Τις κατευθύνσεις της ευρωπαϊκής πολιτικής για τη μετάβαση στη μεταλιγνιτική περίοδο εμφανίζεται αποφασισμένος να ακολουθήσει κατά γράμμα ο υπουργός Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης, προαναγγέλλοντας ότι το νέο business plan της ΔΕΗ θα είναι προσαρμοσμένο στις συγκεκριμένες ανάγκες και θα προβλέπει τη σταδιακή απόσυρση των λιγνιτικών μονάδων της επιχείρησης.
Όπως εξήγησε σε πρόσφατη συνέντευξή του ο κ. Χατζηδάκης, η πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την απανθρακοποίηση παράλληλα με την αύξηση του κόστους αγοράς δικαιωμάτων εκπομπής ρύπων, έχουν ως αποτέλεσμα η ΔΕΗ – λειτουργώντας ορισμένες παλαιότερες λιγνιτικές μονάδες – να πληρώνει περισσότερο από όσο αν ήταν κλειστές οι συγκεκριμένες μονάδες και πληρώνονταν οι εργαζόμενοι κανονικά.
Πάντως το σχέδιο απόσυρσης που θα αποτυπωθεί στο business plan αφού γίνει ενδελεχής έλεγχος κάθε μιας από τις μονάδες του λιγνιτικού στόλου της ΔΕΗ, θα συνδυαστεί και με τις ανάγκες μείωσης του προσωπικού μέσω εθελουσίας εξόδου εργαζομένων.
Σήμερα στο λιγνιτικό στόλο της ΔΕΗ περιλαμβάνονται οι πέντε μονάδες του ΑΗΣ Αγίου Δημητρίου (2Χ247 MW, 2X283 MW, 1X342 MW), εκ των οποίων η πέμπτη μονάδα (342 MW) τέθηκε σε λειτουργία στα τέλη της δεκαετίας του ΄90 και θεωρείται ότι έχει αρκετό χρόνο ζωής μπροστά της.
Ο σταθμός του Αμυνταίου αποτελείται από δυο μονάδες ισχύος 273 MW η κάθε μία, η Μελίτη μια μονάδα 289 MW, ο σταθμός της Καρδιάς με τέσσερις μονάδες εκ των οποίων δυο των 270 MW και δυο των 280 MW και τις δυο μονάδες της Μεγαλόπολης των 255 MW η κάθε μια.
Έτσι η συνολική λιγνιτική ισχύς της ΔΕΗ ανέρχεται σε 3.900 MW, η οποία όμως όπως ήδη προβλέπει το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα που κατέθεσε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ στην Κομισιόν θα μειωθεί δραστικά έως το 2030.

Οι εργαζόμενοι

Σε ότι αφορά τους εργαζόμενους όπως έχει ήδη γράψει το World Energy News, με βάση τα στοιχεία του ισολογισμού, ο όμιλος της ΔΕΗ, συμπεριλαμβανομένου του ΔΕΔΔΗΕ και των δύο θυγατρικών Μελίτης και Μεγαλόπολης, στις 31/12/2018 απασχολούσε 16.747 εργαζόμενους ως μόνιμο προσωπικό.
Ωστόσο από τις αρχές του 2019 ως σήμερα έχουν αποχωρήσει επιπλέον 1.000 άτομα με συνταξιοδότηση, ενώ περίπου 1.438 άτομα, υπολογιζόταν ότι θα αποχωρούσαν από τη ΔΕΗ, λόγω της λιγνιτικής αποεπένδυσης, η οποία όμως δεν έγινε.
Μείωση επιπλέον 340 ατόμων θα μπορούσε να προκύψει από τον τερματισμό λειτουργίας των ΑΗΣ Καρδιάς και Αμυνταίου.
Οι συγκεκριμένοι σταθμοί ωστόσο, με απόφαση του προηγούμενου υπουργού Ενέργειας Γιώργου Σταθάκη, έχουν λάβει παράταση της διάρκειας ζωής τους από 17.500 στις 32.000 ώρες.
Η απόφαση του κ. Σταθάκη έχει ήδη μπει στο στόχαστρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, η οποία έκανε το πρώτο βήμα για την παραπομπή της Ελλάδας στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.
Σύμφωνα με τον ευρωπαϊκό νόμο τα κράτη-μέλη μπορεί να επιτρέψουν σε ορισμένες παλαιές μονάδες να συνεχίσουν να λειτουργούν υπό όρους, με την προϋπόθεση ότι έχει προβλεφθεί να ισχύσει μία αυστηρή και χρονικά περιορισμένη εξαίρεση.
Η Ελλάδα, όπως υποστηρίζει η Κομισιόν, επέτρεψε την απόκλιση από τον ευρωπαϊκό κανονισμό για τις μονάδες της Καρδιάς και του Αμυνταίου, παρότι οι δύο σταθμοί δεν ανταποκρίνονται στους όρους και τις προϋποθέσεις που θέτει η οδηγία.
Τώρα η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου έχει προθεσμία δύο μηνών για να απαντήσει στα ερωτήματα που θέτει η Κομισιόν, διαφορετικά η Επιτροπή μπορεί να αποφασίσει να αποστείλει αιτιολογημένη γνώμη, που είναι και η τελευταία προειδοποίηση πριν την παραπομπή στο Δικαστήριο της ΕΕ.

Από Αμύνταιο και Καρδιά ξεκινά το κλείσιμο μονάδων

Με βάση και αυτό το δεδομένο οι δυο σταθμοί του Αμυνταίου και της Καρδιάς όπως όλα δείχνουν θα είναι από τους πρώτους που θα μπουν στο πρόγραμμα απόσυρσης λιγνιτικών μονάδων που προανήγγειλε ο κ. Χατζηδάκης.
Ωστόσο πριν προχωρήσει σε αποφάσεις ο κ. Χατζηδάκης αλλά και η νέα διοίκηση της ΔΕΗ θα πρέπει να απαντήσουν σε δυο βασικά ερωτήματα που τίθενται εκ των πραγμάτων:
• Πρώτον: Τι θα γίνει με την τηλεθέρμανσης της Πτολεμαΐδας, η οποία εξαρτάται από το σταθμό της Καρδιάς, έως ότου τεθεί σε λειτουργία η νέα υπό κατασκευή μονάδα της ΔΕΗ Πτολεμαΐδα 5;
Και συνακόλουθα, πως θα εξασφαλιστεί η βιωσιμότητα της Πτολεμαΐδας 5, για την οποία η ΔΕΗ έχει ήδη δαπανήσει 930 εκατ. ευρώ, έχει παραλάβει και δεν έχει τιμολογήσει ακόμη εξοπλισμό αξίας περί τα 200 εκατ. ευρώ, ενώ το σύνολο της επένδυσης θα φθάσει το 1,4 δις ευρώ;
Για την ενίσχυση της Πτολεμαΐδας 5, απαιτείται η ένταξη της στα λεγόμενα λιγνιτικά ΑΔΙ, κάτι το οποίο επί του παρόντος δεν είναι εξασφαλισμένο και το οποίο όπως έχει πει και ο ίδιος ο κ. Χατζηδάκης θα χρειαστεί να διαπραγματευτεί με την Κομισιόν.
• Δεύτερον: Πως θα εξασφαλιστεί η επάρκεια του συστήματος και η ομαλή τροφοδοσία της χώρας με ηλεκτρική ενέργεια ειδικά σε περιόδους αιχμής της ζήτησης όπως για παράδειγμα τους χειμερινούς μήνες με αυξημένες καταναλώσεις λόγω ψύχους και αντιστοίχους το καλοκαίρι λόγω υψηλών θερμοκρασιών;Σύμφωνα με σχετική μελέτη του ΑΔΜΗΕ η επάρκεια του συστήματος τα επόμενα χρόνια θα είναι επισφαλής εφόσον δεν λειτουργεί το Αμύνταιο και θα εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις εισαγωγές.

www.worldenergynews.gr