“Γραφείο Απασχόλησης” ή Γραφείο Εντυπώσεων; (Γράφει ο Στέλιος Μήλιος)

19 Οκτωβρίου 2025
10:30

Η Δημοτική Αρχή παρουσιάζει ως «καινοτομία» τη δημιουργία Γραφείου Απασχόλησης.

Τι είναι αυτό στην πραγματικότητα;

Προφανώς, δεν μιλάμε για μια νέα πολιτική, αλλά για μια παλιά νοοτροπία με καινούργιο περιτύλιγμα.

Το “Γραφείο Απασχόλησης” θυμίζει περισσότερο ιδιωτική υπηρεσία ή project marketing παρά δημοτική δομή κοινωνικής πολιτικής.

 

Με σύνθημα «Κλείσε το ραντεβού σου» και αισθητική εταιρικής καμπάνιας, ο Δήμος δανείζεται τη γλώσσα της αγοράς για να περιγράψει κοινωνικά προβλήματα.

Αντί να υπερασπίζεται τους πολίτες, μιμείται τις εταιρείες.

 

Η σύγχρονη διοικητική θεωρία το έχει περιγράψει ξεκάθαρα:

το φαινόμενο του managerialism στη δημόσια διοίκηση, δηλαδή, όταν οι θεσμοί υιοθετούν επιχειρηματικές πρακτικές

και ξεχνούν ότι υπάρχουν για το δημόσιο συμφέρον.

Αυτό ακριβώς συμβαίνει εδώ.

 

Ο Δήμος υποκαθιστά την κοινωνική πολιτική με τεχνικές marketing,

μετατρέποντας την ανεργία από συλλογικό ζήτημα σε ατομική ευθύνη.

Ας το πούμε ξεκάθαρα, όλο αυτό εντάσσεται ξεκάθαρα στο νεοφιλελεύθερο σχέδιο που εδώ και χρόνια επιχειρεί να μεταφέρει την κοινωνική ευθύνη από το κράτος στον πολίτη και να αντικαταστήσει τη λέξη “δικαίωμα” με τη λέξη “ευκαιρία”.

Αντί να σταθεί δίπλα στους ανθρώπους που βιώνουν την ανασφάλεια, τους αντιμετωπίζει σαν “πελάτες εξυπηρέτησης”.

Αντί να σχεδιάζει πολιτικές πρόληψης ανεργίας, παρουσιάζει “matching” υπηρεσίες σαν να πρόκειται για πλατφόρμα εύρεσης προσωπικού.

 

Πρόκειται για το λεγόμενο “activation paradigm”, μια ευρωπαϊκή τάση που εστιάζει στην “ενεργοποίηση των ανέργων”

αντί στην κοινωνική τους προστασία.

Το αποτέλεσμα;

Ανακύκλωση της ανασφάλειας. Νομιμοποίηση της επισφάλειας.

 

Αν συνεχίσουν έτσι, θα ξεχάσουμε κι αυτά που ξέρουμε για το τι σημαίνει δημόσια πολιτική και διοίκηση.

 

Κάποιοι, φυσικά, θα σπεύσουν να πουν πως «είναι μια καλή κίνηση».

Πως «επιτέλους κάτι γίνεται».

Αλλά ξέρετε τι;

Η ιστορία αυτού του τόπου είναι γεμάτη “καλές κινήσεις” που ξεκίνησαν με λόγια για το κοινό καλό και κατέληξαν να υπηρετούν λίγους.

Γιατί πίσω από κάθε “καλή κίνηση”,

αν δεν υπάρχει κοινωνική στόχευση, ισότητα, πρόσβαση και αξιοπρέπεια,

δεν μένει παρά μόνο η προσποίηση του ενδιαφέροντος.

Η ωραία εικόνα που βολεύει όλους όσους θέλουν να πιστέψουμε ότι η φτώχεια λύνεται με ραντεβού και όχι με πολιτική.

 

Το “Γραφείο Απασχόλησης” λειτουργεί σαν ένα φωτοβολταϊκό έργο δημοσιότητας:

φωτεινό απ’ έξω, γεμάτο banners και ωραία λόγια, αλλά κανείς δεν ξέρει τι ρεύμα παράγει πραγματικά για την κοινωνία.

Ποιοι ωφελούνται;

Με ποια κριτήρια;

Ποιες επιχειρήσεις συμμετέχουν;

Υπάρχουν έλεγχοι;

Υπάρχουν εγγυήσεις αξιοπρεπών όρων;

Η έλλειψη διαφάνειας εδώ δεν είναι επικοινωνιακό λάθος, είναι θεσμική αστοχία.

 

Μια συνέχεια της ίδιας λογικής που το 2024 οδήγησε στην αλλαγή όρων προκήρυξης ειδικού συνεργάτη,

με τρόπο που είχε προκαλέσει ερωτήματα για τη διαφάνεια και την αξιοκρατία των διαδικασιών.

Η επικοινωνία πάνω από την ουσία.

Το “φαίνεσθαι” πάνω από το “υπηρετώ”.

 

ΟΟΣΑ, ILO και Ευρωπαϊκή Επιτροπή το λένε καθαρά:

οι τοπικές πολιτικές απασχόλησης έχουν αξία μόνο όταν προάγουν:

1) ισότητα πρόσβασης,

2) σταθερές σχέσεις εργασίας,

3) σύνδεση με εκπαίδευση και κατάρτιση,

4) λογοδοσία προς τους πολίτες.

Τίποτα από αυτά δεν αποτυπώνεται εδώ.

Αντί για κοινωνική πολιτική, επικοινωνιακό management.

Αντί για όραμα, επιφανειακή καινοτομία.

Αντί για διαφάνεια, συσκότιση πίσω από ωραίες λέξεις.

 

Η Κοζάνη χρειάζεται έναν Δήμο που θα δείχνει φως μέσα στην κοινωνία,

όχι έναν Δήμο που γυαλίζει απέξω.

Που θα μιλά για δικαιώματα, ισότητα και συνοχή, όχι για “εχεμύθεια” και “matching”.

Έναν Δήμο που δημιουργεί δημόσια αξία (public value), όχι απλώς δημόσιες σχέσεις.

 

Γιατί όταν ένας Δήμος ξεχνά ποιον υπηρετεί,

τότε δεν είναι καινοτόμος, αλλά είναι “κενός περιεχομένου”.

Κι αυτήν την κενότητα, η κοινωνία την καταλαβαίνει. Και ο λογαριασμός παραμένει ανοιχτός, όχι στα ραντεβού, αλλά στη συνείδηση των πολιτών.

 

5 σχόλια

  • Φίλε μου φύγε όσο είσαι νέος και χωρίς υποχρεώσεις. Η Ελλάδα είναι μόνο για βολεμένους. Ο κόσμος είναι μεγάλος.

  • Γραφείο εντυπώσεων δεν είναι. Η κριτική σου είναι εντυπωσιακή όπου κάνεις εσύ ο ίδιος χρήση των τεχνικών του marketing. Λυπάμαι αλλά χάνεσαι στην μετάφραση. Υποτίθεται ότι ενδιαφέρεσαι για το κοινό καλό. Και όμως δεν ενδιαφέρεσαι αλλά ψευτοενδιαφέρεσαι και αυτό γιατί. Γιατί όταν γίνονται ενέργειες για την ενίσχυση της βιωσιμότητας της κοινωνίας που προάγει και το δημόσιο συμφέρον και δεν έχει κάτι το αρνητικό στην κοινωνία ανεξάρτητα αν γίνεται το καλό έργο από τον πολιτικό μας αντίπαλο. Προσθέτεις ένα λιθαράκι το οποίο δεν έχει κάτι το μεπτό που να μην έχει όφελος προς την κοινωνία μας. Έρχεσαι λοιπόν και το κατακρίνεις χωρίς να έχεις δώσει τον απαραίτητο χρόνο να δεις-να αξιολογήσεις τι αποτελέσματα αποδοτικότητας έχει για να καταλήξεις σε ένα συμπέρασμα απολύτος γενικό και αόριστο. Η κάθε κριτική σου είναι ένα πυροτέχνημα. Κάνει τον κρότο , λάμπει για δευτερόλεπτα και μετά σβήνει. Εμείς θέλουμε αστέρια τα οπία είναι πάντα σταθερά και ψηλά και προπάντως φωτεινά στο στερέωμα! Αυτό να το ακούσουν προσεκτικά οι ψηφοφόροι. Όταν ένας πολιτικός αντίπαλος διαφημίζει ότι θέλει το καλό της τοπικής κοινωνίας γίνεται το καλό και το καταδικάζει. Όταν θέλουμε το καλό του τόπου δεν υπάρχουν αντίπαλοι με αντιπαλότητες.
    Παρουσιάζεται λοιπόν ένα καλό έργο και ο πολιτικός αντίπαλος το κατηγορεί πως λοιπόν αγαπά και ενδιαφέρεται για τον τόπο του. Το καλό έργο πρέπει να το υποστηρίζεις και να το χαιρετίζεις. Μας ενδιαφέρει να γίνονται καλά έργα δεν έχει σημασία αν θα το κάνω εγώ ή πολιτικός μου αντίπαλος. Θέλω να γίνει το καλυτερο για την πρόοδο του τόπου μου δεν με ενδιαφέρει ποιος θα το κάνει. Γίνονται προσπάθειες για καλά έργα τα οποία τα κάνει ο πολιτικός σου αντίπαλος και εσύ το καταδικάζεις επομένως δεν αγαπάς τον τόπο σου. Αυτό ας το αποκωδικοποιήσουν οι ψηφοφόροι!

Αφήστε μία απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*

Προσοχή!!! Για να δημοσιεύονται, από 'δω και στο εξής, τα σχόλιά σας, θα πρέπει να επιλέγετε, την παρακάτω επιλογή  "Διάβασα και αποδέχομαι τους Πολιτική απορρήτου  " που σημαίνει ότι διαβάσατε κι αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου του kozan.gr. Αν, κάποια φορά, ξεχάσετε να το κάνετε θα λάβετε μια ειδοποίηση ότι δεν το πατήσατε (αρα δεν αποδεχτήκατε την πολιτική απορρήτου). Σε αυτή την περίπτωση, για να μη χαθεί το σχόλιο σας, πατήστε να γυρίσετε πίσω  και ξαναπατήστε "δημοσίευση", τσεκάροντας, προηγουμένως, την προαναφερόμενη επιλογή. Η συμπλήρωση των πεδίων όνομα, Ηλ. διεύθυνση και ιστότοπος, της παραπάνω φόρμας, δεν είναι υποχρεωτική.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Μείνετε συντονισμένοι