Ιστορίες γραφειοκρατικής τρέλας στο νέο κόμβο Βατερού (Γράφει ο Χρήστος Ι. Κολοβός)

15 Οκτωβρίου 2024
09:03

 

 Η Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας εδώ και μερικούς μήνες κατασκευάζει έναν ακόμα κυκλικό κόμβο, στην έξοδο Βατερού προς Γρεβενά-Καστοριά (εικόνα 29/8/2024, Google Earth). Ο κόμβος εκεί είναι απαραίτητος, προκειμένου να ανακοπεί η ταχύτητα των οχημάτων που κινούνται προς Κοζάνη και μπαίνουν στον Οικισμό Βατερού.

Ο κόμβος «μελετήθηκε» και κατασκευάζεται χωρίς να έχει επαφή με την πραγματική επί εδάφους κατάσταση. Φαίνεται πως κανείς δεν πήγε επιτόπου ή δεν έκανε καν τον κόπο να δει το σημείο σε δορυφορικές εικόνες στο διαδίκτυο , με αποτέλεσμα να έχουμε μια νέα ιστορία γραφειοκρατικής τρέλας: ο σημειωμένος στην εικόνα με κόκκινη γραμμή δρόμος, ανάμεσα στο γήπεδο και στο πρατήριο υγρών καυσίμων, για τη γραφειοκρατία ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ!, επειδή δεν είναι «χαρακτηρισμένος δρόμος» στο προ πολλών ετών εγκεκριμένο πολεοδομικό σχέδιο. Αν στη γραφειοκρατία δεν αρέσει η πραγματικότητα, τόσο το χειρότερο για την πραγματικότητα!

Ο δρόμος αυτός υπήρχε επί εδάφους ως χωματόδρομος εδώ και πολλές δεκαετίες. Οι λειτουργίες των τοπικών κοινωνιών εξελίσσονται πολύ πιο γρήγορα απ’ τη γραφειοκρατία των υπηρεσιών κι έτσι οι πολίτες ανέδειξαν στην πράξη τη συγκεκριμένη οδό κυκλοφορίας ως βασική, όχι μόνο για το Βατερό, αλλά για όλη την ευρύτερη περιοχή. Από αυτό το δρόμο μεταφέρθηκε η πλειονότητα των υλικών για να χτιστεί ο Νέος Κλείτος. Μάλιστα όταν η γραφειοκρατία αντιλήφθηκε πως από εκεί περνούσαν φορτηγά έβαλε πινακίδα απαγόρευσης διέλευσης οχημάτων με φορτίο πάνω από 5 τόνους, χωρίς φυσικά να ενδιαφερθεί να δώσει λύση στην κίνηση των φορτηγών που μεταφέρουν π.χ. τις ζωοτροφές και το γάλα προς και από την Κτηνοτροφική Ζώνη, που έχει χωροθετηθεί μεταξύ Βατερού-Μεταμόρφωσης.

Εδώ και περίπου μια δεκαετία ο συγκεκριμένος δρόμος διαπλατύνθηκε, οριοθετήθηκε με κράσπεδα σε πλάτος 9 μέτρων, ασφαλτοστρώθηκε και προβλέπεται κανονικά στο υπό έγκριση νέο πολεοδομικό σχέδιο. Πέρυσι ο Δήμος Κοζάνης τοποθέτησε και πινακίδα που δείχνει από εκεί την κατεύθυνση προς Μεταμόρφωση. Αλλά αυτά δεν είναι αρκετά για τη γραφειοκρατία, που επιμένει πως ο δρόμος «ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ» και όλη η κίνηση πρέπει να μεταφερθεί στον παλιό δρόμο, μπροστά απ’ την εκκλησία και το Κοινοτικό γραφείο! Να περνά όλη η κυκλοφορία όπως το 1960, μόνο που το Βατερό έχει αλλάξει από τότε κι εκεί κυκλοφορούν και παίζουν παιδιά. Να περνούν όχι μόνο ΙΧ και δίκυκλα, αλλά και φορτηγά και γεωργικά μηχανήματα, αφού ο δρόμος Άργιλος-Βατερό πρακτικά λειτουργεί σαν η συνέχεια του Περιφερειακού Δακτυλίου της Κοζάνης, μιας που 30 χρόνια τώρα Περιφερειακό  ακούμε και Περιφερειακό δεν βλέπουμε. Αν τώρα αρχίσουμε να βλέπουμε βαριά οχήματα ή το μεγαλύτερο μέρος της κυκλοφορίας να περνούν απ’ το δρόμο της εκκλησίας, για το δυστύχημα που κάποια στιγμή θα συμβεί δεν θα φταίει «η κακιά η ώρα».

Όταν στις αρχές καλοκαιριού ξεκίνησε να παίρνει μορφή ο νέος κόμβος, αμέσως φάνηκε πως υπήρχε πρόβλημα: η «μελέτη» έλεγε να κατασκευαστεί πεζοδρόμιο, ακυρώνοντας το δρόμο και κλείνοντας εντελώς την κυκλοφορία για Βατερό, Μεταμόρφωση, Άργιλο, Νέο Κλείτο, Κτηνοτροφική Ζώνη, εγκαταστάσεις ΒΙΕΡ. Πλέον το πεζοδρόμιο έχει κατασκευαστεί, παρεμποδίζοντας εντελώς την κυκλοφορία.

Ήταν τόσο «καλή» η μελέτη, που δεν πήρε υπόψη ούτε το ιδιοκτησιακό καθεστώς κι έτρωγε τμήμα ιδιωτικού οικοπέδου! Κι επιπλέον, ο νέος κυκλικός κόμβος στο Βατερό πρέπει να είναι ο μοναδικός στον οποίο σταδιακά στενεύει ο δρόμος.

Παρόλο που ο κόμβος κατασκευάζεται εδώ και τουλάχιστον πέντε μήνες, ακόμα δεν έχει τοποθετηθεί η οριστική σήμανση, που είναι απολύτως απαραίτητη όταν πλησιάζει κανείς σε κυκλικό κόμβο. Η σήμανση αυτή θα έπρεπε να έχει τοποθετηθεί εδώ και μήνες, αλλά προφανώς δεν αποτελεί προτεραιότητα για τη γραφειοκρατία. Υπάρχουν μόνο πινακίδες πως «εκτελούνται έργα» κι αρκετές τις έχει ρίξει εδώ και καιρό ο άνεμος. Γίνεται άραγε επίβλεψη από τη Διεύθυνση Τεχνικών Έργων της Περιφέρειας;

Η παρέμβαση της τοπικής κοινωνίας δυστυχώς μόνο ένα μικρό «μπάλωμα» κατάφερε, μεταφέροντας την κυκλοφορία λοξά, μπροστά στην είσοδο του γήπεδου. Ωστόσο αυτό το «μπάλωμα» είναι μόνο για ΙΧ, όχι για φορτηγά, που θα δυσκολευτούν να στρίψουν και θα πρέπει να καβαλήσουν νησίδες. Επιπλέον, τις βραδινές ώρες, όταν τα οχήματα ανάβουν φώτα, ο οδηγός οχήματος που κινείται σε κατεύθυνση για να μπει στο Βατερό βρίσκεται ταυτόχρονα αντιμέτωπος με φώτα αντίθετα κινούμενων οχημάτων από δυο έως και τρεις διαφορετικές κατευθύνσεις.

Η κακοτεχνία «βγάζει μάτι» και δημιουργεί επικίνδυνες καταστάσεις. Τα έργα γίνονται με δημόσιο χρήμα και δεν είναι λογικό να κατασκευάζονται με τρόπο που να ακυρώνουν υφιστάμενες από πολλών ετών βασικές κινήσεις των τοπικών κοινωνιών. Οι μηχανικοί είμαστε για να βρίσκουμε λύσεις στα προβλήματα. Αλλά λύσεις στην υπηρεσία της κοινωνίας, όχι της γραφειοκρατίας. Και δεν χρειάζεται να κατασκευάζουμε “παραβάτες”, για να διευκολύνεται η κυβέρνηση να μαζεύει χρήμα από «πρόστιμα».

Ο Περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας προφανώς δεν μπορεί να τρέχει πίσω από κάθε υπάλληλο των υπηρεσιών. Ελπίζουμε όμως να δώσει άμεσα εντολή να ξαναγίνει το συντομότερο η μελέτη για τον κόμβο Βατερού, αυτή τη φορά με βάση την πραγματικότητα της κοινωνίας κι όχι τις στενόμυαλες αντιλήψεις της γραφειοκρατίας. Και να πάρει μέτρα προκειμένου να μην ξανασυμβεί παρόμοιο πρόβλημα, που καταλήγει να πληρώνουμε δυο φορές το ίδιο έργο.

Τέλος, ακούστηκε πως ο ίδιος μελετητής, (γραφείο εκτός Δυτικής Μακεδονίας), έχει αναλάβει να σχεδιάσει τους δυο νέους κυκλικούς κόμβους της Κοζάνης, στην έξοδο προς Λάρισα και στην έξοδο προς Θεσσαλονίκη (εκεί που ήταν οι γέφυρες). Πρέπει μήπως ν’ ανησυχούμε περισσότερο;

Χρήστος Ι. Κολοβός

Ανεξάρτητος Ενεργειακός Σύμβουλος

Δρ Μηχανικός Μεταλλείων – Μεταλλουργός Μηχανικός ΕΜΠ

τ. Διευθυντής Μεταλλευτικών Μελετών & Έργων ΔΕΗ ΑΕ/Λιγνιτικό Κέντρο Δυτικής Μακεδονίας

ck-energy.blogspot.com

23 σχόλια

  • Η πλήρης άκυρη υλοποίηση. Για να μπορέσω να πάω τον γιο μου σε αγώνα, χρειάστηκε να κάνω 2 φορές τον κόμβο ερχόμενη από Κοζάνη, καθώς αντικρίζεις μπροστά σου ένα πεζοδρόμιο όταν πας να πάρεις την έξοδο για γήπεδο. Την 2η αντιλήφθηκα ότι υπάρχει ‘παράδρομος’ από τον χωματόδρομο. Καλά αν είναι βραδυ, δεν το συζητώ….. Ό,τι να ναι…….

  • Πρέπει επειγόντως να επιληφθεί του θέματος εισαγγελέας, αυτός ο κόμβος είναι ο ορισμός της κακοτεχνίας. Άκρως επικίνδυνος κόμβος στενός και επί τόσους μήνες χωρίς να έχει γίνει σήμανση και ολοκλήρωση. Θα έπρεπε να ντρέπονται οι επιβλέποντες με αυτό το τριτοκοσμικό χάλι που επικρατεί στον υπό κατασκευή κόμβο του Βατερού, ο δε κατασκευαστής απαράδεκτος.
    Αυτός που έχει την επίβλεψη του έργου πρέπει να δώσει εξηγήσεις για την πολύμηνη καθυστέρηση και για την κακοτεχνία με την οποία φτιάχτηκε…
    χάλια μαύρα ντροπή σε όλους όσους ασχολούνται με αυτό τον κόμβο.

  • σας ευχαριστούμε κ. Κολοβό για την ανιδιοτελή προσφορά γνώσης σας….

    σίγουρα ξέρετε πολλά από οδοποιία…. ιδίως εκεί στους άναρχους χωματόδρομους των ορυχείων είδαν πολλά τα μάτια σας ….

    • είπες να πεις μια εξυπνάδα, τσίμπα ένα τάληρο τώρα…..για την απαράδεκτη καθυστέρηση εδώ και 3 μήνες έχεις να πεις τίποτα; για το ότι στενεύει ο δρόμος και τα φορτηγά καβαλάνε συνέχεια τον κύκλο έχεις να πεις τίποτα;….όχι καμιά άκυρη εξυπνάδα εγώ είμαι πολίτης που περνάει καθημερινά 2 και 3 φορές την ημέρα από εκεί και βλέπω το χάλι που βλέπουν όλοι οι άλλοι εκτός από εσένα.

    • Αγαπητέ, δεν χρειάζεται κανείς γνώσεις οδοποιίας, για να σχολιάσει έναν κακοφτιαγμένο δρόμο. Απλά μόνο να ξέρει οδήγηση χρειάζεται!
      Και μη μπερδεύεσαι: οι δρόμοι των ορυχείων είναι ΙΔΙΩΤΙΚΟΙ, ενώ ο κόμβος στο Βατερό είναι ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΔΡΟΜΟΣ!
      Οι Τεχνικές Υπηρεσίες έχουν μακριά προϊστορία κακοτεχνιών, με κορυφαία το εξάμβλωμα που λέγεται δρόμος Κοζάνη-Κοίλα-ενωτική μέχρι τον κάθετο άξονα προς Πτολεμαΐδα. Ατελείωτα αυτοκίνητα τσακίστηκαν στις στροφές στο Κλιούγκι, και μετά τα Κοίλα έχουμε δρόμο με οκτώ (8) λωρίδες, με όριο ταχύτητας 50. Έλεος!

  • Σωστές οι λεπτομερείς επισημάνσεις, πλην όμως εύκολη η προσαρμογή, που θα έπρεπε να αποτελεί και πρόταση στον σχολιασμό όπως : Από Καστοριά-Γρεβενά προς Βατερό εύκολη δεξιά η πρόσβαση στον “πεζόδρομο” ενώ σε αντίθετη κίνηση από έξοδο Βατερού και από Σκαφίδι προς “πεζόδρομο” επίσης η κίνηση να γίνεται κυκλικά πέριξ του κόμβου.
    Υγιαίνετε !

  • Τα πράγματα είναι ακριβώς έτσι όπως τα περιγράφετε και ακόμα χειρότερα! Οι κάτοικοι του Βατερού περιμέναμε τον κόμβο προκειμένου οι διερχόμενοι οδηγοί να σέβονται τα όρια ταχύτητας και να εισέρχονται εντός του οικισμού με ενσυναίσθηση!!! Δυστυχώς οι οδηγοί, όταν ξεμπερδεύουν από τη στενότητα του κόμβου και το συνεχές στρίψιμο του τιμονιού τους, πατούν το γκάζι εντός του χωριού, κάνοντας παράλληλα το σταυρό τους που δεν έχουν χτυπήσει ζάντα ή λάστιχο στα κράσπεδα, και αναπτύσσουν ταχύτητες μεγαλύτερες από πριν. Όσο για τον δρόμο που καταργείται; Απλώς δεν υπάρχουν λόγια, καθότι μια μέρα σίγουρα κάτι κακό θα συμβεί αφού τα μεγάλα οχήματα όπως νταλίκες, λεωφορεία αλλά και οι οδηγοί που “κόβουν” δρόμο αναγκάζονται να διασχίζουν το δρόμο μπροστά από τον πολιτιστικό σύλλογο, το πάρκο και την εκκλησία, δρόμο στον οποίο υπάρχουν πεζοί και κυρίως τα ΠΑΙΔΙΑ μας!!!! Πριν παραλάβει η αναθέτουσα αρχή το έργο, ας σκεφτεί με λογική και ας επαναπροσδιορίσει λίγο τα δεδομένα της!!!

  • Ελλάς το μεγαλείο σου!
    Όπου κοιτάξεις στραβά και ανάποδα. Αν κατεβείτε από το Σόποτο στην κεντρική οδό Κοζάνης Βατερου, δεν μπορείς να πας από πουθενά Κοζάνη. Πρέπει και στα δύο απαγορευτικά να παρανομήσεις για να μπεις στην πόλη, ή να πας Βατερό για να γυρίσεις πίσω

  • Για να μη μιλήσουμε για τις κλίσεις στο στρόγγυλο του κόμβου, που σε πετάνε έξω από το δρόμο, ειδικά στην πλευρά που πάει από Κοζάνη προς Σιάτιστα. Και μη χειρότερα!!!

  • Βγείτε λίγο στο εξωτερικό, να ξεστραβωθείτε.
    Μας διοικούν ανίκανοι άνθρωποι και βασιλεύει η ατιμωρησία.
    Το παράδειγμα με την την ΔΕΥΑΚ αεπικονίζει τα χάλια μας που ξαφνικά παρουσιάζεται με 17 εκ. χρέος και δεν δίνονται από κανέναν επαρκείς και σαφείς εξηγήσεις αλλά ούτε επεμβαίνει κάποιος εισαγγελέας να ορίσει ορκωτούς λογιστές για να δούμε πώς δημιουργήθηκε αυτό το χρέος και ποιος πληρώνει και δεν πληρώνει τελικά τηλεθέρμανση και νερό, αυτά θα συμβαίνουν…

  • Όταν απλώς παζαρεύουν την τιμή χωρίς να λαμβάνονται υπόψην ειδικά κριτήρια για τις μελέτες κ τα έργα αυτά γίνονται

  • Ο καθ’ ύλην αρμόδιος μέχρι πρότινος Αντιπεριφερειάρχης και νυν ανεξάρτητος Περιφερειακός σύμβουλος ΚΥΡΙΟΣ Γκοβεδάρος της ΠΕ Κοζάνης ,τι γνώμη και εμπλοκή έχει στην όλη αυτή κατασκευή;
    Πάλι αμέτοχος είναι; Δώστου καμμία οικοδομή να δεις τι καλά που θα την τελειώσει !!

  • Αρχικά χαρήκαμε ότι θα υπάρχει ένας πολύ καλός κόμβος που θα μπορούμε να βγαίνουμε από το βατερό προς ξηρολίμνη η και προς νεα νικόπολη. Τώρα καταλαβαίνουμε ότι μας έκαναν το χειρότερο κακό. Ούτε καν προς κοζάνη δεν θα μπορούμε να βγαίνουμε από εκεί. Το χειρότερο μπουρούσαν να κάνουν. Ο δρόμος μπροστά στην εκκλησία θα γίνει ο κεντρικός και όπως αναφέρει ο κύριος κολοβός υπάρχουν πολλά παιδιά που παίζουν και έχει πάρα πολύ κίνηση. Το χειρότερο που μπορούσαν να κάνουν για το χωριό!!!!!!

    • Αν νομίζεις πως μόνο οι συγκοινωνιολόγοι μπορούν να μιλούν για το δρόμο, μην ξαναπάς να ψηφίσεις, μόνο οι πολιτικοί μπορούν να μιλούν. Μην παραπονεθείς στο φούρναρη για το ψωμί, αφού δεν είσαι φούρναρης. Αν νομίζεις πως ο μπογιατζής δεν σου έβαψε καλά, πιάσε τη βούρτσα και γίνε μπογιατζής! Φτάνει με τις εξυπνάδες!
      Υπάρχουν καλοί συγκοινωνιολόγοι και κακοί συγκοινωνιολόγοι, κι εδώ έχουμε να κάνουμε με κακοτεχνία. Τελεία και μούλωνε!

    • Είδαμε και τους συγκοινωνιολόγους και τους μελετητές της Πλ.Λασσάνη, που κατήργησαν τόσες θέσεις στάθμευσης και γίνεται το έλα να δεις!

  • Δηλαδή πριν από όλα αυτά τα τραγελαφικά τι πρόβλημα υπήρχε????
    Έτρεχαν με υπερβολική ταχύτητα τα αυτοκίνητα???
    Σοβαρά τώρα ο κυκλικός κόμβος είναι η λύση????
    Ένα φωτογραφικό ραντάρ ταχύτητας στην είσοδο και την έξοδο του χωριού…πολύ δύσκολο εν έτει 2024 ακατόρθωτο!!!!
    Αυτοί οι κουφιοκεφαλοι στην περιφέρεια και στον δήμο κατέστρεψαν όλους τους δρόμους προσπαθώντας να δείξουν ότι κάτι κανουν!!!!
    Μην κάνετε τίποτα καλύτερα είναι προτιμότερο!!!

  • Εδω με το οριο 50 που εβαλαν σχεδον μεχρι τον κομβο λυγερης ειναι λογικο ?
    50?
    μια τοσο μεγαλη ευθεια και να μην μπορεις να πας ουτε με 80-90 ?
    δηλαδη τι θελετε ,να ανεβαινουμε εγνατια για να ερθουμε κοζανη ?
    ωραιο κολπο… καλα γραψιματα
    και οταν δεν θα παταει κανεις πια κοζανη κλαψτε.

Αφήστε μία απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*

Προσοχή!!! Για να δημοσιεύονται, από 'δω και στο εξής, τα σχόλιά σας, θα πρέπει να επιλέγετε, την παρακάτω επιλογή  "Διάβασα και αποδέχομαι τους Πολιτική απορρήτου  " που σημαίνει ότι διαβάσατε κι αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου του kozan.gr. Αν, κάποια φορά, ξεχάσετε να το κάνετε θα λάβετε μια ειδοποίηση ότι δεν το πατήσατε (αρα δεν αποδεχτήκατε την πολιτική απορρήτου). Σε αυτή την περίπτωση, για να μη χαθεί το σχόλιο σας, πατήστε να γυρίσετε πίσω  και ξαναπατήστε "δημοσίευση", τσεκάροντας, προηγουμένως, την προαναφερόμενη επιλογή. Η συμπλήρωση των πεδίων όνομα, Ηλ. διεύθυνση και ιστότοπος, της παραπάνω φόρμας, δεν είναι υποχρεωτική.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Μείνετε συντονισμένοι