Ο Κάδμος, ιδρυτής της Θήβας, σκότωσε το ιερό φίδι του Άρη που φύλαγε την πηγή του θεού. Ο εγγονός του Λάβδακος καταδίωξε τη λατρεία του θεού Διονύσου και αμάρτησε κατά του θεού. Ο γιος του Λάιος απήγαγε τον γιο του Πέλοπα Χρύσιππο και ο Πέλοπας τον καταράστηκε να πεθάνει άτεκνος ή να σκοτωθεί από το παιδί του. Από εκεί ξεκινούν οι συμφορές του γένους των Λαβδακιδών, που για τρεις συνεχόμενες γενιές υποφέρουν απ’ αυτή τη βαριά κατάρα. Αυτά στον μύθο των Λαβδακιδών.
Η Αντιγόνη είναι μια από τις πιο γνωστές και αγαπημένες τραγωδίες. Και παρουσιάστηκε με πάμπολλες σκηνοθετικές εκδοχές. Η περί ής ο λόγος όμως «Αντιγόνη» μας αιφνιδιάζει με την ιδιότυπη πρωτοτυπία της. Πρόκειται για την παράσταση που ετοίμασε η θεατρική ομάδα «Εν δυνάμει», που εδρεύει στη Θεσσαλονίκη, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση της γνωστής μας Ελένης Δημοπούλου, και σκηνοθετική υπογραφή της Σοφίας Αντωνίου (βοηθοί σκηνοθέτη τα δικά μας παιδιά Γιώργος- Ζήσης Μπιλιώνης και Σοφία Κύρινα). Η 1η παράσταση δόθηκε χθες βράδυ στην είσοδο του Αρχαιολογικού Μουσείου Αιανής. Η 2η παράσταση θα δοθεί σήμερα Σάββατο, 10-8-2024 και ώρα 9.00 μ.μ. στον ίδιο χώρο. Είναι δωρεάν, αλλά χρειάζεται να γίνει προκράτηση θέσης (παρατίθεται ο σχετικός σύνδεσμος: www.allofgreeceoneculture.gr ).
Είναι μια παράσταση που παίζεται με έναν αδυσώπητο και σκληρό ρυθμό, όπως αυτός ο μύθος των Λαβδακιδών, που ενέπνευσε τον τραγικό μας Σοφοκλή. Οι κεντρικοί ήρωες (Αντιγόνη, Ισμήνη, Κρέων, Αίμων, φύλακες) ενσαρκώνονται από περισσότερους του ενός ηθοποιούς, στοιχείο που δίνει ένα ερμηνευτικό εύρος, σαν μια πρόβα εν εξελίξει. Η πρωτότυπη σκηνοθετική και ενδυματολογική ματιά, καθώς και η δραματικά υποβλητική μουσική ολοκληρώνουν θεαματικά τον τόνο και τον ρυθμό της τραγωδίας
Το ακόμη πιο ενδιαφέρον και απροσδόκητο στοιχείο είναι η συμμετοχή αρκετών παιδιών με ειδικές ανάγκες˙ αυτό το στοιχείο διευρύνει τη σύγχρονη «όραση» της «Αντιγόνης», η οποία ως ηρωίδα -ειρήσθω εν παρόδω – συνιστά το «μειονεκτικό» και αδύναμο μέρος της αρχαϊκής εποχής, όπου θριαμβεύει ο ανδρικός οίστρος της εξουσίας, ο οποίος αδυνατεί να κατανοήσει τον αδύναμο εν γένει άνθρωπο-πολίτη.
Ενδιαφέρουσα επίσης είναι η συμμετοχή επιλεγμένων θεατών-ηθοποιών από το κοινό, που συμμετέχουν στον χορό και δίνουν μια ολιστική σύγχρονη ματιά στη θεατρική πράξη εν γένει.
Όσοι ψήνεστε εδώ στην περιοχή με τη ζέστη, μπορείτε να κατεβείτε στη δροσερή Αιανή και να απολαύσετε την παράσταση, η οποία στηρίζεται από το Υπουργείο Πολιτισμού.
Και δεν θα χάσετε!
Συγχαρητήρια, ιδιαίτερα στα άτομα-ηθοποιους με ειδικές ανάγκες ( ΑΜΕΑ). Βάλτε τους να παίξουν κάτι πιο αισιόδοξο, κάτι που να καταπίνεται,κάτι που να το φχαριστιεσαι, κι όχι να κοιτάμε το ρολόι πότε θα τελειώσει. Τέτοια τραχύτητα και κακή αισθητική ούτε ο ίδιος ο Σοφοκλής δεν θα την ήθελε.
Σωστός. Συμφωνώ και εγώ ..