρέχουμε την κατάλληλη στήριξη!
Οι ανάγκες ενός παιδιού είναι:
[ ] Η ανάγκη για ασφάλεια
[ ] Η ανάγκη για στήριξη
[ ] Η ανάγκη για ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας
[ ] Η ανάγκη νοηματοδότησης των γεγονότων και έκφρασης συναισθημάτων
➡️Ενισχύστε το αίσθημα ασφαλείας
🔸️Απόφυγε την έκθεση του παιδιού στα ΜΜΕ που αναφέρονται στο δυστύχημα ή σε ειδήσεις που καλλιεργούν ενα κλίμα πανικού
🔸️ Εαν το παιδί εκφράσει φόβους διαβεβαίωσε το οτι είναι ασφαλές αυτή τη στιγμή και ότι είσαι δίπλα του για να το προστατέψεις
➡️ Βοηθήσε το παιδί να κατανοήσει τι έχει συμβεί και να λυθούν οι απορίες του
🔸️Προσπάθησε να ακούσεις αυτά που το παιδί λέει χωρίς να το διακόπτεις. Δώσε ξεκάθαρες εξηγήσεις γύρω απο το τι συνέβη και διόρθωσε τυχόν παρερμηνείες ή ασαφείς πληροφορίες ( π.χ οτι το δυστύχημα συνέβη σε άλλη περιοχή, υπάρχουν ειδικοί γιατροί, πυροσβέστες που βοηθούν τους ανθρώπους εκεί σε ό,τι χρειάζονται)
🔸️ Απάντησε στις ερωτήσεις του παιδιού ακόμη κι αν τις επαναλαμβάνει ή επιμένει καθώς μπορεί να κρύβουν έντονη ανησυχία, δυσκολία κατανόησης ή ανάγκη επιβεβαίωσης πληροφοριών – χρησιμοποίησε λεξιολόγιο απλό ανάλογο με την ηλικία και το αναπτυξιακό και γνωστικό στάδιο του παιδιού
🔸️Οταν ρωτάει “γιατί να συμβεί αυτό;”, εξηγήστε του ότι δεν υπάρχει ένας και μόνο λόγος και ακόμη ψάχνουν τον λόγο οι ειδικοί
🔸️ Απέφυγε τα ψέμματα και τις αφηρημένες έννοιες όπως ότι “φύγαν πολλοί άνθρωποι”, “χάθηκαν πολλές ψυχές”, “απανθρακωμένοι άνθρωποι”, “κρανίου τόπος” κ.α. καθώς αυτές οι έννοιες μπορεί να δημιουργήσουν σύγχυση και φόβο στο παιδί
➡️Ενθάρρυνε το παιδί να εκφράσει τα συναισθήματα του
🔸️Εαν το παιδί φοβηθεί μήπως συμβεί ξανά αυτό το καταστροφικό γεγονός και κινδυνέψει το ίδιο και οι δικοί του, διαβεβαίωστε ότι είναι ασφαλές και ότι είστε δίπλα του
🔸️Άκου τις ανησυχίες του, μην το πιέζεις να “ξεπεράσει” τα συναισθήματα του και απέφυγε εκφράσεις όπως “σταμάτα να φοβάσαι”, “μην με ξαναρωτήσεις γι αυτό το θέμα τέλος τα είπαμε τόσες φορές”
🔸️Δώσε διεξόδους εκτόνωσης ( ποδόσφαιρο, τρέξιμο, αθλητικές δραστηριότητες) – η άσκηση βοηθά στην συναισθηματική αποφόρτιση
🔸️Μοιράσου και τα δικά σου συναισθήματα με το παιδί, χωρίς ωστόσο να το επιβαρύνεις με δικούς σου προβληματισμούς και άγχη. Απόφυγε εκφράσεις όπως: ” Πουθενά δεν μπορούμε να είμαστε ασφαλείς”,”δεν είσαι ασφαλής σε κανένα μέσο πλέον, “Δεν αντέχω”, “Δεν είναι μακριά απο εμάς” καθώς αυτές μπορεί να καλλιεργήσουν μια αίσθηση ότι δεν υπάρχει πουθενά ασφάλεια
Ελπίζω να βρείτε βοηθητικό αυτό το άρθρο και να στηρίξετε αποτελεσματικά ένα παιδί.
Η σκέψη μας είναι μαζί με τους ανθρώπους που βίωσαν αυτό το τραυματικό γεγονός και στους συγγενείς των θυμάτων. Εύχομαι να τους συντροφεύουν όμορφες αναμνήσεις των ανθρώπων τους.
Ευχαριστώ που διάβασες το άρθρο μου… δεν το θεωρώ καθόλου δεδομένο.
Με εκτίμηση,
Μελίδου Πηνελόπη
MSc Ψυχολόγος Υγείας
Βας. Σοφίας 30, Πτολεμαίδα
2463400494
ευχαριστούμε πολύ, ανεκτίμητο θα ήταν χρήσιμα και άλλα σε διάφορες περιστάσεις
Ευχαριστούμε πολύ. Δεν έχω παιδιά, αλλά είμαι εκπαιδευτικός και είναι πολύ βοηθητικό. Να είστε καλά.
Πάντα κατατοπιστική κυρία Πηνελόπη σε προβλήματα που μας απασχολούν με τα παιδιά μας, σάς ευχαριστούμε πολύ για τις συμβουλές σας.