Διδαγμένο
Στο μάθημα των αρχαίων ελληνικών εξετάστηκαν οι μαθητές στο απόσπασμα «Πλουταρχος, Περί Αλεξάνδρου τύχης και αρετής 6 329 Α-D» και στο αδίδακτο σε κείμενο του Θουκυδίδη (( Θουκυδίδη Ιστορίαι, Θ 81. 1-2 ). Τα θέματα ήταν διαβαθμισμένης δυσκολίας για καλά προετοιμασμένους μαθητές.
Το Α1. Ερώτημα Σωστού – Λάθους , ήταν κατανοητό και δεν δημιούργησε δυσκολίες στους μαθητές.
Το Β1. ερώτημα ( ερμηνευτική ) ήταν αναμενόμενο, κατανοητό , χωρίς να δημιουργεί προβλήματα στη διατύπωση. Ιδιαίτερη προσοχή χρειάζονταν μόνο στην αναφορά των σχολίων του σχολικού βιβλίου «πατρίς» και «οικουμένη».
Το Β2. ( παράλληλο ) ένα απόσπασμα από την Μάρκο Αυρήλιο καλούσε τους μαθητές να εντοπίσουν δύο ομοιότητες με το πρωτότυπο . Οι ομοιότητες ήταν ξεκάθαρες και εύκολο να τις εντοπίσει ένας καλά προετοιμασμένος μαθητής.
Τα ερωτήματα Β3. και Β4. ( λεξιλογικά και εισαγωγή ) ήταν κλειστού τύπου κάτι που διευκόλυνε τους μαθητές με ιδιαίτερη προσοχή να απαιτείται μόνο σε δύο ερωτήματα της εισαγωγής.
Αδίδακτο κείμενο
Οι μαθητές κλήθηκαν να μεταφράσουν ένα απόσπασμα από τον Θουκυδίδη ( Θουκυδίδη Ιστορίαι, Θ 81. 1-2 ). Ένα απόσπασμα αρκετά απαιτητικό, που απαιτούσε οι μαθητές να είναι εξοικειωμένοι με το λόγο του Θουκυδίδη και πολύ καλά εξασκημένοι καθώς ο μακροπερίοδος λόγος μπορεί να δημιουργήσει κάποια προβλήματα στη μετάφραση.
Στο Γ2 ( ερμηνευτική ) χρειάζονταν ιδιαίτερη προσοχή αλλά το απόσπασμα από το οποίο έπρεπε να πάρουν στοιχεία ήταν σχετικά βατό και έδινε τη δυνατότητα στους καλά προετοιμασμένους μαθητές να ανταποκριθούν.
Οι ερωτήσεις γραμματικής ήταν σχετικά απλές και δεν δημιουργούσαν κάποιο πρόβλημα σε αντίθεση με τις ερωτήσεις συντακτικού που απαιτούσαν καλή γνώση και προσοχή.
Τα σημερινά θέματα στα Μαθηματικά Προσανατολισμού των ΓΕΛ προσέφεραν μια ολοκληρωμένη και δίκαιη αξιολόγηση. Τα θέματα στο σύνολό τους διακρίνονται από διαβαθμισμένη δυσκολία ερωτήματα . Θεωρούνται εντός της εξεταστέας ύλης του τρέχοντος σχολικού έτους και έχουν αυξημένο επίπεδο δυσκολίας σε σχέση με τα αντίστοιχα περσινά . Οι μαθητές θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί σε ορισμένα ερωτήματα γιατί μπορεί να κρύβονται σημαντικές λεπτομέρειες .Οι μαθητές που προσήλθαν στις σημερινές εξετάσεις με πλήρη κάλυψη της ύλης, χωρίς κενά από προηγούμενα έτη, και είχαν προετοιμαστεί από έμπειρους καθηγητές, θα ανταποκριθούν με επιτυχία.
Ειδικότερα:
Θέμα Α
Περιλάμβανε την κλασική δομή μια απόδειξη, δύο ορισμούς και πέντε ερωτήσεις Σωστό -Λάθος, αξιολογώντας βασικές γνώσεις και κατανοήσεις.
Θέμα Β
Ήταν προσβάσιμο στην πλειοψηφία των μαθητών, χωρίς εκπλήξεις.
Θέμα Γ
Προσέφερε τη δυνατότητα για κέρδος μεγάλου αριθμού μορίων, παρόλο που περιείχε πιο απαιτητικά ερωτήματα κυρίως το Γ4 όπου θα προβληματίσει τους μαθητές .
Θέμα Δ
Απευθυνόταν σε εκείνους τους μαθητές που είχαν μια ολοκληρωμένη κατανόηση της ύλης, έχει αρκετά ερωτήματα όπου οι καλοί μαθητές θα πάρουν αρκετά μόρια όπως το Δ1,Δ2,Δ3i και αρκετά απαιτητικά ερωτήματα όπως το Δ3ii και το Δ4 όπου οι μαθητές που θα τα λύσουν θα ξεχωρίσουν .
Τονίζεται επίσης ότι η επιτυχία στις εξετάσεις μαθηματικών δεν είναι το αποτέλεσμα μιας ημερήσιας προσπάθειας αλλά είναι καρπός μιας διαρκούς δέσμευσης και ενασχόλησης, η οποία ξεκινάει από τα πρώτα σχολικά χρόνια και διαμορφώνεται με τη συνεχή καθοδήγηση από εκπαιδευτικούς που ξέρουν να προετοιμάζουν τους μαθητές όχι μόνο για τις εξετάσεις αλλά και για την ευρύτερη ακαδημαϊκή τους εξέλιξη.
Ταμπούρης Αχιλλέας
MSc, Μαθηματικός Φροντιστήριο Αιχμή
Υποψήφιος Διδάκτορας Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας
Τα θέματα παρουσιάζουν υψηλό βαθμό δυσκολίας και είναι διαβαθμισμένα με τρόπο που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα γνώσεων. Δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερες ασάφειες, γεγονός που διευκολύνει τους μαθητές να κατανοήσουν τι ακριβώς ζητείται από αυτούς .Τα θέματα χαρακτηρίζονται από ένα ποσοστό πρωτοτυπίας, προσφέροντας μια πρόκληση ακόμη και για τους καλά διαβασμένους μαθητές. Η προσεκτική επιλογή των ερωτήσεων επιτρέπει την αξιολόγηση των γνώσεων και της κριτικής ικανότητας των μαθητών σε βάθος. Ωστόσο, ο χρόνος που απαιτείται για την ολοκλήρωση των θεμάτων φαίνεται να είναι οριακός ακόμη και για τους πολύ καλά προετοιμασμένους μαθητές. Αυτό σημαίνει ότι οι μαθητές πρέπει να είναι όχι μόνο καλά διαβασμένοι, αλλά και να έχουν αναπτύξει δεξιότητες διαχείρισης χρόνου για να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν αποτελεσματικά στις απαιτήσεις της εξέτασης.
Θωμάς Αχιλλέας
ΜSc ,Βιολόγος