«…Εις την επάνω ενορίαν, εκεί άνωθεν του Βράχου, εβασίλευεν ο φοβερός Τσηλότατος. Ήτο υψηλός, όσον και ο βράχος, εφ’ ου είχε τον θρόνον του, σγουρομάλλης, ακτένιστος, ξεσκούφωτος, ξυπόλυτος, και αποτρόπαιος. Ήτο αυτός ο ανεγνωρισμένος αρχηγός των μαγκών της Άνω Ενορίας και όλου του χωρίου. Τα δύο ποδάρια του ήσαν χονδρά, μελαψά και πλατέα, ως δύο κατάρτια. Εφόρει παρδαλήν φανέλαν, ήτις ήτο άμα το υποκάμισον και το επανωφόρι του, και κοντόν πανταλόνι, χειμώνα και θέρος. Άδειαν δεν είχε, παιδί ή νέος ή γέρος να περάση απ’ εκεί σιμά εις τον βράχον, εξουσίαν δεν είχε γριά ή νέα να πάγη εις την βρύσιν με την στάμναν της. Ήτο ως δεκαεπτά ετών και ήτο φοβερός σκιάς ήδη. Εφορολόγει τας γραίας, τας οικοκυράς, τας πτωχάς χήρας. Αν δεν του έδιδε μερδικό από τα φουρνιάτικα η Γαρουφαλιά, η φουρναρού, δεν της επέτρεπε να ψήσει τα ψωμιά. Έβαλλε φωτιά εις τα κλαδιά και τα έκαιεν, εις το προαύλιον του φούρνου..»
Ανήμερα των Φώτων την εθνική οδό, ας την πούμε έτσι, Κοζάνης – Αιανής (ιστορική πρωτεύουσα του Δήμου η αρχαία πόλις αλλά αμέσως μετά τη Λευκοπηγή με τον ευρωστότερο πλάτανο των Βαλκανίων ανακηρυγμένον ήδη μνημείο της φύσεως δια αποφάσεως της Περιφερειακής Διοικήσεως) κατελάμβανον σε όλο της το πλάτος οι κ κ. «Μωμόγεροι» της Κοινότητος Πρωτοχωρίου.
Με τις εντυπωσιακές αρχαιονεοελληνικές, καρναβαλικές ενδυμασίες-στολές τους αλά Μποστ τις απαστράπτουσες, φεγγοβολούσες περικεφαλαίες (κάτι τέτοιες ετρόμαξαν τον Αστυάνακτα υιόν Εκτορος και χώθηκε στο στήθος της μητρός Ανδρομάχης) με τα στρογγύλα καθρεφτάκια ( θυμίζουν αυτά που έδιναν στους ιθαγενείς οι εξερευνητές) και τα άλλα τους εξαρτήματα· τους ημιπολεμικούς χορούς, τις φωνές – κραυγές και τα ευλύγιστα καμώματα με τα οποία προκαλούν τον θαυμασμό των ακροατών στους δρόμους και τις πλατείες, σταματούσαν κάθε διερχόμενο όχημα και το εφορολογούσαν, ήγουν επέβαλλον τέλος διελεύσεως στο κύριον οδηγόν προς μεγάλην δυσφορίαν της κυρίας συνοδηγού. Διαφορετικά δεν περνούσε. Δεν ξέρω την καταγωγή του λαϊκού αυτού δρώμενου (τι απαίσια ήδη λέξη) και των τελών, οιονεί ευκαιριακών διοδίων.
Αν το συμβάν έχει βαθύτερες και του Πλατάνου ρίζες στην ιστορία και την παράδοσιν δεν το γνωρίζω, όμως η ούτω πως «φορολογία έχει μίαν συγγένεια (ας το παραφιλολογήσωμεν το πράγμα κάπως) με τον αξιότιμον κύριον Μήτρον «Τσηλότατον» (εκ του Υψηλότατος ίσως στη γλώσσα του Μανόλη το Ταπόι και των νεαρών μαγκών) γιατρόν, ήρωαν του διηγήματος του Αλεξ. Ππδ. «Γουτού Γουπατού», θραύσμα του οποίοι είναι η πρώτη παράγραφος του παρόντος σκαλαθύρματος.
– Να ‘ναι ευλογημένον.
Ελπίζω κι εύχομαι κι εφέτος να μας σταματήσουν έτσι δια την καληχρονίαν, την ευλογίαν και τον φωτισμόν.
Ανημερα των Φωτων και την επομενη μερα εαν περασετε απο εκει οι μωμογεροι του πρωτοχωριου θα σας περιμενουν…καλη χρονια…
Δεν νομιζω πορτοραζιωτη…μακαρι να ηταν μονο τις μερες που λες αλλα τους τρωμε στη μαπα κανενα εξαμηνο και βαλε τοσο που κατανταει βαρετο
τι εννοεις κανενα εξαμηνο;;;
τελείωσαν και τα χριστούγεννα και τι μας έμεινε να περιμένουμε
τα μωμοέρια μας έμειναν…
και μη χειρότερα …
Ενταξει τοτε…θα περιμενουμε τα μπρε μπρε…
μπρε μπρε… και άγιος ο θεός
Ε οχι και “καρναβαλικες”, οι λαζαρινες καρναβαλικες στολες φορουν;αλλα τι περιμενει κανεις
Αν νομιζεις οτι η φουστανελα με τη γραβατα και το κρανος με τα καθρεφτακια μπορεις να τα ονομασεις ενδυμασια τοτε τα καρναβαλια τι πρεπει να φορουν?
15.04 : Ξυπνα. Ενα θεατροχορευτικο δρωμενο δρομου ειναι που εχει παντα μια υποθεση.
ήρθε η ώρα του εμφυλίου να δούμε ποια ράτσα είναι πιο ………
Μου ήρθε ο λογαριασμός έναντι της ΔΕΗ στο γραφείο. 4 ευρώ για κατανάλωση ρεύματος και 24 ευρώ δημοτικά τέλη για την καμμένη λάμπα στο δρόμο. Κατά τα άλλα οι μωμόγεροι είναι το πρόβλημα…το έχουμε κάψει!!!
Άλλου……Ρα!!!!!
Βασίλη, μήπως έχεις πρόβλημα με τους πόντιους; Δεν έχει στοιχεία
ρατσισμού το πόνημά σου;
Πιστεύεις και εσύ, ότι για να είναι κάποιος in πρέπει να είναι από την Λευκοπηγή;
Ο κ.Β. Π. Καραγιάννης δεν έχει πρόβλημα με τους πόντιους. Τους αγαπάει
Απλά είναι άριστος λογοτέχνης και διαθέτει-κάτι που σπανίζει-χιούμορ !
Πόντιος
Σιγά να μην είσαι πόντιος, από την Λευκοπηγή είσαι και μη πόντιος
Εσύ πα ποίος είσαι ;
Μπλακ ομως και υπο το μηδεν
πόσο μυγιάγγιχτος είσαι και θίχτηκες τόσο. μην πει κάποιος άλλος κάτι για τους πόντιους θα πέσεις σαν το κοράκι πάνω του!
Το γαρ πολύ της λογοτεχνίας, γεννά παραφροσύνη…
Όποιος δεν ξέρει την προέλευση των Μωμόγερων, δεν έχει παρά να ξαναγυρίσει στην ιστορική έρευνα και να ασχοληθεί με τα πανάρχαια έθιμα των ελλήνων και τον Θεό Μώμο…
(http://www.pontos-news.gr/pontic-article/145417/momogeroi-i-palaioteri-morfi-ellinikoy-laikoy-theatroy)
Άντε να φύγουν και οι καλλικάντζαροι ή γοτζιαμάνια!
Ακου “νεολαογραφισμος” μονο να πεταει λεξεις πουλωντας εντυπωσεις
σωστα
σωστοτατος
https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CF%89%CE%BC%CF%8C%CE%B3%CE%B5%CF%81%CE%BF%CE%B9_(%CE%BB%CE%B1%CF%8A%CE%BA%CF%8C_%CE%B4%CF%81%CF%8E%CE%BC%CE%B5%CE%BD%CE%BF)
Για όσους δε γνωρίζουν και τους λείπει η θεατρική παιδεία…
Ένα βήμα από το χωριό σας και δεν αναρωτηθήκατε ποτέ να μάθετε τι είναι οι Μωμογεροι ; Σας καλούμε αύριο στο χωριό μας και φυσικά εχουμε νεους ανθρώπους που ασχολούνται να σας δώσουν οτι πληροφορία θέλετε !
θες να πεις τώρα ότι ασχολήθηκες εσύ με τα έθιμα των ντόπιων;
Μοναξιά ο Βασίλης ….
Λυκος
Συγχαρητήρια Βασίλη
Εύστοχος!
Γιατί απορεί ο κύριος Καραγιαννης; και αυτος στους μωμογερους ανηκει!
Προφανώς κ. Βασίλη τα δρωμενα εχουν τις εκφανσεις τους..και πρεπει να τις σεβομαστε..δεν ειναι τοσο τραγικό αυτο που εγινε..η παραδοση ειναι ζωντανη οταν συμμετεχει η κοινωνια. Οπου και να γίνετε αυτο. Καλα ειναι βεβαια η σπουδη σου να μην εξαντλουνταν σε τετοια θεματα και να εγραφες και κατι (με το θαυμάσιο λογο σου) για το αρδευτικο του χωριου σου και την κατασταση που το αφησαν οι συντροφοι σου.. οι συγχωριανοί σου βλεπουμε ακουμε και κρινουμε..
γιατί τέτοια προσωπική επίθεση? δεν σου άρεσε κάτι? σου πάτησε κανένα κάλο? ή θίχτηκες επειδή κάποιος άλλος έγραψε για πόντιους;;
αυτοκριτικη κανει ο εν λογω αυτοκλητος λογοτεχνης;
όχι μόνο αυτόκλητος αλλά και κατά φαντασία λογοτέχνης!!!
αν ενδιαφέρεσαι τόσο για αυτόν γιατί δεν τον ρωτάς στα ίσια?
πονάει η αλήθεια πάντως.
αλλού βαρούν τα όργανα και αλλού χορεύει η νύφη…..
Ο συγκεκριμένος κύριος δεν ξέρει να κάνει και τίποτε άλλο. Στην εκκλησία θα πάει? Τα μάτια του παίζουν όπως και τα αφτιά του. Θα γράψει άρθρο να κατηγορήσει παππά. Σε εκδήλωση θα πάει κάτι θα βρεί. Αυτό δεν είναι λογοτεχνία αυτό είναι εμπάθεια με όλους και όλα.
Επισης κ.Καραγιάννη καρναβάλι μπορεί να χαρακτηριστεί κάποιος και με την καθημερινή του εμφάνιση ή μάλλον καλύτερα στην γλώσσα σας περιβολή
Για δείτε το και αυτό……
Η επιστήμη κάνει θαύματα………
Σε κάποιους στίχους του Αριστοφάνη (Αχαρνής, στ.100· Όρνιθες, στ.1615, 1628-29) εντοπίζονται δείγματα βαρβαρικού λόγου
Προφανώς πολύ Αριστοφάνη έχετε διαβάσει κ.Καραγιάννη.