Σε συνέχεια των εξαγγελιών στη ΔΕΘ και της ανακοίνωσης ότι τα μέτρα για τη στήριξη της οικογένειας θα εξειδικευθούν περαιτέρω σε λίγες ημέρες, θέτουμε εκ νέου υπόψη σας τα κεντρικά ζητήματα που υποστηρίζει η ΑΣΠΕ επί σειράν ετών και τα οποία χρήζουν άμεσων ενεργειών:
1. Η δημογραφική πολιτική πρέπει να ασκείται στο σύνολο των οικογενειών κλιμακωτά, παρέχοντας κίνητρα για την απόκτηση 1ου και επόμενων παιδιών.
2. Με βάση το Σύνταγμα, ειδική φροντίδα πρέπει να παρέχεται στις πολύτεκνες οικογένειες καθολικά, χωρίς κριτήρια και αποκλεισμούς. Η επιβολή εισοδηματικών ή άλλων κριτηρίων για τον αποκλεισμό κατηγοριών πολυτέκνων ως δικαιούχων ωφελημάτων, είναι αντισυνταγματική, σύμφωνα με πάγια νομολογία του ΣτΕ.
3. Όλοι οι νόμοι που μοριοδοτούν για οποιοδήποτε λόγο τις οικογένειες στη λογική του “3+”, δηλαδή δεν διαφοροποιούν ευνοϊκότερα τις παροχές για τους πολυτέκνους, το 4ο και κάθε επόμενο παιδί παραβιάζουν κατάφωρα την συνταγματική ισότητα των Ελλήνων πολιτών και πρέπει άμεσα να τροποποιηθούν. Τέτοιο παράδειγμα είναι το πρόγραμμα “Σπίτι μου”. Ελπίζουμε να μην επαναληφθεί το ίδιο λάθος στο πρόγραμμα “Σπίτι μου 2”.
4. Οι μετεγγραφές των πολυτέκνων στα ΑΕΙ πρέπει να επανέλθουν στο προηγούμενο καθεστώς, δηλαδή τις ελεύθερες μετεγγραφές χωρίς κανένα κριτήριο, όπως ίσχυε επί δεκαετίες. Τυχόν εξαίρεση από τα εισοδηματικά κριτήρια, χωρίς την άρση του φραγμού των 2.750 μονάδων, θα αποτελεί ημίμετρο που θα δεν θεραπεύει με συνταγματικώς επιτρεπτό τρόπο την οφειλόμενη από το Κράτος ειδική μέριμνα προς τις πολύτεκνες οικογένειες – με μηδενικό δημοσιονομικό κόστος.
5. Επέκταση της ειδικής κατηγορίας πολυτέκνων στις προσλήψεις στο Δημόσιο σε ποσοστό 16% ώστε να καλύπτει και τα (παράλογα εξαιρούμενα ως τώρα) Υπουργεία Παιδείας και Υγείας. Ειδικά στις προσλήψεις εκπαιδευτικών, η θέσπιση ειδικής κατηγορίας πολυτέκνων για το 16% των θέσεων σε όλες τις κατηγορίες της α΄ και β’ – βάθμιας εκπαίδευσης θα έχει – εκτός των άλλων – και το απτό αποτέλεσμα της αναστολής κλεισίματος σχολείων σε περιοχές με μειωμένο πληθυσμιακό στοιχείο.
6. Τα όποια οφελήματα προς άλλες κοινωνικές ομάδες δεν μπορούν σε καμμία περίπτωση να μειώνουν την πιθανότητα άσκησης των υφιστάμενων δικαιωμάτων των πολυτέκνων, οι οποίοι πρέπει να απολαμβάνουν της ειδικής, κατά το Σύνταγμα, φροντίδας.
7. Σε κάθε περίπτωση, μια ολιστική προσέγγιση στην άσκηση δημογραφικής πολιτικής οφείλει να λαμβάνει ως πρωταρχικό κριτήριο για την διεκδίκηση και την άσκηση οποιουδήποτε δικαιώματος και ωφελήματος, τον πλήθος των παιδιών μιας οικογένειας, με απόλυτη πρόταξη των πολυτέκνων οικογενειών, οι οποίες συνεισφέρουν στην δημογραφία της χώρας αλλά και στην οικονομία περισσότερο από κάθε άλλη οικογένεια.
8. Τέλος, η φορολογική και οικονομική πολιτική θα πρέπει άμεσα να προσαρμοσθεί στις προτάσεις που έχουν καταθέσει από κοινού το Οικονομικό Επιμελητήριο Ελλάδος και η ΑΣΠΕ από τις αρχές του 2023 και τις οποίες επισυνάπτουμε για διευκόλυνση.
Ελπίζοντας ότι η εξαγγελία των μέτρων εξειδίκευσης που θα ανακοινωθούν θα κινούνται πάνω στους ανωτέρω κοινωνικά δίκαιους, νομικά στηριγμένους και δημογραφικά επιβεβλημένους άξονες, παραμένουμε στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε περαιτέρω διευκρίνιση και συνεργασία.