Μια χρονιά απρόβλεπτων ανατροπών αναμένεται ότι θα είναι το 2022, με το εξεταστικό σύστημα για την εισαγωγή στα πανεπιστήμια της χώρας και γίνεται πιο σύνθετο αλλά και πιο απαιτητικό. Εάν λοιπόν το φετινό καλοκαίρι κατέγραψε προβληματισμούς και σκέψεις για εξεταστικές αδικίες (πχ Αρχιτεκτονικές σχολές), το επόμενο αναμένεται ότι θα ανεβάσει την «ταχύτητα» σε επίπεδο αυστηρότητας, με πολλούς εκπροσώπους της ακαδημαϊκής κοινότητας να αναρωτιούνται πόσες αλλαγές μπορούν τελικά να «στοιχηθούν» στη διάρκεια 2 ετών…

Στο φόντο αυτό, δυο αιτήματα για αλλαγές έχουν υποβληθεί προς την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, τα οποία και η ηγεσία του μελετάει προσεκτικά, προκειμένου να μην βρεθεί σε επικοινωνιακά δυσμενή θέση, μετά την ανακοίνωση των βαθμολογικών δεδομένων της επόμενης εξεταστικής περιόδου:

  1. Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής και ειδικά μαθήματα. Οι τρεις παράλληλες βάσεις για την εισαγωγή σε συγκεκριμένα επιστημονικά πεδία και οι χωριστές βάσεις που απαίτησαν φέτος τα ειδικά μαθήματα ( χαρακτηριστικά τα παραδείγματα των Αρχιτεκτονικών σχολών) δημιούργησαν «τσουνάμι» αντιδράσεων. Η μόνη λύση μοιάζει να είναι το να επιστρέψει η βάση του δέκα (όπως ίσχυε όλα τα προηγούμενα χρόνια) ειδικά και μόνο για τις περιπτώσεις αυτές.
  2. Διπλό μηχανογραφικό. Όπως είναι γνωστό στις επόμενες πανελλαδικές εξετάσεις οι υποψήφιοι θα έχουν την δυνατότητα να συμπληρώσουν στο πρώτο μηχανογραφικό τους μόνο το 10% των σχολών κάθε επιστημονικού πεδίου (20% στην περίπτωση των Επαγγελματικών Λυκείων). Στη δεύτερη φάση που θα ακολουθεί δεν θα υπάρχει περιορισμός επιλογών, αλλά τα επόμενα μηχανογραφικά θα συμπληρώνονται μόνο από όσους υποψηφίους δεν εισήχθησαν στην Α’ Φάση και θα περιέχουν μόνο τις θέσεις που απομένουν κενές και τα τμήματα που δεν έχουν συμπληρώσει όλες τις θέσεις τους (εφόσον επιτυγχάνεται και η καθορισμένη Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής κάθε τμήματος). Αυτό οδηγεί στο εξής: ένας καλά προετοιμασμένος υποψήφιος μπορεί να συμπληρώνει τις σχολές που τον ενδιαφέρουν αλλά να συμπληρώνει και μερικές σχολές χαμηλότερου βαθμολογικού επιπέδου με στόχο εάν δεν τα πράγματα δεν εξελιχθούν όπως θα ήθελε, να εισαχθεί σ αυτές. Και μπορεί όντως να εισαχθεί τελικά σ αυτές, αλλά στην συνέχεια στην δεύτερη κατανομή θέσεων και το επόμενο μηχανογραφικό, κάποιος άλλος υποψήφιος να κερδίσει με πολύ λιγότερα μόρια μια θέση στις σχολές που περιλαμβάνονταν στις αρχικές επιλογές του, αλλά δεν μπήκε. Έτσι οι πανελλαδικές εξετάσεις μετατρέπονται τελικά σε ένα απρόβλεπτο «παιχνίδι», το οποίο σίγουρα δεν είναι δίκαιο για τους καλά προετοιμασμένους υποψηφίους και ενέχει και πιθανά προβλήματα αντισυνταγματικών ανισοτήτων. Κατ επέκταση, το 10% των αρχικών επιλογών των υποψηφίων θα πρέπει να ανέβει τουλάχιστον στο 25% για όλες τις κατηγορίες.

Από την πλευρά τους πολλά ΑΕΙ άλλαξαν λίγες ημέρες νωρίτερα τους συντελεστές των Ελάχιστων Βάσεων Εισαγωγής τους (κάτι που αναμένεται σύντομα να ανακοινωθεί επίσημα από το υπουργείο Παιδείας). Άλλα πανεπιστημιακά τμήματα τους μείωσαν καθώς είδαν τα αποτελέσματα της τεχνητής αύξησης του επιπέδου των πρωτοετών φοιτητών και φοιτητριών τους να οδηγούν σε …άδειες αίθουσες. Και άλλα τους αύξησαν, καθώς πρόκειται για τμήματα των αστικών κέντρων που θέλουν απλά λιγότερους στα αμφιθέατρα τους.

Τι είναι το διπλό μηχανογραφικό και οι ποιες οι αλλαγές του 2022

Το εξεταστικό τοπίο αλλάζει συνολικά το επόμενο καλοκαίρι και μπαίνουν στο «παιχνίδι» διπλό μηχανογραφικό, νέοι συντελεστές βαρύτητας  ανά μάθημα που θα ορίζονται από τα ΑΕΙ και διατήρηση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής.

Όπως ήδη ξέρουμε, πλέον οι βάσεις εισαγωγής διαμορφώνονται από τον πολλαπλασιασμό του γενικού μέσου όρου των πανελλαδικών επιδόσεων όλων των υποψηφίων ανα Κατεύθυνση και τον ειδικό συντελεστή (από 0,80 έως 1,20) που επιλέγει το κάθε τμήμα ΑΕΙ.

Όλα αυτά ενώ αναμένονται (με βάση τα περυσινά δεδομένα) αναδιαρθρώσεις, συγχωνεύσεις αλλά και καταργήσεις τμημάτων στα ΑΕΙ.

Έτσι, από την επόμενη εξεταστική περίοδο αναμένεται:

  • Αντικατάσταση του μαθήματος της Κοινωνιολογίας και επιστροφή των Λατινικών για τους υποψηφίους του Επιστημονικού Πεδίου Ανθρωπιστικών, Κοινωνικών και Νομικών Σπουδών. Η εξέταση του μαθήματος της Κοινωνιολογίας διήρκησε μόλις δύο χρόνια. Ωστόσο οι περυσινοί υποψήφιοι του πεδίου που θέλουν να ξαναδώσουν πανελλαδικές εξετάσεις δεν θα εξεταστούν στην Κοινωνιολογία (την οποία διδάχτηκαν), αλλά στα Λατινικά τα οποία δεν έχουν διδαχτεί.
  • Συντελεστές βαρύτητας. Αλλάζει η διαδικασία υπολογισμού των μορίων, από τους συντελεστές βαρύτητας. Μέχρι πέρσι, το υπουργείο Παιδείας όριζε συντελεστές βαρύτητας σε δύο από τα τέσσερα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, οι οποίοι υπολογίζονταν για τη διεξαγωγή του μέσου όρου του υποψηφίου στην εισαγωγή του σε όλες τις σχολές του επιστημονικού πεδίου που επέλεγε.

Από το καλοκαίρι, τα ΑΕΙ θα ορίζουν τους ίδιους συντελεστές, κάτι που καλούνται να κάνουν μέχρι το τέλος Μαΐου. Κατ επέκταση μπορούν έτσι αν το θελήσουν να αυστηροποιήσουν η όχι την διαδικασία.

  • Διπλό μηχανογραφικό. Ο νόμος ορίζει ότι από τον Ιούνιο του 2022, θα προβλέπονται δύο φάσεις συμπλήρωσης μηχανογραφικού. Η πρώτη φάση θα προβλέπει περιορισμένες επιλογές (10%) και η ανακοίνωση των βάσεων θα γίνεται νωρίτερα από το συνηθισμένο, δηλαδή τις πρώτες ημέρες του Αυγούστου.  Στη συνέχεια, όσοι υποψήφιοι έμειναν εκτός μηχανογραφικού, θα μπορούν να διεκδικήσουν θέσεις χωρίς περιορισμό στις επιλογές τους με συμπλήρωση ενός δεύτερου μηχανογραφικού, με τα αποτελέσματα να ανακοινώνονται τέλη Αυγούστου με αρχές Σεπτεμβρίου.

Πάντως, αλλαγές μπορεί να γίνουν και στα πεδία και περισσότερα τμήματα ενδεχομένως να είναι προσβάσιμα πλέον από δυο επιστημονικά πεδία.

in.gr