Γεωργία Ζεμπιλιάδου: “Σήραγγα Κλεισούρας:  αν παραμεριστεί η μικροπολιτική και επικρατήσει η σε βάθος κατανόηση του πλαισίου του ΕΣΠΑ, ο σοβαρός σχεδιασμός και  η μεθοδική και σκληρή δουλειά υπάρχει ελπίδα”

30 Οκτωβρίου 2019
21:04

Κοζάνη 30/10/2019

Οι εξελίξεις στην Ενέργεια και η βίαιη απολιγνιτοποίηση του 2015, που εξελίχθηκε  σε πρόωρο και ξαφνικό θάνατο του λιγνίτη το 2028 , απαιτούν την εφαρμογή ενός Σχεδίου που θα αποτρέψει την κατάρρευση  της Περιφερειακής οικονομίας.

Στο Σχέδιο αυτό οι Μεταφορές αποτελούν το πιο κρίσιμο κεφάλαιο γιατί φέρνουν κοντά  στις μεγάλες αγορές των δεκάδων εκατομμυρίων κατοίκων της Ευρώπης, των Βαλκανίων, της Σκανδιναβίας και της Νότιας Ελλάδας,  την αγροτική μας παραγωγή, τον τουρισμό μας, τις επιχειρήσεις μας, για να ζήσουν και να δώσουν πλούτο και δουλειές στον τόπο.

Η προσπάθεια που ξεκίνησε με την Εγνατία για να έχει το επιθυμητό αποτέλεσμα πρέπει να ολοκληρωθεί με την σύνδεσή της με τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα και τον ΠΑΘΕ, να συμπληρωθεί με συνδυασμένες μεταφορές σιδηροδρομικές και αεροπορικές και έτσι να χτίσουμε την Εξωστρεφή Νέα Οικονομία της Δυτικής Μακεδονίας.

Αυτό το Σχέδιο Ανάπτυξης με σαφείς προτεραιότητες , περιμέναμε  να ακούσουμε από την νέα Περιφερειακή Αρχή, μετά από μια πενταετία που η Περιφέρεια βάδιζε χωρίς Σχέδιο, στα τυφλά.

Αντ΄  αυτού ήρθε στο Περιφερειακό Συμβούλιο μια αποσπασματική πρόχειρη και ελλιπής πρόταση έργου.  Η Σήραγγα Κλεισούρας. Ένα έργο με προϋπολογισμό 70εκ€ που δεσμεύει το 70% των διαθέσιμων πόρων του ΠΕΠ και το σύνολο των πόρων για τις Μεταφορές.

Σε μια περίοδο που η ΕΕ παίρνει δυναμική θέση στον παγκόσμιο ανταγωνισμό και  επενδύει στην δημιουργία του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Χώρου Μεταφορών χρηματοδοτώντας γενναία επενδύσεις στα Διευρωπαϊκά  Δίκτυα Μεταφορών (∆Ε∆-Μ), η Περιφερειακή Αρχή προτάσσει ένα έργο χαμηλής προτεραιότητας ενδοπεριφερειακής σημασίας και υψηλού κόστους από πόρους μάλιστα του δικού της ΠΕΠ.

Το έργο δεν συμβαδίζει με τα έργα προτεραιότητας που βάζει η Ευρωπαϊκή Ένωση και η Χώρα και συμπεριλαμβάνονται στο «Στρατηγικό Πλαίσιο Επενδύσεων Μεταφορών /ΣΠΕΜ 2014-2025» της Ελλάδας (ΣΠΕΜ 2014/ (πατήστε εδώ για να διαβάσετε σχετικά) και την 1η Αναθεώρηση 2019/ (πατήστε εδώ για να διαβάσετε σχετικά)).

Στο Σχέδιο αυτό  η Δυτική Μακεδονία  έχει τα παρακάτω έργα

1ης Προτεραιότητας Εθνικής σημασίας έργα είναι ((πατήστε εδώ για να διαβάσετε σχετικά) Κεφ 7 σελ 99, 103, 105): 

ΣΙ∆. ΣΥΝ∆ΕΣΗ ΕΛΛΑ∆ΑΣ – ΑΛΒΑΝΙΑΣ:ΤΜΗΜΑ ΦΛΩΡΙΝΑ- ΚΡΥΣΤΑΛΛΟΠΗΓΗ/ΚΑΣΤΟΡΙΑ – ΠΟΓΡΑ∆ΕΤΣ: ΤΜΗΜΑ ΓΡΑΜΜΗΣ ΕΠΙ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ Ε∆ΑΦΟΥΣ 75.000.000

ΚΑΘΕΤΟΣ ΑΞΟΝΑΣ ΕΓΝΑΤΙΑΣ Ο∆ΟΥ “ΝΙΚΗ ΦΛΩΡΙΝΑΣ – ΚΟΖΑΝΗ – ΛΑΡΙΣΑ” : ΤΜΗΜΑ Α/Κ ΑΜΜΟΧΩΡΙ – Α/Κ ΞΙΝΟ ΝΕΡΟ 75.000.000, ΤΜΗΜΑ Α/Κ ΞΙΝΟ ΝΕΡΟ – Α/Κ ΠΤΟΛΕΜΑΪ∆Α 85.000.000,  ΤΜΗΜΑ ΚΟΖΑΝΗ – ΡΥΜΝΙΟ 55.600.000 

 ΣΥΝ∆ΕΣΗ ΑΕΡΟ∆ΡΟΜΙΟΥ ΚΟΖΑΝΗΣ ΜΕ ΚΑΘΕΤΟ ΑΞΟΝΑ “ΝΙΚΗ ΦΛΩΡΙΝΑΣ – ΚΟΖΑΝΗ – ΛΑΡΙΣΑ” 45.400.000

Ο∆ΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΚΡΥΣΤΑΛΛΟΠΗΓΗ – ∆ΙΑΣΤΑΥΡΩΣΗ ΠΡΕΣΠΩΝ 13.500.000

ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ – ΧΡΗΜΑΤΟ∆ΟΤΗΣΗ ΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ ΛΑΜΙΑ – ΞΥΝΙΑ∆Α & ΤΡΙΚΑΛΑ – ΕΓΝΑΤΙΑ ΤΟΥ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ∆ΡΟΜΟΥ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΛΛΑ∆ΑΣ (Ε65) 770.000.000

Και 2ης Προτεραιότητας οδικά έργα:

ΑΓΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ – ΒΑΣΙΛΙΤΣΑ 12.500.000

ΚΟΖΑΝΗ – ΑΕΡΟ∆ΡΟΜΙΟ 5.500.000

ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΣΗΡΑΓΓΑΣ ΚΛΕΙΣΟΥΡΑΣ ΚΑΙ ΕΚΑΤΕΡΩΘΕΝ Ο∆ΙΚΩΝ ΣΥΝ∆ΕΣΕΩΝ 70.000.000

 ΦΛΩΡΙΝΑ – ΠΙΣΟ∆ΕΡΙ 60.000.000

Η προτεραιότητα των έργων προς χρηματοδότηση προέκυψε με συγκεκριμένα κριτήρια (σταθμισμένη πολυκριτηριακή αξιολόγηση: Ωριμότητα 20%, Συμφωνία με τη στρατηγική της ΕΕ και του ΣΠΕΜ 50%, μέγεθος προϋπολογισμού 10% και έργο γέφυρα 20%)

Η χρηματοδότηση των έργων θα προέλθει από ένα «καλάθι» 13 δις € για την Χώρα μας με συγκεκριμένα  χρηματοδοτικά εργαλεία που η ΕΕ έχει θεσπίσει

Η σήραγγα της Κλεισούρας δεν υπήρχε στα Έργα του Σχεδίου το 2014.

Προστέθηκε στην 1η Αναθεώρηση τον Ιούνιο του 2019.

Με την αναθεώρηση του 2019 η Δυτική Μακεδονία έχασε το έργο που υπήρχε το 2014. Την «Κατασκευή Νέας  Μονής Σιδηροδρομικής Γραμμής Καλαμπάκας Κοζάνης» 742 εκ €, (πατήστε εδώ για να διαβάσετε σχετικά) (σελ.80). Οι παλινωδίες  μετά το 2014 και οι ανασχεδιασμοί σε σχέση με την εγκεκριμένη μελέτη σκοπιμότητας και φυσικά η διακοπή της σιδηροδρομικής σύνδεσης της Κοζάνης ως αποτέλεσμα του γκρεμίσματος των γεφυρών και η έλλειψη πολιτικής βούλησης ακύρωσαν το έργο.

Ο Κάθετος Άξονας επίσης έμεινε παγωμένος πέντε χρόνια. Το Τμήμα Κοζάνη – Ρύμνιο με έτοιμες μελέτες που έπρεπε να επικαιροποιηθούν, έμεινε ημιτελές, ενώ το τμήμα Πτολεμαΐδα – Φλώρινα άλλαζε χαράξεις πότε γιατί περνούσε δήθεν από ορυχεία, πότε γιατί η προηγούμενη Περιφερειακή Αρχή αποφάσισε ότι το έργο είναι  μεγάλου κόστους, ενώ η ίδια η ΕΕ είχε εγκρίνει το κόστος κατασκευής του εντάσσοντας τα τμήματα του έργου με τον προϋπολογισμό τους στο ΣΠΕΜ 2014 και πότε γιατί το σχέδιο της αποεπένδυσης της ΔΕΗ έδωσε το τελειωτικό χτύπημα αφού συμπεριέλαβε εδάφη από όπου περνούσε ο δρόμος στην προς πώληση Μελίτη Α.Ε, με την ηχηρή σιωπή της πρώην Περιφερειακής Αρχής.

‘Ετσι από το 2014 μέχρι σήμερα χάθηκε πολύτιμος χρόνος και κανένα έργο από όσα μπορούσαν να χρηματοδοτηθούν από τα 13 δις € που υπήρχαν διαθέσιμα δεν προχώρησε.

Σήμερα η Δυτική Μακεδονία έχει έργα αξιολογημένα 1ης Προτεραιότητας από την ΕΕ, ύψους 1,1 δι € και 2ης προτεραιότητας ύψους 148 εκ € και έχει και 5 χρόνια για να τα υλοποιήσει ολόκληρα ή μέρος τους αυτήν και την επόμενη Προγραμματική Περίοδο.

Αντί όμως να εφαρμόσει ένα σχέδιο χρηματοδότησης τους και υλοποίησης τους με επικίνδυνους χειρισμούς κινδυνεύει να ακυρώσει αυτές τις χρηματοδοτήσεις.

Η αποσπασματική προσπάθεια ένταξης του έργου της σήραγγας της Κλεισούρας θα προσκρούσει σε ουσιαστικές και τεχνικές δυσκολίες που θα ακυρώσουν  την υλοποίηση του έργου για λόγους που δίνονται αναλυτικά στο Παράρτημα.

 Όμως το μεγάλο πρόβλημα δεν είναι αυτό.

Το κυρίως πρόβλημα είναι ότι  θα μπλοκάρει και θα οδηγήσει τελικά στην απώλεια 70εκ€ πόρων του ΠΕΠ και ακόμη χειρότερα θα οδηγηθεί από άγνοια και λάθους χειρισμούς και στην απώλεια πόρων για την υλοποίηση των έργων Μεταφορών 1ης Προτεραιότητας ύψους 1,1 δις €. 

Η δική μας πρόταση:

Να αποσυρθεί το έργο της Σήραγγας της Κλεισούρας και να έρθει μια ολοκληρωμένη και μαχητή με όρους ΕΣΠΑ πρόταση που θα δρομολογεί και θα ξεπαγώνει τα έργα 1ης Προτεραιότητας από το σύνολο των χρηματοδοτικών εργαλείων για τα έργα Μεταφορών.

Να δείξει προς τους Εταίρους μας στην ΕΕ την πρόθεσή μας να ξεμπλοκάρουμε το ΠΕΠ προς την σωστή κατεύθυνση. Να υπάρξει καθαρή εικόνα των πόρων του ΠΕΠ που δεν πρόκειται να απορροφηθούν και να προχωρήσει άμεσα η Αναθεώρηση με ενίσχυση του Άξονα 7.

Ο Κάθετος Άξονας Λάρισα – Νίκη πρέπει να ενταχθεί στο ΠΕΠ ΔΜ στην Επ. Πρ 7.1 με ώριμο τμήμα το Κοζάνη – Ρύμνιο ως ένα Υποέργο, τις αναγκαίες Μελέτες ως δεύτερο υποέργο και τα υπόλοιπα Τμήματα Πτολεμαΐδας – Φλώρινας ως υποέργα επίσης. Κάνοντας χρήση της υπερδέσμευσης για το έργο αυτό (overbooking) και τον  χαρακτηρισμό του από τώρα ως έργο γέφυρα για να ξεκινήσει να χρηματοδοτείται από το 2021 από το επόμενο ΕΣΠΑ. Σήμερα οι πόροι αυτοί μηδενίζονται και μεταφέρονται στην ΕΠ. Πρ. 7.2 για να γίνει η Σήραγγα της Κλεισούρας, ακυρώνοντας το έργο του Κάθετου Άξονα στο παρόν και το επόμενο ΕΣΠΑ όπως αναλυτικά εξηγούμε στο συνημμένο ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ, (πατήστε εδώ για να διαβάσετε σχετικά)

Ο Ε65  Τρίκαλα – Καλαμπάκα και οι δύο σιδηροδρομικές συνδέσεις  πρέπει να ενταχθούν για ωρίμανση και τεχνική υποστήριξη στο CEF και ίσως το Jaspers, έτσι ώστε αφενός να είναι ώριμα ενόψει του επόμενου ΕΣΠΑ αφετέρου να κλειδώσει η ένταξή τους ως χρηματοδοτούμενα για ωρίμανση από Ευρωπαϊκούς Πόρους.

 Τα έργα 2ης Προτεραιότητας με μελετητική ωριμότητα  «Γρεβενά – Αγ. Παρασκευή» και «Φλώρινα- Πισοδέρι» πρέπει να ενταχθούν με Overbooking στην Επ. πρ. 7.2 και να περάσουν ως έργα Γέφυρες των έργων «Γρεβενών Βασιλίτσας» και «Φλώρινας –Πρεσπών» στο νέο ΕΣΠΑ. Το έργο της Σήραγγας Κλεισούρας από τη στιγμή που μπήκε στο ΣΠΕΜ δεν πρέπει να χαθεί. Με προσεκτική  μελέτη κόστους –οφέλους και με βελτίωση των συνδέσεων με Καστοριά και Πτολεμαΐδα και με επίλυση της πρόσβασης της Κοινότητας της Κλεισούρας μπορεί ωριμάσει μελετητικά από την Τεχνική Βοήθεια και να προχωρήσει επίσης ως έργο Γέφυρα στο επόμενο ΕΣΠΑ.

Στο Τομεακό Πρόγραμμα του Υπουργείου πρέπει να περάσει άμεσα η χρηματοδότηση του Αεροδρομίου της Καστοριάς για την ολοκλήρωση των υποδομών του .

Στην Καστοριά ή στην Πτολεμαίδα πάνω στους Κάθετους Άξονες θα πρέπει να διεκδικήσουμε ρόλο ευρωπαϊκού κόμβου διαµετακόµισης με χρηματοδότηση από το ΕΤΠΑ.

Ο κίνδυνος να μείνουν εκτός χρηματοδότησης και από το επόμενο ΕΣΠΑ το σύνολο των έργων Μεταφορών της Δ.Μ. και να χαθούν τα 200 εκ € του ΠΕΠ είναι τεράστιος.

Οι πρώτες κινήσεις της Περιφερειακής Αρχής είναι απογοητευτικές.

Η λογική του «και οι άλλοι τι έκαναν» δεν οδηγεί πουθενά.

Υπάρχουν μπροστά μας 4,5 χρόνια για να ολοκληρωθεί το ΕΣΠΑ. Χρόνος λίγος αλλά επαρκής αν παραμεριστεί η μικροπολιτική και επικρατήσει η σε βάθος κατανόηση του πλαισίου του ΕΣΠΑ, ο σοβαρός σχεδιασμός και  η μεθοδική και σκληρή δουλειά .

Γεωργία Ζεμπιλιάδου

Περιφερειακή Σύμβουλος

Επικεφαλής του Συνδυασμού ΕΛΠΙΔΑ

9 σχόλια

  • Δυστυχώς Κα Ζεμπιλιαδου δεν καταλαβαίνουν ποιο είναι το μακροπρόθεσμο συμφέρον όλων και λαϊκίζουν ασύστολα όπως και στο παρελθόν .

  • κα. Ζεμπιλιάδου για τα ψηφαλάκια των κοζανιτών το παρατραβήξατε το πράγμα. Μαζί ακολουθεί και ο κ. Πάρης Κουκουλόπουλος. Να ξέρετε ότι από Πτολεμαΐδα και Καστοριά άλλη φορά δεν έχει τίποτα γιατί ο κόσμος δεν είναι τόσο χαζός όσο νομίζετε οι δυο σας. Όλα μια ζωή τα θέλετε στην Κοζάνη και δεν σας ενδιαφέρουν οι άλλες πόλεις. Ευτυχώς ξεμπροστιάζεστε μόνοι σας!!!

    • Η Καστοριά και η Πτολεμαίδα καλά θα κάνουν να καταλάβουν τι τους είπε η Ζεμπιλιάδου γιατί αλλοιώς θα ανταλλάζουν τις μιζέριες τους. Η Καστοριά και η Πτολεμαίδα συνδέθηκαν με την Εγνατία όταν στα προγράμματα ήταν η Ζεμπιλιαδου. Αλλά έκανε λάθος. Την σήραγγα έπρεπε να σας κάνει να πηγαινοέρχεστε μεταξύ σας χωρίς να περνάτε από Κοζάνη με τέτοιο μίσος που έχετε. Ούτε Τουρκία να είμασταν. Αλλά έχετε τα μυαλά σας στα κάγκελα, δεν βλέπετε που πάει η εξέλιξη και μετά σας φταίει η Κοζάνη. Στην Πτολεμαίδα να πάτε και να κλαίτε μαζί τη μοίρα σας

      • Εάν προσέξεις έστω και λίγο τις δηλώσεις Ζεμπιλιάδου και Κουκουλοπουλου μετά την δήλωση Κασαπίδη για ένταξη της Κλεισούρας θα δεις ποιος / ποιοι έχουν λυσσάξει και τι τους ενοχλεί. Μια ζωή τα ίδια. Τα δικά μας δικά μας και τα δικά σας δικά μας. Πρωτευουσιάνε της Δ.Μακεδονίας.

        • Κακό πράγμα το κόμπλεξ…. να αου δείχνουν το φεγγάρι και να βλέπεις το δάχτυλο. Κυρία Ζεμπιλιάδου μην παιδεύεστε. Δεν μπορει κανεις να σώσει κάποιον που δεν θέλει να σωθεί… καληνύχτα

          • Πέραν από πρωτευουσιάνος της Δυτ. Μακεδονίας βλέπω έχεις και ένα επίπεδο βρε παιδί μου, πως να το πω… πολύ υψηλό για τα δεδομένα της περιοχής.Πραγματικά μόνο κόμπλεξ μπορώ να αισθάνομαι διαβάζοντας αυτά που γράφεις και φυσικά και δέος!!!

  • Εσύ δεν ήσουν η Ειδική Γραμματέας του ΕΣΠΑ που το 2011 πρότεινες την Σήραγγα Κλεισούρας ως έργο προτεραιότητας για την Δυτική Μακεδονία. Μη μας τρελαίνεις τώρα με τις υποτίθεται αναπτυξιακές σου κορώνες.

    • Οι προτάσεις γινόταν από την Περιφέρεια και το έργο πρότεινε ο τότε Περιφερειάρχης ο Δακής. Μάθε πρώτα και μετά γράψε άσχετε

  • Δυστυχώς δεν ακούει κανείς τις σοβαρές φωνές ,σαν της Ζυμπιλιάδου, και σε λίγο η Δυτική Μακεδονία θα κατοικείται μόνον από γέροντες και μετανάστες εάν δεν αλλάξουμε μυαλά.Παραγωγικές επενδύσεις χρειάζονται, με θέσεις εργασίας και όχι πεταμένα λεφτά!

Αφήστε μία απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*

Προσοχή!!! Για να δημοσιεύονται, από 'δω και στο εξής, τα σχόλιά σας, θα πρέπει να επιλέγετε, την παρακάτω επιλογή  "Διάβασα και αποδέχομαι τους Πολιτική απορρήτου  " που σημαίνει ότι διαβάσατε κι αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου του kozan.gr. Αν, κάποια φορά, ξεχάσετε να το κάνετε θα λάβετε μια ειδοποίηση ότι δεν το πατήσατε (αρα δεν αποδεχτήκατε την πολιτική απορρήτου). Σε αυτή την περίπτωση, για να μη χαθεί το σχόλιο σας, πατήστε να γυρίσετε πίσω  και ξαναπατήστε "δημοσίευση", τσεκάροντας, προηγουμένως, την προαναφερόμενη επιλογή. Η συμπλήρωση των πεδίων όνομα, Ηλ. διεύθυνση και ιστότοπος, της παραπάνω φόρμας, δεν είναι υποχρεωτική.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.