Σύμφωνα με τον επικεφαλής της επιχείρησης, Γ.Στάσση, η ΔΕΗ θα εξέταζε το ενδεχόμενο κατασκευής νέας μονάδας φυσικού αερίου, αν θεσπιζόταν κάποιο πλαίσιο οικονομικής στήριξης.
Το ενδεχόμενο να επενδύσει στη δημιουργία νέας μονάδας παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από φυσικό αέριο μόνη της, ή σε συνεργασία με ιδιώτες εξετάζει η ΔΕΗ, ενώ παράλληλα διεκδικεί αποζημίωση της τάξης των 200 εκατ. ευρώ ετησίως, για τη συνέχιση της λειτουργίας λιγνιτικών μονάδων υψηλού κόστους, οι οποίες όμως διασφαλίζουν την επάρκεια του ηλεκτρικού συστήματος της χώρας.
Όπως δήλωσε χθες κατά την παρουσίαση του μεσοπρόθεσμου στρατηγικού σχεδίου της ΔΕΗ ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της επιχείρησης Γιώργος Στάσσης, το φυσικό αέριο που για την επόμενη δεκαετία προβλέπεται να είναι το καύσιμο «γέφυρα» για τη μετάβαση του ευρωπαϊκού ενεργειακού τομέα στην πλήρη απανθρακοποίηση.
Ωστόσο, και το συγκεκριμένο καύσιμο θα πρέπει να επιδοτηθεί για να διαδραματίσει το συγκεκριμένο ρόλο, ενώ το σχετικό πλαίσιο παραμένει ακόμη ασαφές σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης.
«Χώρος» για 1-2 μονάδες φυσικού αερίου
«Στο συνολικό ενεργειακό μίγμα της χώρας» είπε ο κ. Στάσσης, «χωράνε μια ή δυο μονάδες φυσικού αερίου, οι οποίες όμως θα χρειαστούν οικονομική στήριξη. Αυτή τη στιγμή το τοπίο δεν είναι ξεκάθαρο. Όλοι περιμένουμε το ρυθμιστικό πλαίσιο. Η ΔΕΗ θα είναι παρούσα. Είτε μόνη της είτε σε συνεργασία με ιδιώτες».
Πρέπει να σημειωθεί ότι η δημιουργία τουλάχιστον δυο μονάδων φυσικού αερίου τα επόμενα χρόνια προκειμένου να διασφαλιστεί η επάρκεια του συστήματος λόγω και της απολιγνιτοποίησης του ενεργειακού μίγματος της ΔΕΗ, προβλέπεται τόσο από το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα όσο και από τη μελέτη επάρκειας του ΑΔΜΗΕ.
Μάλιστα σύμφωνα με το ΕΣΕΚ έως το 2030 θα έχουν εγκατασταθεί τουλάχιστον 2.000 MW από φυσικό αέριο.
Στο 20% της δυναμικότητας οι λιγνιτικές μονάδες
Σε ό,τι αφορά το πλάνο της απολιγνιτοποίησης που προβλέπει ότι όλες οι λιγνιτικές μονάδες θα έχουν σβήσει έως το 2023 πλην της Πτολεμαΐδας 5, ο κ. Στάσσης σημείωσε κατ΄αρχήν ότι αυτό θα πρέπει να επικυρωθεί από τον ΑΔΜΗΕ όσον αφορά την διασφάλιση της επάρκειας του συστήματος και εφόσον διαπιστωθεί ότι χρειάζεται να διατηρηθούν κάποιες μονάδες σε λειτουργία, θα πρέπει η ΔΕΗ να αποζημιωθεί για το επιπλέον κόστος.
Πέραν αυτού όμως, τόνισε ότι σύντομα θα αρχίσουν διαπραγματεύσεις με τη ΡΑΕ για να διαμορφωθεί ένας μηχανισμός ανάκτησης του κόστους της ΔΕΗ η οποία υπολογίζεται ότι χάνει από τη λειτουργία των λιγνιτικών μονάδων περί τα 300 εκατ. ευρώ ετησίως λόγω του υψηλού κόστους των CO2.
Χρήματα που θα μπορούσε να εξοικονομήσει εάν «έσβηνε» τώρα το σύνολο των λιγνιτικών μονάδων οι οποίες λειτουργούν στο 20% της δυναμικότητας τους και θα μπορούσαν να λειτουργούν ακόμη λιγότερο εάν δεν υπήρχαν ανάγκες τόσο για την επάρκεια του συστήματος όσο και για τις τηλεθερμάνσεις της Πτολεμαΐδας της Κοζάνης και της Μεγαλόπολης.
«Θα διεκδικήσουμε έναν τρόπο ανάκτησης του κόστους αυτού, όπως για παράδειγμα τα strategic reserve που εφαρμόζει η Γερμανία».
Κερδοφόρα η Πτολεμαΐδα 5 με τιμή ρύπων έως 35 ευρώ ανά τόνο
Σε ό,τι αφορά τη μονάδα Πτολεμαΐδας 5 για την οποία έχει γίνει μεγάλη συζήτηση όλο το προηγούμενο διάστημα αφού πρόκειται για επένδυση 1,5 δις ευρώ που θα λειτουργήσει το 2022 με προοπτική πολύ σύντομα να διακόψει τη λειτουργία της, ο κ. Στάσσης ξεκαθάρισε κατ΄ αρχήν ότι η επένδυση θα ολοκληρωθεί και η μονάδα θα τεθεί σε λειτουργία το 2022.
Όπως είπε η μονάδα είναι λειτουργικά κερδοφόρα ακόμη και με κόστος 35 ευρώ ανά τόνο για τα δικαιώματα CO2.
Ωστόσο η ΔΕΗ την επόμενη διετία έχει το περιθώριο να μελετήσει την πλέον συμφέρουσα λύση για μετατροπή της μονάδας σε καύση φυσικού αερίου, βιομάζας ή ακόμη και απορριμμάτων.
Σύμφωνα με τον κ. Στάσση έχει ήδη ανατεθεί σχετική μελέτη και εξετάζονται κάθε μια από αυτές τις λύσεις ή και συνδυασμός τους.
Πάντως κατέληξε, το αργότερο το 2028, ίσως και πολύ νωρίτερα, η Πτολεμαΐδα 5 δεν θα καίει λιγνίτη.
www.worldenergynews.gr
Σε περιπτώσεις κρίσεων και μη ομαλής τροφοδοσιας της χώρας με φυσικό αέριο υπάρχει κάποιο σχέδιο για επαναλειτουργία των παλιών μονάδων με λιγνίτη και δημιουργία αποθεματος;
Γιατί πάμε για 100% εξάρτηση από εισαγόμενο καύσιμο.