bvvΗ Βουλευτής ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ. Π.Ε. Κοζάνης κ. Καλλιόπη Βέττα κατέθεσε κοινοβουλευτική ερώτηση προς τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας με θέμα «Οι μεγάλες αυξήσεις στα τιμολόγια, λόγω της εφαρμογής του τέλους ταφής στη Π.Ε. Κοζάνης, θα επιφέρουν δυσθεώρητες επιβαρύνσεις στους πολίτες της περιοχής»
Στην ερώτηση, η οποία συνυπογράφεται από τον Τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ. κ. Σωκράτη Φάμελλο, καταγράφεται το πρόβλημα που έχει προκύψει με τις μεγάλες αυξήσεις στην τιμολογιακή πολιτική για την διαχείριση απορριμμάτων, τις οποίες καλούνται να πληρώσουν οι Δήμοι της Π.Ε. Κοζάνης.
Συγκεκριμένα, οι αρμόδιοι φορείς, πρέπει να εγγράψουν στον προϋπολογισμό τους για το 2023 αυξήσεις που φτάνουν έως το 40%, σε σχέση με το τρέχον έτος. Ειδικότερα, σύμφωνα με την αρχική τιμολόγηση της ΔΙΑΔΥΜΑ, ο Δήμος Κοζάνης καλείται να πληρώσει 3.024.900 ευρώ από 2.077.756, Δήμος Εορδαίας 2.131.330 από 1.463.977, ο Δήμος Βοίου 675.908 από 466.742, ο Δήμος Σερβίων 404.832 από 278.073 και ο Δήμος Βελβεντού 133.304 από 92.005.
Οι Δήμοι και οι πολίτες της περιοχής, αντιδρούν με σφοδρό τρόπο στην αρχική πρόταση, καθώς οι συγκεκριμένες αυξήσεις θα προστεθούν σε μια σειρά ακόμη που αφορούν το κόστος θέρμανσης και ενεργείας, όπως βέβαια τις μεταφορές και τα είδη διατροφής ενώ, εύλογα, διεκδικούν αύξηση της επιχορήγησης για να καλυφθεί η όποια ανατίμηση στην τιμολογιακή πολιτική.
Η ΔΙΑΔΥΜΑ αναφέρει ότι είναι αναγκασμένη να προχωρήσει στις αυξήσεις, εντάσσοντας στα τιμολόγια της τις επιταγές του άρθρου 38 του Ν.4819/2021, με τον οποίο ορίζεται το ποσό των 20 € ανά τόνο αποβλήτων για το 2022 για το τέλος ταφής, χωρίς να γίνεται κανένας διαχωρισμός για το εάν τα απόβλητα αυτά προέρχονται από επεξεργασία ή διατίθενται ανεπεξέργαστα και χωρίς καμία ανάκτηση υλικών.
Ωστόσο, όπως αναφέρεται στην ερώτηση, στη Περιφέρεια της Δυτικής Μακεδονίας, ήδη από το 2017, το σύνολο των παραγόμενων σύμμεικτων αποβλήτων προωθούνταν προς επεξεργασία στην Μονάδα Επεξεργασίας Αποβλήτων και μόνο ένα ποσοστό αυτών της τάξης του 36% οδηγείται για ταφή.
Επομένως, η συλλήβδην εφαρμογή του τέλους ταφής σε όλα τα απόβλητα, ανεξάρτητα αν έχουν υποστεί επεξεργασία ή όχι, δημιουργεί συνθήκες αδικίας και υπερχρέωσης για ΦΟΣΔΑ, όπως στην Δυτική Μακεδονία, που έχουν ήδη υλοποιήσει μέτρα για την ανάκτηση υλικών μέσω της επεξεργασίας.
Συμπερασματικά, γίνεται σαφές ότι με την εισφορά κυκλικής οικονομίας που είχε θεσπίσει ο ΣΥΡΙΖΑ Π.Σ. το 2019 – μέτρο με ισχυρό περιβαλλοντικό αποτύπωμα που ταυτόχρονα συγκέντρωνε τη αποδοχή των ΟΤΑ – οι Δήμοι και οι πολίτες της Π.Ε. Κοζάνης θα είχαν έως μηδενική επιβάρυνση, σε αντίθεση με σήμερα όπου είναι βέβαιες οι μεγάλες αυξήσεις.
Τέλος, τίθενται τα ερωτήματα:
1. Πως προτίθεται να ενισχύσει τους ΦΟΣΔΑ ώστε να ανταπεξέλθουν στις επικείμενες αυξήσεις για την διαχείριση των απορριμμάτων;
2. Προτίθεται να τροποποιήσει τη διάρθρωση του τέλους ταφής του άρθρου 38 του 4819/2021 (ΦΕΚ 129/Α/23-7-2021), επαναφέροντας τις κλιμακούμενες εκπτώσεις που είχαν ενσωματωθεί στην εισφορά κυκλικής οικονομίας του Ν. 4609, ανάλογα με το βαθμό ωρίμανσης ή/και υλοποίησης έργων επεξεργασίας απορριμμάτων, θέμα που επαναφέρει και η ΔΙΑΔΥΜΑ ΑΕ;
Επισυνάπτεται η κοινοβουλευτική ερώτηση.
Με εκτίμηση,
Γραφείο Βουλευτή