Μια ακόμα σχολική χρονιά ξεκινάει και τα προβλήματα στη δημόσιας εκπαίδευσης οξύνονται. Παρά τις στοχευμένες ρυθμίσεις της κυβέρνησης για το στιγμιότυπο του πρώτου κουδουνιού της 11ης Σεπτέμβρη, την επίσπευση της πρόσληψης του πρώτου κύματος των αναπληρωτών και τη διευθέτηση του εκπαιδευτικού προσωπικού με ελάχιστες μεταθέσεις- αποσπάσεις αλλά και στοχευμένες υπεραριθμίες-μετακινήσεις , όλες οι κινήσεις του Υπουργείου Παιδείας πριν την έναρξη της φετινής χρονιάς έγιναν κάτω από συγκεκριμένες στοχεύσεις: α) τη θεσμική θωράκιση των περικοπών σε εκπαιδευτικό έργο και εκπαιδευτικούς, που εισήγαγαν οι ρυθμίσεις και οι Υ.Α. Φίλη για όλες τις βαθμίδες τις εκπαίδευσης β) την εισαγωγή νέων θεσμικών δρόμων συμμόρφωσης του εκπαιδευτικού τοπίου στις απαιτήσεις της έκθεσης του ΟΟΣΑ για «εξορθολογισμό δομών και προσωπικού στη Δημόσια Εκπαίδευση» γ) την ετοιμασία για τη γενικευμένη εφαρμογή της αξιολόγησης σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών και την προώθησή της μέσα στη νέα χρονιά, μετά την επιλογή-αξιολόγηση και τοποθέτηση των νέων διευθυντών που προηγήθηκε.
Άλλη μια χρονιά ξεκινάει, ή όγδοη στα χρόνια των μνημονίων, και δεν έγιναν πάλι μόνιμοι διορισμοί, καθώς, όπως παραδέχεται κι αποδέχεται η Κυβέρνηση, οι «θεσμοί» συνδέουν τους όποιους μελλοντικούς διορισμούς στην εκπαίδευση με την ολοκλήρωση της εφαρμογής της αξιολόγησης, που έχει ως απώτερο στόχο είτε την κινητικότητα είτε τις απολύσεις. Κι έτσι τα 24.000 κενά κατά το Υπουργείο, που είναι πολύ περισσότερα σύμφωνα με τις πραγματικές ανάγκες, θα καλυφθούν (αν καλυφθούν) από αναπληρωτές, εντείνοντας το καθεστώς ομηρίας κι ανασφάλειας χιλιάδων συναδέλφων κι ελαστικοποιώντας παραπέρα τις εργασιακές σχέσεις στην εκπαίδευση.
Άλλη μια χρονιά ξεκινάει, η πρώτη εν μέσω του τέταρτου μνημονίου, που εντείνει τη λεηλασία στους μισθούς και τις συντάξεις, στη δημόσια περιουσία και τη λαϊκή κατοικία, τη φοροεπιδρομή στα πληβειακά στρώματα, την ανεργία και την κατεδάφιση των κοινωνικών αγαθών, στοιχεία μιας πολιτικής που συνεχίζεται αμείωτη για όγδοη συνεχή χρονιά, δημιουργώντας συνθήκες κοινωνικής κόλασης…
Το νέο ΠΔ (79)
Σημαντικό θεσμικό βήμα για την προώθηση του επόμενου γύρου της αναδιάρθρωσης στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση είναι το νέο Π.Δ(79) για τη λειτουργία των δημοτικών σχολείων και των νηπιαγωγείων. Ένα προεδρικό διάταγμα που:
Διαμορφώθηκε χωρίς καμιά συζήτηση, διάλογο κι ενημέρωση της εκπαιδευτικής κοινότητας, υπογράφτηκε και δημοσιεύτηκε μέσα στον Αύγουστο. Είναι προϊόν νεοφιλελεύθερης έμπνευσης και μνημονιακής προσαρμογής, θωρακίζοντας θεσμικά τα μέτρα Φίλη, που συρρίκνωσαν εκπαιδευτκές δομές, οδηγώντας σε μετακινήσεις συναδέλφων, αλλά και στην απόλυση χιλιάδων αναπληρωτών μέσω της μη επαναπρόσληψής τους.
Θεσμοθετεί νέους μηχανισμούς περικοπών και αίρει κατακτήσεις, όπως αυτή του απαραβίαστου των γεωγραφικών ορίων των σχολείων, ανοίγοντας το δρόμο για τους 25 μαθητές σε κάθε τμήμα, αλλά και της συνολικής αμφισβήτησης των ορίων και των οργανικών θέσεων των σχολικών μονάδων: Συγκροτεί τριμελείς επιτροπές σε κάθε Διεύθυνση για τη διεξαγωγή των εγγραφών που θα κατανέμουν τους μαθητές στα όμορα σχολεία, ώστε να μην δημιουργούνται δεύτερα τμήματα στα σχολεία, όταν ο αριθμός τους ξεπερνά τους 25! Ενσωματώνει και αναβαθμίζει οδηγίες που οδηγούν σε συμπτύξεις τμημάτων. Εισάγει νέους μηχανισμούς ασφυκτικού ελέγχου και λεόντειες προϋποθέσεις για τη συνέχιση της φοίτησης των μαθητών στο ολοήμερο σχολείο, με στόχο το κλείσιμο ολοήμερων τμημάτων.
Εντατικοποιεί τη σχολική καθημερινότητα, ενισχύει τον ιεραρχικό γραφειοκρατικό έλεγχο στη λειτουργία του σχολείου, το διοικητισμό, τις αρμοδιότητες των στελεχών-κυρίως των σχολικών συμβούλων αλλά και των διευθυντών, απαξιώνει το σύλλογο διδασκόντων, αίροντας ακόμα και το δικαίωμα συμμετοχής του στη διαμόρφωση του εβδομαδιαίου ωρολογίου προγράμματος. Ετοιμάζει σε κάθε σχολική μονάδα το κλίμα και τους όρους για την εποχή του ασφυκτικού ελέγχου και της αξιολόγησης.
Βάζει ξανά το σχολείο στη νεοσυντηρητική ναφθαλίνη, γεγονός που δε διαστρέφεται, παρά τις απόπειρες αποπροσανατολισμού που επιχειρήθηκαν τόσο από την κυβέρνηση όσο κι από την αντιπολίτευση, αφού διατηρείται ο θεσμός των μεταξικών παρελάσεων κι ενισχύεται όλο το πλαίσιο του ιδεολογικού φρονηματισμού και της θρησκευτικής επιβολής στο σχολείο. Είναι μια πολιτική επιλογή που μαζί με τη νεοφιλελεύθερη προσαρμογή της εκπαίδευσης κάνει τελικά όλο και πιο μεγάλη την απόσταση του σημερινού σχολείου, από το σχολείο των όλων, των ίσων και των διαφορετικών.
Το μέλλον του σχολείου θα γραφτεί από τις αντιστάσεις μας
Η ενσωμάτωση στο νέο Π.Δ της κατάκτησης του κινήματος και των πρωτοβάθμιων εκπαιδευτικών σωματείων για την προσμέτρηση της ώρας της σίτισης, αναδεικνύει έντονα την εκτίμησή μας πως για κάθε μικρό και μεγάλο εργασιακό και μορφωτικό δικαίωμα θα χρειαστεί σκληρή και ανυποχώρητη μάχη. Την περσινή χρονιά τα πρωτοβάθμια σωματεία με τους αγώνες και τις κινητοποιήσεις στις Διευθύνσεις και τις περιφέρειες έσπασαν την αγωνιστική απραξία των Ομοσπονδιών και αμφισβήτησαν τα μέτρα Φίλη ζητώντας την κατάργησή τους. Διεκδικούμε φέτος την κατάργηση του ΠΔ 79 και στηρίζουμε τις κινητοποιήσεις των πρωτοβάθμιων συλλόγων για να μην χωνευθεί το νέο θεσμικό πλαίσιο των περικοπών, διεκδικώντας ανυποχώρητα:
Δάσκαλο για κάθε τμήμα τάξης του Δημοτικού σχολείου και τον ορισμό για κάθε 50 μαθητές στο ολοήμερο ενός επιπλέον δασκάλου για να μην μετατραπεί σε φύλαξη και να μη γίνονται λάστιχο τα ωράρια των εκπαιδευτικών της πρωϊνής ζώνης.
Κάλυψη με έναν εκπαιδευτικό ειδικής αγωγής για κάθε αίτηση σε παράλληλη στήριξη, και έναν σε κάθε τμήμα ένταξης. Καμιά πλεονάζουσα ώρα να μην καλύψει την παράλληλη στήριξη. Να δοθούν όλες οι απαραίτητες ώρες ενισχυτικής διδασκαλίας στα τμήματα.
Κάλυψη αποκλειστικά από τις αναγκαίες ειδικότητες όλων των προβλεπόμενων ωρών των γνωστικών αντικειμένων ειδικοτήτων και στην πρωινή ζώνη και στο ολοήμερο. Να μην ανατίθενται από συλλόγους διδασκόντων μαθήματα εκπαιδευτικών ειδικοτήτων, σε ΠΕ 70
Την άμεση και πλήρη κάλυψη με τις αντίστοιχες προσλήψεις εκπαιδευτικών σε όσα κενά καταγράφονται με το πρώτο κουδούνι σε κάθε σχολική μονάδα σε νηπιαγωγούς και δασκάλους γενικής και ειδικής αγωγής (ειδικά σχολεία, τμήματα ένταξης, παράλληλη στήριξη, τάξεις υποδοχής), εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων (αγγλικών, γαλλικών, γερμανικών, φυσικής αγωγής, μουσικής, εικαστικών, θεατρικής αγωγής, πληροφορικής), ενισχυτική διδασκαλία και ολοήμερο
Ένταξη όλων των προσφυγόπουλων στα πρωινά σχολεία και νηπιαγωγεία. Έναν δάσκαλο σε κάθε τάξη υποδοχής και ικανοποίηση όλων των αιτημάτων ίδρυσης ΤΥ, ανεξάρτητα από την τυπική πλήρωση των όρων.
Χωρισμός όλων των πληθωρικών τμημάτων με βάση τα αιτήματα του εκπαιδευτικού κινήματος-Καμία σύμπτυξη τμήματος.
Δύο νηπιαγωγούς για κάθε ολοήμερο νηπιαγωγείο. Σεβασμό στις αποφάσεις των συλλόγων διδασκόντων των νηπιαγωγείων για αμιγή ολοήμερα τμήματα κι εναλλασσόμενη βάρδια.
Διαμόρφωση του εβδομαδιαίου ωρολογίου προγράμματος με δημοκρατική συζήτηση του συλλόγου διδασκόντων
Θεωρούμε ως κρίσιμο ζήτημα της επόμενης περιόδου την προετοιμασία του κινήματος για την αναμέτρηση με την αξιολόγηση. Με οδηγό την ήττα του Υπουργείου Παιδείας στις 20 Ιούνη, στην αξιολόγηση των διευθυντών των σχολικών μονάδων από τους συλλόγους διδασκόντων και τη μαζική συμμετοχή των συναδέλφων στην απεργία-αποχή, καλέσαμε τη ΔΟΕ στο καλοκαιρινό Συνέδριο της Ομοσπονδίας, να κηρύξει με τη νεα χρονιά απεργία–αποχή από κάθε διαδικασία αυτοαξιολόγησης και αξιολόγησης, που βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της κυβερνητικής ατζέντας σε υλοποίηση μνημονιακών δεσμεύσεων και της έκθεσης του ΟΟΣΑ. Η ΔΟΕ οφείλει να το κάνει χωρίς άλλες καθυστερήσεις, πριν δεχτούμε αιφνιδιασμούς και τετελεσμένα. Στηρίζουμε στον αγωνιστικό συντονισμό και τη δράση των πρωτοβάθμιων συλλόγων τη θέση μας για ένα καθαρό «όχι στην αξιολόγηση» χωρίς τα μισόλογα της συνδικαλιστικής γραφειοκρατίας, την κατάργηση της αξιολόγησης κάθε είδους και κάθε μορφής αλλά και όλου του θεσμικού πλαισίου αναφοράς της, σε ένα δημοκρατικό σχολείο με όλη την εξουσία στους συλλόγους διδασκόντων και με ξήλωμα όλου του μηχανισμού των αξιολογητών.
Η ελαστική εργασία, η ομηρία κι η ανασφάλεια δεκάδων χιλιάδων συναδέλφων αναπληρωτών και αδιορίστων όλων των ειδικοτήτων αποτελεί σημαντική αναγκαιότητα για κινηματική δράση την επόμενη περίοδο. Διεκδικούμε μαζικούς μόνιμους διορισμούς για την κάλυψη όλων των κενών με βάση την προϋπηρεσία και το χρόνο λήψης πτυχίου, ενάντια στα κάθε λογής προσοντολόγια. Διεκδικούμε το μόνιμο διορισμό όλων των αναπληρωτών όλων ειδικοτήτων που έχουν υπογράψει έστω και μια σύμβαση εργασίας στην εκπαίδευση. Παλεύουμε για πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα σε όλους τους αναπληρωτές, ίδια με των μονίμων. Δε συναινούμε στον παραταξιακό κατακερματισμό των συλλογικοτήτων της ελαστικής εργασίας. Δίνουμε μάχες ενάντια στο συντεχνιασμό, υπερασπίζοντας τη δουλειά κάθε συναδέλφου στο δημόσιο σχολείο με σεβασμό στα επαγγελματικά δικαιώματα των βασικών πτυχίων που επιχειρούνται να συνθλιβούν από τις μυλόπετρες των πάσης φύσεως προσοντολογίων, αλλά και των δεύτερων και τρίτων αναθέσεων.
Τέλος, κρίσιμος για την απόπειρα εμπορευματοποίησης και ιδιωτικοποίησης της εκπαίδευσης είναι ο κρίκος του δημόσιου νηπιαγωγείου. Το αίτημα για δωδεκάχρονο σχολείο και δίχρονη υποχρεωτική προσχολική αγωγή σε ενιαίο δεκατετράχρονο σχεδιασμό της γενικής εκπαίδευσης επιτάσσει την άμεση εγγραφή όλων των παιδιών 4-6 ετών στο δημόσιο νηπιαγωγείο. Η μάχη για το δημόσιο και δωρεάν χαρακτήρα του νηπιαγωγείου, την ολοκληρωμένη λειτουργία του, την ενίσχυση των υποδομών του και την υπεράσπιση των εργασιακών σχέσεων των νηπιαγωγών αποτελεί όρο για την αποτελεσματική μας αντίσταση στη συνολική απόπειρα απαξίωσης και αποδόμησης της δημόσιας εκπαίδευσης.
Με όλους τους εργαζόμενους για μια άλλη νικηφόρα πορεία
Όσα συμβαίνουν στην εκπαίδευση δεν είναι κεραυνός εν αιθρία ούτε ένα αποσπασματικό στιγμιότυπο. Όλη η κοινωνία υφίσταται τα σκληρά μέτρα μιας βαθιά ταξικής πολιτικής που υλοποιεί η μνημονιακή κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝΕΛ, μέτρα που συναντούν την πλήρη συναίνεση όλου του υπόλοιπου μνημονιακού μπλοκ (ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΠΟΤΑΜΙ, ΕΚ). Ξεκαθαρίζουμε λοιπόν ότι όλοι οι αγώνες μας ενάντια στην αποδόμηση της δημόσιας εκπαίδευσης, για να έχουν στηρίγματα και νικηφόρα πορεία πρέπει να συναντηθούν με τους αγώνες της εργαζόμενης κοινωνικής πλειοψηφίας για την ανατροπή και τη ρήξη με το μνημονιακό καθεστώς, την ΕΕ, την ΟΝΕ, το ΔΝΤ.
Η Πρωτοβουλία Ανεξάρτητων Εκπαιδευτικών, παρά την περιχαρακωμένη στάση άλλων δυνάμεων του ριζοσπαστικού χώρου, στάση που ευνόησε και ευνοεί εκ των πραγμάτων τα σχέδια του νέου και παλιού κυβερνητικού συνδικαλισμού, θα συνεχίσει να χτίζει στους συλλόγους και τα πρωτοβάθμια σωματεία το ενωτικό μέτωπο, να σπάει την κομματική και παραταξιακή περιχαράκωση, να αναδεικνύει την αναγκαιότητα ενός αγωνιστικού σχεδίου πραγματικών αγώνων σύγκρουσης και ανατροπής, ως του μόνου δρόμου για μια νικηφόρα πορεία της μαχόμενης εκπαίδευσης και της εργαζόμενης κοινωνικής πλειοψηφίας
ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΗ ΑΓΩΝΙΣΤΙΚΗ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗ
ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ Π.Ε. ΚΟΖΑΝΗΣ
ΚΥΡΙΑΚΟΠΟΥΛΟΣ ΧΡΗΣΤΟΣ
Μέλος του Συλλόγου Π.Ε.Κοζάνης
Τέτοιο μακροσκελές κείμενο ποιος θα το διαβάσει.!