Σύμφωνα με πληροφορίες του kozan.gr, στην εκπόνηση μελέτης συντήρησης και ανάδειξης του υφιστάμενου τοπικού δικτύου μικρών διαδρομών από ΤΟ Χ.Κ. Βασιλίτσας έως Κηπουριό καθώς και της Δεσκάτης, παράλληλα με την κατασκευή και ανάδειξη νέων τμημάτων σε αυτό, προχώρησε η Περιφέρεια Δ. Μακεδονίας, σε συνεργασία με την ΑΝΚΟ, που ανέλαβε το έργο της εκπόνησης. Το υφιστάμενο μονοπάτι έχει καταστραφεί σε πολλά σημεία και χρήζει συντήρησης αλλά κρίνεται απαραίτητη και η συμπλήρωση αυτού με νέα τμήματα ώστε πολλές περιοχές (οικισμοί), που έχουν τις προϋποθέσεις, να ενταθούν σε αυτό. Συγχρόνως συγκεκριμένα προβλήματα στο υφιστάμενο δίκτυο θα οδηγήσει σε αλλαγές στην χάραξη του σε τρία σημεία όπως πχ μετά το έργο της κατασκευής του νέου υδροηλεκτρικού εργοστασίου στη θέση Στόμιο Αετιάς, εξ αιτίας του οποίου πλημμύρισε μόνιμα μέρος του καταστρώματος του μονοπατιού. Η συντήρηση των υφισταμένων μονοπατιών παράλληλα με την νέα χάραξη, διατηρούν στο μεγαλύτερο μέρος τους κοινή διαδρομή, θα δράσουν συμπληρωματικά σε όλες τις υποδομές που υπάρχουν για την ανάπτυξη του τουρισμού στην Π.Ε Γρεβενών. Θα δώσουν τη δυνατότητα στην περιοχή να αναπτύξει σε μέγιστο βαθμό τον περιπατητικό, τον αθλητικό, τον φυσιολατρικό τουρισμό και γενικά τον θεματικό τουρισμό, με αποτέλεσματην επιμήκυνση της περιόδου αλλά το πιο σημαντικό την ισόρροπη κατανομή των επισκεπτών σε όλες τις περιοχές και τα χωριά και τους ξενώνες της περιοχής.

Το δίκτυο μικρών διαδρομών που προτείνεται, ενώνεται με το Ε6 στο χιονοδρομικό κέντρο Βασιλίτσας από εκεί συνεχίζει και ολοκληρώνεται στο χωριό Κηπουριό όπου θα ενωθεί και ο νέος κάθετος άξονας της Ε65 επί της Εγνατίας οδού ενώ ένα 2ο μικρότερο δίκτυο μικρών διαδρομών προτείνεται για το όρος Καμβούνια στα σύνορα Γρεβενών – Κοζάνης στην περιοχή της Δεσκάτης. Το εθνικό χιονοδρομικό κέντρο της Βασιλίτσας έως και το 2018 δεχόταν 100.000 επισκέπτες ανά έτος που οι 30.000 υλοποιούσαν δραστηριότητες όπως σκι, σνόουμπορντ, ορειβατικό σκι, αναβάσεις στην κορυφή κ.α ενώ οι υπόλοιποι απολάμβαναν τον καφέ τους και το φαγητό τους η απολάμβαναν μία απλή βόλτα με τους χιονοδρομικούς αναβατήρες. Γι’ αυτό επιλέχθηκε ως αφετηρία του μονοπατιού στο χιονοδρομικό κέντρο και συγκεκριμένα από την είσοδο του ορειβατικού καταφυγίου του Χιονοδρομικού Ορειβατικού Συλλόγου Γρεβενών. Σύμφωνα με τις νέες εξαγγελίες ο κάθετος εθνικός οδικός άξονας Ε65 θα ενωθεί με την Εγνατία κοντά στο χωριό Κηπουριό όπου εκεί τελειώνει αλλά και από εκεί αρχίζει το δίκτυο μικρών διαδρομών – μονοπατιών που προτείνεται .

Ο στόχος:

Ο στόχος είναι να δοθεί η δυνατότητα στους ανθρώπους που διασχίζουν τα διεθνή μονοπάτια στην Ελλάδα να βγαίνουν από την πορεία τους και να διασχίζουν τα τοπικά θεματικά μονοπάτια που προβάλουν το σύνολο των ιστορικών – φυσικών μνημείων των Γρεβενών καθώς και την υποδομή φιλοξενίας. Οι επισκέπτες που διασχίζουν τα 2 διεθνή μονοπάτια Ε4 και Ε6 θα έχουν την δυνατότητα να βγουν εκτός πορείας και κινηθούν στα υφιστάμενα και στα νέα προτεινόμενα μονοπάτια φυσιολατρικού και τουριστικού ενδιαφέροντος , ως μία αλλαγή στην κίνησή τους τα οποία σημειωτέον διασχίζονται αμφίδρομα και είναι περισσότερο θεματικά και λιγότερο ορειβατικά μονοπάτια με όσο το δυνατόν μικρότερης δυσκολίας. Το νέο δίκτυο μονοπατιών, που θα προκύψει από την ένωση του υφισταμένου με τα μονοπάτια της νέας χάραξης, έχει στόχο:
• Την ένωση διαφόρων περιοχών με ιδιαίτερο φυσικό κάλλος στην περιοχή
• Την ένωση διαφόρων παραδοσιακών χωριών με ιστορικό ενδιαφέρον
• Την ένωση των χωριών που διαθέτουν υποδομή φιλοξενίας, ξενώνες και εστιατόρια
• Την ένωση μέσω ενός συνεχές μονοπατιού των περισσοτέρων φυσικών και ιστορικών μνημείων (φαράγγια ,γεωλογικούς σχηματισμούς, πέτρινα γεφύρια, σπήλαια κ.α και τέλος
Τη σύνδεση όλων των πεδίων άσκησης ήπιων μορφών τουρισμού, (αναρρίχησης, ορειβασίας, ποδήλατου βουνού, σπηλαιολογίας, γεωθαυμάτων κ.α) που μέρος των υποδομών τους έχουν ήδη υλοποιηθεί. Προτείνουμε παρεμβάσεις όπως σηματοδότηση ,συντήρηση και ασφάλιση μονοπατιών με ήπιες δράσεις όπως θέσεις θέας και κατασκευή κιοσκιών οι οποίες θα βοηθήσουν στην :
• Αξιοποίηση των φυσικών διαθέσιμων κυρίως προς όφελος της ίδιας της περιοχής.
• Τουριστική ανάπτυξη προς στην κατεύθυνση των ήπιων παρεμβάσεων.
• Αξιοποίηση του υδάτινου δυναμικού.
• Αξιοποίηση του δασικού πλούτου.

Θεματικός σχεδιασμός διαδρομών:
1ον Τμήμα του μονοπατιού (από το χωριό Λάβδα έως το χωριό Περιβολάκι) θα σχεδιαστεί ως μονοπάτι ερμηνείας της φύσης με πλήρη ανάλυση της πανίδας χλωρίδας και μυκοχλωρίδας που λόγω του μικρού βαθμού δυσκολίας θα απευθύνεται στο ευρύ κοινό και σε όλους τους επισκέπτες τουρίστες των περιοχών αυτών, στα σχολεία όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης λόγω του υψηλού επιπέδου ασφάλειας, στα κέντρα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης, στους φορείς προστασίας, σε οικογένειες και σε μεμονωμένους

2ον Τμήμα του μονοπατιού (από το χωριό Ζιάκας έως το φαράγγι της Πορτίτσας στο χωριό Σπήλαιο) θα σχεδιαστεί ως μονοπάτι περιπέτειας ή αθλητικού τουρισμού όπου θα διασχίζει περιοχές που ασκούνται μέρος των εναλλακτικών μορφών τουρισμού όπως αναρρίχηση, σπηλαιολογία, canyoning, canoe kayak κλπ

3ον Τμήμα του μονοπατιού (από το χωριό Δοτσικό έως το χωριό Μεσολούρι) θα σχεδιαστεί ως μονοπάτι πολιτισμού και ανάδειξης της ιστορίας της περιοχής μέσω της κίνησης σε περιοχές με ιστορικά μνημεία ή σημεία , εκκλησίες, πέτρινα γεφύρια κ.α.. Ο τρόπος σχεδίασης των διαδρομών βασίστηκε σε γαλλικά πρότυπα και η σύνδεση τους  θα γίνει με δύο τρόπους ανάλογα με τα χαρακτηριστικά της κάθε περιοχής και την προσβασιμότητά τους.

Το προ εκτιμώμενο κόστος της μελέτης ανέρχεται σε 35.000 ευρώ κι αποτελεί αναπόσπαστο μέρος φακέλου πρότασης, με προϋπολογισμό 500.000 ευρώ, στο πλαίσιο της Πρόσκλησης 126 του Ε.Π. ΠΔΜ 2014-2020 με τίτλο: “Έργα ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας των τουριστικών προορισμών (υποδομές) στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας”.

kozan.gr