Ο αγωγός υψηλής πίεσης για την επέκταση του ΕΣΜΦΑ στη Δυτική Μακεδονία παραμένει σύμφωνα με πληροφορίες στη λίστα των προτάσεων του ΥΠΕΝ προς ένταξη στο Ταμείο Ανάκαμψης. Επομένως, έως τη δεδομένη χρονική στιγμή, είναι πρώιμο να ειπωθεί αν θα λάβει ή όχι χρηματοδότηση, παρόλο που υπάρχει μια καταρχήν γενική και οριζόντια επιφύλαξη από την Κομισιόν σχετικά με τα έργα φυσικού έργου.
Το πρώτο πραγματικό ορόσημο που θα κρίνει την τύχη της χρηματοδότησης είναι το αν θα συμπεριλαμβάνεται στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, προκρινόμενο από την αρμόδια επιτροπή που συντάσσει το Σχέδιο και η οποία «φιλτράρει» τον κατάλογο των προτάσεων του ΥΠΕΝ, όπως και όλων των υπουργείων.
Το Εθνικό Σχέδιο αναμένεται να οριστικοποιηθεί τις αμέσως επόμενες ημέρες, ώστε να αποσταλεί στις Βρυξέλες έως τις αρχές Απριλίου. Όπως είναι φυσικό, αν ο αγωγός περιλαμβάνεται στις προς ένταξη δράσεις, θα χρειαστεί στη συνέχεια το «πράσινο φως» των Βρυξελλών, για να υπάρξουν κεφάλαια από το Ταμείο.
Τα παραπάνω εξηγούν γιατί, στη δεδομένη συγκυρία, δεν μπορεί αντίστροφα να θεωρηθεί «κλειδωμένη» η άντληση κεφαλαίων για καμία άλλη πρόταση. Έτσι, για παράδειγμα, τη στιγμή που το ΥΠΕΝ επιδιώκει να εντάξει στο Ταμείο ένα κονδύλι 300 εκατομμυρίων ευρώ για την αποκατάσταση των εδαφών στα παλιά λιγνιτωρυχεία της ΔΕΗ, όπως επανέλαβε σε πρόσφατη εκδήλωση του ΙΕΝΕ η Γενική Γραμματέας του υπουργείου, Αλεξάνδρα Σδούδου, η χρηματοδότηση δεν μπορεί να θεωρηθεί οριστικοποιημένη.
Όπως ισχύει και για τις υπόλοιπες προτάσεις του ΥΠΕΝ, κατά τις επαφές με τα τεχνικά κλιμάκια αξιολόγησης του RFF το προηγούμενο χρονικό διάστημα, τα στελέχη του υπουργείου εξήγησαν την αναγκαιότητα στήριξης μέσω του Ταμείου του προγράμματος αποκατάστασης των εδαφών, απαντώντας στα σχετικά ερωτήματα.
Το ίδιο ισχύει και για τον αγωγό υψηλής πίεσης στη Δυτική Μακεδονία, ο οποίος εντάσσεται και αυτός στο πλαίσιο της απολιγνιτοποίησης, με σκοπό να στηριχθεί το νέο παραγωγικό μοντέλο που επιχειρείται να δημιουργηθεί στη Δυτική Μακεδονία, για την αναπτυξιακή μετάβαση της περιοχής με τους μικρότερους δυνατούς κραδασμούς.
Πάντως, ανεξάρτητα από την έκβαση της χρηματοδότησης μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, όπως έχει γράψει το energypress, ο ΔΕΣΦΑ είναι αποφασισμένος να υλοποιήσει το έργο, προϋπολογισμού 110 εκατ. ευρώ. Μία εναλλακτική πηγή χρηματοδότησης θα μπορούσε να είναι το νέο ΕΣΠΑ, υπό την αίρεση ωστόσο ότι θα μπορούν να ενταχθούν έργα φυσικού αερίου, έστω και με τις προδιαγραφές διακίνησης στο μέλλον «πράσινων» καυσίμων, όπως υδρογόνου.
Σε αντίθετη περίπτωση, ο Διαχειριστής φέρεται να είναι διατεθειμένος να υλοποιήσει τον αγωγό με ίδια κεφάλαια και τραπεζικό δανεισμό. Σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο, ωστόσο, το ερώτημα είναι πόση θα είναι η επίπτωση που θα έχει ο αγωγός στα τέλη χρήσης του συστήματος μεταφοράς.
Για να μην υπάρξει σημαντική επιβάρυνση στα τιμολόγια χρήσης δικτύου που θα κληθούν να πληρώσουν οι καταναλωτές, προϋπόθεση αποτελεί να είναι αρκετά υψηλή η κατανάλωση αερίου στην περιοχή. Έτσι, αν για παράδειγμα οριστικοποιείτο από τη ΔΕΗ πως η «Πτολεμαΐδα V» θα μετατραπεί στην πορεία σε μονάδα φυσικού καυσίμου, τότε η επένδυση για τον αγωγό θα μπορούσε να δρομολογηθεί με πιο ευνοϊκούς όρους.
energypress.gr
Γιατί να πληρώσει το ταμείο ανάκαμψης την αποκατάσταση των ορυχείων;
Υποχρέωση της ΔΕΗ Α.Ε. δεν είναι;