Ο δρόμος για το εργοστάσιο της Sunlight Group στη Δυτική Μακεδονία είναι δύσβατος

25 Οκτωβρίου 2024
16:18

Η Sunlight Group πέτυχε επιδότηση ύψους 245 εκατ. ευρώ από το Innovation Fund της Ε.Ε.

Πρόκειται για την πολυπόθητη επιδότηση που αναζητούσε η Sunlight Group προκειμένου να αναπτύξει το gigafactory, το μεγάλο εργοστάσιο 1,2 δισ. ευρώ στη Δυτική Μακεδονία. Θα παράγει μπαταρίες για αποθήκευση ενέργειας αλλά και για βιομηχανικές εφαρμογές.

Η επίδοση της Sunlight Group

Η Sunlight Group ήταν μεταξύ των 85 επιχειρήσεων της Ε.Ε. για τις οποίες εγκρίθηκαν επιδοτήσεις συνολικού ύψους 4,8 δισ. ευρώ. Και όχι μόνο. Η ελληνική εταιρεία με τα 245 εκατ. ευρώ θεωρείται από τις ελάχιστες που έλαβαν από τις υψηλότερες ενισχύσεις στον συγκεκριμένο κύκλο ενίσχυσης επενδυτικών σχεδίων με κριτήριο την καινοτομία.

Κύκλοι των Βρυξελλών και της ελληνικής βιομηχανίας θεωρούν «επιτυχία» αυτή την επίδοση που σημείωσε η Sunlight Group αν αναλογιστεί κανείς πώς τα 4,8 δισ. ευρώ αν μοιραστούν στις 85 εταιρείες αντιστοιχούν σε περίπου 55 με 58 εκατ. ευρώ στην κάθε μία.

Το gigafactory στη Δυτική Μακεδονία

Η επένδυση της Sunlight Group στη Δυτική Μακεδονία σχεδιάστηκε από την εποχή της κυβερνητικής απόφασης για την απολιγνιτοποίηση το 2019.

Ήταν ανάμεσα στις εμβληματικές επενδύσεις για την μετάβαση των  περιοχών στη νέα εποχή, στο νέο παραγωγικό πρότυπο, μετά το κλείσιμο των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ.

Η Sunlight με την κατασκευή του εργοστασίου (gigafactory),  επιδίωκε να τοποθετηθεί από το 2019 εγκαίρως στον διεθνή ανταγωνισμό και ιδίως να αδράξει την ευκαιρία υψηλών κινήτρων που παρέχουν μεγάλες χώρες της Ευρώπης αλλά και οι ΗΠΑ σε επενδύσεις που σχετίζονται με την πράσινη μετάβαση.

Το project της Sunlight περιλαμβάνει εργοστάσιο παραγωγής στοιχείων λιθίου. Θα είναι ισχύος 80 GWh και θα δημιουργήσει περί τις 2.000 θέσεις εργασίας.

Οι καθυστερήσεις για την επένδυση της Sunlight Group

Πέρασαν πέντε χρόνια και η επένδυση της Sunlight Group δεν έχει υλοποιηθεί.

Διοικητικά εμπόδια αλλά και η ολιγωρία της κυβέρνησης να εκκινήσει διαδικασίες ενίσχυσης της συγκεκριμένης επένδυσης όπως συνέβη στην περίπτωση άλλων χωρών της Ε.Ε. έχει κρατήσει το συγκεκριμένο project στα χαρτιά.

Πέρυσι, ο CEO της Sunlight Group είχε εκφράσει τους προβληματισμούς του για τη συγκεκριμένη επένδυση κάνοντας μάλιστα γνωστή και την πρόθεση της Γαλλίας να απευθύνει πρόσκληση στον όμιλο για την κατασκευή στη συγκεκριμένη χώρα εργοστασίου που θα κατασκευάζει μπαταρίες.

Οι διεθνείς αβεβαιότητες

Η έγκριση της επιδότησης για τη Sunlight Group έρχεται όμως εν μέσω πρωτόγνωρων αβεβαιοτήτων στη διεθνή αγορά.

Αυτό σημείωναν στον ΟΤ παράγοντες της αγοράς θέτοντας τις προκλήσεις που έχουν να αντιμετωπίσουν οι ευρωπαϊκές βιομηχανίες και ιδίως εκείνες που σχετίζονται με την πράσινη μετάβαση.

Η μία αβεβαιότητα έχει να κάνει με τον «πόλεμο» Ε.Ε. – Κίνας για τα ηλεκτρικά οχήματα που έχει ανακύψει με την επιθετική πολιτική του Πεκίνου τόσο στην πώληση φθηνότερων EVs έναντι ευρωπαϊκών, όσο και με τις ιδιαίτερα χαμηλές τιμές μπαταριών που εισάγονται από την Κίνα.

Η εξέλιξη αυτή σε συνδυασμό με την αδυναμία των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών να σταθούν στον ανταγωνισμό, έχει οδηγήσει μεγάλους ομίλου του κλάδου, όπως η Volkswagen σε αποφάσεις για περιστολή της παραγωγικής τους δραστηριότητας και με απειλή το κλείσιμο εργοστασίων.

Αντίστοιχα προβλήματα αντιμετωπίζουν και βιομηχανίες κολοσσοί στο χώρο των μπαταριών όπως η Northvolt.

Η δεύτερη αβεβαιότητα έρχεται από το μέτωπο των αμερικανικών εκλογών. Μία πιθανή επικράτηση του Ντόναλντ Τραμπ δεν αποκλείεται να φέρει ξανά στο προσκήνιο την πολιτική των δασμών σε ευρωπαϊκά προϊόντα.

Και η τρίτη πρόκληση προκύπτει από την ίδια την αδυναμία της Ε.Ε. να λάβει στρατηγικές αποφάσεις ως προς το μέλλον της ευρωπαϊκής βιομηχανίας. Η όποια στροφή που επιδιώκουν τώρα οι Βρυξέλλες γίνεται με μεγάλη καθυστέρηση και με ζημιά ως προς τα μερίδια ανταγωνισμού. Απώλειες που δύσκολα μπορούν να ανακτηθούν

Ο δρόμος για το εργοστάσιο της Sunlight Group

Ο δρόμος για την υλοποίηση του επενδυτικού σχεδίου στη Δυτική Μακεδονία είναι δύσβατος.

Και, όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές, ακόμη και με ταχείς ρυθμούς να τρέξουν οι αδειοδοτήσεις και η χωροθέτηση του gifafactory, το διεθνές περιβάλλον και κυρίως η επιμονή των Βρυξελλών να γύρει τη ζυγαριά υπέρ της πράσινης μετάβασης έναντι της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας θέτει υπό αμφισβήτηση ακόμη και τις επενδύσεις για την πράσινη μετάβαση.

Χρήστος Κολώνας   – Oικονομικός Ταχυδρόμος ot.gr

9 σχόλια

  • Πωπω πόση ευλογία ήταν για εμάς αυτή η απολιγνιτοποίηση, τι καλά που πάμε, πόση ανάπτυξη, πόσο χρήμα έφτασε σε εμάς.
    Μπράβο στην κυβέρνηση που μας έδωσε από την κρατική ΔΕΗ, ευτυχώς που την κλείνουμε.

    • Oι λιγνίτες τελείωσαν γιατί μολύνουν το περιβάλλον στο οποίο θα ζήσουν τα παιδιά σου και σκορπάνε κακρκίνο. Παρτο χαμπάρι και πήγαινε παρακάτω

  • Πειτε μας ξεκαθαρα οτι θελετε να μας διωξετε απ την περιοχη. Ποτε θα ξυπνησουμε επιτελους ρε συμπολιτες; Τι περιμενετε να λιμάξουμε;

    • Αμα ξυπνήσετε μπορεί και να μπείτε σε κανένα πρόγραμμα χρηματοδότησης και να στήσετε καμια εταιρεία της προκοπής. Αλλά ξέχασα. Εσείς θέλετε να ανοίξουν κάποιοι άλλοι μια επιχειρηση και να βάλετε τον βολευτάκο σας να σας διορίσει υπάλληλο εκεί

  • Διοικητικά εμπόδια αλλά και η ολιγωρία της κυβέρνησης να εκκινήσει διαδικασίες ενίσχυσης της συγκεκριμένης επένδυσης όπως συνέβη στην περίπτωση άλλων χωρών της Ε.Ε. έχει κρατήσει το συγκεκριμένο project στα χαρτιά.
    Εάν πράγματι συμβαίνει το παραπάνω που αναγράφεται στο άρθρο τότε αυτό είναι σκάνδαλο κι αυτοί που εμπλέκονται σε αυτό το γεγονός οι παππούδες θα έλεγαν ότι θέλουν κρέμασμα.
    Εξαιτίας τους έχει ερημώσει η Δυτική Μακεδονία.

  • Είναι μία τραγική κατάσταση στην οπία μας οδήγησε το αθηνοκεντρικο κράτος για την εξυπηρέτηση συμφερόντων, όρισε σχέδια για την επούλωση των πληγών που προκάλεσε (χρηματοδοτήσεις σχέδια μετάβασης κλπ) τα οποια οφελούν και πάλι μόνο το ίδιο και όχι του κατοιίκους της περιοχής, και μια τοπική κυβέρνηση που λέει ναι σε όλα…,

  • Για το μεταφορικό μέσο του σιδηρόδρομου ( λιμάνι της στεριάς ) κουβέντα καμμία!
    Πώς να παράγει μπαταρίες όταν δεν μπορεί να τις μεταφέρει;
    Κάνουμε ανακαίνιση γραμμών Κοζάνη Αμύνταιο και η ΔΕΗ έκοψε τα γραμμή στον Κόμανο.
    Η ΔΕΗ πλήρωνε αποζημίωση στον ΟΣΕ και o τότε Χωρικός Αντιπεριφερειάρχης κ. Πλακεντάς αρκούνταν να μας περιγράφει του γεγονότα.
    Είναι να θαυμάζεις μετά από όλα αυτά γιατί δεν πλησιάζει κανείς τη Δυτ. Μακεδονία.
    Για τους επόμενους τί να πω White Dragon που δεν τους βρήκε να τους φάει.

    • Είδαμε και με την Εγνατία τα χαίρια μας. Ουτε μια επιχειρηση δεν ήρθε! Αλλά τώρα βρήκαμε το νέο άλλοθι της αδράνειας μας. Φτιάξτε μας σιδηρόδρομο!!!!!

Αφήστε μία απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*

Προσοχή!!! Για να δημοσιεύονται, από 'δω και στο εξής, τα σχόλιά σας, θα πρέπει να επιλέγετε, την παρακάτω επιλογή  "Διάβασα και αποδέχομαι τους Πολιτική απορρήτου  " που σημαίνει ότι διαβάσατε κι αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου του kozan.gr. Αν, κάποια φορά, ξεχάσετε να το κάνετε θα λάβετε μια ειδοποίηση ότι δεν το πατήσατε (αρα δεν αποδεχτήκατε την πολιτική απορρήτου). Σε αυτή την περίπτωση, για να μη χαθεί το σχόλιο σας, πατήστε να γυρίσετε πίσω  και ξαναπατήστε "δημοσίευση", τσεκάροντας, προηγουμένως, την προαναφερόμενη επιλογή. Η συμπλήρωση των πεδίων όνομα, Ηλ. διεύθυνση και ιστότοπος, της παραπάνω φόρμας, δεν είναι υποχρεωτική.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Μείνετε συντονισμένοι