Διπλασιασμό του κύκλου εργασιών από τα 12 εκατ. ευρώ σήμερα, νέες επενδύσεις 32 εκατ. ευρώ, επέκταση σε νέα είδη φρούτων και άνοιγμα σε νέες αγορές στο εξωτερικό είναι οι στόχοι έως το 2030 του ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού, του συνεταιρισμού-πρότυπο που εισήγαγε το πρώτο ροδάκινο με όνομα (Velvita) στην ευρωπαϊκή αγορά, εκτινάσσοντας τις πωλήσεις του.
Επικεφαλής του συνεταιρισμού, ο αποκαλούμενος «ροκάς των αγροτών», κ. Νίκος Κουτλιάμπας, ο οποίος συνδύασε στα Πιέρια Όρη τους ροκ ήχους με σύγχρονες καλλιεργητικές και εμπορικές πρακτικές, καθιστώντας τον ΑΣΕΠΟΠ έναν εκ των υγιέστερων και αποτελεσματικότερων συνεταιρισμών της χώρας.
Πέρασαν χρόνια από τις δεκαετίες του 1980 και του 1990, όταν ο κ. Ν. Κουτλιάμπας έπαιζε ελληνικό ροκ και πανκ με την μπάντα του στο Βελβεντό και παράλληλα, μετά τις σπουδές του στη γεωπονία στο Ηράκλειο και τη Θεσσαλονίκη, αναλάμβανε το οικογενειακό κτήμα με ροδακινιές.
Λίγα χρόνια αργότερα εκλεγόταν πρόεδρος στον ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού, συνεταιρισμό με μεγάλη ιστορία, καθώς ιδρύθηκε το 1917, για να τον θέσει σε τροχιά ισχυρής ανάπτυξης, με αποκορύφωμα την εισαγωγή στην ευρωπαϊκή αγορά του πρώτου επιτραπέζιου ροδάκινου με όνομα, της γνωστής πλέον Velvitaτο 2014, και αφού έξι χρόνια νωρίτερα είχε αρχίσει την επίσης πρωτοποριακή τότε στην ελληνική αγορά σήμανση κάθε φρούτου με αυτοκόλλητο, ώστε ο καταναλωτής να γνωρίζει τι αγοράζει.
Το branding έφερε αύξηση πωλήσεων και τιμής
Χτίζοντας με σχέδιο και επιμονή το branding της Velvita, ο ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού κατάφερε σε 9 χρόνια να το καταστήσει το πρώτο ροδάκινο σε πωλήσεις στην ελληνική αγορά και με εξαγωγές σε 15 χώρες, συντελώντας στην αύξηση του κύκλου εργασιών του συνεταιρισμού (το 2022 κυμάνθηκε στα 12 εκατ. ευρώ) και σε υψηλότερη αμοιβή για τους 350 παραγωγούς-μέλη του, με 6.500 στρέμματα. Χαρακτηριστικό είναι, όπως δήλωσε ο κ. Ν. Κουτλιάμπας στο powergame.gr, πως ενώ η μέση τιμή παραγωγού του επιτραπέζιου ροδάκινου πέρυσι δεν υπερέβη τα 50 λεπτά, η αντίστοιχη τιμή του ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού υπερέβη μεσοσταθμικά τα 80 λεπτά, ενώ φέτος οι εκτιμήσεις είναι ότι θα είναι υψηλότερη.
Ο συνεταιρισμός πιστώνει και καλύπτει όλες τις ανάγκες των παραγωγών
Το όφελος για τους παραγωγούς είναι πολύ μεγαλύτερο από την υψηλή τιμή, καθώς ο συνεταιρισμός τούς παρέχει όλα τα γεωργικά εφόδια σε τιμή κόστους, άρα κατά 30% φθηνότερα απ’ ό,τι εάν τα έπαιρναν από την αγορά, αλλά και μέσω της συμβολαιακής γεωργίας με την Τράπεζα Πειραιώς τούς καλύπτει άλλες δαπάνες, όπως καύσιμα και εργατικό κόστος, κι έτσι πρακτικά δεν πληρώνουν τίποτε μέσα στη χρονιά, αφού γίνεται εκκαθάριση εσόδων (από τη διάθεση προϊόντος)-εξόδων στο τέλος του έτους. Επίσης, ο συνεταιρισμός στηρίζει τους παραγωγούς σε μια δύσκολη χρονιά, εάν για παράδειγμα η παραγωγή τους πληγεί από τα καιρικά φαινόμενα. Από την άλλη πλευρά, βέβαια, οι παραγωγοί οφείλουν να συμμορφώνονται απολύτως με τις αυστηρές προδιαγραφές που θέτει ο ΑΣΕΠΟΠ, να εφαρμόζουν σύγχρονες και φιλικές προς το περιβάλλον καλλιεργητικές πρακτικές και να ακολουθούν κατά γράμμα τις οδηγίες της γεωτεχνικής υπηρεσίας του.
Γιατί τα ροδάκινα Velvita κυριαρχούν στην αγορά
Αυτό, άλλωστε, είναι και το συγκριτικό πλεονέκτημα των λεγόμενων κλαρίσιων ροδάκινων Velvita, που συγκομίζονται στην καλύτερη στιγμή τους και συσκευάζονται στο κτήμα με το χέρι, χωρίς να χτυπιούνται ή να ταλαιπωρούνται κατά τη μεταφορά. Τα ροδάκινα είναι πλούσια σε θρεπτικά συστατικά και εύγεστα λόγω των ιδιαίτερων εδαφοκλιματικών συνθηκών της περιοχής του Βελβεντού στα Πιέρια Όρη, πολύ κοντά στη λίμνη Πολύφυτου. Η παραγωγή τους είναι πιστοποιημένη με συστήματα ολοκληρωμένης διαχείρισης και γίνεται ελάχιστη χρήση φυτοπροστατευτικών προϊόντων -πρακτικά, είναι πολύ κοντά στα βιολογικά. Ως εκ τούτου, τα Velvita έχουν υψηλότερη τιμή ακόμη και 3-4 φορές και η ζήτησή τους αυξάνεται.
Το άνοιγμα σε νέες αγορές και οι καινούργιες επενδύσεις
Ο ΑΣΕΠΟΠ διαθέτει περίπου το 60% της παραγωγής του (συνολικά περί τους 12.000 τόνους) στην ελληνική αγορά, την οποία ο κ. Ν. Κουτλιάμπας αξιολογεί ως «στρατηγικής σημασίας», και η υπόλοιπη εξάγεται σε 15 χώρες -κυρίως ΕΕ, Βαλκανικές χώρες και Μέση Ανατολή. Εκτός από ροδάκινα, ο συνεταιρισμός διακινεί νεκταρίνια, δαμάσκηνα, αχλάδια, βερίκοκα, κεράσια και ακτινίδια και συνεργάζεται με άλλους συνεταιρισμούς, από τη Λακωνία, τον Τύρναβο και άλλες περιοχές της Μακεδονίας.
Τα ροδάκινα και τα νεκταρίνια διακινούνται με το brand Velvita, τα υπόλοιπα φρούτα με το VelvisFruits, ενώ ο ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού έχει αναλάβει την αποκλειστική διάθεση των μήλων Kiku σε Ελλάδα και Κύπρο. Παράλληλα, ετοιμάζεται να εισαγάγει και το νέο brand Extreme.
Βασικός στόχος του συνεταιρισμού έως το 2030, ο διπλασιασμός του κύκλου εργασιών μέσω της αύξησης της παραγωγής και του μεριδίου στην ελληνική και τις αγορές όπου ήδη δραστηριοποιείται, καθώς και της επέκτασης σε καινούργιες -για παράδειγμα, από φέτος θα «τρέξει» το πρόγραμμα προώθησης Fruit Up σε Γαλλία και Ελλάδα.
Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνει στις επενδύσεις. Μετά τα 15,9 εκατ. ευρώ που έχει επενδύσει την τελευταία 10ετία, φέτος υλοποιούνται επενδύσεις 3 εκατ. ευρώ, με αιχμή προγράμματα προώθησης, εγκατάσταση φωτοβολταϊκού συστήματος (netmetering) και επέκταση-εκσυγχρονισμό εγκαταστάσεων.
Την 4ετία 2024-30 σχεδιάζονται επενδύσεις 29,1 εκατ. ευρώ, με κυρίαρχη αυτή της κατασκευής νέου συσκευαστηρίου ακτινιδίων, ύψους 16,3 εκατ. ευρώ, καθώς ο ΑΣΕΠΟΠ προτίθεται να εισέλθει ακόμη δυναμικότερα στο εν λόγω φρούτο, που εξάγεται σε πολύ μεγάλο ποσοστό. Στα σχέδια, η ενεργειακή κοινότητα, καθώς και η αναδιάρθρωση ποικιλιών με νέες, ανθεκτικότερες και παραγωγικότερες.
Αυτό που μένει σταθερό είναι η υψηλή ποιότητα του προϊόντος, καθώς και οι… μουσικές επιλογές του κ. Ν. Κουτλιάμπα. Την περασμένη Παρασκευή, άλλωστε, με πρωτοβουλία δική του και επαγγελματία του Βελβεντού διοργανώθηκε για πρώτη φορά φέτος, στο πλαίσιο της Γιορτής Ροδακίνου, μουσικό φεστιβάλ «Lovesta Velvento 2023», σε ειδυλλιακή τοποθεσία στα Πιέρια Όρη (καταρράκτες Σκεπασμένου). Έτσι, από φέτος η Γιορτή Ροδάκινου του Βελβεντού διευρύνει το μουσικό της ρεπερτόριο, πέραν του… κλαρίνου, που δεσπόζει αυτήν την εποχή στην ηπειρωτική Ελλάδα.