Τα τέσσερα αδέρφια Πιτένη κατάφεραν να απογειώσουν το μικρό εργαστήριο σαλατών του πατέρα τους και να φτάσουν να συστήνουν τα τρόφιμά τους σε 30 χώρες

Πήραν τις μόλις πέντε σαλάτες του πατέρα τους, διεύρυναν την γκάμα με νέα προϊόντα και έφτασαν να διαθέτουν στην αγορά περί τους 200 κωδικούς, αξιοποιώντας τη δημιουργικότητα, τη φαντασία και την πολλή δουλειά, για να δημιουργήσουν μια από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις γκουρμέ τροφίμων. Τα αδέρφια Πιτένη από την Κοζάνη, ο Δημήτρης, ο Νίκος, ο Ανδρέας και ο Στέλιος, κατάφεραν να απογειώσουν το μικρό εργαστήριο του πατέρα τους που ξεκίνησε φτιάχνοντας παραδοσιακές σαλάτες το 1973 και να φτάσουν με την Αφοί Α. Πιτένη ΑΒΕΕ να συστήνουν τις γεύσεις τους σε 30 χώρες, από την Ευρώπη και τις ΗΠΑ μέχρι το Ντουμπάι και τη Σαουδική Αραβία. Μάλιστα, αυτή την περίοδο έχουν επαφές με Καναδά και Ιαπωνία, ενώ διευρύνουν συνεχώς τις εξαγωγές τους που ανέρχονται σήμερα στο 30% επί του τζίρου της εταιρείας. Όταν ανέλαβαν την επιχείρηση το 1994, η ετήσια παραγωγή τους ήταν 45 τόνοι και σήμερα ξεπερνά τους 1.000. Τροφοδοτούν μάλιστα μέσω των αντιπροσώπων τους περισσότερα από 11.000 σημεία πώλησης σε όλο τον κόσμο.

Η εταιρεία, που μετρούσε μόνο τους τέσσερίς τους, τον πατέρα τους και μόλις δύο υπαλλήλους στα μέσα της δεκαετίας του ’90, απασχολεί πλέον 55 άτομα και διαθέτει τέσσερα υποκαταστήματα σε Τρίπολη, Θεσσαλονίκη, Αθήνα και Λάρισα.

Διεθνή βραβεία και νέες επενδύσεις

Σε εκείνη την πρώτη κατηγορία σαλατών ήρθαν να προστεθούν dressings, σως, ιδιαίτερα ψαρικά, τουρσιά και γενικότερα γκουρμέ τρόφιμα, που εμπλουτίζονται συνεχώς και κάθε χρόνο διακρίνονται σε διεθνείς διαγωνισμούς. Προϊόντα όπως η μαγιονέζα με Κρόκο Κοζάνης και ο παστουρμάς ψαριού ξεχωρίζουν σταθερά στις βραβεύσεις.

Μάλιστα, η εταιρεία ετοιμάζεται να προχωρήσει σε μια νέα επένδυση, της τάξης των 3 εκατ.ευρώ, προσθέτοντας άλλα 2.000 τ.μ. στην 3.000 τ.μ. μονάδα της, ώστε να επεκτείνει τις υφιστάμενες παραγωγικές γραμμές για τις σαλάτες της, αλλά και να προσθέσει άλλες δύο για την παραγωγή μιας νέας σειράς premium προϊόντων, που δεν υπάρχουν ούτε στην γκάμα της ούτε στην αγορά. Η νέα αυτή σειρά θα φέρει το brand name Kitchen secrets, εμπνευσμένη από το όνομα της εκπομπής μαγειρικής που κάνει ο ένας εκ των αδερφών, ο Στέλιος Πιτένης -ο οποίος έχει σπουδάσει σεφ- μαζί με τον υπεύθυνο του R&D της εταιρείας, Γιάννη Γιαννίτσα, στο κανάλι της Αφοί Α. Πιτένη στο You Tube, όπου δείχνουν πώς μπορούν τα προϊόντα της να αξιοποιηθούν στη μαγειρική.

Μάλιστα, η κουζίνα που έγινε το εφαλτήριο για την εκπομπή, έχοντας ξεκινήσει ως χώρος δοκιμών για τα νέα προϊόντα της εταιρείας, θα πιστοποιηθεί προσεχώς και ως εξεταστικό κέντρο για μάγειρες.

Από το μπακάλικο στη μονάδα των 3.000 τ.μ.

   Ο Αγαμέμνων Πιτένης διατηρούσε ένα μικρό μπακάλικο στην Κοζάνη μαζί με τον αδερφό του, το οποίο προμηθευόταν, μεταξύ άλλων, σαλάτες από έναν συνεργάτη του στη Θεσσαλονίκη. Η συχνή όμως δυσκολία του προμηθευτή να έρχεται στην Κοζάνη, με συνέπεια το μπακάλικο να μένει από σαλάτες, πείσμωσε τον Αγαμέμνονα Πιτένη, που αποφάσισε να στήσει ένα μικρό εργαστήριο για να φτιάχνει τα δικά του προϊόντα και να μην εξαρτάται από τρίτους. Οι πρώτες δοκιμές άρχισαν το 1973 και το 1975 το εργαστήριο μπήκε σε τροχιά, φτιάχνοντας μελιτζανοσαλάτα, ρώσικη, τζατζίκι, πάπρικα και τυροσαλάτα. Αρχικά, προμήθευε το οικογενειακό μπακάλικο, στη συνέχεια όμως άρχισε να βγαίνει από τα όρια της Κοζάνης, φτάνοντας μέχρι τα Γρεβενά και την Καστοριά.

Οι τέσσερις γιοι του Αγαμέμνονα Πιτένη έμαθαν τη δουλειά από μικροί. Είτε πάνω σε ένα βουνό από μελιτζάνες να τις καθαρίζουν είτε ανοίγοντας ένα ένα τα φασολάκια για να μαζέψουν τον αρακά, τα αδέρφια Πιτένη ήξεραν από παιδιά πως ο πατέρας τους είχε φτιάξει κάτι καλό. Το 1994 και αφού ολοκλήρωσαν τις σπουδές τους, μπήκαν δυναμικά στην επιχείρηση, ένα εργαστήριο μόλις 250 τ.μ. που έφτιαχνε πέντε σαλάτες. Αποφασισμένοι να ανοίξουν ένα νέο κεφάλαιο, πρότειναν στον πατέρα τους ένα φιλόδοξο επενδυτικό σχέδιο. Μάλιστα, του έκρυψαν τον πραγματικό του προϋπολογισμό, που ήταν 412 εκατ.δρχ., αναφέροντας μόνο τα 60 εκατ.δρχ. Όταν τελικά η επένδυση εγκρίθηκε από τον αναπτυξιακό και ο πατέρας τους έμαθε το πραγματικό ποσό, παρόλο που έπεσε από τα σύννεφα, τους έδωσε το τραπεζικό του βιβλιάριο και μαζί την ευλογία του. Αποτέλεσμα ήταν η δημιουργία μιας σύγχρονης παραγωγικής μονάδας 2.000 τ.μ. σε έκταση 13 στρεμμάτων.

Η αναπτυξιακή πορεία

Η επιχείρηση μπήκε στο νέο εργοστάσιο το 1998, με στόχο εντός της δεκαετίας να αποσβέσει την επένδυση. Τελικά μέχρι το 2004 όχι μόνο είχε πετύχει την απόσβεση, αλλά χρειάστηκε να επεκτείνει κατά 1.000 τ.μ. τις παραγωγικές της εγκαταστάσεις.

Στη συνέχεια η ανάπτυξη ήταν ταχύτατη. Η Αφοί Α. Πιτένη δημιούργησε στην πορεία των ετών υποκαταστήματα στην Τρίπολη, τη Θεσσαλονίκη, την Αττική και τη Λάρισα, ενώ πέραν των κινήσεών της για την επέκταση του δικτύου της προχώρησε και στη δημιουργία μιας εταιρείας βιοτεχνολογικής έρευνας και ανάπτυξης –την οποία στη συνέχεια απορρόφησε- δίνοντας έμφαση σε έρευνες πάνω στη βιολειτουργικότητα των προϊόντων της.

 

Άλλωστε, εκτός από την ποιότητα, που ήταν από την αρχή το βασικό ζητούμενο των αδερφών Πιτένη, η καινοτομία, αλλά και η ανάγκη για προϊόντα που θα θυμίζουν σπιτικές δημιουργίες ήταν πάντα προτεραιότητα. Μάλιστα, το 2011 η εταιρεία έκανε ένα σημαντικό βήμα, προσθέτοντας στην γκάμα της και τις σειρές γκουρμέ τροφίμων Pitenis Premium και Οkeanos Exclusive. Τα τέσσερα αδέρφια θέλοντας να επιστρέψουν λίγη από την στήριξη που είχαν πάρει τα προηγούμενα χρόνια από την τοπική κοινωνία της Κοζάνης, αξιοποίησαν για την παραγωγή τους τον τοπικό κρόκο, δημιουργώντας ένα ιδιαίτερο διάλυμα κρόκου Κοζάνης με εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο, το οποίο χρησιμοποιούν σήμερα σε προϊόντα τους.

«Ο πατέρας μας έβαλε μια γερή ρίζα κι εμείς την κάναμε δέντρο. Μάθαμε πολλά από εκείνον. Όπως την αξία της ποιότητας, αλλά και του σεβασμού στους πελάτες» λέει στη Voria.gr ο Στέλιος Πιτένης, εξηγώντας πως κάθε προϊόν της εταιρείας πρέπει να μπορεί να καταναλωθεί στο δικό τους οικογενειακό τραπέζι, για να βγει στην αγορά. «Όλες οι πρώτες ύλες μας είναι φρέσκες, από τη μαναβική, που είναι πάντα της εποχής, ποτέ θερμοκηπίου, μέχρι τα μπαχαρικά» σημειώνει.

Πηγή voria.gr