Ένας Κοζανίτης με πείσμα και ρίσκο στη ζωή του, ο Γιάννης Μπλάντος, εργάζεται σήμερα στο ιστορικό πολυκατάστημα Fortnum & Mason του Λονδίνου, έναν χώρο με 318 χρόνια ιστορίας, που εξυπηρετεί βασιλείς, λόρδους, διπλωμάτες και απαιτητικούς πελάτες απ’ όλο τον κόσμο. Από τα δύσκολα χρόνια του κορωνοϊού, σ’ ένα τυχαίο job fair που του άλλαξε τη ζωή. Aν τον συναντήσεις στο κατάστημα θα σε κάνει να νιώσεις μοναδικός όπως θα φερόταν και θα εξυπηρετούσε τον ίδιο τον Βασιλιά. Μιλήσαμε μαζί του όπως θα μιλούσαμε με έναν φίλο από τα παλιά, χωρίς φίλτρα και χωρίς δημοσιογραφικά πρωτόκολλα. Μας μίλησε για τα δύσκολα, τα αστεία, τα περήφανα, κάποιους πελάτες που πουλάνε μούρη, τους φίλους που χάθηκαν, τη μαγεία της δουλειάς του και για το ελληνικό λάδι που έφτασε τελικά στα χέρια του ίδιου του βασιλιά.
Ακολουθεί η συνέντευξη:
– Πως βρέθηκες να δουλεύεις στο εμβληματικό πολυκατάστημα Fortnum and Mason στο Λονδίνο και πόσο δύσκολο ήτανε να μπεις εκεί;
Με τον κορωνοιό εγώ τα είχα χάσει όλα εδώ στο Λονδίνο και κοιτούσα τους γονείς μου και τον γιο μου. Μια μέρα μέσω του Instagram είδα ένα job fair έκανα αίτηση για να παραβρεθώ εκεί και με τα πολλά έκανα εκείνη την στιγμή συνέντευξη και με πήρανε. Αρχικά όχι στα κεντρικά, άλλα σε ένα υποκαταστήματα που βρίσκεται στον σιδηροδρομικό σταθμό που ειναι και το Eurostar – St Pancras station. Ξεκίνησα ως απλός υπάλληλος και μετά έκανα πρόταση να γίνω Red coat – Guest Experience Host – Υποδοχή στα ελληνικά και μετά από ενάμισι χρόνο μεταφέρθηκα στο κεντρικό κατάστημα στο οποίο βρίσκομαι μέχρι σήμερα.
– Πες μας λίγα πράγματα για τη δουλειά σου. Ποια ειναι τα βασικά σου καθήκοντα στο F&M;
Ως υπεύθυνος υποδοχής πρέπει να σας καλωσορίζω με τον πιο ευγενικό και επαγγελματικό τρόπο όπως θα κάνω εάν έρθει στο μαγαζί μας ο Βασιλιάς και η Βασίλισσα. Πρέπει να ακούσω προσεκτικά το αίτημα του πελάτη, τι ακριβώς ψάχνει, ποιο πόσο έχει για να ξοδέψει για τις αγορές του, φυσικά πρέπει να τον ρωτήσω εάν έχει η έχουν κάποια αλλεργία τα άτομα για τα οποία θα αγοράσει κάτι, εάν ειναι τσάι, μπισκότα, σοκολάτες κλπ. Πρέπει να γνωρίζω όλα και όταν λέω όλα τα προϊόντα το εννοώ αυτό και που ακριβώς βρίσκεται το κάθε προϊόν που έχουμε στο μαγαζί και στο διαδίκτυο και σε ποιον όροφο. Πρέπει να γνωρίζω την ιστορία της εταιρείας, γιατί υπάρχουν μέρες που τουρίστες θέλουνε να τους κάνουμε ξενάγηση όποτε κάνω και χρέη τουριστικού οδηγού/ξεναγού. Παροχή υπηρεσιών ως προσωπικός βοηθός για ψώνια – personal shopping. Πρέπει να έχω πολύ καλή σχέση με όλα τα τμήματα της εταιρείας, πχ. Concierge, marketing, logistics, Events, customer ordering, All Floor Managers για να μπορώ να έχω πρόσβαση σε όλα τα προϊόντα ανά πάσα στιγμή για να τα προσφέρω στον πελάτη ώστε να έχει μια αξέχαστη εμπειρία στο μαγαζί, το τι θα αποφασίσει να ψωνίσει και να αφήσει να λεφτά του χωρίς σκοτούρες. Αυτή ειναι η βασική μου προϋπόθεση, να βοηθάω τους πελάτες για τα αποφασίσουν το τι θέλουνε είτε για τους ίδιους είτε για τα άτομα που θέλουνε να ψωνίσουν κάτι. Το πιο δύσκολο πράγμα στο μαγαζί που δουλεύω ειναι το τι πρέπει να πάρεις γιατί θέλεις να το αγοράσεις όλο το μαγαζί, αλλά δεν μπορείς, όχι μόνο για οικονομικούς λόγους άλλα για λόγο ότι έχεις μικρο χώρο στις αποσκευές σου η δεν φτάνουνε οι 4 βαλίτσες που έφερες μαζί με το παιδί σου. Πρέπει να είμαι επαγγελματίας όταν απαντώ και στα τηλέφωνα, να κάνω σημειώσεις σύμφωνα με τις ανάγκες των πελατών και φυσικά να ενημερώνω τα ημερολόγια για ραντεβού – προσωπικού βοηθού για ψώνια, events calendar, waste products for activations κλπ που δεν μπορώ να αναφέρω.
-Τι σημαίνει για εσένα να εργάζεσαι σε έναν ιστορικό χώρο όπως το F&M που κουβαλά πάνω από 300 χρόνια ιστορία;
Το μαγαζί ειναι 318 χρόνια και έχει καταφέρει 14 στέψεις βασιλιάδων και βασίλισσες. Για εμένα ειναι κάτι σημαντικό γιατί μου έδειξε πόσο δυνατός άνθρωπος είμαι και μπορώ να βασίζομαι στο μυαλό μου και τις δικές μου πλάτες και όχι στους άλλους που τόσες φορές με έριξαν και με κορόιδεψαν στο παρελθόν. Σε όλες τις δουλείες μου πάντα υπήρχαν και συνεχίζουν να υπάρχουν ανθρωπάκια που νομίζουν ότι θα μου καθίσουν στον σβέρκο. Με την δουλειά που κάνω τώρα φροντίζω τους ανθρώπους να έχουνε μια ξεχωριστή εμπειρία κι ωραίες αναμνήσεις από την εξυπηρέτηση που τους προσφέρω. Αυτό και μόνο με κάνει δυνατό και ξεχωριστό. Υπάρχουν στιγμές που είμαι περήφανος για τον εαυτό μου επειδή εξυπηρέτησα Λόρδους, πρώην πρωθυπουργούς ξένων χωρών, που μου ζήτησαν να πιουν καφέ μαζί μου μπροστά σε άλλους πελάτες και στους μάνατζερ μου. Εγώ ένα παλικάρι από την επαρχιακή πόλη της Ελλάδας, την Κοζάνη, με την ελληνική προφορά των αγγλικών μου καταφέρνω να κάνω Λόρδους, επιχειρηματίες, δημοσιογράφους Έλληνες ή ξένους, βουλευτές Βρετανούς, Έλληνες, Αμερικάνους, Αμερικάνους διπλωμάτες να έχουνε αυτήν την αξέχαστη εμπειρία για το μαγαζί και την παροχή υπηρεσιών που τους προσέφερα.
– Πως θα περιέγραφες την καθημερινότητα στον χώρο εργασίας σου; Είναι δύσκολη, εύκολη η κάτι που συνηθίζεις; Υπάρχει αυστηρό πρωτόκολλο λόγω της σχέσης με την Βασιλική οικογένεια;
Δεν υπάρχει δουλειά που να ειναι εύκολη. Έχουν απειλήσει ακόμη και την ζωή μου. Δεν κάνω πλάκα, απλά γελάω και με τον τρόπο μου τους διώχνω από το μαγαζί χωρίς να τρομοκρατηθώ και χωρίς να τους μειώσω λόγω της εκπαίδευσης μου από άλλες δουλειές. Υπάρχουν απαιτητικοί πελάτες που δεν έχουν τρόπους καλής συμπεριφοράς και απλά επειδή μπορώ με την καλοσύνη μου να τους μειώσω έρχονται σε δύσκολη θέση και υπάρχουν στιγμές που επιστρέφουν στο μαγαζί και ζητάνε συγγνώμη ενημερώνοντας τους μάνατζερ για την κακή τους συμπεριφορά που είχαν απέναντί μου. Φυσικά υπάρχει πρωτόκολλο που πρέπει να τηρείται αλλά πρέπει να παρέχουμε την ίδια παροχή υπηρεσιών στον κάθε ένα πελάτη μας όπως θα έρθει ο Βασιλιάς και η Βασίλισσα να κάνουν τα ψώνια τους στο μαγαζί μας.
– Τι ειναι αυτό που θεωρείς πιο ξεχωριστό στο F&M – το απογευματινό τσάι, τα food halls,τα καλάθια πολυτελείας ή κάτι άλλο;
Είναι φυσικά το Afternoon Tea or Tea Saloon, γιατί το 2012 ήτανε που το εγκαινίασε η Βασίλισσα Ελισάβετ ΙΙ και ειναι σήμα κατατεθέν για εμάς ειδικά τα Χριστούγεννα, μετά από τις καλοκαιρινές διακοπές που επιστρέφουν κι αρχίζουν να κλείνουν τραπέζια για τα Χριστούγεννα. Τα καλάθια ειναι ένα ακόμη σήμα κατατεθέν για την εταιρεία. Τα τσάγια που έχουμε ειναι σημαντικά, επίσης αντίκες, έπιπλα, κουτάλια, σετ τσάι, πικνίκ σετ, αρώματα και φυσικά κεριά, μαρμελάδες, μπισκότα που ειναι υπέροχα και ακολουθούμε την Βρετανική παράδοση στηρίζοντας βρετανικές επιχειρήσεις.
– Ποιο ειναι το πιο ιδιαίτερο προϊόν που έχεις δει να φεύγει από το κατάστημα; Κάτι που σου έκανε εντύπωση;
Προσωπικά έχω πουλήσει και πουλάω σε μια κυρία βασιλικής οικογενείας κάθε τέλος Αυγούστου £35,000 λίρες Αγγλίας, μόνο στο δικό μου όροφο. σε μέλι, μπισκότα, καφέ, σοκολάτες, τσάι. Υπήρχε περίπτωση που ήρθε ένας μια Κυριακή, ένας απλός πελάτης και του πούλησα κάτι αντίκες και πορσελάνες αξίας £50,000 λιρών. Το πιο όμορφο πράγμα που πούλησα ήταν ένα ελληνικό λάδι στον ξάδερφο του Βασιλιά Κάρολου ΙΙΙ που έκανε μόλις £50 λίρες Αγγλίας και ενώ προσπαθούσα να του πουλήσω Ιταλικά και Ισπανικά λάδια εκείνος προτίμησε το Ελληνικό λάδι. Μόλις του είπα μιλάτε με Έλληνα, θα σας δείξω το ελληνικό λάδι (είχαμε μόλις 4 μπουκάλια) ενώ του έδειξα το ελληνικό λάδι εστιάζοντας στο χρώμα, την πυκνότητα που πρέπει να βλέπουμε μόλις κουνήσουμε το μπουκάλι, με ρωτάει: “Είσαι σίγουρος ότι ειναι ελληνικό λάδι νεαρέ μου;”. Του δείχνω την πιστοποίηση και όλα τα σχετικά και γυρίζει και μου λέει: “Να είχα λάδι από το Άγιο Όρος τώρα”. Εκεί γυρίζω και τον ρωτάω: “Πώς ξέρετε εσείς για το Άγιο Όρος και τα προϊόντα του;”. Γυρίζει και μου λέει: “Nεαρέ μου, είμαι ο ξάδερφος του Βασιλιά κι αυτό ειναι δώρο για τον Βασιλιά γι’ αύριο που μας έχει καλέσει”. Εκεί με έπιασε κρύος ίδρωτας και μόλις ξεκίνησα να του λέω πράγματα που γνωρίζω, μου λέει αυτά ειναι πράγματα που ξέρουν λίγοι και κοντινοί άνθρωποι στον Βασιλιά. Ξαφνικά γίναμε “φίλοι” και πάντα έρχεται σ’ εμένα για να τον εξυπηρετήσω. ΔΕΝ ΈΧΕΙ ΣΗΜΑΣΊΑ ΤΟ ΠΌΣΟ ΠΟΥ ΘΑ ΞΟΔΕΨΕΙ ΚΑΠΟΙΟΣ ΑΛΛΑ Η ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΠΟΥ ΘΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΗΘΕΙ.
– Υπάρχει κάποιο ελληνικό προϊόν που θα ήθελες να δεις στα ράφια του F&M ή που βρίσκεται ήδη και έχει μεγάλη απήχηση;
Έχουμε ελληνικά κρασιά αλλά το πιο σταθερό προϊόν ειναι η μαρμελάδα από την Χίο.
– Πως αντιμετωπίζουν οι Βρετανοί τη γαστρονομική πολυτέλεια σε σύγκριση με εμάς τους Έλληνες;
Οι Βρετανοί έχουν κουζίνα και δεν ειναι μόνο fish and chips. Πάντα ειναι ανοιχτοί σε γαστρονομικές γεύσεις.
– Ποιο ειναι το πιο δύσκολο κομμάτι της ζωής σου στο Λονδίνο και τι σου λείπει περισσότερο από την Κοζάνη;
Οι Έλληνες (γνωστοί) και Κύπριοι εδώ στο Λονδίνο, που δεν τους εμπιστεύομαι. Με έκαναν να μην θέλω να τους δω. Φίλοι και συγγενείς ΔΕΝ πάτησαν ποτέ τους στο μαγαζί να τους κεράσω κάτι Ή να δουν από περιέργεια τι κάνει ο Γιάννης. Οι ξένοι και ΟΙ Έλληνες που δεν με ξέρουν ειναι πιο ντόμπροι.
Αν μπορούσες να φέρεις κάτι από το F&M στην Κοζάνη, τι θα ήταν;
ΟΧΙ! Κάθε τόπος έχει τις δικές του γαστρονομικές παραδόσεις και εμπειρίες. ‘Ισως μπισκότα ή τσάι, αλλά το F&M ειναι πολύ ακριβό για να έρθει στην Κοζάνη. Πάντα με κάθε σεβασμό για τον τόπο μου, που γεννήθηκα και μεγάλωσα.
– Τι συμβουλή θα έδινες σε νέους από την περιοχή που ονειρεύονται να δουλεύουν στο εξωτερικό και ειδικά σε χώρους υφηλίων προδιαγραφών;
Να το ρισκάρουν για να ανοίξει το μυαλό τους.
Επιμέλεια συνέντευξης, για το Kozan.gr, Άρης Σαμαράς
Γιαννη μου ευχομαι τα καλυτερα και μην σταματας να χαμογελας