Ρεπορτάζ kozan.gr
Σχεδόν άδεια ήταν η αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου Κοζάνης, το απόγευμα της Δευτέρας 22 Σεπτεμβρίου, όπου παρουσιάστηκε και τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση η Κυκλοφοριακή Μελέτη Κοζάνης. Οι μελετητές εξήγησαν ότι η μελέτη χωρίστηκε σε δύο φάσεις:
-
Απογραφή της υφιστάμενης κατάστασης, με μετρήσεις στο βασικό οδικό δίκτυο, έρευνες προέλευσης-προορισμού, στοιχεία τροχαίας ατυχημάτων και αξιολόγηση στάθμευσης και μέσων μαζικής μεταφοράς.
-
Διαμόρφωση προτάσεων, με σενάρια πενταετίας και δεκαετίας.
«Ο στόχος μας είναι η βιώσιμη κινητικότητα στον αστικό ιστό, η προσβασιμότητα, να μπορούν όλοι οι χρήστες να κινηθούν ελεύθερα και με ασφάλεια εντός της πόλης, να υπάρχουν επαρκή πεζοδρόμια, να υπάρχουν υποδομές για ΑΜΕΑ, ράμπες πεζών, διαβάσεις», ανέφεραν χαρακτηριστικά.
Κατά την καταγραφή της υφιστάμενη κατάστασης διαπιστώθηκε ότι η Κοζάνη παρουσιάζει έντονα προβλήματα στάθμευσης, υψηλούς κυκλοφοριακούς φόρτους σε συγκεκριμένους άξονες κι ελλείψεις σε πεζοδρόμια και υποδομές για πεζούς και ΑμεΑ.
Οι κυκλοφοριακές μετρήσεις έδειξαν:
-
Στην Ανδρέα Παπανδρέου ~8.600 οχήματα/ημέρα στο ρεύμα εξόδου και ~9.100 στο ρεύμα εισόδου.
-
Σημαντικοί επίσης φόρτοι και στις οδούς:
-
Κωνσταντίνου Καραμανλή
-
Μεγάλου Αλεξάνδρου
-
11ης Οκτωβρίου
-
Γκέρτσου
-
-
Υψηλή φόρτιση σε κόμβους εισόδου – εξόδου:
-
11ης Οκτωβρίου & Λαρίσης: 1.822 οχήματα/ώρα
-
11ης Οκτωβρίου & Ιωνίας: 1.772 οχήματα/ώρα
-
Στη στάθμευση:
-
2.750 θέσεις συνολικά, εκ των οποίων 603 οχήματα καταγράφηκαν παράνομα σταθμευμένα (σε πεζοδρόμια, ράμπες, διαβάσεις).
-
Εντοπίστηκαν περιοχές με αρνητικό ισοζύγιο θέσεων (π.χ. ανατολικά της Παύλου Μελά, πέριξ Πτολεμαίων – Χαλκιδικής – Σουνίου).
Στην οδική ασφάλεια:
-
Καταγράφηκαν τροχαία με 42% να αφορούν εμπλοκή πεζού.
-
Αναδείχθηκαν «μελανά σημεία» με συχνά ατυχήματα, κυρίως λόγω ταχύτητας, έλλειψης προσοχής και κακής συντήρησης δρόμων.
Οι μελετητές παρουσίασαν παρεμβάσεις μικρότερης κλίμακας, σε ορίζοντα 5ετίας, που μπορούν να υλοποιηθούν με λιγότερους πόρους:
-
Διάνοιξη της οδού Μακρυγιάννη (με σύνδεση προς Σιδηροδρομικών και Βελβεντού).
-
Μονοδρομήσεις και αλλαγές κατευθύνσεων:
-
Οδός 3ης Σεπτεμβρίου (μονοδρόμηση με κατεύθυνση νότια).
-
Οδός Πλάτωνος (μονοδρόμηση με κατεύθυνση βόρεια).
Προτάσεις για οδούς ήπιας κυκλοφορίας & σχολικούς δακτυλίους
-
Οδός Πόποβιτς:
-
Μονοδρόμηση με κατεύθυνση βόρεια.
-
Διαπλάτυνση πεζοδρομίων (2 μ.).
-
Θέση στάθμευσης ΑμεΑ με ειδική βύθιση.
-
Ράμπες και διαβάσεις πεζών.
-
Υπερυψωμένη διάβαση μπροστά στο σχολείο, ώστε «το αυτοκίνητο να ανεβαίνει στο ύψος του πεζοδρομίου».
-
-
Σχολικοί δακτύλιοι:
-
Παρεμβάσεις γύρω από τα μεγαλύτερα σχολικά συγκροτήματα (1ο, 3ο-4ο , 5ο-8ο, 11ο-14ο ).
-
Χαμηλά όρια ταχύτητας, εκτεταμένη σήμανση, διαμορφώσεις υπέρ πεζών & ποδηλάτων.
-
-
-
-
Στάθμευση:
-
Επαναλειτουργία του υπόγειου πάρκινγκ στην Πλατεία Συντάγματος.
-
Αξιοποίηση ανεκμετάλλευτων οικοπέδων ως χώρων στάθμευσης (π.χ. Ροδόπης & Θερμοπυλών, Ιωάννου & Επισκόπου Βενιαμίν, οδός Βερμίου).
-
Επέκταση ελεγχόμενης στάθμευσης με «έξυπνα» συστήματα (ενημέρωση μέσω εφαρμογών).
-
-
Προσβασιμότητα:
-
Διαπλάτυνση πεζοδρομίων στο ελάχιστο 1,5 μ.
-
Κατασκευή νέων πεζοδρομίων, ράμπες ΑμεΑ, όδευση τυφλών, ηχητικά συστήματα σε κόμβους.
-
-
Οδική ασφάλεια:
-
Αναβάθμιση κόμβων με κυκλική κίνηση όπου είναι εφικτό.
-
Παρεμβάσεις σε κόμβους με αυξημένα ατυχήματα (π.χ. Ανδρέα Παπανδρέου – 3ης Σεπτεμβρίου, Λαρίσης – Μουσών).
-
Για τη δεκαετία οι παρεμβάσεις είναι μεγαλύτερης κλίμακας:
-
Κατασκευή περιφερειακής οδού νοτιοανατολικά της πόλης, που αναμένεται να παραλάβει τη διαμπερή κίνηση και να αποσυμφορήσει το κέντρο.
-
Αναβάθμιση Σιδηροδρομικών σε πλήρη αμφίδρομη λειτουργία.
-
Διαμόρφωση οδών ήπιας κυκλοφορίας (με χαμηλά όρια ταχύτητας, προτεραιότητα σε πεζούς/ποδήλατα).
-
Σχολικοί δακτύλιοι περιμετρικά σημαντικών σχολικών συγκροτημάτων (1ο, 3ο–4ο, 5ο–8ο, 11ο–14ο).
-
Αναβάθμιση κόμβων με έμφαση σε κυκλικούς κόμβους όπου υπάρχει χώρος.
Η προσομοίωση του κυκλοφοριακού μοντέλου σε βάθος 5ετίας και 10ετίας δείχνει:
-
Μείωση καθυστερήσεων στο κεντρικό δίκτυο.
-
Αποσυμφόρηση με την κατασκευή του περιφερειακού.
-
Σημαντική αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση από οδούς ήπιας κυκλοφορίας, αναπλάσεις και νέους κόμβους.
Όπως τόνισαν οι μελετητές: «Αναμένουμε σημαντική αναβάθμιση του επιπέδου οδικής ασφάλειας, αποκατάσταση προσβασιμότητας, προώθηση εναλλακτικών μορφών μετακίνησης και αισθητική βελτίωση της πόλης».
Επιστήμονες !!! “διαπιστώθηκε ότι η Κοζάνη παρουσιάζει έντονα προβλήματα στάθμευσης”.
Κάνανε ανάπλαση σε δύο μεγάλες πλατείες κεντρική και Λασσάνη και δεν κάνανε ένα υπόγειο πάρκινγ και ξαφνικά έντονα προβλήματα στάθμευσης.
Φτιάξε τουλάχιστο 2όροφα υπόγεια πάρκινκ, δώσε κίνητρα στους μόνιμους κατοίκους της περιοχής πέριξ και μετά μείωσε τις θέσεις παρκαρίσματος μεγαλώνοντας πεζοδρόμια. Αλλά κατά τα άλλα έχουμε γεμίσει μελετητές.
Αν δεν γινουν πιο εκτεταμένες επεμβάσεις και επιβολή των νόμων για την ασφάλεια πεζών και οδηγών, δεν θα γίνει καλύτερη η κυκλοφορία .
Χρειάζεται πολύ καλύτερες παρεμβάσεις και έλεγχος κυκλοφορίας από τροχαία, όχι δημοτική αστυνομία
H αξιοποίηση ανεκμετάλλευτων οικοπέδων ως χώρων στάθμευσης.
Είναι δημοτικά;; Αν ναι γιατί δεν κάνει ο Δήμος υπέργεια ή υπόγεια parking;;;