Στο Περιφερειακό Συμβούλιο της 30ης Οκτωβρίου και στο πλαίσιο της λογοδοσίας της Περιφερειακής Αρχής, θέσαμε το θέμα της σύνδεσης της Δεσκάτης με τον Ε-65.
Ο Αυτοκινητόδρομος της Κεντρικής Ελλάδος (Ε65) (Λαμία – Καρδίτσα – Τρίκαλα – Καλαμπάκα – Εγνατία οδός), ο οποίος συνδέει τον οδικό άξονα ΠΑΘΕ (Πειραιάς – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι) με την Εγνατία Οδό, αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της συγκοινωνιακής υποδομής της Κεντρικής Ελλάδας.
Ο Ε65 για τη Περιφέρεια μας μπορεί να αποτελέσει ένα δρόμο ανάπτυξης, αφού θα μας συνδέει σε συντομότερο χρόνο με τα λιμάνια του Βόλου και της Ηγουμενίτσας αλλά και με την Ιταλία μέσω του Λιμένα της Ηγουμενίτσας, καθώς και με τα Δυτικά Βαλκάνια και από εκεί, με την κεντρική και βόρεια Ευρώπη.
Το βόρειο τμήμα του Ε 65 που μας αφορά (Τρίκαλα – Εγνατία Οδός) 70,5χλμ, εντάχθηκε στις 5/1/2022 στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με 480.000.000,00€ και με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης το 2ο τρίμηνο του 2025.
Στο Περιφερειακό Συμβούλιο του Φεβρουαρίου του 2024 καταθέσαμε την ανησυχία μας για τον κίνδυνο μη ολοκλήρωσης του βορείου τμήματος του Ε-65 που φυσικά συμπαρασύρει και τη σύνδεση της Δεσκάτης.
Η ανησυχία μας προέκυψε μετά την έκθεση της Εκτελεστικής Απόφασης του Συμβουλίου της Ε.Ε στις 5 Δεκεμβρίου 2023, σχετικά με την πορεία των ενταγμένων έργων στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, όπου αναφέρεται ότι «η Ελλάδα εξήγησε ότι εννέα μέτρα τροποποιούνται λόγω απροσδόκητων εμποδίων, καθυστερήσεων που σχετίζονται με τη σύναψη συμβάσεων και τη μεταβίβαση δικαιωμάτων ιδιοκτησίας (…) τα ορόσημα 255 και 256 του μέτρου 16628 (Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ε-65: Τρίκαλα — Εγνατία Οδός).
Η καθυστέρηση αυτή επιβεβαιώθηκε και από τα στοιχεία του Ιουνίου του 2024 το οποία δόθηκαν από την κατασκευάστρια εταιρεία (TERNA), όπου φαίνεται ότι η πρόοδος του έργου είναι στο 50,9%.
Ως γνωστόν μέχρι σήμερα δεν φαίνεται να υπάρχει προοπτική παράτασης για τα έργα του εν λόγω Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και για το λόγο αυτό προτείναμε να υπάρξει δέσμευση προκριμένου να προβλεφθεί από τώρα η χρηματοδότησή του από το ΕΣΠΑ ή από τον 3ο Πυλώνα του Μηχανισμού Δίκαιης Μετάβασης .
2ο Στο πρόσφατο Περιφερειακό Συμβούλιο της 30ης Οκτωβρίου θέσαμε το θέμα της σύνδεσης της Δεσκάτης με τον Ε-65.
Αφορμή γι αυτό αποτέλεσε η απάντηση του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών σε ερώτηση του Βουλευτή ΠΑΣΟΚ ΚΙΝΑΛ κου Κουκουλόπουλου, σχετικά με την αναγκαιότητα σύνδεσης της Δεσκάτης με τον αυτοκινητόδρομο Ε65.
Δυστυχώς στην απάντηση του ο Υπουργός δεν δεσμεύθηκε για τα τρία βασικά τρία ερωτήματα: το κόστος, τη διασφάλιση πηγής χρηματοδότησης και το χρονοδιάγραμμα κατασκευής του έργου.
Από την απάντηση φαίνεται ότι, το θέμα της σύνδεσης της Δεσκάτης παραμένει στάσιμο μετά την εκπόνηση της Αναγνωριστικής Μελέτης το 2021, η οποία αποτυπώνει τις εναλλακτικές δυνατότητες σύνδεσης σε χάρτη.
Η σύνδεση της Δεσκάτης με τον Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας (Ε65), μπορεί να πραγματοποιηθεί τόσο από τον κόμβο της Οξύνειας όσο και από τον κόμβο Αγιόφυλλου. Στο πλαίσιο της Αναγνωριστικής Μελέτης επιλέχθηκε η σύνδεση της Δεσκάτης με τον Α/Κ Αγιόφυλλου μέσω της υφιστάμενης οδού προς Τρικοκκιά και Τριφύλλι (μήκους 26,3 χλμ.
Στην απάντηση τους στο Περιφερειακό Συμβούλιο, τόσο ο Περιφερειάρχης όσο και Αντιπεριφερειάρχης, αναφέρθηκαν σε συναντήσεις στο Υπουργείο, από τις οποίες το μόνο που έγινε ξεκάθαρο είναι ότι δεν είναι δυνατόν να χρηματοδοτηθεί η σύνδεση της Δεσκάτης, σύμφωνα με αυτή την πρόταση, καθώς κοστίζει 80εκ€ και το κονδύλι αυτό δεν μπορεί να διατεθεί. Ενημέρωσαν ότι διερευνώνται φθηνότερες λύσεις!
Αυτή η απάντηση της Περιφερειακής Αρχής αφήνει πολλά ερωτηματικά, ανησυχία και την εύλογη απορία:
Πώς είναι δυνατόν η Περιφερειακή Αρχή:
- Να μην έχει προχωρήσει -ένα χρόνο τώρα – ούτε ένα βήμα το έργο, από εκεί που ήταν το 2023;
- Να μην έχει ήδη θέσει για συζήτηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο το θέμα των εναλλακτικών λύσεων για την επιλογή της βέλτιστης τεχνικοοικονομικά λύσης που, όπως φαίνεται από την απάντηση του Υπουργού, είναι προαπαιτούμενο;
- Γιατί ενώ διαθέτει από τον 3ο Πυλώνα του Μηχανισμού Δίκαιης Μετάβασης 1δις€ για δημόσιες επενδύσεις, από τον οποίο μέχρι σήμερα δεν έχει απορροφηθεί ούτε ένα ευρώ, δηλώνει αδυναμία χρηματοδότησης 80εκ€, για τη σύνδεση της Δεσκάτης, ενός έργου καθοριστικής σημασίας για την ανάπτυξη μιας πλούσιας κτηνοτροφικής περιοχής και με μεγάλες προοπτικές τουριστικής ανάπτυξης;
Ευρωπαϊκοί αυτοκινητόδρομοι, που απλά διέρχονται από μια Περιφέρεια, χωρίς να συνδέονται με τις περιοχές οικονομικής σημασίας και τα αστικά της κέντρα, δεν προσφέρουν στην Ανάπτυξη της.
Ο Ε 65 είναι ένα έργο 1,2δις€ και το σημαντικότερο που εξελίσσεται αυτή τη στιγμή στη κεντρική και Βόρεια Ελλάδα. Τόσο η ολοκλήρωση βόρειου τμήματος του αυτοκινητόδρομου, όσο και η σύνδεση του με τη Δεσκάτη, το δεύτερο αστικό κέντρο της ΠΕ Γρεβενών με αυτόν, είναι ύψιστης προτεραιότητας και θα πρέπει άμεσα να διασφαλισθούν.
(κάντε κλικ στους παρακάτω συνδέσμους για τα βίντεο της εισήγησης)
Γεωργία Ζεμπιλιάδου
Περιφερειακή Σύμβουλος
Επικεφαλής της Παράταξης «ΕΛΠΙΔΑ»
Κινδυνολογει και τιποτα περισσοτερο. Το εργο τρεχει και μαλισταειναι λιγο πιο μπροστα απο τους χρονους του. Και πεταει μεσα και τον Παρη και το γλυκο δενει σπεσιαλ. Αν αφηναμε τον Παρη οχι ε65 δεν θα βλεπαμε αλλα ουτε δρομο στα ηπειρωτικα. Ο δημαρχος που δεν ηθελε ουτε Περιφερειακό δρομο στην πολη του.
Στοιχεία επίσημα : 12/2023 «η Ελλάδα εξήγησε ότι εννέα μέτρα τροποποιούνται λόγω απροσδόκητων εμποδίων, καθυστερήσεων που σχετίζονται με τη σύναψη συμβάσεων και τη μεταβίβαση δικαιωμάτων ιδιοκτησίας (…) ……(Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ε-65: Τρίκαλα — Εγνατία Οδός).
Τα Σέρβια γιατί μένουν εκτός;
Πριν τη Δεσκάτη αριστερά προς Ελάτη και ΠΑΡΑΛΙΜΝΙΑ ΤΑΜΙΕΥΤΗΡΑ ΙΛΑΡΙΩΝΑ προς γέφυρα Ρωμαίου και
α. Κοζάνη
β. Σέρβια κ
γ. Ελασσώνα, Λάρισα
Ο Ε65 είναι σημαντικός για τη Δ. Μακεδονία γιατί θα την ενώσει με τη Θεσσαλία και όλη τη νότια Ελλάδα – κυρίως με την Αθήνα την πρωτεύουσα του κράτους. Η ένωση πραγματοποιείται καθυστερημένα γιατί από δεκαετίες οι τοπικοί φορείς και ειδικά της Κοζάνης δεν ήθελαν τους δρόμους που θα συνδέουν την περιοχή μας με άλλες περιοχές φοβούμενοι ότι θα θιγεί η τοπική αγορά. Τόσο κοντόφθαλμοι ήταν και είναι. Αν εξαρτιόταν από αυτούς στη Θεσσαλονίκη θα πηγαίναμε ακόμα από την Καστανιά. Η ένωση της Δ. Μακεδονίας με την Αθήνα μέσω του Ε65 θα είναι συντομότερη από ό,τι θα ήταν μέσω Λάρισας. Με την λύση μέσω Ε65 η μόνη περιοχή της Δ. Μακεδονίας που θίγεται είναι οι δήμοι Σερβίων και Βελβεντού που περνούν στην απομόνωση. Αυτό γιατί οι ίδιοι τοπικοί φορείς δεν προώθησαν ποτέ την κατασκευή του άξονα Κοζάνης Λάρισας. Οι κάτοικοι των Σερβίων και του Βελβεντού ας το λάβουν αυτό σοβαρά υπ΄ όψιν.
Η ένωση της Δ. Μακεδονίας με την Αθήνα μέσω ε 65 θίγει και την πόλη της Κοζάνης. Ο κόμβος της Εγνατίας με τον κάθετο της Εγνατίας προς Λάρισα θα ήταν δίπλα στην Κοζάνη, τώρα ο κόμβος της Εγνατίας με τον ε 65 πάει στα Γρεβενά. Θα μου πεις για τους Κοζανίτες αυτά είναι ψηλά γράμματα οι Αποκριές να ΄ναι όλο το χρόνο κι από ΄κει και πέρα όσα έρθουν κι΄ όσα πάνε.
Να μπει στην Κοζάνη να κάνει τι, να πιει καφέ στην πλατεία; χαχαχα, εδώ σε λίγο ούτε για γιατρό θα έρχονται.