kozan.gr: Κυκλοφοριακή μελέτη Κοζάνης: Διάνοιξη Μακρυγιάννη, νέοι κόμβοι και περιφερειακή οδός – Μείωση καθυστερήσεων κι ασφαλείς δρόμοι – Οι παρεμβάσεις που προτείνονται (Βίντεο)

23 Σεπτεμβρίου 2025
09:53

Ρεπορτάζ kozan.gr

Σχεδόν άδεια ήταν η αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου Κοζάνης, το απόγευμα της Δευτέρας 22 Σεπτεμβρίου, όπου παρουσιάστηκε και τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση η Κυκλοφοριακή Μελέτη Κοζάνης. Οι μελετητές εξήγησαν ότι η μελέτη χωρίστηκε σε δύο φάσεις:

  • Απογραφή της υφιστάμενης κατάστασης, με μετρήσεις στο βασικό οδικό δίκτυο, έρευνες προέλευσης-προορισμού, στοιχεία τροχαίας ατυχημάτων και αξιολόγηση στάθμευσης και μέσων μαζικής μεταφοράς.

  • Διαμόρφωση προτάσεων, με σενάρια πενταετίας και δεκαετίας.

«Ο στόχος μας είναι η βιώσιμη κινητικότητα στον αστικό ιστό, η προσβασιμότητα, να μπορούν όλοι οι χρήστες να κινηθούν ελεύθερα και με ασφάλεια εντός της πόλης, να υπάρχουν επαρκή πεζοδρόμια, να υπάρχουν υποδομές για ΑΜΕΑ, ράμπες πεζών, διαβάσεις», ανέφεραν χαρακτηριστικά.

Κατά την καταγραφή της υφιστάμενη κατάστασης διαπιστώθηκε ότι η Κοζάνη παρουσιάζει έντονα προβλήματα στάθμευσης, υψηλούς κυκλοφοριακούς φόρτους σε συγκεκριμένους άξονες κι ελλείψεις σε πεζοδρόμια και υποδομές για πεζούς και ΑμεΑ.

 Οι κυκλοφοριακές μετρήσεις έδειξαν:

  • Στην Ανδρέα Παπανδρέου ~8.600 οχήματα/ημέρα στο ρεύμα εξόδου και ~9.100 στο ρεύμα εισόδου.

  • Σημαντικοί επίσης φόρτοι και στις οδούς:

    • Κωνσταντίνου Καραμανλή

    • Μεγάλου Αλεξάνδρου

    • 11ης Οκτωβρίου

    • Γκέρτσου

  • Υψηλή φόρτιση σε κόμβους εισόδου – εξόδου:

    • 11ης Οκτωβρίου & Λαρίσης: 1.822 οχήματα/ώρα

    • 11ης Οκτωβρίου & Ιωνίας: 1.772 οχήματα/ώρα

 Στη στάθμευση:

  • 2.750 θέσεις συνολικά, εκ των οποίων 603 οχήματα καταγράφηκαν παράνομα σταθμευμένα (σε πεζοδρόμια, ράμπες, διαβάσεις).

  • Εντοπίστηκαν περιοχές με αρνητικό ισοζύγιο θέσεων (π.χ. ανατολικά της Παύλου Μελά, πέριξ Πτολεμαίων – Χαλκιδικής – Σουνίου).

Στην οδική ασφάλεια:

  • Καταγράφηκαν τροχαία με 42% να αφορούν εμπλοκή πεζού.

  • Αναδείχθηκαν «μελανά σημεία» με συχνά ατυχήματα, κυρίως λόγω ταχύτητας, έλλειψης προσοχής και κακής συντήρησης δρόμων.

Οι μελετητές παρουσίασαν παρεμβάσεις μικρότερης κλίμακας, σε ορίζοντα 5ετίας, που μπορούν να υλοποιηθούν με λιγότερους πόρους:

  • Διάνοιξη της οδού Μακρυγιάννη (με σύνδεση προς Σιδηροδρομικών και Βελβεντού).

  • Μονοδρομήσεις και αλλαγές κατευθύνσεων:

    • Οδός 3ης Σεπτεμβρίου (μονοδρόμηση με κατεύθυνση νότια).

    • Οδός Πλάτωνος (μονοδρόμηση με κατεύθυνση βόρεια).

      Προτάσεις για οδούς ήπιας κυκλοφορίας & σχολικούς δακτυλίους

      • Οδός Πόποβιτς:

        • Μονοδρόμηση με κατεύθυνση βόρεια.

        • Διαπλάτυνση πεζοδρομίων (2 μ.).

        • Θέση στάθμευσης ΑμεΑ με ειδική βύθιση.

        • Ράμπες και διαβάσεις πεζών.

        • Υπερυψωμένη διάβαση μπροστά στο σχολείο, ώστε «το αυτοκίνητο να ανεβαίνει στο ύψος του πεζοδρομίου».

      • Σχολικοί δακτύλιοι:

        • Παρεμβάσεις γύρω από τα μεγαλύτερα σχολικά συγκροτήματα (1ο, 3ο-4ο , 5ο-8ο, 11ο-14ο ).

        • Χαμηλά όρια ταχύτητας, εκτεταμένη σήμανση, διαμορφώσεις υπέρ πεζών & ποδηλάτων.

  • Στάθμευση:

    • Επαναλειτουργία του υπόγειου πάρκινγκ στην Πλατεία Συντάγματος.

    • Αξιοποίηση ανεκμετάλλευτων οικοπέδων ως χώρων στάθμευσης (π.χ. Ροδόπης & Θερμοπυλών, Ιωάννου & Επισκόπου Βενιαμίν, οδός Βερμίου).

    • Επέκταση ελεγχόμενης στάθμευσης με «έξυπνα» συστήματα (ενημέρωση μέσω εφαρμογών).

  • Προσβασιμότητα:

    • Διαπλάτυνση πεζοδρομίων στο ελάχιστο 1,5 μ.

    • Κατασκευή νέων πεζοδρομίων, ράμπες ΑμεΑ, όδευση τυφλών, ηχητικά συστήματα σε κόμβους.

  • Οδική ασφάλεια:

    • Αναβάθμιση κόμβων με κυκλική κίνηση όπου είναι εφικτό.

    • Παρεμβάσεις σε κόμβους με αυξημένα ατυχήματα (π.χ. Ανδρέα Παπανδρέου – 3ης Σεπτεμβρίου, Λαρίσης – Μουσών).

Για τη δεκαετία οι παρεμβάσεις είναι μεγαλύτερης κλίμακας:

  • Κατασκευή περιφερειακής οδού νοτιοανατολικά της πόλης, που αναμένεται να παραλάβει τη διαμπερή κίνηση και να αποσυμφορήσει το κέντρο.

  • Αναβάθμιση Σιδηροδρομικών σε πλήρη αμφίδρομη λειτουργία.

  • Διαμόρφωση οδών ήπιας κυκλοφορίας (με χαμηλά όρια ταχύτητας, προτεραιότητα σε πεζούς/ποδήλατα).

  • Σχολικοί δακτύλιοι περιμετρικά σημαντικών σχολικών συγκροτημάτων (1ο, 3ο–4ο, 5ο–8ο, 11ο–14ο).

  • Αναβάθμιση κόμβων με έμφαση σε κυκλικούς κόμβους όπου υπάρχει χώρος.

Η προσομοίωση του κυκλοφοριακού μοντέλου σε βάθος 5ετίας και 10ετίας δείχνει:

  • Μείωση καθυστερήσεων στο κεντρικό δίκτυο.

  • Αποσυμφόρηση με την κατασκευή του περιφερειακού.

  • Σημαντική αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση από οδούς ήπιας κυκλοφορίας, αναπλάσεις και νέους κόμβους.

Όπως τόνισαν οι μελετητές: «Αναμένουμε σημαντική αναβάθμιση του επιπέδου οδικής ασφάλειας, αποκατάσταση προσβασιμότητας, προώθηση εναλλακτικών μορφών μετακίνησης και αισθητική βελτίωση της πόλης».

kozan.gr

 

18 σχόλια

  • Επιστήμονες !!! “διαπιστώθηκε ότι η Κοζάνη παρουσιάζει έντονα προβλήματα στάθμευσης”.
    Κάνανε ανάπλαση σε δύο μεγάλες πλατείες κεντρική και Λασσάνη και δεν κάνανε ένα υπόγειο πάρκινγ και ξαφνικά έντονα προβλήματα στάθμευσης.
    Φτιάξε τουλάχιστο 2όροφα υπόγεια πάρκινκ, δώσε κίνητρα στους μόνιμους κατοίκους της περιοχής πέριξ και μετά μείωσε τις θέσεις παρκαρίσματος μεγαλώνοντας πεζοδρόμια. Αλλά κατά τα άλλα έχουμε γεμίσει μελετητές.

    • Αντί να κάνει ο Δήμος το υπόγειο πάρκινγκ στη Λασσάνη, έκανε ο ιδιώτης υπέργειο ακριβώς δίπλα. Κι ο Δήμος έκοψε το μισό πλάτος της ΚΟΙΝΟΧΡΗΣΤΗΣ οδού Κωστή Παλαμά, για να δημιουργήσει είσοδο στο πάρκινγκ της ΙΔΙΩΤΙΚΗΣ επιχείρησης. Πώς το λέμε αυτό;

    • Ξέρεις πόσα πάρκινκ έχει το κέντρο της Κοζάνης σε απόσταση 200μ (maximum) από την κεντρική πλατεία;;;;Δύο κλειστά και δύο ανοιχτά, δηλαδή τέσσερα στο σύνολο, τα οποία έχουν συνεχή διαθεσιμότητα.Ιδιαίτερα στην πλατεία Λασσάνη έχει ένα ακριβώς απέναντι.Αλλά εσύ δεν θέλεις πάρκινκ….θέλεις τζάμπα πάρκινκ….

      • Ποιος μίλησε για τζάμπα πάρκινγκ; Για πείτε μας περιμετρικά τα πάρκινγκ της κεντρικής πλατείας. Αλλά κυρίως τις τιμές τους για μηνιαία χρέωση κ την κατάσταση τους μιας κ τα ξέρετε όλα. Κ στην τελική γιατί δεν κάνουν τις διαθέσιμες θέσεις στην πλατεία αποκλειστικά για μόνιμους κατοίκους; Σαρεσει να πληρώνεις τα υψηλότερα τέλη κ να μην έχεις καν πρόσβαση στο σπίτι σου; Αιντε όλοι οι έξυπνοι

        • Τι σχέση έχουν τα τέλη που αφορούν δημοτικό φωτισμό και καθαριότητα με την πρόσβαση στο σπίτι σου? Τώρα αν εσύ αγόρασες διαμέρισμα στο κέντρο σε οικοδομή που στο ισόγειο αντί για πυλωτή με θέσεις στάθμευσης ο εργολάβος έκανε κατάστημα, καταλαβαίνουμε όλοι ποιος είναι ο έξυπνος!!

  • Αν δεν γινουν πιο εκτεταμένες επεμβάσεις και επιβολή των νόμων για την ασφάλεια πεζών και οδηγών, δεν θα γίνει καλύτερη η κυκλοφορία .
    Χρειάζεται πολύ καλύτερες παρεμβάσεις και έλεγχος κυκλοφορίας από τροχαία, όχι δημοτική αστυνομία

    • Η Δημοτική Αστυνομία λέει πως έχει μείνει με 10 άτομα για όλο το Δήμο. Η Τροχαία υπάρχει μόνο για να μαζεύει λεφτά για την κυβέρνηση, χωρίς να μπορεί να προσφέρει κάτι σε οδική ασφάλεια και ομαλή λειτουργία της καθημερινότητας. Μόλις το πρόστιμο για το κράνος ανέβηκε στα €350, να οι απανωτοί έλεγχοι για το κράνος. Και θα μας λένε για “υπερβολική ταχύτητα” όταν σ’ όλη την περιοχή από Ξηρολίμνη μέχρι Γιαραμάζη-Δρέπανο-Πετρανά-Κρόκο-Αιανή έχουν παντού όριο 50, ξαναγυρνώντας μας στην εποχή του αραμπά. Ακόμα κι εκεί που υπάρχει δρόμος με ΟΚΤΩ λωρίδες, όριο 50 έβαλαν. Χωρίς τσίπα, χωρίς ντροπή!

  • H αξιοποίηση ανεκμετάλλευτων οικοπέδων ως χώρων στάθμευσης.
    Είναι δημοτικά;; Αν ναι γιατί δεν κάνει ο Δήμος υπέργεια ή υπόγεια parking;;;

    • Τα οικόπεδα δεν είναι δημοτικά, είναι ιδιωτικά. Και προφανώς έμειναν ανεκμετάλλευτα επειδή υπάρχουν πολλοί κληρονόμοι. Οι μελετητές είπαν κάτι για να έχουν να πουν. Είναι ο ίδιος μελετητής που έκανε τον κόμβο Βατερού, χωρίς να πάρει υπόψη ότι εκεί υπάρχει και δρόμος δίπλα στο γήπεδο.

  • Η μελέτη είναι όλη λάθος, καθώς έχει αφήσει απ’ έξω όλη την περιοχή της Δυτικής πλευράς της πόλης. Αλλά τι να περιμένει κανείς από μελέτη που ανέθεσε ο πρώην Δήμαρχος, που ακόμα δεν λέει να καταλάβει γιατί έγινε δυο φορές πρώην;

  • Δεν είδαμε ανακοινώσεις για να το παρακολουθήσουμε, διότι αυτοί όλοι μόνο μόνοι τους δεν πρέπει να μένουν και να αποφασίζουν ότι τους κατεβαίνει!! Υπάρχει δυνατότητα παρέμβασης των πολιτών; Έχουν αναρτηθεί κάπου όπου μπορούμε να σχολιάσουμε / προτείνουμε; Τι ακριβώς είναι οι σχολικοί δακτύλιοι;; Γιατί για μένα γύρω από κάθε σχολείο, ειδικά γύρω από τα δημοτικά, θα έπρεπε τις ώρες της προσέλευσης και αποχώρησης για μισή ώρα περίπου, να απαγορεύεται η κυκλοφορία αυτοκινήτων στα δέκα μέτρα και να επιτρέπεται μόνο για τους μόνιμους κατοίκους. Είναι αδιανόητη η οδική και η γενική συμπεριφορά όσων μεταφέρουν παιδιά από και προς τα δημοτικά. Μπλοκάρουν ολόκληρες γειτονιές, εισόδους εξόδους, κάθονται για κανένα μισάωρο απ’ έξω για κουτσομπολιό και τσιγάρο προκαλώντας φασαρία και σκουπίδια (πεταμένες γόπες παντού, περιτυλίγματα από γαριδάκια, κρουασάν, τσίχλες κτλ), δεν αφήνουν μόνιμους κατοίκους ή έκτακτα περιστατικά να περάσουν, τσακώνονται μεταξύ τους, κορνάρουν σαν να βρίσκονται στην Κηφισίας και στο τέλος δεν τους νοιάζει αν πατήσουν τα ελάχιστα παιδιά και γονείς που κινούνται πεζοί, αρκεί που πήραν το δικό τους και να φύγουν με κάθε λάθος τρόπο!

  • Με αφορμή τα στοιχεία που παραθέτετε στο άρθρο σας, θα ήθελα να υποβάλω ορισμένα ερωτήματα για καλύτερη κατανόηση:
    Για ποιον λόγο χρησιμοποιούνται διαφορετικοί δείκτες (οχήματα/ημέρα και οχήματα/ώρα);
    Για ποιον λόγο αναφέρεται το σύνολο της ημερήσιας κίνησης στην οδό Ανδρέα Παπανδρέου και οχι την ωριαία «(8.600 + 9.100) / 24 = 737 οχήματα/ώρα» και στα δύο ρεύματα;
    Δεν προκύπτει από τα στοιχεία πόσα οχήματα κινούνται στις οδούς Κωνσταντίνου Καραμανλή, Μεγάλου Αλεξάνδρου, 11ης Οκτωβρίου, Γκέρτσου, Φιλίππου Β’, Βερμίου, Π. Μελά, Δημοκρατίας και Μοναστηρίου που θεωρώ ότι έχουν μεγαλύτερο πρόβλημα.
    Για τον κόμβο 11ης Οκτωβρίου & Λαρίσης αναφέρεται μόνο ότι η κυκλοφορία ανέρχεται σε 1.822 οχήματα/ώρα, δηλαδή 43.728 οχήματα/ημέρα.

    Θα ήταν δυνατόν να δημοσιευθεί το πλήρες κείμενο της μελέτης, καθώς τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι πολλά και σημαντικά για την πλήρη κατανόηση των συμπερασμάτων;

  • Ποιοι επιστήμονες;αυτοί ειναι όπως ακριβώς αυτοί που κάνουν τα γκάλοπ.Όποιος το παραγγέλνει και πληρώνει αυτόν ακουνε και βγαζει τις μετρήσεις που θέλει αυτός.Αν ήταν ανεξαρτητοι οι επιστημονες δε θα βλέπανε πως η πολη ειναι χωρισμενη στα 2 και επικοινωνεί. μόνο με δύο δρομους, εναν απο τη μια ακρη(Μακρυγιάννη) και έναν απο την άλλη ακρη (Ιωνίας) με αποτέλεσμα να γεμίζει η Γκερτσου.Τη μέση οδό γιατί δεν τους αφήνουν να τη δουν;Μήπως είναι τυφλοί;Φυσικά, όχι,αλλά ατομικα συμφέροντα δεν το επιτρέπουν και ετσι η Κοζάνη θα συνεχίσει να είναι η χειρότερη πόλη της Ελλάδας.Βλέπετε όλοι πως καμία αναφορα δεν εγινε για δρόμο μέσα απο τον ΟΣΕ.Δε σας προβληματίζει το γιατί;Ποιοι δεν το επιτρέπουν;Ο λαός (χωρίς να είναι ειδικοί) το βλέπει και το συζητά πως πρεπει να ανοιξει ο δρόμος μεσα απο τον ΟΣΕ οι ειδικοί γιατί δεν το βλέπουν;

    • Δεν είναι δρόμος για να (ανοίξει)ούτος η άλλως κάθε Σάββατο ο κόσμος τον χώρο τον κάνει πάρκιν.Λες και δεν έχετε δύο πόδια να περπατήσετε.και με το αυτοκίνητο έχει δρόμους για να βγείτε στην άλλη μεριά. 5 λεπτά θα σε πάρει έξτρα .

  • Δεν χρειάζεται να γίνει τίποτα. Υπομονή λίγα χρόνια. Δρόμοι, πλατείες, πεζοδρόμια και σπίτια θα αδειάσουν και η πόλη θα γίνει λειτουργική. Τόσο που θα είναι πληκτική. Το έχουν δρομολογήσεις όσοι τη διοίκησαν και τη διοικούν τα τελευταία πενήντα χρόνια.

Γράψτε απάντηση στο Κατι Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*

Προσοχή!!! Για να δημοσιεύονται, από 'δω και στο εξής, τα σχόλιά σας, θα πρέπει να επιλέγετε, την παρακάτω επιλογή  "Διάβασα και αποδέχομαι τους Πολιτική απορρήτου  " που σημαίνει ότι διαβάσατε κι αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου του kozan.gr. Αν, κάποια φορά, ξεχάσετε να το κάνετε θα λάβετε μια ειδοποίηση ότι δεν το πατήσατε (αρα δεν αποδεχτήκατε την πολιτική απορρήτου). Σε αυτή την περίπτωση, για να μη χαθεί το σχόλιο σας, πατήστε να γυρίσετε πίσω  και ξαναπατήστε "δημοσίευση", τσεκάροντας, προηγουμένως, την προαναφερόμενη επιλογή. Η συμπλήρωση των πεδίων όνομα, Ηλ. διεύθυνση και ιστότοπος, της παραπάνω φόρμας, δεν είναι υποχρεωτική.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Μείνετε συντονισμένοι