Ρεπορτάζ kozan.gr
Ένα καθαρά νομικό ζήτημα μεταξύ των Δήμων Εορδαίας και Αμυνταίου εξετάστηκε, διοικητικά, από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Ηπείρου – Δυτικής Μακεδονίας, έπειτα από προσφυγές που κατέθεσε ο Δήμος Εορδαίας κατά αποφάσεων του Δημοτικού Συμβουλίου και της Οικονομικής Επιτροπής του Δήμου Αμυνταίου. Η υπόθεση αφορά τη διάθεση των χρημάτων που προήλθαν από την απαλλοτρίωση του οικισμού Αναργύρων, κονδύλια τα οποία – σύμφωνα με το Δήμο Εορδαίας – πρέπει να διατεθούν αποκλειστικά για έργα υποδομής του νέου οικισμού στο Κουρί Πτολεμαίδας, όπου θα μετεγκατασταθούν οι κάτοικοι των Αναργύρων. Ο Δήμος Εορδαίας προσέφυγε κατά τεσσάρων αποφάσεων του Δήμου Αμυνταίου (δύο της Οικονομικής Επιτροπής και δύο του Δημοτικού Συμβουλίου), με τις οποίες εγκρίθηκαν τροποποιήσεις στο τεχνικό πρόγραμμα και στον προϋπολογισμό του Δήμου Αμυνταίου, ώστε να μεταφερθούν ποσά από τον ΚΑΕ 90.7425.002 – που αφορά τα έσοδα της απαλλοτρίωσης των Αναργύρων – προς άλλες δαπάνες. O Δήμος Εορδαίας υποστηρίζει ότι η συγκεκριμένη ενέργεια είναι παράνομη, καθώς τα ποσά αυτά, σύμφωνα με τις αποφάσεις απαλλοτρίωσης και το νομικό καθεστώς που τη συνοδεύει, προορίζονται αποκλειστικά για τον νέο οικισμό και δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν για άλλες ανάγκες του Δήμου Αμυνταίου.
Σύμφωνα με το αναλυτικό σκεπτικό της απόφασης της Αποκεντρωμένης Διοίκηση Ηπείρου – Δυτικής Μακεδονίας, ο Δήμος Εορδαίας δεν διαθέτει έννομο συμφέρον να προσβάλει τις σχετικές πράξεις, καθώς η αποζημίωση δεν τον αφορά διοικητικά ούτε οικονομικά, αλλά προήλθε από την απαλλοτρίωση ιδιοκτησίας του Δήμου Αμυνταίου. Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά: «Το έννομο συμφέρον του Δήμου Εορδαίας για την προσβολή της πράξης του προϋπολογισμού, με τον ισχυρισμό ότι ο Δήμος Αμυνταίου δεν πρέπει να διαθέτει τα έσοδα της απαλλοτρίωσης σε άλλα έργα αλλά να τα αποδώσει σε έργα του νέου οικισμού Αναργύρων, δεν στοιχειοθετείται».
Επίσης στο σκεπτικό της απόφασης, η Αποκεντρωμένη ξεκαθαρίζει ότι η αποζημίωση καταβλήθηκε στον Δήμο Αμυνταίου ως ιδιοκτήτη των απαλλοτριωμένων εκτάσεων και δεν συνιστά κρατική επιχορήγηση για τη μετεγκατάσταση του οικισμού. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Η αποζημίωση που καταβλήθηκε στο Δήμο Αμυνταίου ένεκα της απαλλοτρίωσης δεν έχει χαρακτήρα κρατικής επιχορήγησης για τη χρηματοδότηση των αναγκών μετεγκατάστασης, αλλά αποτελεί αντιστάθμισμα για τη στέρηση της ιδιοκτησίας του». Η Αποκεντρωμένη επισημαίνει επίσης ότι ο Δήμος Εορδαίας δεν είναι δικαιούχος της αποζημίωσης, καθώς «η μέριμνα για την υλοποίηση των βασικών υποδομών στη νέα θέση μετεγκατάστασης ανήκει στον δήμο υποδοχής, εφόσον αυτός είναι δικαιούχος της αποζημίωσης». Επομένως, η αποζημίωση δεν μεταβιβάζεται αυτοδίκαια σε άλλον δήμο «κατά παρέκκλιση των κανόνων του δικαίου της απαλλοτρίωσης». Παράλληλα, γίνεται αναφορά στα όρια αρμοδιότητας των ΟΤΑ, όπου υπογραμμίζεται ότι: «Η δράση της δημοτικής αρχής πρέπει απαραίτητα να συνδέεται ουσιωδώς με τη θεραπεία των αναγκών του δεδομένου χώρου. Δεν είναι τοπική υπόθεση εκείνη που αφορά ανάγκη ανθρώπων που διαβιούν σε άλλη τοπική αυτοδιοικητική μονάδα (ΣτΕ 261/1993)».
Η απόφαση της Αποκεντρωμένης αναφέρεται αναλυτικά και στο ζήτημα της πρόσκλησης του Προέδρου της Κοινότητας Αναργύρων στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, διευκρινίζοντας ότι δεν υπήρχε σχετική υποχρέωση, καθώς το θέμα του προϋπολογισμού αφορά το σύνολο του Δήμου και όχι αποκλειστικά την Κοινότητα. Όπως σημειώνεται: «Η υποχρέωση πρόσκλησης του προέδρου της Κοινότητας στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου με δικαίωμα ψήφου αφορά θέματα που εξαντλούνται στα εδαφικά όρια της κοινότητας και όχι θέματα που αφορούν ολόκληρο τον Δήμο, όπως ο προϋπολογισμός». Επιπλέον, η Αποκεντρωμένη αποσαφηνίζει ότι η αποζημίωση από την απαλλοτρίωση δεν αποτελεί “τοπικό πόρο” της Κοινότητας Αναργύρων: «Η αποζημίωση του Δήμου Αμυνταίου από την απαλλοτρίωση δεν μπορεί να θεωρηθεί τοπικός πόρος, καθόσον δεν αποτελεί χρηματοδότηση εκ μέρους του Κράτους, αλλά αποκαθιστά σε χρήμα την εμπράγματη περιουσία του Δήμου. Εμφανίζεται ως γενικό έσοδο του Δήμου, που ενσωματώνεται στο διαθέσιμο αποθεματικό και είναι στη διάθεση των δημοτικών οργάνων για αξιοποίηση, όπως κάθε άλλο έσοδο».
Με βάση τα παραπάνω, η Αποκεντρωμένη Διοίκηση απορρίπτει πλήρως την προσφυγή του Δήμου Εορδαίας, επιβεβαιώνοντας, εμμέσως πλην σαφώς, ότι: Ο Δήμος Αμυνταίου είναι ο νόμιμος δικαιούχος των ποσών της απαλλοτρίωσης, η αποζημίωση αποτελεί αντιστάθμισμα ιδιοκτησίας και όχι κρατική επιχορήγηση, δεν υπήρξε παρατυπία στη διαδικασία ή παράλειψη πρόσκλησης του Προέδρου της Κοινότητας κι ότι οι δύο ΟΤΑ έχουν διακριτές αρμοδιότητες, κανένας δεν μπορεί να επεμβαίνει στα έργα και πόρους του άλλου.
Να σημειωθεί, πως με το ίδιο σκεπτικό,υπάρχει απόρριψη παρόμοιας προσφυγής που κατατέθηκε από 106 κατοίκους του οικισμού Αναργύρων
kozan.gr
Σχετικές αποφάσεις Αποκεντρωμένης Απόφαση Απόρριψης προσφυγών Δήμου Εορδαίας
και Απόφαση Απόρριψης προσφυγής 106 κατοίκων Κοινότητας Αναργύρων















































Πέρα από το νομικό ζήτημα, υπάρχει και η ουσία: αυτά τα χρήματα ανήκουν στους Ανάργυρους, επειδή απαλλοτριώθηκε περιουσία της πρώην Κοινότητας Αναργύρων. Το αν με τον Καλλικράτη η Κοινότητα εντάχθηκε στο Δήμο Αμυνταίου είναι εντελώς άσχετο εν προκειμένω κι αποτελεί άλλοθι μόνο για έναν Δήμαρχο που ψάχνει να καλύψει τρύπες με τα λεφτά των άλλων. Η κοινή λογική και η στοιχειώδης εντιμότητα λέει πως τα λεφτά για τις υποδομές των Αναργύρων πρέπει να πάνε στις υποδομές των Αναργύρων κι όχι σε τρύπες του Αμύνταιου. Ο Δήμαρχος να βρει τρόπο να δώσει τα λεφτά στους Ανάργυρους.
Η αποκεντρωμένη Διοίκηση οφείλει να καταθέσει στον Δήμο Εορδαίας (υπέρ των κατοίκων των Αναργύρων) το αντίστοιχο ποσό που σήμερα αφήνει να το χρησιμοποιεί ο Δήμος Αμυνταίου και τους δικαιώνει. Αυτό λέει η ηθική πλευρά του θέματος.