Ρεπορτάζ στο ΣαββατοΚύριακο Ριζοσπάστη για την Υψηλή Γέφυρα Σερβίων

9 Απριλίου 2023
10:41

Αναδημοσίευση από Ριζοσπάστη Σάββατο 8 Απρίλη 2023 – Κυριακή 9 Απρίλη 2023 – Ρεπορτάζ-  ΣΕΡΒΙΑ – ΒΕΛΒΕΝΤΟΣ ΚΟΖΑΝΗΣ

Τεράστιες οι συνέπειες από την πολιτική κόστους – οφέλους στις υποδομές

Το κλείσιμο της υψηλής γέφυρας Σερβίων στις 16 Μάρτη, λόγω των εκτεταμένων ζημιών που αυτή έχει υποστεί, έχει επιβαρύνει πολλαπλά την καθημερινότητα για πάνω από 10.000 κατοίκους των δήμων Σερβίων και Βελβεντού. Η γέφυρα έφτασε σε αυτό το σημείο με ευθύνη της Περιφέρειας και του αστικού κράτους, καθώς ουσιαστικά δεν είχε υποβληθεί σε καμία εργασία συντήρησης από την ανέγερσή της το 1975, δηλαδή εδώ και σχεδόν 50 χρόνια!

Με την παράκαμψη πλέον να απαιτεί για τη σύνδεση της περιοχής με την Κοζάνη δεκάδες χιλιόμετρα μέσα από ένα ακατάλληλο επαρχιακό οδικό δίκτυο, εργαζόμενοι, επαγγελματίες και αγρότες επιβαρύνονται με επιπλέον κόστος και χρόνο μετακίνησης, που προκαλεί μεγάλες αντιδράσεις, ενώ ο λαός της περιοχής αντιμετωπίζει με σκεπτικισμό το χρονοδιάγραμμα που παρουσιάστηκε, για την ολοκλήρωση των εργασιών σε 2 μήνες.

Ακόμα μεγαλύτερη επιβάρυνση της Πρωτοβάθμιας Υγείας

Ιδιαίτερα επιβαρύνεται η πρόσβαση του λαού στη δημόσια Υγεία, και ενώ οι δομές Πρωτοβάθμιας Υγείας της περιοχής αντιμετώπιζαν ήδη κρίσιμα προβλήματα υποστελέχωσης.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα των κινδύνων είναι πρόσφατο τροχαίο, όπου γιατρός και νοσοκόμα χρειάστηκε να μεταβούν στο σημείο με ΙΧ, καθώς το μοναδικό ασθενοφόρο του Κέντρου Υγείας Σερβίων εξυπηρετούσε άλλο περιστατικό στην Κοζάνη.

«Οι υγειονομικοί έκαναν υπέρβαση», τονίζει μιλώντας στον «Ριζοσπάστη» ο διευθυντής του Κέντρου Υγείας Σερβίων, Λάζαρος Πάσχος, προσθέτοντας ότι αν η γέφυρα λειτουργούσε κανονικά και δεν απαιτούνταν ο κύκλος της λίμνης, ενδεχομένως το ασθενοφόρο θα είχε προλάβει να γυρίσει. Τώρα, εξηγεί, το ασθενοφόρο μπορεί να χρειαστεί ακόμα και 2,5 ώρες – από μία, πριν – για να φτάσει στο Μαμάτσειο Γενικό Νοσοκομείο Κοζάνης και να επιστρέψει.

Το κλείσιμο της γέφυρας επιβάρυνε ακόμα περισσότερο το υποστελεχωμένο Κέντρο Υγείας, που ανάμεσα στα άλλα προβλήματα έχει πληρώματα του ΕΚΑΒ που φτάνουν για να καλύψουν βάρδιες για 18 – 20 μέρες κάθε μήνα. Μάλιστα υπάρχουν βάρδιες που «βγαίνουν» μόνο με έναν οδηγό, ο οποίος …εύχεται σε κάθε περιστατικό να υπάρχουν φίλοι ή συγγενείς για να βοηθήσουν στη διακομιδή. Ηδη ένας οδηγός βρίσκεται σε αναρρωτική, με κάταγμα σπονδύλου, γιατί οι «ευχές» δεν έπιασαν και κλήθηκε να εξυπηρετήσει περιστατικό μόνος του…

Την ίδια ώρα, μόνο στο Κέντρο Υγείας, 15 εργαζόμενοι διανύουν πλέον 90 χιλιόμετρα κάθε μέρα (!) για να φτάσουν στην υπηρεσία τους, ενώ το κόστος των περίπου 100 ευρώ τον μήνα καλούνται να το πληρώσουν από την τσέπη τους, καθώς στο αίτημά τους για αποζημίωση η 3η ΥΠΕ απάντησε ότι η υπηρεσία τους βρίσκεται εντός νομού, συνεπώς δεν προβλέπεται καμία χιλιομετρική αποζημίωση…

Ενα ακόμα χτύπημα σε αγρότες και επαγγελματίες

Επιπτώσεις έχουν βιώσει και οι αυτοαπασχολούμενοι της περιοχής. Οπως λέει στον «Ριζοσπάστη» η Χρυσούλα Θύμνιου, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Σερβίων, τις τελευταίες βδομάδες πελατεία και τζίροι στα μαγαζιά των Σερβίων μειώνονται και ορισμένοι ήδη σκέφτονται το ενδεχόμενο να μετακομίσουν στην Κοζάνη, για να γλιτώσουν χρόνο και χρήμα. Ο Εμπορικός Σύλλογος έχει καταθέσει μια σειρά αιτήματα στις αρμόδιες αρχές για αναστολές και απαλλαγές από δημοτικά τέλη, φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις, αναστολή πλειστηριασμών κ.ά., απαιτώντας άμεσες ενέργειες από τους αρμόδιους φορείς, χωρίς ακόμα να έχει λάβει απαντήσεις.

Συζητώντας για τις επιπτώσεις του κλεισίματος της γέφυρας, ο Δημήτρης Λάσπας, κτηνοτρόφος από τα Σέρβια, φέρνει ως παράδειγμα τα μεταφορικά για τα τριφύλλια για τα ζώα, που «πήγαν από τα 500 ευρώ στα 600. Και αυτό αφορά μόνο τις ζωοτροφές». Προσθέτει δε ότι καθώς ο καιρός βελτιώνεται και οι δουλειές στα χωράφια θα εντείνονται, η κατάσταση θα επιβαρύνεται. «Θα χρειάζεται να κάνω άλλα 55 χλμ. με το τρακτέρ σε λίγο καιρό, ταξίδι ολόκληρο, και μαζί μπορεί το τρακτέρ να έχει και αγροτικά μηχανήματα. Σε ένα τέτοιο δίκτυο, με χάλια δρόμους, δεν ξέρω τι θα γίνει το καλοκαίρι. Θα σκοτωθούμε σε αυτούς τους δρόμους», λέει χαρακτηριστικά.

Το ζήτημα της ασφάλειας στους δρόμους επισημαίνει και ο Μανώλης Θεοδωρίδης, ένας από τους περίπου 40 αυτοαπασχολούμενους αυτοκινητιστές που μεταφέρουν με τα φορτηγά τους λιγνίτη για τον ΑΗΣ Μελίτης, στη Φλώρινα, και υποψήφιος βουλευτής του ΚΚΕ στην Κοζάνη. Οι αυτοκινητιστές βρίσκονται εκτός δουλειάς για τουλάχιστον 20 μέρες, όπως τους ζητήθηκε, για να γίνουν έργα συντήρησης στη διαδρομή που πρότεινε η τροχαία στους αυτοκινητιστές και περνά πλέον από χωριά. Παράλληλα, οι αυτοκινητιστές καλούνται να πληρώσουν εξολοκλήρου το «μάρμαρο» τόσο του χαμένου χρόνου, που δεν θα τους επιτρέπει να κάνουν πάνω από ένα δρομολόγιο τη μέρα, όσο και του επιπλέον κόστους των καυσίμων.

Σοβαρά ζητήματα ασφάλειας για το τοπικό οδικό δίκτυο

Δεν είναι όμως μόνο τα φορτηγά με τον λιγνίτη και τα τρακτέρ που σε λίγο διάστημα θα γεμίσουν το επαρχιακό δίκτυο. Από τον Βελβεντό εξάγονται κάθε χρόνο δεκάδες χιλιάδες τόνοι φρούτων προς το εξωτερικό, όπως ροδάκινα, και το καλοκαίρι στους δύο αγροτικούς συνεταιρισμούς θα αρχίσουν να καταφτάνουν καθημερινά δεκάδες φορτηγά των 40 τόνων προκειμένου να φορτώσουν. «Ο δρόμος είναι πλέον εντελώς ακατάλληλος και επικίνδυνος. Θα περνάνε μέσα από τα χωριά οι νταλίκες; Και ποιος θα πάρει την ευθύνη; Καμία απάντηση δεν έχει δοθεί από την Περιφέρεια», μας λέει ο Νίκος Κουτλιάμπας, πρόεδρος του ΑΣΕΠΟΠ Βελβεντού. «Οι οδηγοί τρομάζουν όταν βλέπουν τη νέα διαδρομή και στην πλειοψηφία τους θα είναι από άλλες χώρες το καλοκαίρι, δεν θα γνωρίζουν την περιοχή, με ό,τι κινδύνους αυτό δημιουργεί», αναφέρει από την πλευρά του ο Νίκος Σακούλας, διευθυντής του ΑΣΕΠΟΠ «Δήμητρα», και προσθέτει ότι «αυτό που φοβόμαστε περισσότερο είναι μη γίνει το δίμηνο διετία». Και οι δύο μάς λένε ότι μαζί με την επικινδυνότητα, αυξάνονται απρόβλεπτα και τα κόστη τα οποία θα επιβαρύνουν τους παραγωγούς.

Διεκδικούν άμεσα μέτρα στήριξης

Οι εργαζόμενοι και ο λαός της περιοχής όμως δεν μένουν με σταυρωμένα τα χέρια. Μετά την πρώτη συγκέντρωση διαμαρτυρίας που πραγματοποίησαν σωματεία και φορείς της περιοχής στις 21 Μάρτη, ακολούθησε άλλη μία στο Κέντρο Υγείας Σερβίων την Παρασκευή, διεκδικώντας ασφαλή επαναλειτουργία της γέφυρας, επιτάχυνση των εργασιών συντήρησης με ευθύνη του κράτους, άμεσα μέτρα στήριξης των εργαζομένων και των λαϊκών στρωμάτων που πλήττονται, καθώς και ενίσχυση των δημόσιων δομών Υγείας της περιοχής.

  • Το Σάββατο 8 Απρίλη η ΚΟΒ Σερβίων του ΚΚΕ πραγματοποιεί πολιτική εκδήλωση στις 7 μ.μ. στο Πνευματικό Κέντρο Σερβίων. Θα μιλήσει ο Μιχάλης Θεοδωρίδης, υποψήφιος βουλευτής Κοζάνης του ΚΚΕ, ενώ χαιρετισμό θα απευθύνει η Τίνα Κουζιάκη, επίσης υποψήφια βουλευτής Κοζάνης.

    

ΤΙΝΑ ΚΟΥΖΙΑΚΗ

 

Οι εξελίξεις να αποτελέσουν κριτήριο ψήφου

Σε δήλωσή της στον «Ριζοσπάστη» η Τίνα Κουζιάκη, υποψήφια βουλευτής του ΚΚΕ στην ΠΕ Κοζάνης και μέλος του Γραφείου Περιοχής Δυτικής Μακεδονίας του ΚΚΕ, σημειώνει:

«Το κλείσιμο της γέφυρας επιβαρύνει το κόστος ζωής και την ασφάλεια χιλιάδων, έρχεται να προστεθεί στην ήδη επιβαρυμένη κατάσταση από την ακρίβεια, την ενεργειακή φτώχεια, την ανεργία.

Η εξέλιξη αυτή ήταν προδιαγεγραμμένη αφού από την κατασκευή της γέφυρας μέχρι και σήμερα δεν έχει γίνει καμία ουσιαστική συντήρηση, ενώ από το 2012 που υπήρχαν εμφανείς και εντοπισμένες φθορές δεν έγινε απολύτως τίποτα. Χαρακτηριστικό είναι ότι μέχρι το 2022 αγνοούνταν τα σχέδια της γέφυρας.

Ολα αυτά σε μια περιοχή όπου στα πλαίσια της απολιγνιτοποίησης διαφημίζονται επενδύσεις δισ. του Ταμείου Ανάκαμψης, του “Πράσινου” Ταμείου κ.τ.λ. γεγονός που δείχνει ότι για τις εργατικές – λαϊκές ανάγκες για ασφαλείς και φθηνές μεταφορές δεν υπάρχουν κονδύλια, τη στιγμή που δίνεται πακτωλός χτημάτων στους επιχειρηματικούς ομίλους.

Δείχνει ότι η γέφυρα δεν ήταν μοιραίο να κλείσει και ευθύνη έχουν γι’ αυτό όλα τα αστικά κόμματα που κυβέρνησαν διαχρονικά, που υλοποίησαν την πολιτική που αντιμετωπίζει τις υποδομές και τη συντήρησή τους με κριτήρια κερδοφορίας των επιχειρηματικών ομίλων. Ευθύνη έχουν και οι εκλεγμένοι στην Τοπική Διοίκηση που ποικιλοτρόπως στήριξαν αυτήν την πολιτική, που άφησαν τις υποδομές στο χάλι τους (π.χ. το εναλλακτικό οδικό δίκτυο) και σήμερα προσπαθούν να αποποιηθούν τις ευθύνες τους.

Ολα αυτά ήταν γνωστά: Οι ίδιοι οι κάτοικοι, σωματεία και φορείς είχαν εκφράσει την ανησυχία τους μέσα από πολλά υπομνήματα, όπως είχε κάνει και η “Λαϊκή Συσπείρωση” Δυτικής Μακεδονίας με Ερώτησή της προς τον περιφερειάρχη τον Ιούνη του 2021.

Το ΚΚΕ, με ευθύνη, από την πρώτη στιγμή είναι στο πλευρό των κατοίκων και δίνει τη μάχη της διεκδίκησης και στήριξης των αιτημάτων του λαού της περιοχής. Οι κομμουνιστές μέσα από τα σωματεία και τους φορείς στους οποίους δρουν συμβάλλουν να εκφραστεί αγωνιστικά η αγωνία των κατοίκων, στηρίζουν πρωτοβουλίες φορέων που διεκδικούν λύσεις στα προβλήματά τους.

Παράλληλα καταθέσαμε Ερώτηση στη Βουλή και στη συνέχεια Επίκαιρη Ερώτηση για την ασφαλή επαναλειτουργία της γέφυρας. Ακόμη καταθέσαμε στη Βουλή ξεχωριστή Ερώτηση για την ανάγκη ενίσχυσης του Κέντρου Υγείας Σερβίων και του Περιφερειακού Ιατρείου του Βελβεντού.

Η εξέλιξη με τη γέφυρα Σερβίων πρέπει να αποτελέσει κριτήριο ψήφου αφού και σε αυτήν την περίπτωση εκφράζεται το “πάμε και όπου βγει” για τα συμφέροντα του κεφαλαίου. Αυτό που λένε όλοι ότι “αν δεν είχε συμβεί το έγκλημα στα Τέμπη κάποια στιγμή η γέφυρα θα κατέρρεε” με άγνωστες συνέπειες δεν πρέπει να ξεχαστεί. Οι ένοχοι πρέπει να τιμωρηθούν και στην κάλπη.

Να ενισχύσουν αποφασιστικά το ΚΚΕ που θέλει και μπορεί να οργανώσει τους αγώνες του λαού για ανακούφιση στο σήμερα και έχει ολοκληρωμένο σχέδιο για το πώς οι υποδομές, η κατασκευή τους, η συντήρησή τους θα γίνονται με κριτήριο τις εργατικές – λαϊκές ανάγκες και όχι τα κέρδη των λίγων».

ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΡΩΤΗΣΗ ΤΟΥ ΚΚΕ ΓΙΑ ΤΗ ΓΕΦΥΡΑ ΣΕΡΒΙΩΝ

Ζητείται … αρμόδιος

Στο μεταξύ, συζητήθηκε στη Βουλή την Παρασκευή η Επίκαιρη Ερώτηση που κατέθεσε ο βουλευτής του ΚΚΕ Λεωνίδας Στολτίδης για το ζήτημα.

Ο βουλευτής του ΚΚΕ ανέδειξε τα προβλήματα που βιώνει ο λαός της περιοχής, υπογραμμίζοντας ότι «η εξέλιξη αυτή ήταν προδιαγεγραμμένη». Ανέδειξε τις διαχρονικές ευθύνες όλων των κυβερνήσεων και των περιφερειακών αρχών για την υποσυντήρηση, την υποστελέχωση σε εξειδικευμένο επιστημονικό – τεχνικό προσωπικό στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να γίνεται ολοκληρωμένη επίβλεψη – συντήρηση του απαρχαιωμένου, στο μεγαλύτερο κομμάτι, Εθνικού οδικού δικτύου, των 560 χλμ., με ό,τι αυτό σημαίνει για τους εργαζόμενους και την ασφάλεια των διερχόμενων οδηγών.

Από την πλευρά της, η κυβέρνηση παρουσιάστηκε ως «απλός παρατηρητής», με τον αναπληρωτή υπουργό Εσωτερικών, Στέλιο Πέτσα, να επιδίδεται στο γνωστό πινγκ – πονγκ ευθυνών, αναφέροντας ότι «η αποκλειστική αρμοδιότητα» είναι της Περιφέρειας, και να επαναλαμβάνει ένα ευχολόγιο για να ολοκληρωθούν τα έργα αποκατάστασης το συντομότερο δυνατό.

«Πάμε όπου βγει στα τρένα, διέρχεστε με δική σας ευθύνη στις γέφυρες», του απάντησε ο Λεωνίδας Στολτίδης, επισημαίνοντας ότι το κράτος είναι αργό σε καθετί που αφορά τις λαϊκές ανάγκες αλλά «όταν είναι να ταΐσετε τους επιχειρηματικούς ομίλους το κράτος σας πάει σφαίρα».

3 σχόλια

  • Πάντα τελευταίο καταϊδρωμένο κι από χρόνια ξεπερασμένο.
    Μια χαρα σας χαϊδεύει η Ν Δ αφού δεν κινδυνεύει από σας που ζειτε με μεγενθυτικο φακό στην κοσμάρα σας και στην ασφαλιστική σας γυάλα.!
    Το πρόβλημα της γέφυρας εμφανίστηκε εδώ και τρια χρόνια περίπου κι ο Ριζοσπάστης τώρα ασχολείται..!

  • Καθένας με τον πόνο του!!Οι νταλικερηδες νοιάζονται πότε θα ξαναρχίσουν τα δρομολόγια ολημερίς που δημιουργούν πολύ επικίνδυνες οδικες συνθήκες στον άξονα Σερβία-Κοζάνης σε έναν στενό επαρχιακό δρόμο με τόσες νταλίκες που προέκυψαν να κινούνται καθημερινα!!! Επιπλέον που αφού διαπιστώθηκε πρόβλημα στην γέφυρα οι νταλίκες αυτές περνούσαν το φαναρι μέχρι τέσσερις μαζί όλη μέρα χωρίς να μιλάει κανείς!!!
    Για να πουλάει κάρβουνο ένας ιδιώτης στην ΔΕΗ !!!!
    Ο καθένας για το βιλαέτι του κι ας κάνει ζημιά στους άλλους!!!

Αφήστε μία απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*

Προσοχή!!! Για να δημοσιεύονται, από 'δω και στο εξής, τα σχόλιά σας, θα πρέπει να επιλέγετε, την παρακάτω επιλογή  "Διάβασα και αποδέχομαι τους Πολιτική απορρήτου  " που σημαίνει ότι διαβάσατε κι αποδέχεστε την πολιτική απορρήτου του kozan.gr. Αν, κάποια φορά, ξεχάσετε να το κάνετε θα λάβετε μια ειδοποίηση ότι δεν το πατήσατε (αρα δεν αποδεχτήκατε την πολιτική απορρήτου). Σε αυτή την περίπτωση, για να μη χαθεί το σχόλιο σας, πατήστε να γυρίσετε πίσω  και ξαναπατήστε "δημοσίευση", τσεκάροντας, προηγουμένως, την προαναφερόμενη επιλογή. Η συμπλήρωση των πεδίων όνομα, Ηλ. διεύθυνση και ιστότοπος, της παραπάνω φόρμας, δεν είναι υποχρεωτική.

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Μείνετε συντονισμένοι




  1. Γνωρίζετε ότι το kozan.gr είναι από τα ελάχιστα site, του είδους του, στην Π.Ε. Κοζάνης, με παραγωγή πρωτογενούς υλικού – ειδήσεων, σταθερά, σε Κοζάνη & τα τελευταία 12 χρόνια και στην Πτολεμαΐδα, καλύπτοντας σε ποσοστό άνω του 80% όλα τα γεγονότα δράσεις που λαμβάνουν χώρα στις δύο μεγαλύτερες πόλεις της Δ. Μακεδονίας;

Διαβάστε τη συνέχεια εδώ...