Δεκέμβριος 1990. Σχεδόν ένα χρόνο πριν η νέα ταινία του Θόδωρου Αγγελόπουλου κυκλοφορήσει στις κινηματογραφικές αίθουσες, ο Μητροπολίτης Φλωρίνης, αποφάσισε να αφορίσει τους βασικούς συντελεστές της. Ανάμεσά τους, βρισκόταν κι ένα 14χρονο κορίτσι.
Ήταν η Δώρα Χρυσικού, η οποία πρωταγωνιστούσε για πρώτη φορά στη μεγάλη οθόνη. Την είχε επιλέξει ο Θόδωρος Αγγελόπουλος για να υποδυθεί την κόρη του Μαρτσέλλο Μαστρογιάννι στην ταινία «Το μετέωρο βήμα του πελαργού».
Η υπόθεση περιστρεφόταν γύρω από την αινιγματική φυσιογνωμία ενός ηλικιωμένου πρόσφυγα σε μία ελληνική επαρχία κοντά στα ελληνοαλβανικά σύνορα.
Τα γυρίσματα είχαν μόλις ξεκινήσει, όμως με κάποιο τρόπο το σενάριο έφτασε στα χέρια του δυναμικού μητροπολίτη Φλωρίνης, Αυγουστίνου Καντιώτη. Σε συνέντευξή του, παραδέχθηκε ότι κάποιος εκ των έσω του είχε δώσει το σενάριο.
«Δεν μου επιτρέπει αυτός που μου το έδωσε να αποκαλύψω το όνομά του. Είναι όμως γνήσιο και το διάβασα κατ’ επανάληψη».
Θεωρώντας το άκρως ανθελληνικό και αντιχριστιανικό, ο Μητροπολίτης ζήτησε από τον Αγγελόπουλο να διακόψει την παραγωγή ή να κάνει αλλαγές. Ο σκηνοθέτης αρνήθηκε. Τότε, ο σεβασμιώτατος εξοργίστηκε και πήρε την απόφασή του: να αφορίσει τον σκηνοθέτη, τους συντελεστές και όλους τους ηθοποιούς.
Ανάμεσα στους ηθοποιούς βρισκόταν και η 14χρονη Δώρα.
Ήταν η πρώτη επαγγελματική συμμετοχή σε ταινία. Μέχρι να την επιλέξει ο Αγγελόπουλος, φοιτούσε σε γερμανικό σχολείο και παράλληλα σπούδαζε στην Όπερα της Στουτγάρδης. Όνειρό της ήταν να γίνει χορεύτρια. Η εμπειρία των κινηματογραφικών γυρισμάτων ήταν κάτι εντελώς νέο για εκείνη.
Η απόφαση για τον αφορισμό της σόκαρε την ίδια και την οικογένειά της.
«Η μικρή Δώρα Χρυσικού διεκδικεί μια θέση στο βιβλίο των ρεκόρ «Γκίνες»: είναι ο μικρότερος άνθρωπος στον κόσμο που αφορίστηκε!», έγραφαν «Τα ΝΕΑ» στις 22 Δεκεμβρίου του 1990.
Η Δώρα δήλωσε: «Εγώ θα πηγαίνω κανονικά στην εκκλησία και δεν με ενδιαφέρει ο αφορισμός του. Ξέρω τι σημαίνει αφορισμός, αλλά κάτω από τις συνθήκες που έγινε δεν με ενοχλεί. Εκείνο που με πειράζει είναι ότι μας αφόρισε για λόγους που δεν στέκουν. Σε ό,τι με αφορά, ο Σεβασμιώτατος λέει ότι η ταινία έχει πορνογραφικά στοιχεία, υπονοώντας υποθέτω σκηνές στις οποίες συμμετέχω. Τον ρωτώ λοιπόν πού είδε τις πορνογραφικές σκηνές;»
Η συντριπτική πλειονότητα των κατοίκων της Φλώρινας, καταδίκασε τη στάση του Μητροπολίτη. Ο Αυγουστίνος Καντιώτης όμως, προειδοποίησε δημόσια τον Αγγελόπουλο να μην έρθει στην πόλη του για τα προγραμματισμένα γυρίσματα της ταινίας. Δεν έδειχνε διατεθειμένος να κάνει βήμα πίσω.
Συνεργάτης του μητροπολίτη ενώ προσπαθεί να επιτεθεί με αξίνα, στον διευθυντή φωτογραφίας του Αγγελόπουλου. Τον σταμάτησαν έγκαιρα.
Ούτε και ο Θόδωρος Αγγελόπουλος όμως, ενέδωσε στις απειλές. Στα τέλη του Δεκεμβρίου επέστρεψε στην Φλώρινα για την ολοκλήρωση της ταινίας. Η υποδοχή που του επιφύλασσαν οι Φλωρινιώτες ήταν θερμή. Πλήθος κόσμου συγκεντρώθηκε γύρω από τις όχθες του ποταμού Σακουλέβα, ένα από τα κύρια σκηνικά, επευφημώντας και συγχαίροντας τον σκηνοθέτη. Στον αντίποδα, είχαν συγκεντρωθεί και πιστοί που αποδοκίμαζαν τον σκηνοθέτη και φώναζαν εναντίον του συνθήματα περί προδοσίας ενώ από τα μεγάφωνα της Ιεράς Μητρόπολης ακούγονταν στρατιωτικά εμβατήρια και οι καμπάνες χτυπούσαν πένθιμα.
Οι πρωτόγνωρες συνθήκες δυσχέραιναν, αλλά δεν εμπόδισαν τα γυρίσματα. Ο Αγγελόπουλος ολοκλήρωσε με επιτυχία όλες τις σκηνές του «Μετέωρου βήματος του πελαργού» και αποχώρησε από την Φλώρινα. Λίγες μέρες αργότερα, ανήμερα των Φώτων, ο Αυγουστίνος Καντιώτης απείλησε ότι δεν θα έριχνε τον τίμιο σταυρό στα «καταραμένα νερά» του Σακουλέβα.
Είναι καταραμένο ποτάμι, όπως καταραμένος είναι και αυτός που το χρησιμοποιεί για να γυρίσει την ανθελληνική και πορνογραφική ταινία του. Γι’ αυτό κι εγώ φέτος θα ρίξω τον Τίμιο Σταυρό σ’ έναν κουβά με νερό στην Μητρόπολη.
Μερικά χρόνια μετά η Δώρα Χρυσικού, δήλωσε: «Το θεωρώ γραφικό γεγονός, ευτυχώς όμως δεν επηρέασε τη μετέπειτα ζωή μου. Οι γονείς μου έκαναν δικαστήριο κι έχει αρθεί ο αφορισμός.
Έτσι κι αλλιώς η σχέση μου με την εκκλησία δεν ήταν και η πιο στενή. Όχι όμως εξαιτίας του αφορισμού, αλλά λόγω πεποίθησης. Η φιλοσοφική μου στάση δεν μου επέτρεψε να κλονιστεί η πίστη μου».
Η ταινία συμμετείχε στο φεστιβάλ των Καννών, παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, καθώς και στο Φεστιβάλ της Νέας Υόρκης. Οι κριτικές που απέσπασε, για τη σκηνοθεσία το σενάριο και τις ερμηνείες, ήταν εξαιρετικές.
Οι τρόποι χειραγώγισης του πλήθους από το ιερατείο, δεν έχουν αλλάξει και πολύ από τότε..
Που να ξερες καημένε.. ε κα(η)μένε…
Το σίγουρο είναι ότι δεν έχουν αλλάξει οι αντικληρικές ιδεοληψίες σου και των ομοίων σου 1:19.
Αυτό είναι το πρόβλημα, δηλαδή εσύ και οι ομόφρονές σου.
νές σου.
Ακριβωως!
Και η απάντηση του κομμουνισμού : Χρυσά ρόλεξ, βίλλες, ακίνητα, offshore εταιρίες, διπλά βιβλία και εκατομμύρια που… ξέχασαν να δηλώσουν!!!!!
Φανταζεστε να υπηρχε σημερα με τον κορονοιο;
Όποιος στο σκοτάδι περπατει,λασπες και…..
Σαν δεν ντρέπονται μερικοί!
Μιλάνε με ασέβεια για τον μέγα Καντιωτη που έσωσε από την πείνα επί κατοχής 8150 Κοζανίτες με τα περίφημα συσσίτια.
Οι ουτιδανοί άνοιξαν το απύλωτο στόμα τους για να πλήξουν τη μνήμη ενός γίγαντα με τεράστιο θρησκευτικό, εθνικό και κοινωνικό έργο.
ολους που ελεγαν διαφορα στην εξομολογηση τους εδινε στηνα αστυνομια
Η Μεγαλύτερη μορφή της ορθοδοξίας τα τελαιυτεα 100 χρόνια
Όλοι οι ορθόδοξοι ταλιμπανισμοί των θρησκειών πληγώνουν την ανθρώπινη αξιοπρέπεια,αφορίζουν την εικόνα του δημιουργήματος του θεού
Αυτά είναι τα «πανανθρώπινα διδάγματα» κάθε φανατικού θρησκευτικού Δόγματος ..!
ιιτανοτεραστιος..!!!
ο φόβος και τρόμος των ντόπιων Μακεδόνων
ΓΕΙΆ ΣΟΥ “ΜΕΓΑ”ΑΛΕΞΑΝΔΡΕ
Των αυτονομιστών προδοτών μήπως θέλεις να πεις;;;
Μην ξεχνάς και μη σου διαφεύγει αγαπητέ θαυμαστή του Καντιώτη ότι επι των ημερών του Μητροπολίτη Ιωακειμ και του αρχιμανδρίτη Ι Λιουλια οργανώθηκαν τα συσσίτια και η αντίσταση του κοζανιτικου λαού τατα των φασιστών κατακτητών . Ο Καντιώτης τότε ήταν ένας απλός Ιερεας όπως όλοι οι ιερείς της Μητρόπολης Σερβιων και Κοζανης που βοηθούσαν τον κόσμο από την πείνα και τα δεινά λόγω κατοχης. ..
Ανιστόρητε, διάβασε το βιβλίο του μακαριστού π. Αυγουστίνου Μύρου “Η αντίσταση της αγάπης” που περιγράφει με λεπτομέρειες τον άθλο του Καντιωτη και μετά πιάσε το πληκτρολόγιο.
Λυπάμαι πολύ ειλικρινά που χύνεται τόση χολή για αυτόν τον θρησκευτικό και εθνικό Τιτάνα. Όσο για τα γεγονότα, παρουσιάζονται με την συναισθηματική πλευρά και όχι με την καθαρή αλήθεια. Θα μπορούσε να απέχει η κοπέλα. Θα μπορούσε να μην συμμετέχει ή να παραστεί με άλλες προϋποθέσεις. Είπανε για γεγονότα και παρεκτροπές, εάν υπήρχαν δεν σημαίνει ότι ήταν υποκινούμενες. Θλίβομαι για την επώδυνη κατάσταση, που ακόμη κρατάει να φαγωνόμαστε, Έλληνες με Έλληνες.
Από κομπλεξικούς εκκλησιομάχους τι άλλο να περιμένει κανείς…
Επακόλουθο της αχαριστίας είναι η αναίσχυντια
Απο παραεκκλησιαστκούς θεομάχους τι άλλο να περιμένει κανείς;
Για ανάλυσέ μας μέγα εκκλησιολόγε τι σημαίνει “παρεκκλησιαστικός”.
Γιατί εμείς γνωρίζουμε, με βάση το Κανονικό Δίκαιο, το δόκιμο όρο “εξωεκκλησιαστικός”.
Έλα φωστήρα μου να μας διαφωτίσεις και μας τους αδαείς..
Αν περιμαζέψεις ένα πεινασμένο σκύλο και τον δώσεις να φαγητό,δεν πρόκειται να σε δαγκώσει.Αυτη είναι η βασική διαφορά στο σκύλο και τον άνθρωπο
Συντρέχει κάποιος σοβαρός λόγος που θα έπρεπε να θυμηθούμε αυτό το γεγονός πριν από 100 χρόνια; Εδώ ζούμε οικονομικό παγκόσμιο χημικό πόλεμο και κάποιοι ξυριζονται…