Η δήλωση του Ν. Φίλη για την αναγνώριση του  «Κέντρου Μακεδονικής γλώσσας στην Ελλάδα: Μια άλλη ανάγνωση (της Σ. Ηλιάδου-Τάχου, Καθηγήτρια Νέας Ελληνικής Ιστορίας, Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας)

31 Μαρτίου 2023
21:59

Ο κύριος Φίλης, τομεάρχης παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ, χαρακτήρισε «γενναία» την απόφαση  της Πρωτοδίκου Φλώρινας για επικύρωση της αναγνώρισης του Σωματείου με την επωνυμία  «Κέντρο Μακεδονικής Γλώσσας». Χαιρέτισε μάλιστα ως υπέρμετρα θετική την απόρριψη των ανακοπών  που ασκήθηκαν από την Εισαγγελία Φλώρινας και στηλίτευσε την άποψη  του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου κ. Ντογιάκου, ενώ ταυτόχρονα χαρακτήρισε  όλους όσους άσκησαν ανακοπή κατά της απόφασης του Ειρηνοδικείου,  ως «συντηρητικούς» και «εθνικιστές».

     Στη συνέχεια προσδιόρισε ως «μεγάλη νίκη της ισονομίας και της ισοτιμίας» την αναγνώριση και χαιρέτισε την άρση  δια της αναγνωρίσεως των πολιτισμικών, εθνοτικών και γλωσσικών διαχωρισμών.  Μίλησε ακόμα για «το άνοιγμα του δρόμου για την ανεμπόδιστη χρήση, καλλιέργεια και ανάπτυξη της σλαβομακεδονικής γλώσσας». Ταυτόχρονα, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η απόφαση αποτέλεσε ένα λιθαράκι στην απαλλαγή της δημόσιας ζωής από εθνικιστικά και εμφυλιοπολεμικά στερεότυπα. Και τη συνέδεσε με  τις θετικές συνέπειες της συνθήκης  των Πρεσπών στα Βαλκάνια και στις σχέσεις της Ελλάδας με τη φίλη γειτονική χώρα, τη Βόρεια Μακεδονία.

       Τέλος χαρακτήρισε καταδικαστέες τις  όποιες αντιδράσεις κατά της «γενναίας  απόφασης της Πρωτοδίκου»,  ενώ αναφέρθηκε και στο μικρό ενδιαφέρον του τύπου   ο οποίος δεν προσέδωσε δημοσιότητα στο ζήτημα αυτό. Τέλος προέτρεψε τους πολιτικούς και δικαστικούς κύκλους να συντονιστούν με το «ευρωπαϊκό πνεύμα και να μην προκαλούν καταδίκες του ευρωπαϊκού δικαστηρίου για τις μειονότητες σε βάρος της χώρας μας». Και αναφέρθηκε στη σχέση των αντιδράσεων αυτών με τις «διχαστικές περιόδους της ελληνικής ιστορίας».

    Ο κ. Φίλης,  ο οποίος έχει το σπάνιο χάρισμα,  να λέει ό,τι σκέπτεται, υπέπεσε, κατά την εκτίμηση μιας Καθηγήτριας Ιστορίας του Πανεπιστημίου,  στις εξής ανορθολογικές προσεγγίσεις:

-Ο δικαστικός που ερμηνεύει τον νόμο δεν είναι ούτε γενναίος, ούτε καλός, ούτε κακός. Ο νόμος ισχύει ή δεν ισχύει και το κριτήριο αυτό αποτελεί το σημείο αναφοράς και το κριτήριο της απόφασης που λαμβάνεται στο δικαστήριο. Η απόδοση λοιπόν ηθικών χαρακτηριστικών στη λήψη των δικαστικών αποφάσεων, είναι άκρως υποκειμενική και αντιβαίνει στο πνεύμα του δικαίου εν συνόλω.

-Οι πολίτες ή η Εισαγγελέας που άσκησαν ανακοπή δεν είναι σύννομο να  χαρακτηρίζονται συλλήβδην ως  εθνικιστές ή συντηρητικοί, τουλάχιστον με το πνεύμα και το περιεχόμενο που αποδίδει ο κ. Φίλης στη χρήση των συγκεκριμένων όρων. Πέρα από τη σχετικότητα των ορίων ανάμεσα στους συντηρητικούς ή τους μη συντηρητικούς, η οποία εξαρτάται από τα κριτήρια προσδιορισμού αυτών των ορίων, αξίζει να επισημάνουμε πως ο όρος «εθνικώς σκεπτόμενος» είθισται να συγχέεται με τον όρο «εθνικιστής» στον λόγο της αριστεράς, αν και εθνικός είναι αυτός που εναρμονίζεται με το συμφέρον του έθνους, ενώ εθνικιστής αυτός που εξιδανικεύει το έθνος και θεωρεί όλα τα άλλα έθνη κατώτερα  Τέλος, οι συγκεκριμένοι πολίτες, ασκώντας ανακοπή έκαναν χρήση των δικαιωμάτων του νόμου. Και αυτό πρέπει να λαμβάνεται σε κάθε περίπτωση ως απόρροια των δημοκρατικών θεσμών.

-Αν η αναγνώριση του σωματείου συνιστά διεύρυνση των ατομικών ελευθεριών  και κατάλυση των ανισοτήτων (πολιτισμικών, εθνοτικών ή γλωσσικών),  τότε πραγματικά ο κύριος βουλευτής ανακάλυψε την ουσία της γνήσιας δημοκρατίας. Και εδώ όμως η ιδιαίτερη ικανοποίηση που εκφράζει, τον κάνει να μπερδευτεί στο τέλος: Έτσι αναφέρεται καταρχήν στην καλλιέργεια της «σλαβομακεδονικής γλώσσας.και όχι της «μακεδονικής»  όπως αυτή αναγνωρίστηκε στη Συμφωνία των Πρεσπών. Και στη συνέχεια ο κ. βουλευτής φαίνεται ότι προσδιορίζει τους ομιλούντες την σλαβομακεδονική  ως μειονότητα εντός της Ελλάδος. Και ως γνωστόν, αυτό δεν το αναγνωρίζει πουθενά η συμφωνία των Πρεσπών. Την ύπαρξη ωστόσο σλαβομακεδονικής μειονότητας  εντός Ελλάδος   είχε αναγνωρίσει το ΚΚΕ το 1924  και είχε διακηρύξει το 1935 το δικαίωμά της  να ιδρύει «σλαβομακεδονικά σχολεία» εντός της ελληνικής επικράτειας.  Μήπως αυτό θυμάται ο κύριος Φίλης; Μήπως αντί να έχουμε «εμφυλιοπολεμικά στερεότυπα», ο δικός του λόγος διακρίνεται για τα κατοχικά κομουνιστικά στερεότυπα;

-Τέλος  ο κ. Φίλης αγνοεί τη διαδικασία συγκρότησης των ταυτοτήτων στον ευρύτερο Μακεδονικό χώρο, που κυριάρχησε σε περιόδους παρελθοντικών κρίσεων. Αναφέρομαι στην κατασκευή ταυτοτήτων μέσα από την δημιουργία των προϋποθέσεων μετασχηματισμού των πολιτισμικών διαφορών (της γλώσσας στην περίπτωσή μας) σε πολιτικές,  αρχικά και σε εθνικές ταυτότητες στη συνέχεια.

Πρόκειται για την κατασκευή, εντός της χώρας μας, ταυτοτήτων που  δεν εμπίπτουν στους όρους της Συμφωνίας των Πρεσπών και ίσια ίσα την θέτουν σε αμφισβήτηση: Γιατί, ενώ η συμφωνία, κατά τους δημιουργούς της, είχε συνομολογηθεί για να διασφαλίσει την ειρήνη,  γίνεται αντικείμενο επίκλησης  για να εγείρονται  ζητήματα κατασκευής ταυτοτήτων, μέσα στην ελληνική επικράτεια. Έτσι  όμως διαστρεβλώνεται πλήρως το πνεύμα της.

Αυτά τα ολίγα εν ολίγοις με αγάπη. Διότι ον αγαπά Κύριος παιδεύει..

   Σ.Η.

17 σχόλια

    • Σίγουρα ανήκεις στο ουράνιο τόξο, γιατί κάθεσαι εδώ στην Ελλάδα πήγαινε στα Σκόπια να καθίσεις να δω πως θα περάσεις;

  • Το έχω γράψει και το ξαναλέω. Η συμφωνία των Πρεσπών είναι προδοτική, καθώς αναγνωρίζει εθνότητα και γλώσσα “μακεδονική”. Σήμερα ζούμε τα απότοκά της (με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων και προφανώς πρωτίστως του Συριζα). Ο πρόεδρος των Σκοπίων έθεσε μάλιστα και ζήτημα “μακεδονικής” μειονότητας στην Ελλάδα! Τώρα ο κ. Φίλης θέλει να εφαρμόσει (κατά δήλωσή του) παρόμοια συμφωνία Πρεσπών και με την Τουρκία! Εντάξει, να αλλάξουμε και την ονομασία “Ελλάς” και ο τελευταίος εχέφρων που θα εξαφανιστεί σε λίγο από τη χώρα να κλείσει την πόρτα στη χώρα του παραλόγου!

  • Το πρόβλημα με όλους εσάς που μιλάτε για προδότες και άλλα φαιδρά είναι ότι είστε προβληματικοί μισάνθρωποι χαμηλής παιδείας. Ο Φίλης είναι βουλευτής και εκφράζει την άποψη του τομέα που του έχει ανατεθεί η κυρία καθηγήτρια εκφράζει υποθέτω την άποψη της.. Τώρα τι κάνει ο κύριος και εάν παιδεύει η εκπαιδεύει, αν υπάρχει ή δεν υπάρχει ας το κρίνετε αυτοί που διαβάζετε…

  • Ο καθένας δικαιούται να αυτοπροσδιορίζεται. Αν κάποιος θέλει να μιλά,να μαθαίνει και να διδάσκει μια γλώσσα, όποια και αν είναι αυτή και όποιες ιστορικές καταβολές και να έχει, δεν δικαιούται το κράτος να την απαγορεύει.

    Και οι καθηγητές ιστορίας έχουν αντικείμενο την ιστορία, δηλ. τι έγινε στο παρελθόν. Για το τι πρέπει να γίνει στο μέλλον, είναι αντικείμενο πολιτικής, και καλά κάνει ο κ. Φίλης και εκφράζεται όπως και κάθε άλλος βέβαια.

    • Ο ΑΛΒΑΝΟΣ ΕΧΕΙ ΑΛΒΑΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΕΘΝΟΤΗΤΑ,Ο ΒΟΥΛΓΑΡΟΣ ΕΧΕΙ ΒΟΥΛΓΑΡΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑ ΕΘΝΟΤΗΤΑ ,Ο ΚΑΤΟΙΚΟΣ ΒΟΡΕΙΑΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΕΧΕΙ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΕΘΝΟΤΗΤΑ,ΤΗΝ ΚΑΤΑΛΑΒΕΣ ΤΗΝ ΠΡΟΔΟΣΙΑ ΤΟΥ ΝΑΙ ΣΕ ΟΛΑ ΨΕΥΤΟΤΣΙΠΡΑ ΠΟΥ ΠΡΟΦΑΝΩΣ ΨΗΦΙΖΕΙΣ?

    • τα μυαλά σας κ μια λύρα. η Αλλιώς: τον κακόν σας τον καιρό. Κάτι τέτοιες ιδέες όπως του Μ Βαρβιτσιώτη, αυτού του ανοριμου πολιτικά ανθρώπου-κάποτε είχε εκφράσει το δικαίωμα του κάθε Έλληνα να καίει μια σημαία, μας έφτασαν σε αυτή την παρακμή της αγνωσιας, του δικαιωματισμου, της έλλειψης συνοχής, αλληλεγγύης, ενότητας και επικρατεί ο ατομικισμός το δε βαριέσαι και καταπίνουμε κάθε τι εισερχόμενο από τους κρατούντες εσω κ έξω των συνόρων αμάσητο..

    • Ο καθένας δικαιούται να αυτοπροσδιορίζεται, αρκεί να μη προσβάλλει και να μη καπηλεΰεται την ιστορία των γειτόνων του. Η ιστορία δεν είναι παρελθόν αλλά μάθημα που δείχνει το δρόμο για το πως να πορευτούμε στο παρόν και στο μέλλον σε πολιτικό επίπεδο.

  • Ευτυχώς που με την συμφωνία των Πρεσπών αυτή η “Μακεδονική” ονομαζόμενη γλώσσα αναγνωρίζεται ως σλαβική, άρα δεν έχει καμιά σχέση με την γλώσσα που μιλούσαν οι αρχαίοι Μακεδόνες και η οποία ήταν η Ελληνική. Έτσι καταρρίπτεται η διεκδίκηση από τους Σκοπιανούς της ιστορίας των Μακεδόνων. Σλάβοι στην περιοχή της Ελλάδας υπήρχαν αρκετές περιόδους.

  • Οι οπαδοί του ανοίγω τα σύνορα και παραδίδω τη γλώσσα και τα εδάφη μου μόνο τίμιοι πολιτικοί δεν είναι. Όσο για τη φημολογούμενη μόρφωσή τους μόνο στους αναγνώστες της ¨”Αυγής” πιάνει.

  • Ο κύριος αυτός έδωσε όρκο στο Σύνταγμα. Προφανώς και δεν τον τηρεί !! Η αριστερά πάντα ζημιά έκανε στην χώρα. Δεν υπάρχουν Βόρειοι Μακεδόνες, μόνο σλάβοι. Η Μακεδονία μας είναι και θα είναι Ελληνική.

    • Ο συριζα έχει τόση σχέση με το Σύνταγμα όση ο Φάντης με το ρετσινόλαδο.
      Η Δυτική Μακεδονία θα είναι η περιφέρεια νεκρανάστασης του πασοκ: το πασοκ θα ξεπεράσει σε ψήφους τους ζαίους

  • Και το κόμμα με το οποίο θα είναι υποψήφια βουλετίνα η κ. Καθηγήτρια κατάργησε αυτήν την κατάπτυστη συμφωνία.

    Τι; Όχι;

  • Τυχεροί είστε που δεν είναι ο Αυγουστίνος Καντιώτης ποιμενάρχης στη Φλώρινα θα σας έλεγα εγώ πόσα αχλάδια χωράει ο σάκος συριζαίοι και νεοδημοκράτες.

Αφήστε μία απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*

Προσοχή!!! Για να δημοσιεύονται, από 'δω και στο εξής, τα σχόλιά σας, θα πρέπει να επιλέγετε, την παρακάτω επιλογή  "Διάβασα και αποδέχομαι τους Πολιτική απορρήτου  " που σημαίνει ότι διαβάσατε κι αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου του kozan.gr. Αν, κάποια φορά, ξεχάσετε να το κάνετε θα λάβετε μια ειδοποίηση ότι δεν το πατήσατε (αρα δεν αποδεχτήκατε την πολιτική απορρήτου). Σε αυτή την περίπτωση, για να μη χαθεί το σχόλιο σας, πατήστε να γυρίσετε πίσω  και ξαναπατήστε "δημοσίευση", τσεκάροντας, προηγουμένως, την προαναφερόμενη επιλογή. Η συμπλήρωση των πεδίων όνομα, Ηλ. διεύθυνση και ιστότοπος, της παραπάνω φόρμας, δεν είναι υποχρεωτική.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Μείνετε συντονισμένοι