Είναι πια αποδεκτό από όλους οτι η καλή αξιοποίηση του χρόνου αποτελεί μία μεγάλη πρόκληση στους μαθητές, ιδίως τώρα που η αντίστροφη μέτρηση για τις πανελλήνιες εξετάσεις έχει ξεκινήσει. Δυστυχώς, οι κακές συνήθειες διαχείρισης του χρόνου μπορούν εύκολα να γίνουν μέρος της καθημερινότητας των μαθητών. Αυτό το καταλαβαίνει κανείς παρατηρώντας τους τρόπους/τις συνήθειες των άλλων, οι οποίοι οι ίδιοι σαμποτάρουν τις προσπάθειές τους για καλή διαχείριση του χρόνου. Εντοπίζοντας, λοιπόν, τις συνήθειες όσων με τις ίδιες τις συμπεριφορές και τις πράξεις τους αδυνατούν να διαχειριστούν αποτελεσματικά το χρόνο τους, σας εφιστώ την προσοχή, ώστε να μην συμβεί αυτό σε εσάς. Όσο μπορείτε, προσπαθήστε να αποφύγετε τις ακόλουθες επτά παγίδες.

  1. Τα παρατούν, πριν καλά καλά αρχίσουν: Πολλοί έχουν προσπαθήσει να οργανώσουν και να αξιοποιήσουν σωστά το χρόνο τους, με την πρώτη όμως αποτυχία εγκαταλείπουν την προσπάθεια θεωρώντας ότι το ίδιο άσχημο αποτέλεσμα θα επανεμφανιστεί.

  2. Από το καθόλου πρόγραμμα φτιάχνουν ένα βαρύ πρόγραμμα: Ελάχιστοι μαθητές μπορούν να επιτύχουν κάτι τέτοιο. Χρειάζεται πολύ χρόνο για να αλλάξουν οι συνήθειες, η καθημερινότητα. Ένα βήμα τη φορά.

  3. Παραιτούνται της προσπάθειας, όταν συνειδητοποιήσουν ότι δεν μπορούν να τηρήσουν πιστά το πρόγραμμα που έβαλαν: Είναι πολύ σημαντικό να καταλάβουμε ότι η ζωή εξελίσσεται με μη κανονικούς ρυθμούς. Ας περιμένουν το απροσδόκητο και ας φροντίσουν για τις απαραίτητες αλλαγές στο πρόγραμμά τους. Άλλωστε, είναι καλύτερο να τηρήσει κανείς το μισό του πρόγραμμα από να μην τηρήσει καθόλου το πρόγραμμά του.

  4. Φτιάχνουν το προσωπικό τους πρόγραμμα σύμφωνα με τις ανάγκες των άλλων: Είναι εξαιρετικά σημαντικό να μπορούμε να λέμε «Όχι» κάποιες φορές στους φίλους μας. Το να θέσουμε ως προτεραιότητα το διάβασμα και τη μελέτη είναι κεφαλαιώδους σημασίας για την επιτυχία στην εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

  5. Εστιάζουν πιο πολύ στις αποτυχίες και ξεχνούν τις επιτυχίες τους: Και οι επιτυχίες αλλά και οι αποτυχίες είναι μέρος της ζωής, γι’ αυτό είναι σημαντικό να δίνουμε έμφαση στις επιτυχίες μας και να μαθαίνουμε από τις αποτυχίες μας.

  6. Επιλέγουν να ασχοληθούν με πράγματα που είναι αγαπητά, ευχάριστα στους ίδιους μας αλλά δεν είναι προτεραιότητα και αγνοούν όσα έχουν μεγάλη σημασία: Το να θέτει κανείς σωστά τις προτεραιότητές του οδηγεί σε μεγάλο βαθμό στη σωστή διαχείριση του χρόνου. Είναι σημαντικό να μην αναβάλουμε για αργότερα τις υποχρεώσεις που δεν είναι και τόσο ευχάριστες, γιατί τότε η αναβλητικότητα σε όλα θα μας χτυπήσει την πόρτα.

  7. Δεν έχουν υποστήριξη από τους άλλους: Όλοι μας μπορούμε να αποδώσουμε περισσότερα, εάν βρεθούμε σε ένα υποστηρικτικό περιβάλλον. Έτσι, θα λάβουμε εμψύχωση και μπορούμε με καλύτερη ψυχολογία να τα αντιμετωπίσουμε όλα.

Ο χρόνος που απομένει μέχρι την έναρξη της εξεταστικής περιόδου για τους μαθητές (ενδοσχολικές ή πανελλαδικές εξετάσεις) είναι επαρκής και μπορεί να αποτελέσει σύμμαχος του κάθε μαθητή, αρκεί να υπάρξει συστηματοποιημένη μελέτη και αποτελεσματική διαχείριση του χρόνου.